Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Válogatott történetek - 1934, Olaszország

2009.07.18. 22:16 _benito

A világ még hörögve kapkodja a levegőt a gazdasági világválság után a felszínre bukkanva, barna zápor ömlik egész Európára, ahogy a szélsőjobb változatos formái ilyen-olyan utakon hatalomra törnek az 1934-es labdarúgó világbajnokság évében. A FIFA 1932-es berlini kongresszusán (Hitler ekkor már kormányzóságra tört) nem is volt meglepő, hogy a Benito Mussolini vezette Olaszország nyerte el a rendezés jogát, hogy aztán az 1930-as világbajnoksághoz hasonlóan, részben hasonló okok miatt újra a rendező kontinens domináljon. A Rádió Q-val indított közös vb-sorozatunk második részétől már csak egy kattintás választ el.

Ha a mitugrász fasiszták megalomániás bohóckodása nem torkollik világháborúba, a század közepének legnagyobb botránya a 34-es futball világbajnokság lett volna, efelől semmi kétség. Uruguayhoz hasonlóan Olaszország is szinte ajándékba kapta a trófeát, bár a csapatukban korszakos egyéniségek sorakoztak, néhány játékvezető ténykedése annyira részrehajló volt, hogy a vb után hazájuk szövetsége tiltotta el őket. De hát az vesse az első követ Mussolinira, aki a helyében nem a futballpályán próbálta volna meg legyőzni a világot, hiszen az olaszok még római birodalom néven nyertek utoljára bármiféle csetepatét.

Élő ember nem lepődött meg azon, hogy az elsőhöz hasonlóan ezt a tornát is a házigazda, azaz Olaszország nyerte meg (pedig akkor még nem is tudták, hogy ez az összes világbajnokság egyharmadára igaz lesz). Mussolini a világ pénzét költötte a stadionok és az infrastruktúra gatyába rázására, a hírek szerint a világbajnokság alatt még a vonatok is menetrend szerint jártak (előtte is, csak tojtak rá), és persze ott volt a nemzeti büszkeség arénába manifesztálódott csimborasszója, a Stadio Nazionale del Partito Nazionale Fascista.

A résztvevők száma, és országaik elhelyezkedése a sártekén már valóban világbajnokivá tette az 1934-es eseményt, hiszen négy kontinens is delegált csapatokat. Az Egyesült Államok mellett Brazília és Argentína kelt át a pocsolyán, Afrikából (egy jeruzsálemi kitérő után) Egyiptom érkezett, a többiek Európát képviselték (Ausztria, Belgium, Csehszlovákia, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc).

Elsőzés (nekünk lehet csak)

Az első, és azóta is egyetlen világbajnokság volt az 1934-es, ahol a címvédő nem vett részt. Uruguay először is megsértődött azon, hogy az olaszok nem vonszolták át a penneszagú seggüket az ő születésnapi zsúrjukra, másrészt – nem minden alapot nélkülözve – tartottak tőle, hogy a nagy európai klubok elszipkázzák legjobb játékosaikat. Erre jó lehetőség kínálkozott, ugyanis az uruguayi játékosok éppen egy masszív sztrájkot bonyolítottak a világbajnokság ideje alatt – nem is beszélve a kontinens amúgy is roppant puskaporos levegőjéről.

Az 1934-es vébé volt az első, amely előtt selejtezőket rendeztek. A dél-amerikai hatalmasságok, Brazília (Peru ellen) és Argentína (Chile ellen) játék nélkül jutott tovább, a forrongó kontinensen nem volt könnyű ebben az időszakban csak úgy utazgatni. Paraguay és Bolívia éppen egymás torkát markolászta a Chaco-konfliktus keretein belül – egy olajban gazdagnak hitt terület fölött vitatkoztak -, és Kolumbiában is szóltak a hatlövetűek. A karibi térség selejtezőiben Mexikó megcsapta Kubát és Haitit, és már résztvevőnek érezte magát, amikor az amerikaiak egy héttel a vb előtt úgy döntöttek, mégiscsak elindulnának. Négy nappal a vb rajtja előtt Rómában az Egyesült Államok 4-2-re verte Mexikót, akik még megnézték a Colosseumot, meg az Angyalvárat, aztán hazamentek. Egyiptom Palesztina (!) ellen Jeruzsálemben (!!) játszott selejtezőt, 11-2-vel jutott tovább. Az európaiak közül Svédország Litvániát és Észtországot selejtezte ki, a spanyolok Portugáliát verték, a románok és a svájciak Jugoszláviát intézték el, a hollandok és a belgák az íreket ütötték ki, a németek és a franciák pedig Luxemburgot verték.

A magyar válogatott az akkoriban Fogl Károly által irányított Bulgáriát győzte le simán, majd a világbajnokság előtt két héttel a korábban minket mindig legyőző Angliát fogadtuk. A kor legnagyobb játékerejét képviselő válogatottját mindenki bombafavoritnak tartotta, mégis sikerült legyőznünk őket, Avar és Sárosi góljaival 2-1-re nyertünk, így a már akkor is szolid és visszafogott magyar sajtó már a világbajnokság esélyeseként beszélt a mieinkről. 

Röhejes, de még az olaszoknak is selejtezőt kellett játszaniuk (első és utolsó alkalom), ők a görögöket intézték el, amivel nagy szolgálatot tettek a világnak, mert ha Olaszország nélkül kezdődik meg a 34-es vb, Mussolini inváziós serege másnap partra száll Korfun.

Brazília és Argentína mindketten szerették volna megrendezni az 1938-as világbajnokságot, ezért nyelvgyökig nyaltak be a FIFA-nak, amibe hiába szerették volna, nem fért bele, hogy kihagyják a tornát. Ugyanakkor azt sem akarták, hogy legjobb játékosaik más válogatottakban kössenek ki (különösen az olasz mutatkoztak aktívnak, ha játékosok elszipkázásáról volt szó), úgyhogy félutas megoldást választva gyenge csapatot utaztattak Olaszországba. Mindkettő ki is hullott az első körben, mint a tejfog. Európából viszont csak úgy dőltek az esélyesek: az osztrákok aranycsapata, a Wunderteam a zseniális Hugo Meisl vezetésével egyértelmű favorit volt, de a magyar válogatottat (amely 1930 és 35 között halmozta a bronzérmeket az Európa-kupában) és a félelmetes cseh csapatot is esélyesnek tartották arra, hogy legyőzze az olaszokat. Mármint a pályán.

A legjobb nyolc közé csak európai csapat jutott be, ami a fentiek fényében egyáltalán nem volt meglepetés. A magyar válogatottnak megadatott a 10 évvel korábbi, még mindig sajgó pofon visszafizetésének lehetősége, és ha nem is brillírozva, de azért 4-2-re legyőztük Egyiptomot Toldi (2), Teleki és Vincze góljaival.

Nyolcaddöntők:
Spanyolország-Brazília 3-1, Ausztria-Franciaország 3-2 (h.u.), Németország-Belgium 5-2, Svájc-Hollandia 3-2, Csehszlovákia-Románia 2-1, Olaszország-Egyesült Államok 7-1, Svédország-Argentína 3-2, Magyarország-Egyiptom 4-2

A magyar válogatott bravúros kijutása a világbajnokságra nem hatotta meg a szövetség embereit, akik ráadásul nem tanultak korábbi hibájukból sem, és ismét ott tettek keresztbe a csapatnak, ahol csak tudtak. A vb előtt közvetlenül még bajnoki mérkőzéseken szereplő játékosok szokás szerint fapadon utaztak ki a világbajnokságra, a szállás is ramaty volt, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a szövetségi kapitányt, Tóth Potya Istvánt költségkímélés címszóval nem utaztatták ki Olaszországba. A zseniális edző – akinek rengeteg újítás fűződik a nevéhez – itthon maradásának okát későbbi ellenállói tevékenysége mutatta, amit egészen 1944-ig folytatott, és csak azért nem tovább, mert Szálasi nyilasai kivégezték. A válogatottat a Fiorentina, az Inter és a Torino (bizony, ő rakta le a Grande Torino alapjait) edzője, Feldmann Gyula vette át.

A negyeddöntőben Ausztriával találkozott a magyar csapat, ennél rosszabbul csak az olaszokkal jártunk volna. Az osztrák lobbinak köszönhetően – Meisl amint megtudta, hogy a belga Baert Luis vezeti a meccset, azonnal Firenzébe utazott, és addig masszírozta a FIFA vezetőit, míg neki nem tetsző bírót jelöltek ki – hazai játékvezető fújta a meccset, akiről lehetett tudni, hogy nem minket fog támogatni, és így is lett. Döntetlennél nem kaptunk meg egy büntetőt, aztán 2-1-re szépítettünk ugyan, de Sárosi gólja után egy perccel Markost kiállították, és az egyébként is kiváló osztrák csapat jutott az elődöntőbe. A mérkőzésről később azt mondták, inkább emlékeztetett utcai ökölharcra, mint futballmeccsre, ami elvben nekünk kedvezett volna, hiszen Toldi például félelmetes testi erejéről volt híres, de a részrehajló játékvezetés miatt nem volt esélyünk. A sérülésektől is tizedelt válogatottat nem bántotta a nép (inkább a vezetőket vették elő), és igazuk is lett, hiszen a 34-es csapatból többen szerepet kaptak a 38-ban ezüstöt nyerő magyar válogatottban. De ez már egy másik sztori.

A negyeddöntők:
Csehszlovákia-Svájc 3-2, Németország-Svédország 2-1, Ausztria-Magyarország 2-1, Olaszország-Spanyolország 1-1 (a megismételt mérkőzésen 1-0)

Az olasz-spanyol párharc a világbajnokságok történetének első újrajátszását hozta. A korabeli tudósítások szerint a spanyolok teljesen jogosan dohogtak a kiesés miatt, még a dél-koreai lejtős pályánál is jobban kicsinálták őket. Összesen két meg nem adott góljuk, jogtalanul visszafújt akció és számtalan fordított ítélet kellett ahhoz, hogy Olaszország elődöntőbe jusson, pedig hát szó sem volt arról, hogy önerőből ne lett volna egészen kivételes képességű az olasz válogatott. A kapitány, Vitorio Pozzo óriási csapatot épített, jó barátjától, a Manchester Unitednél szolgáló Charlie Robertstól leste el a fogásokat, a generalissimo később be is vallotta, mindent az angoloktól tanult, amit a játékról tudott. A mindent eldöntő gólt a spanyolok ellen a San Siro névadója, Giuseppe Meazza szerezte, de az olasz zászlót olyan játékosok emelték igazán magasra, akik igazából nem is voltak annyira olaszok.

Az oriundi, azaz az olasz ősöktől származó, de másik országban született emigránsok komoly szerepet játszottak az olasz válogatottban. A négy évvel korábban még az argentinokkal döntőt játszó Luisito Monti, a 34-es döntőben gólt is szerző Raimondo Orsi, vagy Guaita és DeMaria is gauchóként születtek, Filo pedig brazil kettős állampolgár, azaz rimpatriati volt. A FIFA az olaszok kedvéért simán szemet hunyt a dolog visszássága felett, és csak 1964-ben szabályozta a válogatott mezeket aktívan cserélgető játékosok lehetőségeit. A fagyi aztán erősen visszanyalt, mert 1936-ban a fenti játékosoknál kopogtattak, hogy bondzsornó, egyenruhát fel, puskát szegezz, és irány az Abesszíniai háború – hárman Franciarszágba menekültek, DeMaria pedig jelezte, inkább Argentínában töltené ki katonaidejét.

Elődöntők:
Olaszország-Ausztria 1-0, Csehszlovákia-Németország 3-1

Az újrajátszás miatt fáradt olaszok elsősorban Pozzo egy zseniális húzásának köszönhetően verték az osztrákokat. Az (argentin) Monti megmihálylott gatyamadzagként lógott az osztrák csapat lelke, Sindelar farán, így a győzelemhez elég volt az (argentin) Guaita első félidőben elért gólja. A zuhogó esőben, iszonyatos talajon játszott találkozó négy nap alatt a harmadik meccse volt az olaszoknak, a hírek szerint tartottak is nagyon tőle, úgyhogy Mussolini gyorsan csináltatott egy kupát, a Copa del Ducét, hogy ha esetleg kikapnának, akkor is legyen mit átadni Olaszország válogatottjának (itt a világbajnokság NST-különdíjasa). A paranoia nem volt véletlen: az osztrákok négy hónappal a vb előtt Firenzében törölték fel a gyepet az olaszokkal. Eközben a negyeddöntőben Svájcot drámai csatában kiverő csehek a németeket is elintézték, méghozzá a későbbi gólkirály, Oldrich Nejedly mesterhármasával. A harmadik helyért a németek nagy csatában 3-2-re legyőzték Ausztriát.

A döntőben óriási csata alakult ki. Az okosan, és nagyon szépen játszó csehek 20 perccel a vége előtt megszerezték a vezetést, majd öt perccel később kis híján mindent eldöntöttek, amikor Svoboda iszonyatos kapufát lőtt. A 80. percben Olaszország Orsi bombájával egyenlített, következhetett a hosszabbítás, és Pozzo magánszáma, amivel beírta magát a futballtörténelembe. A kapitány a hosszabbításra össze-vissza variálta csapatát, elsősorban Guaita és Schiavino helycseréje bizonyult döntőnek, az összezavarodott csehek között előbbi passzából utóbbi vágta be az Olaszország világbajnoki címét jelentő gólt. Meg kell jegyeznünk, az akció természetesen Giuseppe Meazzától indult, akinek igazából már a pályán sem lett volna szabad lennie, miután az 58. percben egy korrekt vesést osztott ki Krcilnek.



Olaszország - Csehszlovákia 2-1 (hosszabbítás után)
 
Olaszország: Combi - Monzeglio, Allemandi - Ferraris, Monti, Bertolini - Guaita, Meazza, Schiavio, Ferrari, Orsi
Csehszlovákia: Planicka - Zenisek, Ctyroky - Kostalek, Cambal, Krcil - Junek, Svoboda, Sobotka, Nejedly, Puc
 
gól: Orsi (80.), Schiavino (95.), ill. Puc (70.)

Az 1934-es világbajnokság legnagyobb egyénisége
Ha valakinek Olaszországban megbocsájtják, hogy az Interből a Milanba, majd onnan visszaigazol, akkor az tud valamit. Giuseppe Meazza tudott valamit: futballozni.  A fantasztikus törpecsatár (1,69-ig sikerült feltornáznia magát) a Milanban kezdett, de gyenge térde miatt eltanácsolták, így kötött ki az akkor éppen Weisz Árpád által irányított Interben, ahol egészen elképesztő magasságokba emelkedett 1932 és 39 között két világbajnokságot nyert, három scudetto porosodik a jogutódok vitrinjeiben, két olasz bajnoki címe mellé három gólkirályi trófea érkezett, 476 meccsén 308 bajnoki gólt szerzett.

A középcsatárként, összekötőként és szélsőként is kiválóan bevethető játékos igazi all round csatár volt. Tökéletesen passzolt, minden pillanatban a kapu felé tört, csapattársai imádtak vele játszani. Peppino 53 válogatott meccsén 33 gólt szerzett, egy ország foglalta imába a nevét, a hírek szerint ő volt az első olasz játékos, aki csinos kis vagyont focizgatott össze magának, de aki azt gondolja, hogy még az unokái is ebből dorbézolnak, abban hamis kép él az élére zselézett hajjal pályára lépő zseni magánéletéről.

Második világbajnoki címe után néhány héttel megsérült, egy évet ki kellett hagynia, és már soha nem is lett olyan, mint sérülése előtt volt. 69 éves korában, 1979. augusztus 21-én távozott a sokak szerint valaha volt legnagyobb olasz labdarúgó.

Vasárnap este 21h-tól (Liverpool-szurkolóknak: 9-től) újra ne feledjük a Rádio Q hullámhosszára (99.5) tekerni a keresőt, újra megjelenünk az éterben.

74 komment

Címkék: videó szakértelem több mint foci válogatott vébé történelem válogatott történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr1001253849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szeme közé, laposan! 2009.07.19. 00:23:20

Jajj, kellett már ez a poszt nekem, mint sivatagnak az eső, mint szűzleánynak a f@sz, mint... mindegy, lényegtelen...:):) Köszi ismét!

montipájton 2009.07.19. 07:19:28

Hm, a világválság és a széljobb nyomulása most is stimmel, azért csodálkoznék, ha a hazai dominancia is hasonló lenne a jövő évi vb-n, mint 34-ben. ))

montipájton 2009.07.19. 07:22:04

Ja, mikor fogunk sírni hallani olasz-fanokat a bírói nyomás miatt ezzel a vb-vel kapcsolatban? Bezzeg, amikor Tottit kiállították Dél-Korea ellen. Hja, a történelem olykor hosszú távon egyenlíti ki a számlát, így van ez rendjén. (Különbség: a 34-es olasz nyilván tényleg világbajnok erősségű válogatott volt, a 2002-es meg úgysem érdemelt volna győzelmet, ergo a történelem még igazságos is.))) )

montipájton 2009.07.19. 07:30:09

Egyébként pedig: gratula, Benito, az ilyen posztok miatt lesz (van?) kultusza az NST-nek.

Romanes eunt domus 2009.07.19. 10:45:30

@montipájton: Nem vagyok az olasz válogatott legnagyobb rajongója, de szerintem 1934-ben nem csak az olasz-fanok többsége, de még a nagyszüleik is csak kósza erotikus gondolatok voltak az ősök fejében, nyilván nincs sok emlékük Meazzáékról

zsakfos 2009.07.19. 12:20:38

Jó a cikk benito, de a történelmi-politikai baromságok az elején bántóan fájóak.

"barna zápor ömlik egész Európára, ahogy a szélsőjobb változatos formái ilyen-olyan utakon hatalomra törnek az 1934-es labdarúgó világbajnokság évében."
2 ország volt barna záporban, melyeket egész Európának titulálni erős túlzás.
Egyik sem a '34-es évben ( Mussolini 22-ben, Hitler 33-ban)...

"Hitler ekkor már kormányzóságra tört"
Kancellárságra tört, ami Németo.ban a min.elnöki posztnak felel meg és '33 januárjában demokratikus választásokon! győzve került hatalomra.

"Ha a mitugrász fasiszták megalomániás bohóckodása nem torkollik világháborúba"
Ennél egy kicsit cizelláltabb a történet...Egyébként meg Hitler náci volt és nem fasiszta, a kettő között kurva nagy különbség van.

A sportról szóló rész viszont tényleg príma:)

Ritkán Néző Ferenc 2009.07.19. 12:36:29

@zsakfos : az említettek mellett spanyolország, magyarország, ausztria, románia, de a skandináv országok között is akadt.

zsakfos 2009.07.19. 13:21:41

@Ritkán Néző Ferenc:
Schussnig Ausztriája míg idesorolható 34-ben, de
Spo.ban 1939-ben jutott csak hatalomra Franco,de sem az ő rendszerét, sem Pilsudski Lengyelországát, II. Károly Romániáját, illetve a Horthy-rendszerben a Gömbös kormányt nem tekinteném tisztán fasiszta-náci értsd. barna hatalomnak.
Ha benito arra gondolt, hogy megjelentek( és nem hatalomra kerültek) Európában szélsőjobboldali pártok, mozgalmak akkor aláírom.

kroos 2009.07.19. 13:52:50

,,az vesse az első követ Mussolinira, aki a helyében nem a futballpályán próbálta volna meg legyőzni a világot
"

Nos.A hazaiakat mindig nagyon tolták.Ez nem Musolini sajátoság.Söt!!
A duce nagyon is tisztelte a versenyszellemet.Sosem ártotta bele magát a sportba ilyen szinten.
(csak egyszer mikor megalakult az As roma .Ekkor a ,,nagy" romai csapatba be akarták olvasztani a Laziot is.Ezt benito akadályozta meg.
Azt hiszem a megállapodás ugy szólt hogy 1 vb-t rendez dél amerika kettöt europa.És igy tovább.Ez igy ment is egy darabig.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.19. 14:07:10

@montipájton: "a széljobb nyomulása most is stimmel"

Hmmm... szóval tudomásod van arról, hogy Dél-Afrikában koncentrációs táborokat állítottak föl, ahol a rezsim politikai és ideológiai ellenfeleit embertelen módon kínozzák és gyilkolják meg? Tudomásod van arról, hogy az ottani rendszer politikai ellenfelei gyanús és váratlan módokon egyszerűen "eltűnnek", különös balesetek áldozatai lesznek? Én nem hallottam ilyesmikről.

_ _ _

Megint nagyon jó a poszt!

Amin meglepődtem: bennem nem tudatosult eléggé, hogy Anglia már a második világháború előtt is elindult a vébéken. Mindenesetre utólag is öröm olvasni, hogy pont mi igáztuk le őket a selejtezőben... :-)

kroos 2009.07.19. 14:14:51

ez a ,,Wunderteam" kifejezés nekem nagyon szúrja a szemem.
Érdekes hogy a Bulgárokkal játszottuk a selejtezőt.Az első meccset simán nyertük idegeben majd a 2.ra már a B csapatunk állt ki.
Az hogy nem szerepeltünk jobban nagyban köszönhető annak hogy Cseh II Matyit nem vittük ki.(38-ban sem vitték ki).Szenzációs csatár volt.
Sárosi sérülten utazott ki azt hiszem az első meccsen még nem is játszott.De az osztrákok ellen is nagyon visszafogott volt.
Egyébként kb. 3 szor jobb futballista volt mint Meazza.Remélem róla is lesz majd szó valamikor.Láttam róla képeket.Akkora combja volt mint Roberto
Carlosnak.Magas,Zidane mozgásu mindenben a legjobb volt egyszerüen.
Szinte 50 %-os formában volt az osztrákok ellen.Ehhez jött még hogy Markost kiálitották egy buta szabálytalanság miatt.És nem kaptunk meg egy nyilvánvalónak leirt 11-est
sem.Majd Avarnak kifordult a bokája és ekkor ugy még csere nem volt.9 emberrel kellett volna forditani.
Az olaszokkal kapcsolatban teljesen igaza van amugy Benitonak.A spanyolok és az osztrákok ellen sem nekik állt a zászló.A 38-as csapatot erösebnek is tartják.
Az emlitetteken kivül érdekes gól volt az osztrákok ellen.Schiavio letaglozta Platzer kapust.De a biro nem fujt a szabad labdát meg Guaita beguritotta.
Majd a döntöben Monti a kitörni igyekvö csatárt gázolta el brutálisan.A döntö után a biro elismerte hogy ott hibázott mert ki kellett volna állitani Montit.(ugyanaz a biro vezette mint az elödöntöt).
Összeségében véve egy kurva szar Vb volt.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.19. 14:26:58

Uppsz, azt hiszem félreértettem valamit.

Szóval az angolokkal nem selejtezőztünk, csak barátságos meccsen győztük le őket.

Ezek szerint jól tudtam, hogy az angolok ekkoriban még gőgösen elfordultak a FIFA kisded játékaitól.

montipájton 2009.07.19. 15:10:43

@Csöncsön: jaj, hagyjuk már ezt a "mintha nem akarnám érteni, mire célzol" dolgot, nézz körül, aztán gondolj, amit akarsz, tudod, kikre céloztam. ja persze, nem Dél-Amerikában.

Könyörgöm, hagyjuk a politikát, elég ha a kedvenc csapataink eltérő volta miatt utáljuk egymást.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.19. 15:38:29

@montipájton:

Nemcsak nem akarom, nem is _tudom_ érteni. :-)

Agyamra megy az a buta, történelmietlen, arányérzéket nem ismerő összemosás, amikor korunkat bármiben is a vészkorszakkal állítják párhuzamba. Az 1934-es Németországban nagyjából mindketten egy koncentrációs táborban tartózkodnánk; hogy életben vagy halottként-e, na, ez lehetne egyedül kérdéses.

Az meg nem elegáns, hogy elkezdesz politizálni, majd amikor valaki reagál rá, rácsapsz a szájára, hogy hagyja már abba...
:-D

Bastille · http://labdabiztos.blog.hu 2009.07.19. 16:45:37

épp most néztük meg az amarcord-ot sokadjára, ami ebbe a korba kalauzol pont. szeretem az ilyen kis pásszentokat.

nagyon jó a poszt. qrva jó lesz a következő is.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.07.19. 16:49:10

Amit ezzel a vébével kapcsolatosan minden forrás - magyar és nem magyar - emleget azok a korszakos kapusegyénislgek: Zamora, Planicka, Combi, Platzer.

A Vándor-féle könyvből pedig egy korszakos poén maradt meg: Hogy hívték Combi feleségét? Combiné! Hö-hö!

kroos 2009.07.19. 17:02:05

@mbemba: Thepot és persze Szabó Toni.

_benito · www.nst.blog.hu 2009.07.19. 18:01:46

@Csöncsön: anglia 1928-ban kilépett a fifa-ból, és a háború végéig nem is lépett vissza, az nem selejtező volt, csak félreérthetően sikerült a mondat.

Zigi 2009.07.19. 18:03:58

@kroos: Jaja, nekem is feltűnt. Ha lehet írjátok már át Wundermannschaftra, elvégre Puskásék sem az Aranyteamben játszottak.

Zigi 2009.07.19. 18:27:49

@_benito: Na jó, ha ezek az idióta németek elfelejtik a saját nyelvüket,akkor legyen, én nem fogok tiltakozni helyettük.:)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.19. 18:27:58

@_benito:

Igen, aztán rájöttem. Angliát nem ekkor győztük le először (és utoljára) tétmeccsen, hanem mintegy 28 évvel később.

kroos 2009.07.19. 18:32:48

@Zigi: Németek?
Az osztrákok 30-as évekbeli csapata pedig a Wundermannschaft. Ezt itt le is zárhatjuk.
Azért azt az angolok elleni győzelemnek óriási jelentősége van.
Akkor gyöztük le elöször öket.Elötte mindig agyon vertek minket. És akkoriban minden barátságos meccsnek jóval nagyobb volt a szerepe. pl. emiatt az agol verés miatt lehettünk a Vb-n kiemeltek és játszottunk gyengébb csapattal.

kroos 2009.07.19. 18:35:44

Érdekes hogy a Wundermannschaft a 38-as vb-re kijutott csak közbejött az ánslussz.
De ez a következö post témája lesz.

Rexfelugyelo · http://rexfelugyelo.blog.hu 2009.07.19. 18:40:41

@Csöncsön: az angolokat az ötvenes években kétszer is legyőztük, de nem tétmeccsen.

_benito · www.nst.blog.hu 2009.07.19. 18:48:08

@montipájton: "Könyörgöm, hagyjuk a politikát, elég ha a kedvenc csapataink eltérő volta miatt utáljuk egymást. "

ez mottónak sem utolsó, kérem, tartsuk magunkat ehhez.

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.07.19. 20:19:27

szűk egy óra, és újra az éterben dübörgünk!
várunk mindenkit szeretettel a 99.5-ön!

Titi120 2009.07.19. 21:11:23

@pote:
És mikor szoktatok lenni pontosan, 9:15, fél 10, 9:45 ?
Elmehetek még sz*rni meg kajálni ? :)

eyeofodin85 2009.07.19. 22:14:23

@_benito: Nem értem, miért kellett egy sporttörténeti posztba nyegle történelmi elemeket belesűríteni erős aktuálpolitikai hangsúllyal. Már csak a dübörgő bakancsok, fekete ruhások és hasonló motívumok hiányoztak és már főcikk is lehetett volna a népszabadságban.

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.07.19. 22:28:09

@eyeofodin85: be is próbálkoztunk az anyaggal, de mivel sem a neoliberális gazdasági paradigma fogalmát, sem az adóforint kifejezést nem tudtuk belezsúfolni, végül nem vették át. Szemetek.

Amúgy nem kell belelátni semmit a posztba, mert nincs ott.

Titi120 2009.07.19. 22:41:33

@eyeofodin85:

Eléggé nehéz lett volna megkerülni a történelmi elemeket, elvégre '34 -ben már nagy változások kezdődtek el Európában, pláne Olaszországban.

Valamint ha nem mindenáron - az egyébként nem létező - aktuálpolitikai vonatkozás kiolvasására koncentrálná, akkor észrevehetnéd, hogy a történelmi, politikai elemek össze vannak kötve futballos szálakkal (rendezési jog elnyerése, Duce - kupa), nem csak úgy ott vannak.

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.07.19. 23:08:26

@Titi120:
remélem a kaki már kinn van :)

montipájton 2009.07.20. 09:15:10

@eyeofodin85: Azért kellett, mert ezek a posztok a futballt többek között történelmi kontextusban vizsgálják, ugyanis nem független azoktól. Pont ezért szeretjük az ilyen írásokat, ettől többek.
De ha neked nem tetszik, átugrod, kész.

(Milyen "aktuálpolitikai felhangja" volt amúgy...? Tisztán arról a korról szólt. Vagy látsz hasonlóságot a mával? Ejnye, de rosszra gondolsz. )) )

kroos 2009.07.20. 09:40:00

Sajnos néha muszály.
Utaltam már a 38-as eseményekre.Kb 6-8 osztrák kapott lehetöséget a német csapatban.

t.o.d. 2009.07.20. 11:36:24

Nagyon jó a cikk. Kérjük az önérzetes jobbostibiket, hogy higgyék el: az nst-n nem fenyegeti őket a vörösterror.

A kor hangulatához abszolút hozzá tartozott a jobbratolódás, nekem tetszik, h belekerült.

Az mindenesetre akár kisteleki ötlete is lehetett volna, h ne vigyük ki a szövkapot. Zseniális. Abszurdisztán már 75 éve is független állam volt? :-)

t.o.d. 2009.07.20. 11:40:31

@kroos: abban az időben a válogatottak közti ugrás annyi volt, mint most megvenni cét. Kicsit könyökölni kellett, és sokba került, de volt az a pénz. :-) De különben elég csak Mirjuca Lacira gondolnunk, hogy rájöjjünk: az nem oly rég is működött, de csak a selejtes portékánál. :-) Meg Amaurinál, bár nemtom, ez a projekt most hogy áll. Ő most olasz, vagy brazil végül?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.20. 11:46:44

A posztban nem volt semmi (aktuál)politika.

Két hozzászóló olvasott bele aktuálpolitikai tartalmat: montipájton és eyeofodin85.

@t.o.d.:

Kroos az Anschluss utáni állapotról beszél.

t.o.d. 2009.07.20. 11:54:43

@Csöncsön: ja, értem. Mindegy, akkor kroostól függetlenül mondom, abban az időben a válogatottaknál ment az, mint ma a kluboknál. Amúgy az Anschluss nem tett jót: két jó csapatból egy lett, ami semmivel se volt jobb az elődök egyikénél sem (legalábbis eredmények tekintetéban)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.20. 11:59:10

@t.o.d.:

Meg hát ugye el lehet képzelni, hogy egy akkori osztrák focista, aki mondjuk nem pont Hitler és a nagynémet egység feltétlen rajongója volt, mennyire szívesen küzdött a Harmadik Birodalom sikeréért...

t.o.d. 2009.07.20. 12:04:30

@Csöncsön: monnyuk a válogatottbeli részvétel esélyt kínált a túlélésre, ha esetleg valami nem birodalomkonform stigmát hurcolt az illető... :-/

kroos 2009.07.20. 12:51:41

Azt azért tegyük hozzá hogy ezeknek az osztrákoknak annyi kedvük volt a német válogatottba játszani mint Puskásnak a spanyolban.
62-ben a spanyol lapok a Vb idején kérdezték hogy látja az esélyeket.
,,ha legyözzük a Cseheket akár világbajnokok is lehetünk."
Enyhe zavar után kiderült Öcsi a magyar válogatottra gondolt egyböl.

Mérgező Hulladék 2009.07.20. 12:52:22

@t.o.d.: én úgy tudom, februárban nem ment a brazilokhoz Dunga hívására, szeptemberben pedig megkapja az olasz állampolgárságot.
Mondjuk az új szabályok szerint akár játszhatott is volna februárban brazil színekben (barátságos meccsen legalábbis), attól még lehetne később olasz válogatott. Ti mit szóltok ehhez a szabálymódosításhoz?

nagyon halott 2009.07.20. 13:02:57

@kroos: :-D ezt a puskás-sztorit még nem hallottam, de zseniális!

neeskens 2009.07.20. 13:44:23

Érdekes egyébként, hogy az elit futballnemzetek köre milyen korán kialakult.

Argentína, Brazília, Anglia, Olaszország, Spanyolország, Csehország stb. ma is nagyon jó.

Ausztria és Magyarország esett csak ki tulajdonképpen a hagyományos elitből.Sajnos

madbalee 2009.07.20. 13:44:36

Jó sorozat újabb nagyon jó része. Szerintem teljesen rendben van az akkori világpolitika megemlítése. A sportra akkor nagyobb nyomatot adott maga a politika, mint most. Gondoljunk csak a kis bajszos olimpiájára, akinek viselkedése a 100m-es síkfutás eredményhirdetésekor emelkedett ki. Na de ennyi elég is a politizáéásról

A posztba még belefért volna kicsit több magyar vonatkozási story/vonal hiszen ezen VB rendezőre illetve VB győztesre volt a legerősebb a magyar szakembere hatása.
Itáliában. 31 és 35 között minden szezonban legalább 5 magyar edző dolgozott az A ligában. A teljesség igénye nélkül pár edző, eredmény az 1931/32-es idényben a
Bologna-t Lelovich Gyula (2. hely)
Roma-t Baár László (3. hely),
Milan-t Bánás József (5. hely)
Ambrosiana-Intert pedig Tóth Potya István (6. hely) vezette.
Mellettük az idényben még 3 olasz első ligás klubbot vezetett magyar edző, valamint ebben az idényben a Bologna megnyerte a Közép-Európai Kupát (@nst: erről jó lenne esetleg 1 posztban megemlékezni, bemutatni jelentőségét).A következő idényekben is tömve voltak az olasz klubok magyar edzőkkel, pl. a VB-t megelőző idényben 8 klubot magyar ember trenírozott. A korszak egyik legjobb teljesítményét nyújtó klubját az Ambrosiana-Inter-t 1929-1936 között csak magyar edzők irányították!! A Lazionál 1936-1941-ig tartott a magyar edzői éra. Megjegyzem eddig csakis az első osztályt említettem. Rengeteg magyar dolgozott a 30-as évek kezdetétől 20-25 éven át az olasz ligában.

A VB győztes csapathoz kapcsolódik még Nagy József. 1928 és 1932 között a Pro Vercelli együttesénél dolgozott, Pozzo pedig az 1934-es VB előtt felkérte, hogy dolgozzon a stábjánál.


Gondoljatok bele milyen idők lehettek azok. VB címeket nyert ország első ligája tele magyar irányítású klubokkal! Olyan mintha most a Serie A-ban a topklubok edzői között túlnyomó részben magyarok lennének. Milan, Juve, Inter, Fio, magyar edzőkkel. Meredek nem??

Sorry ha összevissza írtam (valszeg tele hibával), de én csak blog olvasó vagyok, nem blog író;)

Várom sorozat folytatását! Thanxx Benito!

kroos 2009.07.20. 13:52:24

Én egy valamit nem értek.

,,a szövetségi kapitányt, Tóth Potya Istvánt költségkímélés címszóval nem utaztatták ki Olaszországba"

szerintem nem ö volt a kapitány hanem Nádas Ödön.

kroos 2009.07.20. 13:55:41

@madbalee: Bravo. Erröl majd kéne egy postot irni.
Weisz Árpád,Feldmann Gyula, és Viola József.
A legnagyobbak voltak.

Pig_Bodine 2009.07.20. 14:01:00

@neeskens:

Meg Uruguay.
Bár megnéztem, most 20-ikok a FIFA ranglistán, 3. dél-amerikai csapatként, pedig a VB-selejtezőcsoportjukban csak a 6. helyen állnak. De a szűk elitből már rég kiestek, sok VB-re ki sem jutottak mostanában.

kroos 2009.07.20. 14:32:18

@kroos: Söt.Szerintem Tóth Potya István sosem volt szöv. kap.

kroos 2009.07.20. 14:33:07

Igazából az edzöi stábnak volt a tagja ls azért nem vitték ki mert nem tartottak igényt a munkájára.

t.o.d. 2009.07.20. 14:37:06

@kroos: ezen én is felröhögtem. :-)

kroos 2009.07.20. 14:42:35

Mert az Internék dolgozó Feldmann ingyen elvállalta.

kroos 2009.07.20. 14:44:10

de majd Benito mindjárt elmondja hogy volt ez..

t.o.d. 2009.07.20. 14:49:17

@kroos: akkor lehet, h mégse kisteleki volt az elnök már akkor... :-)

madbalee 2009.07.20. 15:30:47

@kroos: 20 évvel később Guttman Béla is kihagyhatatlan lett az olasz foci történelemből!

kroos 2009.07.20. 15:33:50

@madbalee: Igen.
meg Föleg a portugálból.

eyeofodin85 2009.07.20. 17:12:56

@heinrich: A képekkel van gond szerintem, rakjátok be ezt a képet:

m.blog.hu/ag/agyiszint/image/2/B%C3%A9la%20k%C3%A9pei%20360.jpg

Címnek meg mondjuk azt, hogy "Jönnek". Így már szerintem nem lesz gondi a népszabival sem.

Mérgező Hulladék 2009.07.21. 08:53:27

@madbalee: "A VB győztes csapathoz kapcsolódik még Nagy József. 1928 és 1932 között a Pro Vercelli együttesénél dolgozott, Pozzo pedig az 1934-es VB előtt felkérte, hogy dolgozzon a stábjánál."

A legtöbb forrás szerint (bár vannak ellentmondóak is) Nagy József a svéd válogatottat irányította ezen a vébén és a következőn is.

kroos 2009.07.21. 09:07:59

Minden rossz indulat nélkül benito, néha hanyagolni kellene a wikipédiát.
Föleg az ilyen postokkal kapcsolatban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.07.21. 10:30:13

@kroos:

A wikipédiának pont az az előnye, hogy amennyiben tévedést találsz benne, magad kijavíthatod azokat.

Alapvonalszippantó Hapci Benő · http://nst.blog.hu/ 2009.07.21. 10:32:38

@kroos:

sajnos nem lehetnek mindenkinek első kézből származó élményei ezzel a Vb-vel kapcsolatban.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.07.21. 10:59:21

Jut eszembe... az ténynek látszik, hogy segítették az olaszokat, viszont az tény, hogy 2 év múlva olimpiát nyertek, majd 4 év múlva ismét arany lett a vége - a nem éppen baráti Franciaországban.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.07.21. 11:05:53

@mbemba: és a berlini Olimpián is lehetett némi hátszele a hazaiaknak.

kroos 2009.07.21. 11:09:27

a Wiki sokdzor pontatlan föleg a régi dolgokkal kapcsolatban.
De ez hogy Tóth Potya volt a szöv. kap. ez tölük is gáz.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.07.21. 11:14:31

Előítéleteink vannak popp (nekem is). Képzeld felmentem a wikipédiára is megnéztem! A negyeddöntőben NÉMET-NORVÉG 0-2 (Berlin).

Hatalmas sztori a magyar wikipédiról: ,,Augusztus 8-án Peru 4-2 re legyőzte Ausztriát a szokatlanul hosszúra nyúló mérkőzésen (Peru a 114. és a 117.percben lőtt gólt). A két nap múlva újrajátszásra Peru nem állt ki, így Ausztria lett a döntő másik résztvevője."

Az olaszoknál csak páran játszottak a vébé-csapatból, de az edző Pozzo volt.

madbalee 2009.07.21. 14:14:02

@Mérgező Hulladék: A kettő nem zárja ki egymást. Utánakerestem, és csak azt találtam infónak, hogy Pozzo meghívta a VB előtt a stábjába. Sajna arról nincs infóm, hogy elfogadta-e, illetve hogy a VB alatt is az olasz kontingenssel dolgozott volna.

Wikipedia meg ilyen "nice to have" dolog. Nem aranyírás

Mérgező Hulladék 2009.07.21. 14:28:29

@madbalee: Persze, nem zárja ki. Csak annak kapcsán jutott eszembe, hogy Nagy József is ott volt - szóval ha megkereste Pozzo, ezek szerint nem azt fogadta el.
Az ellentmondó forrásokat azért írtam, mert pl. (hát igen) wikipediában Nagy József oldalán korábbra teszik kapitánykodását, a svéd válogatott lapján pedig egyáltalán nem szerepel a neve.

madbalee 2009.07.21. 14:32:13

@Mérgező Hulladék: Hát igen sajna akik erről hitelesebben pontosabbat tudnának azok nem sűrűn olvassák az NST-t:)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.07.21. 14:50:06

Nagy Józsefről ezt írja a Kalandozó magyar labdarúgók könyv (Dénes-Rochy-Peteredi-Selmeci):

1933-ban és 34-ben például tanára, majd vezető edzője volt a hírneves római edzőakadémiának... Amolyan ráadásként az 1934-es, olaszország vb-n a Pozzo-féle edzőcsapat egyik tagjaként közvetlenül is szerepet vállalt a hazaiak első világbajnoki címében. Ugyanakkor -szövetségi felkérés alapján - a svéd csapatot ő vezette az itáliai világtornán.

drdugo 2009.07.21. 21:43:22

jo iras, de a fasisztazas nem kellett volna.

Hellscream 2009.07.22. 21:29:35

Nem lenne fontos, de ha már ennyi felkiáltó jelet tettél ki, akkor muszáj kiigazítanom: Egyiptom Paleszitna elleni meccsét nem Jeruzsálemben, hanem Tel-Avivban játszotta, és ebből is látszik (de elég a játékosok nevét megnézni), hogy ez egy zsidó csapat volt.
Szóval óvatosabban a ! -kel.
Ja, és persze oda-visszavágót rendeztek, vagyis a többes számot is ki kellene írni.

Forrás: www.rsssf.com/tablesi/isra-intres30.html
de van még pár
süti beállítások módosítása