Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Válogatott történetek - 1954, Svájc

2009.08.09. 08:26 _benito

Augsburg, Muhi, Mohács, Don-kanyar, Bern, Bern és Bern. Mármint magyar szempontból, mert a németek például berni csodának hívják, és ezer szív dobban a zokniba bújtatott szandálos lábak fölött, amikor felhangzik, Rahn schiesst! Az 1954-es világbajnokságon már a brazilok is úgy érezték, itt az ideje nekik is megnyerniük egy tornát, Uruguay pedig úgy érkezett Svájcba, hogy amelyik vébén elindult, azt meg is nyerte. A FIFA - alapításának 50. évfordulóján – hazavitte a világbajnokságot, amely nem is okozott csalódást: minden idők legtöbb gólját hozó tornája minden szempontból az egyik legjobb volt. Hajtás után a Rádió Q-val (vasárnap kilenctől katt) indított közös vb-történeti sorozatunk 5. (tehát nem 1., 2., 3., és 4.) részét találod.

Egy ideig hasztalan próbáltuk megfejteni a vb hivatalos plakátján megörökített jelenetet, a félig szerecsenarcú, békakezű humanoidnak a hátából nő ki a feje, így arra gondoltunk, esetleg ő bólintja kapura a stefánia vagdaltat, végül a sapka igazított el minket.

Kezdjük is mindjárt az elsőkkel, és a legekkel. A bevezetőben megvolt, hogy ezen a vb-n esett a legtöbb gól, ehhez hozzátehetjük, hogy itt született – azóta kétszer is beállított – a legnagyobb gólkülönbségű győzelem (fiaink megbocsátó mosollyal gurítottak kilenc válasz nélkül hagyott gólt Koreának), és a legtöbb gólt hozó mérkőzés is, amelyen Ausztria 7-5-re verte Svájcot, méghozzá úgy, hogy a házigazda a 20. percben 3-0-ra vezetett, de a szünet előtti tíz percben öt gólt kapott.

Az elsők között is első Uruguay, mely története során először veszített vb-meccset, méghozzá a sokak által előrehozott döntőnek tekintett Magyarország elleni elődöntőben, ahol hosszabbításban, a Csodálatos Kocka két góljával vertük őket. Először (és valószínűleg utoljára) fordult elő, hogy amatőr játékosokkal világbajnokságot nyert egy csapat, Németország ugyanis még a háború utózöngéit nyögte, így (papíron) nem voltak profi játékosaik. Hasonló volt a helyzet a magyarokkal is, akik állami amatőrök voltak, azaz sportállásban mindenki dolgozott valamit, de – with all due respect – nem lettünk volna kisdobosai annak a zászlóaljnak, amelyet a Száguldó Őrnagy vezet csatába.

Triviagyűjtőknek: ezen a világbajnokságon volt először szám a játékosok hátán

Az elsőzés közé kell sorolnunk a selejtezők, és a lebonyolítás bizonyos elemeit is. A vb-re összesen 45 csapat nevezett, mivel Svájc rendezőként, Uruguay pedig címvédőként volt automatikus résztvevő, 14 hely maradt számukra. A 27 európai csapatot 10 csoportba sorsolták (érdekesség, hogy Egyiptom és Izrael is ide kapott besorolást), innen 11 jutott ki a tornára. Amerika (Észak-, Közép-, és Dél) összesen két helyet kapott, Ázsiából pedig egy juthatott ki Svájcba. Magyarországnak Lengyelországgal kellett volna selejtezőt játszania, de ellenfelünk visszalépett a tökéletesen reménytelen összecsapástól 52 olimpiai bajnoka ellen, amelynek övén ott fityegett a korábban otthonában legyőzhetetlen Anglia testmeleg skalpja.

(A 7-1-es végeredménnyel zárult meccs kommentárjának egy mondatát szeretném kiemelni, és muhaha-taggel ellátni: Londonban ilyenkor már vezettünk - mondják a türelmetlen nézők. És akkor még szót sem ejtettünk a Nicsak, de hiszen ez én vagyok-klasszikusról)

Újszerű volt a világbajnokság lebonyolítása is, ezt később sokat kritizálták, és nem is alkalmazták többet. A 16 csapat között nyolc kiemelt volt (Ausztria, Brazília, Anglia, Franciaország, Magyarország, Olaszország, Uruguay és Törökország), a négy négyes csoportban hozzájuk sorsolták a nem kiemelt országokat. Ezután nem körmérkőzések voltak, hanem a kiemeltek játszottak a nem kiemeltekkel, ezen a két meccsen dőlt el a továbbjutás sorsa, pontegyenlőség esetén a két továbbjutó szalmaszálhúzással döntött (Uruguay és Ausztria a 3., Jugoszlávia és Brazília az 1. csoportban tett így) a negyeddöntős kiemelés sorrendjéről. A jugók továbbjutása egyébként komoly meglepetésnek számított, de nem ők voltak az egyetlen csapat, amely nem kiemeltként továbbjutott, hiszen ott voltak mindjárt a németek a magyar csoportban, vagy a svájciak, akik az olaszokkal azonos pontszámmal végeztek, így újrajátszás következett, amit 4-1-re megnyertek.

Az Aranycsapat a csoportban nem osztott kegyelmet, Korea lealázása után a németek úgy döntöttek, a B csapatukkal állnak ki ellenünk (8-3-ra pofoztuk le őket), hiszen nekik a továbbjutáshoz elég lehetett az is, ha meggyepálják a kiemelt törököket, akik csak azért voltak kiemeltek, mert a selejtezőben a spanyolokat verték ki. Jól is gondolták, hiszen előbb 4-1-re, majd a rájátszásban (mindkét csapat 2-2 ponttal végzett) 7-2-re csapták meg Törökországot, és bejutottak a legjobb nyolc közé. A magyarok elleni meccsen csak arra figyeltek, hogy Puskást agyonrúgják, és ez olyan jól sikerült, hogy Öcsi nem is tudott játszani sem a negyed-, sem az elődöntőben.

A negyeddöntők:
Ausztria-Svájc 7-5, Uruguay-Anglia 4-2, Brazília-Magyarország 2-4, Jugoszlávia-Nyugat-Németország 0-2

Az osztrákok hihetetlen meccséről már esett szó fentebb, Uruguay nagyon simán gyalázta le Angliát (trivia: mindkét csapatban szerepelt egy 40 éves zseni, a Celestében Varela, az angoloknál Sir Stanley Matthews), a két nem kiemelt csatájában pedig a németek lelépték Jugoszláviát. Az Aranycsapat Brazília elleni negyeddöntője a futballtörténelem egyik legdurvább összecsapása volt. A sárga mezüket ezen a vb-n bemutató brazilok először találkoztak a magyarokkal, de mire felfogták a rájuk váró feladat komolyságát, már két fával égtek (Hidegkuti és Kocsis), ez pedig nem tett jót az idegeiknek. Irtózatos rugdalózás alakult ki a pályán, mindenki faragott mindenkit, Tóth II. szétszakadt combbal nyomta végig a meccset, amelyen aztán a 65. percben szabadult el végleg a pokol. Santos beleszállt Bozsikba, aki közismert birkatürelme ellenére cérnája végére ért, és leosztott egy spencert a brazilnak. Mindkét játékost kiállították, a brazilok szépítettek, de Kocsis bevitt még egy találatot, így a meccs eldőlt, de a botrányos jelenetek folytatódtak. Nézők rohantak a pályára, néhány perc után folytatódott a játék, de amikor ugyanez megismétlődött, a játékvezető lefújta a meccset. A balhé az öltözőfolyosón folytatódott, Tóth Mihályt leütötték a brazilok, mire a bálnaszív térdszalagrend örökös tagja, Czibor Zoli egymaga rontott neki az üvegpalackokat hajigáló brazil hordának. A pofozkodásban gyakorlatilag mindenki megsérült, de Magyarország bejutott az elődöntőbe.

Az elődöntők:
Magyarország-Uruguay 4-2 (h.u.), Németország-Ausztria 6-1

Tenkes Kapitánya vs. Robin Hood. Batman vs. Superman. Bruce Lee vs. Chuch Norris. Ez volt a magyar-uru elődöntő, ahol a története összes vb-meccsét megnyerő, kétszeres bajnok Uruguay találkozott a 31 meccses veretlenségi sorozatot építő, olimpiai bajnok, szinte mindenki által a világ legjobbjának tartott Magyarországgal. A meccs nem is okozott csalódást: Czibor szerencsés góljára Hidegkuti egy begyötörttel tromfolt rá, de az uruk nem adták fel, szépítettek, majd egy perccel a vége előtt egyenlítettek, következett a hosszabbítás. A ráadás 112. percében Kocsis bólintott, majd öt perccel később újra Kocka volt eredményes, megszerezve 10., és 11. gólját, ami gólkirályi címet ért a csodacsatárnak, így a mieink jutottak a döntőbe. Már a lefújás után látszott, hogy gond van. A roppant sportszerű uruguayiak nem rugdalóztak, de az iszonyatos erőfeszítés nagyon sokat kivett a csapatból, előjött az Aranycsapat egyik nagy baja: a sorozatterhelés. Eközben az NSZK a jugók lecsapása után Ausztriát is szétszedte, és habkönnyű léptekkel, frissen-fitten masírozott be a berni döntőbe, ahol egy széttrancsírozott, de még így is bombafavoritnak számító magyar válogatott várt rá.

A döntőről az évfordulón posztoltunk külön is, aki késznek érzi magát, olvassa el újra a bejegyzést, ahol bűnbakot próbálunk keresni. Magyarország elveszítette második világbajnoki döntőjét is, ez azonban egy egészen más felállású finálé volt, mint az atomfavorit olaszok ellen elbukott. 54-ben mi voltunk a világ legjobb csapata, és ellenünk borult a papírforma. Lehet, hogy a doppingoló németek, az időjárás, Adi Dassler új stoplisai, a magyarok fáradtsága, vagy Sebes Gusztáv hibás döntései miatt. Csak egy dolog biztos: nem azért, mert vesztesek vagyunk, akik nem tudnak nyerni.

Az Aranycsapat szétesése már a berni döntő előtt megkezdődött. 1954-ben a pályán még nem jelentkeztek markánsan a csapaton belüli ellentétek, a játékon legalábbis nem hagytak komoly nyomot, ezért - ha nem is vagyunk benne biztosak, hogy nem volt részük a németek elleni 2-3-ban - inkább az 1958-as posztban olvashattok róla bővebben.

A világbajnokság arca: Kocsis Sándor, Magyarország (1929-1979)

Akarsz-e keserű férfikönnyeket látni a saját szemedben? Ha igen, olvass kicsit utána az aranyfejű csodacsatár életének. Az 1929. szeptember 21-én, Budapesten született Kocka kizárólag a pályán élt, a világon más nem érdekelte, csak a labda. A zseniális csatár a pályán kívüli életen esetlenül bukdácsolt keresztül, futballistaként viszont a legnagyobbak közé tartozott, az volt az ő igazi közege. A vele Spanyolországba költöző barát, Czibor Zoli oldalán csodás éveket produkált a Barcelonában, de az élet itt sem kímélte: 7 évvel a németek ellen elbukott vb-döntő után a katalánokkal egy BEK-döntőre tért vissza Bernbe, ahol (bár Cziborral mindketten gólt szereztek) újra 3-2-re kikaptak, ezúttal a Benficától. De hintett törött kézzel négy gólt a kor sztárcsapatának, a Wolverhamptonnak is.

Cabeza de Oro [aranyfej] nemes egyszerűséggel a világ legjobban fejelő csatára volt.  Ha létezett volna európai Aranycipő, a vb évében ő nyerte volna (33 gólt lőtt már Honvédosként, ahova a Ferencvárosból vezélnyelték át Cziborral együtt). Beszélni soha nem szeretett, amikor a titkáról faggatták, csak a vállát vonogatta, és annyit mondott, sokat gyakorolta. Kocka válogatott gólrekordja mindenkiénél jobb (68/75), ő szerzett elsőként két mesterhármast egy világbajnokságon. Életében legendává vált.

De a sors mindent visszavett. Kocsis Sándort hosszú, borzalmas szenvedéssel járó betegség vitte el. Egy fürdőszoba baleset után le kellett vágni az egyik lábfejét, Czibor később azt mondta, Kocka igazából ekkor halt meg, de csak évekkel később, többféle rákban haldokolva esett ki egy barcelonai kórház negyedik emeletéről. Czibor szerint ugrott.

A magyar válogatottban olyan nevek nem jutottak szóhoz mint: Sándor Csikar (Budapesti Vörös Lobogó - MTK), Börzsei János (MTK), Dalnoki Jenő (FTC), Bundzsák Dezső (Vasas), Berendi Pál (Vasas), Kovács I Imre (MTK), Machos (Honvéd), Várhidi (Dózsa), Bányai(Honvéd), Mátrai (FTC), Szusza Ferenc (Dózsa)

Csikar a létező legméltatlanabb helyen

Sándor Csikar: mindennel vádolhatjuk, csak szerénytelenséggel nem, de még így is kiszakadt belőle olykor, hogy neki bizony lett volna helye legalább a VB keretben. Ebben nagy szerepe volt/lehetett annak, hogy Sebes Gusztávval nem ápoltak valami hejj-de-jó viszonyt, aminek Csikar lóverseny- és kártyaszenvedélye állt a hátterében. A szövetségi kapitány hivatalos változata egyébként az volt, hogy Sándor csak jobbszélsőként képes világszintű teljesítményre, míg vetélytársai több poszton is bevethetőek.

Kovács I Imre: Ha az ötvenes évek játékosai, edzői, újságírói érzékeltetni akarják, milyen erős volt a magyar válogatott, és egyáltalán a magyar futball, jellemzően bedobnak három-négy nevet azzal a kiegészítéssel: még ők sem fértek be a válogatott kezdőjébe. A három-négy név egyike nagyon makacsul Kovács Imréé. Az egész világon kevés csapat volt, amelyben nem lett volna biztos kezdő az MTK fedeztete, jó közelítéssel mondhatjuk, hogy ezek Bozsik Cucu csapatai. Az azonos szerepkör ellenére többször Bozsik fedezetpárja volt a válogatottban, ám Sebes pár próbálkozás után végül a Bozsik-Zakariás fedezetsorra tett, ami bevált, annak ellnére, hogy Zakariás és Kovács kvalitásai nem voltak igazán összemérhetőek. Ha leplezetlenül hízelegni akarnánk az angoloknak, azt mondanánk, a Gerrard-Lampard páros a jelen Bozsik-Kovács duója, de nem hízelgünk: csak szeretnének azok lenni.

Szusza Ferenc: 24 válogatott meccsen 18 gól, 463 újpest meccsen 393 gól. Még a koir ismeretében is elképesztő számok, arányok, a félelmetes tudást, amelyet sejtetnek, egyhangúan igazolják vissza a kor tanúi. Nem volt igazán suta lába, munkabírása óriási, és a belső csatárposztok mindegyikén világklasszis teljesítményre volt képes. 1949-ben elszenvedett súlyos sérülése és a hihetetlen konkurencia miatt maradt csak le a helsinki olimpiáról és a világbajnokságról. Sokoldalúságára jellemző, hogy a válogatottból Kocsis miatt maradt ki, az olimpiára Hidegkuti utazott helyette, de a világbajnokság idején már Puskás vetélytársa volt. Nála több gólt máig nem rúgott senki egy klubcsapatban.

91 komment

Címkék: válogatott vébé történelem válogatott történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr871295011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.08.09. 09:38:26

Nagyon jó kis cikk, csak az elgépeléseket tessék javítani, mielőtt jönnek a fikagépek. Olvasás közben kettőt találtam, de akár át is nézhetitek a cikket. :-)

A negyeddöntők:
[...] Brazília-Magyarország 4-2

Az 1979. szeptemeber 21-én, Budapesten született Kocka kizárólag a pályán élt,

Dr. Trebitsch 2009.08.09. 09:39:08

Jó a poszt, megrendítő volt olvasni.

Azért a hibákat kijavíthatnád: a brazil-magyar nem lehetett 4-2, mert akkor kiestünk volna; Kocsis nem születhetett 1979-ben, mert akkor épp most lenne csúcsformában...

Dr. Trebitsch 2009.08.09. 09:39:57

Kösz, @Csokis: egyszerre írtuk, úgy látszik.

szeme közé, laposan! 2009.08.09. 10:38:26

Wow...
A figurának meg két jobb keze van. Legalábbis a hüvelykujjai érdekesek.:)

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.08.09. 10:41:41

Örülök az írásnak. Nekem mindig Kocka lesz a legjobb. Ajánlom minden a téma iránt érdeklődőnek Hidegkúti Nándor önéletrajzi könyvét: Óbudától Firenzéig. Érdekes látni a történteket egy érintett szemével.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.08.09. 10:55:36

Az sem semmi, hogy, ha akkor a gólarány dönt, akkor az NSZK helyett Törökország jut tovább!

Az olaszok edzője Czeizler Lajos volt. Leszerepeltek, mert a csoportkör után Svájc elverte őket. A hibás sokak szerint Czeizler volt: sok játékost otthon hagyott, a többiek nem a helyükön játszottak.
Hazamentek, menesztették, de lehet nem ő volt csak a hibás, mert 58-ban nem is jutottak ki a vébére.

A jugóknál meg ott volt Boskov, az uruguayiaknál pedig a 30-as világbajnok Andrade (tudtommal) unokája.

Ha a svédek kinn vannak, lett volna még egy nagy rivális. Ott volt a milános csatársor: Gre-No-Li, meg Praest, meg John Jahnsen, szóval egy csomó Serie A-játékos.

kroos 2009.08.09. 10:59:10

@mbemba: a Gre-No-Li, már 50-ben is olaszországban játszott.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.08.09. 11:05:33

@bng: A vébés sztorik mellett is baromi jó történetek vannak benne! (Hidegkúti Nándor önéletrajzi könyvét: Óbudától Firenzéig).

A Serie A-csapatok vonatoztak délre, hogy lejátszák az ottani meccseket, majd északon játszottak mondjuk két meccset, és közben Svájcban is barátságost. Borozgattak meccs előtt, ha ahhoz volt kedvük,...

Szép idők voltak a fociban! :))

Ezüsttel is Aranycsapat!!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.08.09. 11:10:51

@kroos:Nem állítottam, hogy ne lettek volna ott 50-ben. Ha jól tudom a sikeres 48-as olimpia után igazoltak Olaszországba!

grigorij (törölt) 2009.08.09. 12:01:03

Rendben, legyen!
Ha az NSO-n Szőlősi György napi blogbejegyzései után az Index is úgy döntött, sokezredjére körbejárja e lerágott csontot, már csak egy kérdésem lenne:

Ha az 54-es ezüstérmünk napi 4000 kiló papírt, százezer leütést stb. ér nekünk, akkor az 1938-as VB döntős és szintén ezüstöt nyerő csapatról miért nincs sehol semikor egyetlen kibszott sor sem?????

Miért kell szégyelni Sárosi Györgyöt, Zsengellér Gyulát vagy Toldi Gézát???

Ők miért szégyenfoltok, míg a hasonló eredmény elért "aranycsapat" miért áll mindenek felett?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.08.09. 12:03:28

@grigorij:

Ez egy vébék történetét földolgozó sorozat, a '38-asoról is volt szó, itt: nst.blog.hu/2009/07/26/valogatott_tortenetek_1938_franciaorszag

(Egyébként az írásból is kiderülhetett volna.)

kroos 2009.08.09. 12:05:35

@mbemba: bár az 50-vb egyik sem játszott...sokak szerint nem az 58-as svéd csapat volt a legerösebb, hiába az játszott döntöt.
De miért is nem játszottak 50-ben ezek?

kroos 2009.08.09. 12:08:46

és ebben az osztrák csapatban majdnem annyi stadion név volt mint a mienkbe.(hanappi,happel)

töröltprofil (törölt) 2009.08.09. 12:18:21

Fura azt hallani hogy ezek a fiúknak volt életük a focin kívül. Mármint persze hogy volt csak nem az volt a megélhetésük. Az elején írja hogy volt nekik rendes munkájuk. Csak azért furcsa mert a focisták ma már úgy évente 8-9 millió eurót keresnek. Akkor még nem játszott akkora szerepet a pénz. Meg a játékosoknak nem kellett figyelni annyit a formájukra. Puskás például a VB-t végigszalonnázta és borozgatta :D.
Tényleg szép idők voltak:)
Amúgy Kocsis szerintem is ugrott. De van egy olyan teoria is hogy állítólag komcsi kémek dobták ki az ablakon.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.08.09. 12:22:30

@Szuperpocok: "Puskás például a VB-t végigszalonnázta és borozgatta"

Na ez azért nem egészen így volt, de kroos majd elmondja pontosan... :-)

kroos 2009.08.09. 12:24:57

Hisz mindenki tudja hogy gyulai kolbászt evett, nem szalonnát.
De komolyan.

Francesco Totti 2009.08.09. 12:34:48

Sebesnek Sándor Csikart be kellett volna tennie a döntőre, mert élt volna a csúszós gyepen. Az egyik német gól előtt Grosicsot szabálytalanul lökték föl az ötösön belül. Ma már ezt nem adnák meg. Rahn győztes gólja előtt Lóránt középre fejelt ki egy beívelést, ami sajnos iskolás hiba. És végül a végén a bíró nem adta meg Puskás egyenlítő gólját. A megismételt döntőt már menyertük volna. Egyébként igaza van a cikkírónak: Brazília és Uruguay kiverése emberfeletti tett volt, sokat kivett a fiúkból. Ez van. Írjatok 1938-ról is.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.08.09. 12:47:57

@kroos: Több helyen olvastam (nem csak wiki:), hogy nem akartak a válogatottban csak amatőr játékosokat (nem az olimpiára vonatkozóan olvastam)!
Furcsa, de csak ezzel a magyarázattal találkoztam!

Valami olyasmi lehetett szerintem, hogy az olimpián, ha az említettek (Gren, Nordahl, Praest, Liedholm) szerepelnek, akkor ők ne lehessnek ott a vébén.
Aztán, miután 58-ban ők voltak a rendezők, persze, hogy mindenki játszott, aki élt és mozgott, meg is lett az eredmény. Ezüst Brazília után!

mizrolist 2009.08.09. 12:57:26

@Francesco Totti: írtak. Link feljebb Csöncsönnél.

kroos 2009.08.09. 12:58:12

@Francesco Totti: azt Lantos fejelte ki nem Lori.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.09. 12:59:06

@Francesco Totti: Üdvözöllek a hozzászólok között, Grande Capitano. Lenyűgöző, hogy Romából is ennyit tudsz az aranycsapatról. Én viszont úgy tuom, hogy bár Csikar kint volt Svájcban, Sebes nem állíthatta be, mert nem volt nevezve a huszonkettes vébé keretbe.

_benito: Kérdeztem múlthéten is, megteszem most is. Meg lehet halgatni a neten a rádióadás korábbi részeit?

_benito · www.nst.blog.hu 2009.08.09. 13:03:56

@popp: nem, de lesz podcast nálunk nemsokára. ha minden igaz. :)

Mr.AT 2009.08.09. 15:36:49

Jók ezek a cikkek, respect meg minden, de egyszerűen nem tudom nem feltenni újra és újra a kérdést: hol vannak a szezonválogatottak, a köcsögválogatottak meg a szezon eleji beharangozók? Heinrich csinált egy Bundesliga beharangozót, OJ meg egy franciát, de ennyi.

Mindenről írtok, csak a lényegről nem. :-)

OJ · http://sportvers.blog.nepsport.hu/ 2009.08.09. 16:48:04

@Mr.AT:
Hát mert két bajnokság indult még el, ha az nb1-et nem számoljuk.

Mr.AT 2009.08.09. 17:59:46

@OJ: Ezt én értem, de az előző szezonok összefoglalóihoz nem kell elindulni az újnak... Ti beharangozókat írtatok, de a többiek még javában lógnak a többivel. :-)

robill760 2009.08.09. 21:47:15

20 éve elolvasok mindent, ami focival foglalkozik, de ilyen jó cikkekkel soha nem találkoztam, mint ezen a blogon. Függő lettem. Naponta 30-szor rákattintok, hogy van-e új poszt. Kösz, srácok!

pink75 2009.08.09. 22:03:12

2. vh után a politika látványosan kilépett a sportból, mint az a sorozat cikkeiből kiderül xD

persze, nem baj :)

rizla 2009.08.10. 02:24:00

54-gyel kapcsolatban túl sok a sóder, és még több a tabu: nem mondhatjuk például, hogy megérdemelten kaptunk ki.
igazából akkor kezdődött a magyar futball bűnbak-keresése, akkor lett a sajátja a focinknak ez a pszichológiai, érzelmi fogyatékosság.
csúszott a fű, rezesbanda játszott puskásék motelje alatt, a németeknek új cipőjük volt, fáradtak voltunk miután kivertük a dél-amerikaiakat, öcsi sérülten játszott, a partjelző elvett egy gólt, az egyik NSZK-gólt nem szabadott volna megadni. mind igaz, és mégis mind félrebeszélés, használhatatlan, értékelhetetlen, és felesleges lufi. nincs itt semmiféle rejtély, és szörnyülködve olvastam egy nem is oly régi grosics interjúban, ahogy utólag is magyarázkodik, mosdatja a csapatot, pedig neki kéne a leginkább magába néznie, hiszen benne volt a kapott gólokban.
mert árulja el nekem valaki, hogy lehet 2-0ról elbukni egy mérkőzést? elhittük, hogy megvan, semmi több, és veszítettünk. ezt maga öcsi mondta később, nem hiába volt ő a szellemi vezetője is a csapatnak, nem csak a legjobbja.
ez sosem kap elég hangsúlyt, mindig csak a partjelző, az a kurva partjelző.

a magyar futball (és a magyar ember) egyik legnagyobb rákfenéje a felelősség áthárítása. de mit is várunk, ha a legendáink, a hőseink, a legnagyobbjaink, az "arany"csapat (olimpiai arany? az mi? van valaki, aki szerint ez ér valamit?) élete mérkőzésének a misztikuma is erre épül?
sosem tudtuk a helyén kezelni a sikereket, és a kudarcokat. anno puskásékat úgy kellett hazalopni, mert lincshangulat uralkodott egy VB-ezüst miatt. aztán a történelem mégis megfürdette őket. az arany középút azóta sem létezik...

Paul polip 2009.08.10. 04:44:01

Szerintem is az lehetett a fő baj, hogy el sem tudták képzelni a vereséget, valószínűleg a nehéz meccset se. De félidőben már láthatták, hogy ez nem bulimeccs, vajon miért nem tudták összekapni magukat? A mindenki hibáztatásában az is benne van, hogy senki nem tudta elképzelni a vereséget. Ugyanez volt 86-ban,olyasmi történt, ami érthetetlen az előzményekhez képest. Vagyis a turáni átok ez egyetlen józan, természettudományos magyarázat
Nem tudjátok, Budai miért nem játszott?

szeme közé, laposan! 2009.08.10. 08:04:30

@rizla: Szerintem jó, amit mondasz. Kb. én is így gondolom.

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2009.08.10. 08:11:57

@rizla: k! a legjobb hozzászólás a témában

kroos 2009.08.10. 08:58:01

@Rahn schießt, Rahn schießt: Sebes ugy gondolta hogy a lassu Kolhmeyer mellett van a legjobb esély megverni a németeket.
Viszont a pupos se volt egy gyorsvonat, igy átrakta Czibort a jobbszélre, aki még Komáromba játszott jobb szélsöt igy nem volt neki teljesen idegen a dolog.

_benito · www.nst.blog.hu 2009.08.10. 09:04:09

@rizla: "ezt maga öcsi mondta később, nem hiába volt ő a szellemi vezetője is a csapatnak, nem csak a legjobbja."

szerintem a legjobbja sem ő volt, abban meg egészen biztos vagyok, hogy a szellemi vezetője nem ő volt.

kroos 2009.08.10. 09:04:46

@rizla: Én nem értek egyet.Azok az okok amiket felsoroltál (és hozzá tudnék még tenni 10-et) valós okok voltak.Kicsit kevered 86-tal ahol tényleg nem volt felelös.

_benito · www.nst.blog.hu 2009.08.10. 09:05:29

@rizla: na, most végig is olvastam, és tiszteletben tartom a véleményedet, de el kell mondanom, hogy undorodom is tőle.

kroos 2009.08.10. 09:13:48

megpróbáltam összeszedni az okokat.
1,cipö, a németek már szinte a maihoz hasonló csavaros stoplikkal ellátott cipöben játszottak.a mieinké leginkább egy bakancsra hasonlitottak.Ennek nem lett volna jelentösége ha nem esik az esö.Toth-nak volt egy helyzete az üres kapu elött elcsuszott...
2,erö állapot+uru meccs hosszabitásba torkolott.elötte a brazilok elleni is kemény volt már,és a válogatott nem volt felkészitve a sorozatterhelésre.1 meccs alapján megvert bárkit.Mig mivel a németek (szándékosan) a 2. sorukat játszatták a csoportban igy 2. lettek és a jugokkal és ausztriával játszottak a döntöig.Mig a mieink teljesen elkészültek a döntöre az erejükkel.
3,A döntö elötti este.
-lantos zakariás erönléti állapota-Rahnnak szabad lett a jobboldal.De nem mertél öket kicserélni mert akkor megbomlott volna a honvéd(katonaság)-mtk(ávh) egyensuly a csapatban.
-Kocsis zakariás elmentek nözni-hajnal 2-kor.!!
-német szurkolok egész este zenéltek a magyarok szállásánál és senki sem tudott aludni 1 percet sem.
4, 2 potyagóllal vezettünk ami tulságosan megnyutatta a csapatot.
5,czibor jobbszélsö posztja
6, teljesen szabálytalan gólt kaptunk,Grosics amugy is fél a kijöveteleknél de itt szinte ráugrottak,ezt angliában is lefujják ugye...
7,teljesen szabályos gólt vettek el tölünk.
8,szinte végig ugyanaz a csapat jástott végig,legalább a csoportmeccseken rotálni kellett volna
9,Puskás sérülése ami miatt nem volt az igazi..
(döntetlennél nem hosszabitás jött volna hanem ujrajátszás.) egyszer haverokkal összeszadtünk még vagy 10 ilyen indokot, amiböl ha csak 1 nincs akkor mi nyerünk.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 09:28:54

@rizla: Nagyon sok mindenben igazad van, de arra azért kiváncsi vagyok, mit értesz az alatt, hogy megérdemelten kaptunk ki. Én láttam azt a meccset teljes egészében. Az alapján némiképp érthető a világ fájdalom, helyzetek garmadáját hagyták ki Puskásék, lehetett volna megint 8-3 ide.

Azt még el tudom fogadni, hogy a németek ezért, ezért és ezért megérdemelten nyertek, de csak annak a meccsnek a képét nézve, azt már nehezebben, hogy mi megérdemelten kaptunk ki.

Az aranycsapat utólagos - némiképp jogos - megfürdetése is felelmás ám. Az igaz, hogy legendákká nemesültek az akkori focisták, de miért ne lennének ünnepeltek ma is. Olyan sorozatot produkáltak és odáig jutottak, amilyet és ahova magyar csapat azóta sem tudott elérni.

Ellenben épp te írod, hogy Grosics azóta is úgy érzi, hogy magyarázkodnia kell, ha szóba kerül Bern. Azt mondod mosdatja a csapatot, szerintem épp itt a gond. Egy világbajnoki ezüstérmes csapat játékosnak nincs oka mosakodni, az egy óriási eredmény, amire büszke lehet, aki elérte.

Szerintem egyébként sem az a baj, hogy az utókor valóban elismeri az akkori sikercsapatot, sokkal inkább az, hogy a hosszasan sorolható okok miatt teljesen más pozícióban lévő mai focistáinkat hozzájuk méri.

Az, hogy belekötsz az aranycsapat elnevezésbe, szőrszál hasogatónak tűnik számomra. Az én értelmezésemben az aranycsapat elnevezés nem elsősorban a helsinki aranynak szól, hanem a magyar foci aranykorához tarozó emblematikus válogatott elismerése.

Ami meg az említett "érzelmi, pszichológiai fogyatékosságot" illeti. Szerintem jellemezte az már a húszas-harmincas éveket is foci szempontból, mert ez végig kíséri a történelmet is.

Hányszor hallani "bölcsész" társaságokban olyanokat ma is, hogy mi lett volna ha Tomori időben odaér Mohácsra, vagy korábban ha Mátyás király török ellenes terveit támogatják az európai nagy hatalmak és a pápa, esetleg ha Horthy szervezetebben és főleg idejében próbál kiugrani a második világháborúból.

mickeyknox 2009.08.10. 09:30:18

hány ilyen meccs volt a foci történelmében vajon...
ebből is látszik, milyen fontos volt annak idején a labdarúgás, hogy a döntő elvesztéséről összesküvéselméletektől a nemzethalál víziókig mi minden született.
valahol érthető is, mert akkor futballvilágbajnok nemzet lennénk. de 55 év távlatából ezen keseregni nem érdemes már, sajnos...

kroos 2009.08.10. 09:42:52

@_benito: megtisztelnél ha válaszolnál.

kroos 2009.08.10. 09:45:47

@popp: ,,nincs oka mosakodni"
azért ne essünk át a ló tulsó oldalára.Igenis vannak okok,hibák amik léteznek.Sokkal gyengébb csapattól kaptunk ki.Ne feletsd el.Ha uruguaytól kapunk ki a döntöben akkor igazad lenne.

_benito · www.nst.blog.hu 2009.08.10. 09:45:48

@kroos: bocs, nem láttam.
bozsik, ő volt az egyetlen, aki nélkül nem működött a csapat, mindenki mást lehetett pótolni.

kroos 2009.08.10. 09:52:11

@_benito: Bozsiknak a korabeli irások alapján volt egy Kovács II nevü vetélytársa akiröl azt mondták olyan jó mint ö csak annyira üti a két játékos stilusa egymást hogy nem lehetett együtt játszatni öket.
Szerintem azért a pályán és föleg azon kivül is Puskás volt a vezér.Mindenki el fogadta,2 embert kivéve.Czibort és Kockát.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 09:52:19

@kroos: Persze, nyilván voltak olyanok, akik hibáztak, lehet, hogy mindenki, de ötven év távlatából nekik sincs okok mosakodni, mert összeségében egy világbajnoki ezüstérem, főleg a mából nézve megsüvelegendő teljesítmény. Meg kéne már békélni ezzel az ezüsttel, mert változtatni úgysem tudunk rajta.

kroos 2009.08.10. 09:58:22

@popp: vagy nyerni egy aranyat....

Walmer 2009.08.10. 10:07:35

@popp: "Hányszor hallani "bölcsész" társaságokban olyanokat ma is, hogy mi lett volna ha Tomori időben odaér Mohácsra, vagy korábban ha Mátyás király török ellenes terveit támogatják az európai nagy hatalmak és a pápa, esetleg ha Horthy szervezetebben és főleg idejében próbál kiugrani a második világháborúból. "

Bölcsészként ezen mondatodat kikérem magamnak. Soha a büdös életben nem polemizáltunk ilyen hülyeségeken.
Azon már inkább érdemes, hogy mi lett volna akkor, ha Sol Campbell teljesen szabályos fejesgólját megadja az a mocsok a portugál eb-n.

Walmer 2009.08.10. 10:10:37

@Walmer: Arról nem is beszélve, hogy Tomori ott volt a síkon. Szapolyaira gondolsz szerintem.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 10:20:24

@Walmer: Na jogos, természetesen Zápolyára gondolok.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 10:25:15

@Walmer: A világért sem akartalak megsérteni. Sol Campbell pedig lökött a gólja előtt, le lehetet fújni ;-). Amúgy a világ legundorítóbb újságja a The Sun akkor is kitett magáért. Megadta Urs Meier címét kitéve a svájci bírót életveszélyes fenyegetéseknek.

kroos 2009.08.10. 10:30:34

amit én sosem értettem hogy miért vitte ki Sándort ha nem nevezte??????????????
nevelöcélzattal? Vagy csak hogy szopassa???????

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 10:33:25

@kroos: Na az éppen egy olyan korszak volt, amelyből mai fejjel sok mindent nehéz megérteni.

Walmer 2009.08.10. 10:49:43

@kroos: Kivitték Sándort 1954-ben Svájcba, hogy szopassák. Ugye érzed ennek a dolognak a diszkrét báját;-)
@popp: A Sun undorító újság, de amit Meier tett, arra az aljasságra szavak nincsennek. Terry - csak általa és a porugál szurkolók/angolgyűlölők által látott - szabálytalanságát fújta le Carvalhón. Tragikus volt.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 10:59:03

@Walmer: A szabálytalanság megítélés kérdés, sőt ha erősen kötődsz egy csapathoz, befújása tűenhet aljasságnak, de egy embernek a családját kitenni, hugyagyú és agresszív huligánok zaklatásának, az bűncselekmény.

Walmer 2009.08.10. 11:03:10

@popp: Ha nem is bűncselekmény, de semmiképpen sem elegáns. Ezt nyilván nem indokolhatja semmi, annál is inkább, mert szinte biztos vagyok benne, hogy az "újságíró" konkrétan leszarta a meccset és csak a példányszámnövelés, meg a botránykeltés lebegett a szeme előtt. Gusztustalan egy dolog volt, az biztos.

kroos 2009.08.10. 11:07:52

@Walmer: köztudott dolog hogy utálták egymást...

_benito · www.nst.blog.hu 2009.08.10. 11:08:36

@kroos: budai az elődöntőn a csapat legjobbja volt, pedig szolidan erősebb csapattal játszottunk, mint a döntőben.

a döntőben meg tóth játszott, miközben ott volt budai és sándor, ráadásul egy félidőt a bolond helyén. sebesre köd ereszkedett, vagy miafasz.

Mérgező Hulladék 2009.08.10. 11:11:46

Két dolog, melyek javítást igényelnek, de csak kevésbé releváns pontatlanságok: Uruguay nem nyerte meg az addigi összes vb-meccsét, volt egy döntetlenjük 1950-ben; illetve az angolok is csak a Brit-szigeteken kívüli csapatok számára voltak otthonukban legyőzhetetlenek.

A 8-3-as meccsel kapcsolatban nem tudjátok, hogy a brazilok és a jugók közül mikor sorsolták ki a csoportelsőséget? Rögtön a meccsük után? Abból a szempontból van jelentősége, hogy a németek és mi tudtuk-e már, hogy kivel találkozhatunk a negyeddöntőben.

És nem tartozik szorosan a kimaradókhoz, mivel szóba sem kerülhettek a magyar válogatottnál, de az Aranycsapat mellett két korábbi játékosunk, Kubala (aki egyébként játszott is az isztambuli selejtezőn, melyet óriási meglepetésre elbuktak a spanyolok, a pénzfeldobásos harmadik meccsen viszont nem) és a balszélső Nyers neve is igen ismerősen csengett az egész világban.

Walmer 2009.08.10. 11:13:57

@kroos: Csak arra próbáltam rávilágítani, hogy egy páran sok mindent odadtak volna azért, hogy Svájcban szopassák őket. Mert pl. Faludyt Recsken szopatták;-)
De természetesen ez csak egy élc, nem kell komolyan venni;-)

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 11:18:08

@Walmer: Ráadásul a The Sunnak nincsenek példányszám gondjai. Mondjuk lehet, hogy épp azért, mert ilyen gátlástalanok a szerkezstői.

kroos 2009.08.10. 11:24:38

@_benito: igen ez volt a kohlmeyer effektus amit fentebb irtam.

@Walmer: ha a világ legjobb szélsöje vagy akkor nem biztos hogy beéred azzal hogy a nézötéren ülsz.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 11:35:04

@Walmer: De jó, hogy most viszont én javíthatlak ki ;-). Szóval, Faludy 1953 szeptemberében szabadult Recskről. Egyébként a vébé éppen a legkeményebb Rákosi terrorból fölélélegzést jelentő Nagy Imre kormányzás, az úgynevezett júniusi út kellős közepén volt. Ettől még mondandód lényege helytálló, nem olyan sokan juthattak ki akkoriban Svájcba.

Amúgy nekem kicsit hiányzik az írásból, a sorozat korábbi részeiben megszokott történelmi háttérfestés. Szerintem ugyanis a svájci vébé kapcsán egyáltalán nem fölösleges ecsetelni, mit jelentett az a focicsapat egy kőkeméneny diktatúrában. Annak tudatában talán rizla is átértékelné lesújtó véleményét arról, milyen mértékben él velünk még mindig az a döntő.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.08.10. 11:44:14

@popp: "mit jelentett az a focicsapat egy kőkeméneny diktatúrában"

Így van. Ez a vébé messze nem csak a futballról szólt. Magyarországon pedig a legkevésbé.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 11:49:54

@Csöncsön: Igaz, mert ugye az Nszk kapcsán is elmélázhatni azon, mit jelentett nekik az a győzelem a második vh. után. Tudom, sokan és sokszor körüljárták a témát, de egy említést tán itt is megért volna.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.08.10. 11:51:33

,,a svájci vébé kapcsán egyáltalán nem fölösleges ecsetelni, mit jelentett az a focicsapat egy kőkeméneny diktatúrában"

Meg hogy a németeknek mit jelentett a siker!

kroos 2009.08.10. 12:01:22

@mbemba: ezt
,,ujra vagyunk valakik"

rizla 2009.08.10. 12:43:17

@_benito: öcsi jutott a legmesszebbre, ez tény. a "szellemi vezető" talán valóban nem a legpontosabb kifejezés, mondjuk inkább úgy, hogy ő volt a legmeghatározóbb karaktere a gárdának.

@kroos: "Azok az okok amiket felsoroltál (és hozzá tudnék még tenni 10-et) valós okok voltak"

valósak, de.. HOGY LEHET 2-0-RÓL ELBUKNI EGY MECCSET A VILÁG LEGJOBB CSAPATÁVAL? rossz taktika, rossz mentális állapot. utóbbit meg lehet magyarázni persze, az összes mítoszt elfogadom én is eképp, csak sokkal kevésbé lenne keserű a szám íze tőle, ha mondjuk nem 2-0ról kapunk ki, hanem a meccs elejétől kezdve szédelgünk, mint mondjuk az MU a legutóbbi BL-döntőn (tudom, más volt a foci, nem ez a lényeg a példában)

rizla 2009.08.10. 12:49:51

@_benito: és mit találsz benne undorítónak? az aranycsapat szent tehén, ami gáz. azt mutatja, hogy azóta sem tudtuk feldolgozni normálisan a vereséget, és szent meggyőződésem, hogy tényleg komoly alapja ez annak, hogy azóta sem tudunk megbirkózni a kudarcokkal.
jogosan legendásak bozsikék, de a magyar öntudat, sőt, önérzet sosem bírta lenyelni, hogy aznap legyőztek minket, illetve magunkat győztük le, ezért mítoszokat fabrikál, kapaszkodik mindenbe, ami alátámasztja, hogy ez volt az évszázad csapata, függetlenül a vereségtől.

rizla 2009.08.10. 13:01:23

@popp: "Az igaz, hogy legendákká nemesültek az akkori focisták, de miért ne lennének ünnepeltek ma is. Olyan sorozatot produkáltak és odáig jutottak, amilyet és ahova magyar csapat azóta sem tudott elérni."

semmi baj azzal, hogy legendákká nemesültek, én nem ebbe óhajtottam belekötni. amit írsz, az igaz. de nem érzem, hogy ez ütközne az én véleményemmel, ami alapvetően a vereség kezelésének a módját kritizálja, nem is annyira a csapattól, mint inkább a közvéleménytől, a magyar embertől.
bár pl grosics...

"Ellenben épp te írod, hogy Grosics azóta is úgy érzi, hogy magyarázkodnia kell, ha szóba kerül Bern. Azt mondod mosdatja a csapatot, szerintem épp itt a gond. Egy világbajnoki ezüstérmes csapat játékosnak nincs oka mosakodni, az egy óriási eredmény, amire büszke lehet, aki elérte."

akkor miért mosakszik? miért nem bírja pl azt mondani, hogy "hibáztam rahn egyenlítő góljánál"? nem olyan nehéz ez, puskásnak pl sikerült önkritikát gyakorolnia, de mégsem ez az általános felfogás.
helyzetek garmadáját hagytuk ki, lehetséges, de miért is nem lőttük be őket? a partjelző, a fű? azt mondhatjuk, hogy a németeknek szerencséje volt, de az nem a világ igazságtalansága, hogy nem bírunk több gólt lőni annak a csapatnak, amelyiknek amúgy tudnunk kéne 6ot is.

"Ami meg az említett "érzelmi, pszichológiai fogyatékosságot" illeti. Szerintem jellemezte az már a húszas-harmincas éveket is foci szempontból, mert ez végig kíséri a történelmet is."

jogos, nem minden az aranycsapat-mítosz hibája. de hozzájárult, ezt nem nehéz belátni.

rizla 2009.08.10. 13:05:00

@kroos: "egyszer haverokkal összeszadtünk még vagy 10 ilyen indokot, amiböl ha csak 1 nincs akkor mi nyerünk."

ezek között az okok között szerepel pár sportszakmai is, ami rajtunk múlt. ha csak 1ben nem hibázunk..

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2009.08.10. 13:07:22

"azóta sem tudtuk feldolgozni normálisan a vereséget"
Nem tudtuk hát, erre akkor jöttem rá amikor vagy negyed órát károgtam be....va a német spanoknak a berni csoda film kapcsán (kb. 25 évvel a vereség után születtem!)
És mikor megjegyezték hogy Bern nekünk a futball Sztálingrád volt még jól meg is sértődtem (azóta viszont mélyen egyetértek ezzel)

Walmer 2009.08.10. 13:36:33

@popp: Háhá, nem jó. Mert én nem azt írtam, hogy a berni vébé alatt faludy recsken volt, hanem hogy őt Recsken szopatták. A Rendszer. Őt Recsken, csikart a focivébén;-) De kösz sz infót, mert nem tudtam mikor szabadult.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 14:24:51

@Walmer: Tudtam, hogy ezzel vágod ki magad, de rosszindulatúan úgy is lehet értelmezni, ahogy én. Javasolt olvasmány Faludy György: Pokolbéli víg napjaim, abban minden benne van Recskről, de elég sok minden a háborúról és a diktatúra "szűklevegőjéről" is.

@rizla: "akkor miért mosakszik? miért nem bírja pl azt mondani, hogy "hibáztam rahn egyenlítő góljánál? nem olyan nehéz ez, puskásnak pl sikerült önkritikát gyakorolnia, de mégsem ez az általános felfogás." - az önkritikát gyakorolni kifefejezéstől talán hideglelést is kapna Gyula bácsi, mert az ötvenes években elég baljós hangulata volt. Másrészt meg persze, hibáztak a játékosok meg a vezetők is a meccs kapcsán, biztos lajstromba lehetne venni, hogy ki miben, mint ahogy tévéműsorokban is könyvekben elő is fordul ilyesmi. De szerintem az is túlzás. Én azt mondanám, hogy a sportban vannak olyan napok, amikor nem jön össze semmi, az is egy olyan volt. Nem kell itt ötven év után kaparászni azt nagyon, maximum az érdekesség kedvéért. Meg békélni kéne a dologgal, elfogadni, hogy történt, ahogy történt, mert az már úgy marad. Hősökből meg nem kell bűnbakokat kreálni egy kitoszott meccs miatt.

rizla 2009.08.10. 14:44:44

@popp: nem a hősökből akarnék bűnbakot csinálni, egyszerűen csak a jelenség nem tetszik, hogy a külső körülmények többször kerülnek szóba a vereség lehetséges okaiként, mint az egyszerű sportszakmai hibák. kár volt verhetetlennek hinni a csapatot, kár volt lebecsülni a németeket, de ezt a buta magyar büszkeség nem hajlandó ennyivel elintézni, mert a 6-3, meg az olimpia, meg a veretlenségi sorozat. mert az nem létezhet, hogy az istenek csak úgy lepottyanjanak az égből, kell, hogy legyen valami oka, valami rajtunk kívül álló, sátáni. ez hozzáállás a magyar siránkozás, elátkozottság-tudat alapja. a sors nem akarta, hogy a magyar csapat nyerjen, mert egyébként ez a magyar csapat minden idők legjobbja, az véletlenül sem lehet, hogy nem az, ugyebár..

a futball egyik szépsége, hogy a jelentősége túlmutat a pályán, de azért a meccsek mégiscsak ott dőlnek el.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.08.10. 15:36:52

@rizla: Megint csak az általam végignézett meccs képére tudok hivatkozni, abból kiderült, hogy melyik a jobbik csapat. Az viszont régi igazság, hogy gólra játszák. Meg tudok olyanokra hivatkozni, mint Török Péter, aki könyvben is és tévéműsorban is boncolgatta az okokokat. Az más kérdés, hogy a dologból mítosz lett és a műfaj jellegzetesége, hogy meseszerű.

madbalee 2009.08.10. 16:12:37

@rizla: "a futball egyik szépsége, hogy a jelentősége túlmutat a pályán, de azért a meccsek mégiscsak ott dőlnek el."

Azutóbbi idők egyik legjobb 1 mondatos összefoglalója a labdarúgásnak nevezett sport eszenciájára.

rizla 2009.08.10. 16:15:50

@madbalee: szerintem elég sablonos volt, de kösz

montipájton 2009.08.10. 18:27:07

Rizlának abban igaza van, hogy sok felesleges érzelmi mázt le kellene már hántani a történtekről, és amúgy sem vezet sehova az állandó sírás.

Ugyanakkor szerintem szakmailag vitatni, hogy az aranycsapat futballtörténti jelentőségű együttes volt, felesleges. Nem csak az eredményei miatt: tudtommal taktikai téren is futballcikkek, tankönyvek sora tartja számon a mai napig Sebesék újításait. Nemrég a World Soccer rangsorában lett a 70-es brazil válogatott mögött minden idők 2. legjobb csapata az Aranycsapat. Az egy csapatra eső zsenik számát tekintve minimum ez a megérdemelt helyük. ))

szbszig 2009.08.10. 21:00:57

Az érdemi részéhez sok hozzáfűznivalóm nincs, mert ez az a vébé, ami ezerszer ki volt már tárgyalva, és amiről a mindenkori magyar fociszurkoló talán a legtöbbet tudja beleértve az éppen aktuálisat is.

A logóját viszont nem értem, hogy nem érthettétek. Számomra tökre egyértelmű volt azonnal, mit ábrázol. ;)

Mondjuk az is tény, hogy nekem egyáltalán nem tetszik. Az '50-es brazíliai sokkal szebb volt.

kroos 2009.08.11. 08:02:46

@montipájton: ,,Sebesék újításait"
amit Sebes talált ki az mind a vereség okait gyarapitják.
A 4-2-4-et Bukovi találta ki, a hátravont centerrel meg a beállóssal. Nem Sebes.Annak a csapatnak lehetett volna Tornyi Barna is az edzöje akkor is minimum döntő.

madbalee 2009.08.12. 13:16:02

@kroos: Guttman Bélával pedig minimum 1 VB győzelem!

kroos 2009.08.12. 17:53:14

@madbalee: mondjuk ök pont utálták egymást öcsivel.
Ha rajta mulik nem játszik Puskás a döntön.

jed 2009.08.24. 12:38:13

Én vagyok ennyire béna, hogy nem találom a Rádió Q 1954-es műsor II. részét, vagy tényleg nincs meg?

medco 2009.08.31. 19:04:53

Az 54-es VB döntő nagyon lerágott csont, de azért van új is. A németek elismerték, hogy Schafer feladata volt Grosics elnyomása a szögleteknél( 2. német gól!) Liebrich-et azzal a taktikai utasítással küldte pályára Herberger, hogy vegye le Puskást a pályáról(ez sikerült) A döntő után ampullákat találtak az öltözőben, ami lehetett dopping is, de lehet, hogy csak C-vitamin és szőlőcukor. Minden esetre hatan sárgaságot kaptak és kórházba kerültek. A lényeg, hogy Rákosi elégedett volt a második hellyel! Sebes pedig a döntő után a németek öltözőjébe ment gratulálni! Sebes 300-as Mercedest kapott, a miniszterek is csak 180-ast! Minden esetre nincs még egy csapat, amelyik 2:0 után elveszíti a VB döntőt, ilyenre csak mi vagyunk képesek. Sándor szerint még soha nem játszottunk ilyen gyengén. A németek irányítottak, mi csak futottunk utánuk. Volt sok helyzetünk, de 2:2 után már görcsös volt az akarás. Mindenki egyénileg próbálkozott, főleg Puskás. bizonyítani akart, hogy jogos a beállítása.

kroos 2009.08.31. 20:10:37

@medco: ezt a mercis sztirit Czibor mondta részegen poénból.Nem kell komolyan venni.

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.08.31. 23:29:23

@kroos: nem hiszem, h eladtuk volna a döntőt, de a Mercik azért megérkeztek Magyarországra, az 100%. Egy fél város nem lehet vak.
süti beállítások módosítása