Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Válogatott történetek - 1970, Mexikó

2009.09.20. 20:12 donnelly

1970-ben Mexikóban rendezték meg a labdarúgó világbajnokságot, a tornát, amely - sajnos a magyar válogatott nélkül - klasszikus mundialként vonult be a történelembe, a legendás brazil csapattal, a korábbi győzteseket érintő párosítások sorával, és az évszázad egyik legjobb mérkőzésével. Ezen a világbajnokságon hódította el Brazília végleg a Jules Rimet trófeát, és foglalta el helyét örökre a futballvilág trónján. Ezzel elérkeztünk a Radio Q-val kéz a kézben indított vébétörténeti sorozatunk következő darabjához, a kilencedik világbajnoksághoz.

 Selejtezők

A mexikói világbajnokság selejtezőire 75 csapat jelentkezett (ebből 68 lépett pályára), és meglepetésként érte a futballvilágot, hogy Portugália, Franciaország, Spanyolország és Argentína mellett sajnos Magyarország sem jutott ki a viadalra. Mi voltunk az utolsóként elbukó csapat, ugyanis a Csehszlovákokkal holtversenyben végeztünk a kettes számú selejtezőcsoport élén (Dánia és Írország előtt), majd Marseille-ben pótselejtezőn (a Dániában súlyosan megsérült Albertet nélkülözve) 4-1-es vereséget szenvedtünk tőlük. A közhangulat a magyar futball helyzetének egyenes következményét látta a kudarcban - a játékosközpontú futballélet, a gyenge bajnokság, a színvonaltalan edzések - mely azonnali, gyökeres változásért kiáltott; azonban ez a változás sajnos a későbbiekben sem következett be.

A selejtezők krónikáihoz tartozik az 1969 júniusában lezajlott négynapos háború, mely az El Salvador-Honduras mérkőzést követte - El Salvador a győztes, továbbjutást érő mérkőzést követően támadta meg a szomszédos Hondurast. Annak ellenére, hogy sokan csak Futballháborúként emlegetik az eseményt, valójában régóta húzódó politikai feszültség vezetett a harcok kirobbanásához.

 

A világbajnokság

A torna előtt sok vitára adott okot a stadionok tengerszint feletti magassága (1600-2200 méter), valamint a gyakran korai kezdési időpontok - az európai tévés közvetítés miatt nem volt ritka a déli mérkőzés, ami a júniusi hőségben nem kedvezett a játékosoknak - de a későbbiekben nem okoztak gondot ezek a körülmények.


A csoportkör végeredménye:

1. CSOPORT (Mexikóváros)
Szovjetunió
Mexikó

Belgium
El Salvador

2. CSOPORT (Puebla, Toluca)
Olaszország
Uruguay

Svédország
Izrael

3. CSOPORT (Guadalajara)
Brazília
Anglia

Románia
Csehszlovákia

4. CSOPORT (León)
NSZK
Peru

Bulgária
Marokkó

A csoportelsők mindenütt viszonylag simán jutottak tovább (Gerd Müller hét gólt gurított, ebből két mesterhármast), a legunalmasabbnak az olasz-kvartett bizonyult, a taljánoknak ugyanis két 0-0-ás döntetlen mellett egy 1-0 is elég volt a biztos sikerhez. A halálcsoport rangadóján a brazilok legyőzték Angliát Jairzinho bombájával, de a mérkőzés az évszázad védéséről is híres, melyet Gordon Banks mutatott be.

 

NEGYEDDÖNTŐK
Nem feltétlenül a csoportkör miatt tartjuk ezt a tornát minden idők egyik legélvezetesebb vébéjének, a nagyüzem ugyanis az egyenes-kieséses szakaszban indult be. Mi sem mutatja be ezt jobban, mint a Squadra Azzurra teljesítménye: még a szigorúan bekkelő olaszok (1-0-ás csoportkörbeli teljesítményük után) sem átallottak gólgazdag mérkőzésekbe bonyolódni az egész kieséses szakasz során. Bár nem történt meglepetés a negyeddöntőkben, némi izgalom azért volt: a szovjetek megóvták az uruk elleni mérkőzést, ugyanis olyan akcióból szerzett góllal szenvedtek vereséget a hosszabbításban, amely során a labda már a játéktéren kívülre került. Ezt fotókkal és videófelvételekkel is bizonyították, de a versenybizottság elutasította. A '66-os döntő visszavágóján a beteg Banks-t nélkülöző angolok kétgólos vezetést adtak le a németek ellen, hogy aztán a hosszabbításban Hurst érvénytelenített gólja után Müller közelről (honnan máshonnan?) eldöntse a párharcot.
 

NSZK-Anglia 3-2 (h.u.)
Brazília-Peru 4-2
Olaszország-Mexikó 4-1
Uruguay-Szovjetunió 1-0 (h.u.)


ELŐDÖNTŐK
A legjobb négy között került sor a múltszázad egyik legizgalmasabb mérkőzésére, ami egyben a világbajnokságok történetének leggólgazdagabb hosszabbítását is hozta: Olaszország a 8. percben Boninsegna révén megszerezte a vezetést, majd kiadta a Sün! jelszót, melyhez a mérkőzés végéig tartotta is magát, de ennek ellenére Schnellinger egyenlíteni tudott a 93. percben. A hosszabbításban potyogtak a gólok: először Müller szerzett vezetést (96.p.), hogy aztán Burgnich (98.) és Riva (103.) góljait ugyanő egyenlíthesse ki (110.). A győztes találatot pedig egy perccel ezután szerezte meg az aranylabdás Gianni Rivera. A középpályán, majd a védelemben szereplő Beckenbauer a mérkőzés nagy részét rögzítőkötéssel játszotta, miután egy kemény olasz faultot egy balul elsült műesést követően kiugrott a válla.
 

A másik ágon a végig fantasztikusan futballozó brazilok a húsz évvel korábbi hazai vereségért álltak bosszút az ősi rivális Uruguayon, akik ellen 0-1 után könnyed játékkal szereztek három gólt.

Brazília-Uruguay 3-1
Olaszország-NSZK 4-3 (h.u.)

A kisdöntőben természetesen a németek voltak koncentráltabbak, és Overath góljával megszerezték a bronzérmet. Gerd Müller ezen a mérkőzésen már nem talált be, de 10 gólt azért összekotort a torna során.


DÖNTŐ
A mexikóvárosi Azték Stadionban rendezett döntőn minden idők egyik legjobb csapata tökéletes magabiztossággal hódította el végleg a Jules Rimet kupát. A meccsen a Felix - Carlos Alberto, Brito, Piazza, Everaldo - Clodoaldo, Gerson, Rivelino - Jairzinho, Tostao, Pelé (szöv. kap.: Zagalo) felállásban végigjátszó brazilok gáláztak, Pelé a selecao századik VB-góljával nyitott, amire Boninsegna még tudott válaszolni, de Gerson, a minden meccsén betaláló Jairzinho és a kapitány Carlos Alberto lesimázta a második játékrészt. Brazília (és Pelé) lett az első háromszoros győztes, és talán ez a '70-es győztes társaság állt fel a futballtörténelem legerősebb támadósorával.


 

All Star csapat (újságírói szavazatok alapján): Mazurkiewicz (URU) - Carlos Alberto (BRA), Piazza (BRA), Fachetti (ITA) - Clodoaldo (BRA), Beckenbauer (GER), Gerson (BRA), Rivelino (BRA) - Jairzinho (BRA), Müller (GER), Pelé (BRA).

Nem kizárólag, de elsősorban külsőségekben változott rengeteget a labdarúgó világbajnokság a négy évvel korábbi viadalhoz képest: színes tévéközvetítés, cserék, sárga lapok, hivatalos labda, megjelennek a ma is népszerű szurkolói viseletnek számító oldschool mezek - vagyis már nem csak a lebonyolításban volt olyan, hanem kezdett is úgy kinézni a torna, mint egy mai megmérettetés.

Elsők

Nézzük is akkor ezt a rengeteg elsőt, köztük is először a legfontosabbat, mégpedig a helyszínt: először rendezték meg a tornát Európán és Dél-Amerikán kívül, Mexikó a '68-as olimpiát követően öt stadionban fogadta a futballvilág elitjét. Először kvalifikálta magát automatikusan az afrikai (Marokkó) és az Ázsiai-Óceániai zóna (Izrael) győztese. Mivel a sárga lapok sikerrel vizsgáztak a Mexikói olimpián, 1970-ben már a világbajnokságon is bemutatkozhattak - az első lapot a nyitómérkőzésen (Mexikó-Szovjetunió 0-0) a hazai Pena kapta.

Cserék
Hasonlóan fontos a cserelehetőségek bevezetése, ez volt az első torna, amelyen a kezdőjátékosok mellett két-két cserét is pályára küldhettek a kapitányok. A vébék történetének első cserejátékosa a nyitómérkőzés szünete után beálló szovjet Puzacs volt, az első csere cseréje pedig egy személyben volt az első gólt szerző cserejátékos is, Basagueren (Mexikó-El Salvador 4-0). A svéd Grahn szerezte Uruguay ellen az első győzelmet érő csere-gólt, ugyanezt vitte véghez továbbjutást érően Esparrago az Uruguay-Szovjetunió negyeddöntő hosszabbításában. Juliano (Olaszország) volt az első játékos, aki vébédöntőn lépett pályára csereként.

Ez volt az első világbajnokság, amelynek döntőjét két korábbi (ráadásul kétszeres) győztes vívta és ez volt az első torna, amelyre az Adidas hivatalos labdát adott ki: a Telstart, amelyet a vébén három színben (ezek logo és felirat nélküli exkluzív lasztik voltak) - fehér, barna és fekete-fehér - használtak.

A csoportkör végén az azonos pontszámú csapatok közötti sorrend eldöntésében először alkalmazták a gólkülönbséget.

Hivatalos FIFA VB-összefoglaló

129 komment

Címkék: d videó vébé történelem válogatott történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr861395341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kroos 2009.09.21. 12:24:34

@Iustizmord: látom rátapintottál az érdemi mondanivalóra...

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.09.21. 12:35:02

A román csapatban voltak magyarok: Szatmári (alias Satmareanu) és Gergely.
Elég szépen odatették magukat, megverték a cseszkókat, majd csak egy-egy góllal kaptak ki a braziloktól, meg a címvédőtől.
Nem játszott a vébén legjobb játékosuk - sokak szerint jobb volt, mint Hagi - Dobrin, mert összveszett az edzővel.

www.youtube.com/watch?v=GiirWIVTW7s&feature=related
Innen nem derül ki sok minden, csak a lényeg!

kroos 2009.09.21. 12:46:48

@mbemba: annak a csapatnak a kapitánya meg az a Mircea Lucescu aki a Shatar edzöje...
Ők verték ki amugy a portugálokat..a selejtezök során...

rizla 2009.09.21. 13:00:34

@montipájton: lásd heinrich hozzászólását.. "ja, behoztak egy központi követelményrendszert, a játékosokat kilométereken keresztül futtatták az erdőben, meg ilyenek." azzal, hogy igenis a futballtudást másodlagossá tették, valószínűleg nem csak a játékunkat baszták el, de sok gyerek kedvét el is vették a futballtól.
a magyaros technika meg max manapság mítosz.

kroos 2009.09.21. 13:01:14

mit szóltok ahhoz hogy Marseill nem is a labadarugásunk Mohácsa volt csak mi tettük azzá??

kroos 2009.09.21. 13:02:26

@rizla: Meg a nézők!
Marseille után volt egy Fradi-Kispest rangadó ahol 1000!! nézö volt. Ez olyan mintha ma 10 nézö lenne egy Fradi Ute-n.

rizla 2009.09.21. 13:03:24

@sporttárs: "Úgyhogy én a jövő évi vébé miatt sem aggódom, ha ki se jutnak említettek, akkor se. :)) "

nem is azért kell aggódni, mert nem jutnak ki az argentinok, hanem mert a szokásos hullafáradt, kifacsart sztárcsapatok fognak nézhetetlen meccseket játszani a hőségben. eközben persze szól majd az az elviselhetetlen zümmögés.
a portugálokért amúgy nem kár, mindig borzalmasak, max a színészi teljesítményük szórakoztató, a franciákért még annyira sem, domenech-et úgyis ideje kirúgni, az argentinok meg.. hát.

szferi 2009.09.21. 13:10:33

@rizla: részben ki kell hogy ábrándítsalak, de épp a 10-20 fokos dél-afrikai tél kellős közepén játsszák majd a meccseket.

Iustizmord 2009.09.21. 13:11:04

@kroos: igen, hibátlan magabiztossággal szúrom ki. bocsi a szőrözésért. :o)

rizla 2009.09.21. 13:14:26

@szferi: na, ezt nem tudtam, érdekes. mindenesetre jó hírnek tűnik

wilbury 2009.09.21. 13:15:38

Kár, hogy ilyen rövid a post. Sokkal több videó, sztorizgatás, meccsleírás, stb kellett volna.

De azért hajrá, így tovább!

Iustizmord 2009.09.21. 13:16:29

a múlt heti Magyar Narancsban van egy jó kis interjú Dárdaival. itt a link is:

www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=19813

Iustizmord 2009.09.21. 13:17:15

Narancs XXI. évf. 38. szám - 2009-09-17
élet + mód - interjú

"Mint foxi a rókát" - Dárdai Pál labdarúgó

Tizenhárom éve játszik a Bundesligában, a berlini Hertha csapatában. A hatvanszoros magyar válogatott focistával az elbukott (Svédország és Portugália elleni) vb-selejtezők után beszélgettünk.
Dárdai Pál: Sajnálom, hogy most sem sikerült, mert végre tényleg jó hangulat volt, tele volt a stadion, és jó lett volna, ha boldogan mennek haza. De nincs balsors, valamiben mindig mi hibázunk.
Magyar Narancs: Ezen a két meccsen szerinted miben? (Magyarország-Svédország 1-2, Magyarország-Portugália 0-1.)
DP: Tudtuk, akkor lesz sanszunk, ha pontrúgásból nem kapunk gólt. Ehhez képest a 10. percre mindkét meccsen megkaptuk, és onnantól kiszolgáltatott helyzetben voltunk: ha eltámadjuk magunkat, egyből ott vannak a kapunk előtt, ha viszont nem megyünk előre, nincsen helyzetünk.
MN: Miért cseréltek le mindkét meccsen?
DP: Ez a világon mindenütt így van: ha nem olyan az eredmény, védekező középpályás le, csatár be. De a saját teljesítményemmel sem vagyok elégedett, közepest, közepes alattit nyújtottam, mert ugyan a taktika védekező részét megoldottam, de a labdaszerzések után nekem előrefelé is jó labdákkal kellett volna játszanom, és ez nem sikerült.
MN: Sokan mondják, hogy a portugálok ellen hamarabb kellett volna cserélni, és nagyon defenzíven játszottatok...
DP: Egy lehetőségünk volt a cserét követően, amikor egy kipattanót a Hajnal Tomi jobbal mellétolt. És butaság, hogy defenzíven játszottunk, mert egyébként kaptunk volna egy ötöst, és akkor most az lenne a baj. Nem tudom, ismerik-e a kritikusok a statisztikákat, hogy mondjuk mennyi idő alatt futják a portugálok a 30 métert labdával és anélkül, és mennyi alatt a magyar játékosok? Akkora képzettségi előnyben vannak, hogy ha nagy területet hagyunk nekik, 10 akcióból kilencszer kiszúrnak velünk. "riási a különbség! Inkább bele kellene gondolni abba, amit most láttunk: a magyar csapat megszakadt azért, hogy ne kapjon gólt, a portugálok meg halál nyugodtan tették a dolgukat. Annyit fociztak, amennyit kellett. Mi, sajnos, ennyit tudunk, mert ennyire vagyunk kiképezve. Magyarországon, ha valaki rúg két gólt a bajnokságban, már világklasszist csinálnak belőle. Aztán amikor jönnek a komoly meccsek, csodálkoznak, hogy ezek a játékosok mégsem tudnak húzni. Azért nem, mert nem világ- vagy Európa-klasszisok. Akkor lesznek azok, ha kijutunk egy világversenyre, és akkor már nem 6-800 ezer eurót keresnek majd egy évben, hanem 3-4 milliót. De senki nem keres ennyit, és a magyar játékosok nem keresettek, mert a világon mindenhol azt figyelik: hányszor rúgtak kapura a csatárok, hányszor tudtak tisztán szerelni a védők, hányszor tudták kihozni a labdát? Most vagyunk a helyünkön. Nem érdemes matematikai esélyről beszélni, a szurkolókért kellene két jó meccset játszanunk!
MN: Mik a kiképzésbeli különbségek?
DP: A genetika, a kiválasztás például: az ellenfelek egyre nagyobbak lesznek, a magyar játékosok meg egyre kisebbek. De a legnagyobb különbség, amit nem tudsz szimulálni, az az, hogy külföldön, mondjuk Németországban nagyon sok gyerek van, vagyis a tehetségnek jobban meg kell küzdenie azért, hogy a rengetegből kiemelkedjen. Mert nálunk is képzett edzők dolgoznak, csak amíg a német edzőnek van 80 gyereke, aki játszhatna az U20-ban, addig nálunk van 12-13, akiket versenyeztetünk, marad belőlük kettő, de az a kettő se akkora, mintha a Bayern utánpótláscsapatából jönne. Nekik ugyanis meg kellett erőltetniük magukat, ettől lettek jobbak és erősebbek. És akkor itt jön a szorgalom: anélkül semmi sincs.
MN: És a tehetség?
DP: Kicsi tehetség kell, és nagyon sok szorgalom. Mert a tehetségeset a szorgalmas előbb-utóbb utoléri.
MN: Te inkább tehetséges voltál, vagy inkább szorgalmas?
DP: Mind a kettő. Tehetsége szerintem mindenkinek van, csak vannak a született tehetségek, mint Gera Zoli, aki akkor is mindent meg tudna csinálni a labdával, ha soha életében nem edzett volna. Kell egy alapgömbérzék, aztán fizikai tehetség, genetika, amit a szüleidtől kapsz, és ha ezek mellett elég szorgalmas vagy, és nem sérülsz meg, sok mindent elérhetsz.
MN: Te mit akartál elérni?
DP: A Pécs csapatában futballozni. Illetve amikor anyu Rohrbachban élő nagynénje elvitt minket a müncheni olimpiai stadionba, és mondta, hogy itt játszik a Bayern München, és tele szokott lenni a stadion, akkor azt mondtam, én itt szeretnék egyszer játszani! Ez volt az álom, az extra motiváció, a Bundesliga. A realitás, az elérhető cél pedig a Pécs. Anyukám már mózeskosárban vitt meccsekre, hiszen édesapám első osztályú futballista volt, 300 NB I-es meccsel, 80 góllal. Ott nőttem föl az öltözőben, az éppen sérült játékosok fociztak velem. A meccseken 12 ezren voltunk, még a fákon is ültek, komoly hangulata volt egy-egy hétvégének. És néztük aput, Róth Antalt, Mészáros Ferit, majd a Katzirz Bélát. Én persze olyan akartam lenni, mint apu. Fiatalabb voltam a kelleténél, mikor levitt a Pécs csapatához, csak 10 éves kortól lehetett nagypályán játszani, ezért meghamisítottuk az igazolásomat: '76 helyett '75-öt írtunk. Aztán egy év múlva szóltunk, hogy ezt valaki elírta.
MN: Mit szerettél benne ennyire?
DP: A labdát! Ez a legjobb játékszer a világon, karácsonykor is mindig azt néztem: ott van-e a bőrlabda aputól a fa alatt?
MN: És mindig ott volt?
DP: Jó gyerek voltam, minden rendben volt velem azon kívül, hogy kéthetente szétrúgtam az utcai cipőmet. Előfordult persze, hogy amíg apu edzőtáborban volt, anyut kiidegeltük az öcsémmel, és olyankor sírva jött be a szobánkba, hogy 28 gyerekkel elbír az óvodában, a két sajátjával meg nem. De a leckémet mindig megírtam, és amikor a tanárnő nem engedett ki a többiekkel focizni, a verset is tíz perc alatt megtanultam és fölmondtam. Nagy szigorra tényleg nem volt szükség.
MN: Mit tanultál az édesapádtól?
DP: Például, hogy magamnak futok. Nem az edzőmnek, hanem saját magamért, és ha fiatalon sokat futok, idősen is bírom majd a ritmust. Vagy kiskoromban kinyitotta a hűtőt, ott volt benne a saját borunk, mondta, itt van, igyad, ha akarod, a te dolgod, de ha húszéves korodig kibírod, hogy nem alkoholizálsz, akkor úgy teleszívod a szervezeted, hogy annyi erőd lesz, hogy később szinte nem fogsz tudni kárt tenni magadban. Ebben is igaza volt. Míg az osztálytársaim 15-16 évesen már diszkóba jártak, és mesélték, hogy benyomtak, addig én az első fiam születésénél voltam először részeg... Egy-egy meccsemet követően pedig - amiket egyébként sosem az ordibáló szülők közt nézett, hanem átment a túloldalra -, amikor beültem a kocsiba, mindig megkérdezte, hogy játszottam? Elmondtam, majd ő is elmondta, hogy látta kívülről. És ha ma megkérdezik, hogy játszottam tegnap, megmondom, és az úgy is van. Mert megtanultam. Volt, hogy rúgtam két gólt, azzal nyertünk 2-0-ra, beültem elégedetten a kocsiba, mire apu megkérdezte, aha, és hány labdát szereztél? Csak mert ez külföldön kevés lesz. Én meg csak néztem, hogy de hát most szereztem két gólt. És igaza volt, mert ha nem fogadom meg ezeket, sírva jöttem volna haza két hét után külföldről, mert átgyalogolnak rajtam.
MN: Hogy kerültél a Herthához?
DP: Egy norvég-magyar utánpótlás-válogatott meccsen figyeltek föl rám, amit 4-1-re elveszítettünk, de én lőttem a csapat egyetlen gólját. Akkor már játszottam két fél szezont a BVSC-ben, mert ugyan a Fradi, a Honvéd és az Újpest is megkeresett, de egy ilyen nagy klubtól nagyon nehéz lett volna elszerződni, mert rengeteg pénzt kértek a játékosokért. A BVSC-nél Mezey Gyuri bácsi volt az edző, és megígérte, hogy külföldi ajánlat esetén elenged. Ez volt a Hertha, akkor még másodosztályú klubként. Kimentem, mindent megmutattak, mondtam, szívesen jövök.
MN: Milyen volt?
DP: A "klubház" egy háromszobás lakás volt, a játék sokkal gyorsabb, az egész pedig sokkal agreszszívabb. Van 25 játékos, mindegyik pénzt akar keresni, tehát valamilyen szinten kenyérharc is. Mókuskerék, amiben mindig gyorsabban kell tekerned. Az első fél év pokoli volt, teljesen máshoz voltam szokva. De alkalmazkodnom kellett, és itt jön az, hogy mennyire vagy erős mentálisan, megroppansz-e egy-másfél év után, és jössz haza - mint sokan -, vagy kölcsönadnak kisebb csapatnak, mert látják, hogy neked ez nem megy. Vagy fogod a batyudat, bepakolod a szekrénybe, és azt mondod, hogy te innen többet nem pakolsz ki. Két évvel később már a BL-ben játszottunk, azóta a Hertha komoly klub lett, van imázsa. Nekem pedig az idei a 13. szezonom.
MN: Mennyit változtál ezalatt?
DP: Okosabban játszom. Sokat, 12 és fél kilométereket futok ma is egy meccsen, csak ma már inkább a baj részére figyelek, úgy próbálok helyezkedni, hogy meg tudjam azt akadályozni. De ugyanazzal a szenvedéllyel kergetem a labdát, mint foxi a rókát, ugyanúgy élvezem. És most már, ha nincs komoly baj a családomban, mindig erős tudok maradni. Az öcsém halála megkeményített.
MN: Hogy tudtad meg?
DP: Előkészületi meccset játszottunk Ausztriában a Fenerbahcéval, egyszer csak lecserélt az edző, és szinte még csúnyán is néztem rá, hogy mit szórakozik velem, tök jól játszom. Aztán odalépett Dieter Hoeness, hogy akar valamit mondani... Beszaladtam az öltözőbe, lezuhanyoztam, akkor kezdtem fölfogni. A pályán halt meg, a papám kezei között... Hoeness odaadta az autóját, elvittek a határig, ahol már vártak rám a barátaim.
MN: Hogy tudtad kezelni?
DP: Ezért találták ki a sírást. Addig sírsz, amíg már nem tudsz többet. Utána magadat kell meggyőznöd, hogy te miben hiszel. Az egyik kultúrában a vadászmezőkre megy a halott, a másikban a mennyországba. Te meg bízol benne, hogy neki most ott jó. Én is így mentem vissza Berlinbe, így tudtam tovább csinálni.
MN: Mikor voltál a legjobb?
DP: '99-ben, amikor megkeresett a Bayern München.
MN: Miért nem mentél?
DP: A Hertha edzője, Jürgen Röber miatt, aki a második apám, rengeteget köszönhetek neki. Fiatalon kivitt, és minden nyomást levett rólam, volt energiája odafigyelni rám, ha látta, hogy fáradt vagyok, adott két szabadnapot. És szépen lassan beépített a csapatba. Miatta maradtam. Pedig tényleg a Bayern München volt a gyerekkori álmom, és tényleg éles, korrekt ajánlat volt. Hitzfeld 40 percet duruzsolt a feleségemnek, hogy milyen jó a Bayern, és este még én is úgy feküdtem le, hogy megyek. Aztán reggel úgy keltem föl, hogy maradok. A Bayern menedzsere, Uli Hoeness már elküldte az SMS-t a testvérének, Dieter-nek, a mi menedzserünknek, hogy "Rossz hírem van, Dárdai nyártól nálunk játszik." Aztán a mi Hoenessünk visszaírta neki: mégse.
MN: Sosem bántad meg?
DP: Akkor gondoltam erre először és utoljára, amikor Röbert nem sokkal ezután lapátra tették, és Falco Götz lett az edző, akinél az első 9 hónapban alig játszottam. Aztán a második évben végig pályán voltam, és az utolsó mecscsünk után Götz engem csókolgatott a buszon hazafelé. Azóta is így zajlik ez minden új edzővel: én vagyok az első, akit kihagynak, aztán a 3-4. fordulótól többnyire a csapatban vagyok. Mert látják, hogy dolgozom.
MN: Beletörődtél, hogy a válogatottkarriered feltehetően nem lesz teljes?
DP: Mondtam, én nem vagyok világklasszis futballista, én a szorgalmamnak köszönhetően jutottam idáig. Mindent a futballtól kaptam, és mindent az is vett el tőlem, mégis imádom. Edzőnek készülök, és ha elég jó leszek, akkor talán a magyar válogatotté is lehetek. De akkor is boldog leszek, ha apuval és a feleségemmel felülünk majd a Hertha lelátójára, hogy szurkoljunk a legidősebb fiamnak. Ballábas, 300-at dekázik, nagyon jó az alapgyorsasága, és benne is van ebből a vérből, hogy soha nem adja föl.

Simon Andrea

ez meg a cikk volt, copyright: ManCs

szferi 2009.09.21. 13:17:33

@rizla: de a zümmögés annál hangosabb lesz :).

Iustizmord 2009.09.21. 13:29:08

megjegyzem, hogy az erő vs technika kérdésében a szombati kupa juttatott végérvényes állásfoglalásra: ha nincs erő, a technika mit sem ér. hiába vagy nagyon penge, ha elnyomnak, vagy egyszerűen elfáradsz. csel után megtolod a labdát és nem éred el. milyen már az. védekezni meg marhára nem lehet állóképesség nélkül. nálam legalábbis ez bizonyosodott be

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.09.21. 13:38:09

@kroos: Nem tudtam, hogy ő volt a csapatkapitány! Jut eszembe, hogy Dembrovszky is magyar volt, a temesváriaknál játszott sokat-sokat!

rizla 2009.09.21. 13:39:11

@Iustizmord: igen, csakhogy ez nem úgy működik, hogy akkor jól szétcsesszük a futballisták érzékeny szervezetét, és egyensúlyát a vég nélküli futásokkal, mert a kondíció mindenek felett..

kroos 2009.09.21. 13:41:14

hamáe 70...Clodoaldónál jobb fedezet nem volt a világon soha
esetleg Cucu fénykorában...
Clodoaldo volt ott a lényeg, bár a többieknek is nagyon ment.

MB13_fan 2009.09.21. 13:49:02

gyerekek.. beszeltek itt olyanrol, hogy "futassal oltek ki a magyar focibol a technikat".. meg hogy keves a penz a magyar fociban.. mindig van kifogas.. 89 ota, miota szethullott a nagy kommunizmus, es egyre csak szuletnek uj allamok, mar lassan minden valogatott (amelyik nem san marino meretu vagy valamennyire tud focizni.. gondolok itt pl. Kazahsztanra) kijutott EB-re vagy VB-re.. a magyarokat leszamitva.. most fognak a szlovakok meg konnyen lehet, hogy Bosznia-Hercegovina.. de Eszak-Irorszag is ott van a tuznel az utobbi idoben.. vagy Wales.. ez hihetetlen! hiaba beszel Dardai olyanokat, hogy mi lett volna ha kitamadnak.. kint voltam a meccsen.. ennel rosszabb meccset el se tudtam volna kepzelni.. es tudjatok mit? jobban ereztem volna magam, ha a magyar focistak csusznak masznak, es megis kikapnak pl. 3-4 gollal.. olyan erzesem volt, hogy a magyar valogatott meg siman le tudna nyomni a portugal meccs utan meg egy meccset.. olykor megfigyeltem, hogy mindenki csak allt, mint a f*sz.. az a baj, hogy alibista focit csinaltak.. mindegy.. ez van.. de a kovetkezo 2 meccsnek mar szinte nincs tetje.. majd ha ezen meccsek utan is hulladek jatekkal jonnek le a palyarol, akkor mit mondanak? mert mar latom elore, hogy jatek az nem lesz.. csak alibi passzok, meg ivelgetesek..

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.21. 14:00:47

"89 ota, miota szethullott a nagy kommunizmus, es egyre csak szuletnek uj allamok, mar lassan minden valogatott (amelyik nem san marino meretu vagy valamennyire tud focizni.." - persze ez jól hangzik, mégis otromba nagy túlzás. Egyébként Dárdai Pali a magyar foci kevés hiteles figurájának az egyike. Én inkább neki hiszek, mint egy dühös szurkolónak.

rizla 2009.09.21. 14:01:26

@MB13_fan: épp ezaz, hogy ez a futós dolog maga volt a nagybetűs kifogás a vezetőknek valószínűleg. nézd meg a fent említett dokumentumfilmet.

MB13_fan 2009.09.21. 14:11:13

@popp: otromba nagy tulzas?? kinek kellett volna meg Magyarorszag elott kijutni? Macedonianak vagy Albanianak vagy Izlandnak? te Dardainak hiszel? szerinted az volt a maximum, amit a ket meccsbol ki lehetett hozni? amugy Dardai hive a sok munkanak.. o maga mondta.. aztan jon a technika, gomberzek..stb. akkor hol a szorgalom? miert nem latom a valogatott meccseken?

MB13_fan 2009.09.21. 14:24:38

ja, es meg mielott azt hinnetek, hogy MLSZ-titkar vagyok... :D en is ugy gondolom, hogy elsosorban "felul" dolnek el a dolgok.. tehat leginkabb az oltonyos (gaz)emberek tehetnek rola, hogy olyan szinten van a magyar foci, hogy az a bekasegget jelenti.. de en ugy gondolom, hogy a focistak se tettek egy arnyalatnyival se tobbet a sikerert, mint amilyen szinvonalon az MLSZ tevenykedik.. :(

kroos 2009.09.21. 14:26:46

ma lenne 80 éves Kocka...

Iustizmord 2009.09.21. 15:16:27

@rizla: a futbalisták érzékeny szervezetét? a lelkükre gondoltál? akinek megárt a sok futás ne menjen focistának, induljon mondjuk a sakkolimpián.
hasonlítsad össze h 1 meccsen hány métert fut vki a labdával s mennyit nélküle. a technikájának biztos nem tesz rosszat ha labda nélkül megy még plussz 1-2 kilométer...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.21. 15:28:05

@MB13_fan: Azért nem látod, mert nem akarod látni, mert fáj a kudarc, ha úgy tetszik a realitás.

rizla 2009.09.21. 15:44:51

@Iustizmord: egy futballistát nem lehet úgy edzeni, mint egy rövidtávfutót, mert egészen más fizikai paramétereket igényel a két sport. a fociban rengeteg az üresjárat egy játékosnak, nem az a lényeg, hogy bírja-e a 12 perc folyamatos futást, mivel ilyen a meccseken nincs is, hanem az, hogy mennyire bírja az állandó ritmusváltásokat, hirtelen mozdulatokat. sétálás, sprint, kocogás, aztán ugyanezek labdával, stb. ezt igenis el lehet baszni biológiailag szar edzésmódszerekkel, és nálunk jó eséllyel ez történt.
egyébként leandro 12 km-t futott a BL-meccsen. na és? nem hiszem, hogy mennyiségre úgy általában kevesebbet futnának a magyar játékosok, egész más gondok vannak velük.

rizla 2009.09.21. 15:46:04

@Iustizmord: "a technikájának biztos nem tesz rosszat ha labda nélkül megy még plussz 1-2 kilométer..."

ha nem vagy a megfelelő fizikai állapotban, nincs meg a megfelelő pulzusszám, stb, akkor rengeteget romolhat a technikád egy meccs alatt. kevesebb labdaátvétel sikerül, stb.

MB13_fan 2009.09.21. 15:58:59

@popp: mit nem akarok latni?! szeptember 5-e elott masra se gondoltam, csak szamolgattam.. mindenhonnan az omlott az emberre, hogy a maradek 4 meccsbol hanyat kell megnyerni, hanyat kell dontetlenre hozni... stb. En meg elhittem ezt a maszlagot.. es nem csak en.. talan a focistakon kivul mindenki.. aztan eleg volt 10 perc a sved meccsbol.. az helyre rakta a dolgokat.. nezd meg Hajnalt, mit csinalt a sved meccsen.. ha megvan a meccs, akkor nezd meg ujra, es csak Hajnal-t figyeld a kozeppalyan! Es meg valami az "otromba tulzasomhoz", hogy tenyekkel is operaljak.. jelenleg 53 csapat selejtez europaban.. 1990 ota 27 orszagnak sikerult kijutni VB-re vagy EB-re.. legyunk kevesbe szigoruak, es adjuk meg a kijutas lehetoseget Szlovakianak es Bosznia-Hercegovinanak.. a maradek 24 orszag, amelyek meg csak TV-bol lattak vilagversenyt vagy kontinensviadalt (szubjektiven es feluletesen rangsorolva):

Magyarorszag
Eszak-Irorszag
Wales
Finnorszag
Feheroroszorszag
Izrael
Izland
Gruzia
Ormenyorszag
Azerbajdzsan
Litvania
Macedonia
Albania
Ciprus
Kazahsztan
Esztorszag
Moldavia
Montenegro
Malta
Liechtenstein
Luxemburg
Feroer-szigetek
Andorra
San Marino

^^^ nem fajo a fenti lista????

de mar nem erdekel.. hatha eccer Magyarorszag rendezhet EB-t.. de mar abban se vagyok biztos, hogy egy hazai rendezesu EB-re csak ugy kiengedik Magyarorszagot..

Iustizmord 2009.09.21. 16:20:22

@rizla: na, erről beszélek. ha megvan a jó fizikális felkészülés, az nem árt a technikának. fordítva is igaz: a szar fizikális állapot ront a technikán.

ez csak olyan hivatkozás szokott lenni h valaki azért nem hajt keményen mert ő "nem zongoracipelő" meg ő egy "technikás" játékos. konkrétan mintha vincze ottótól hallottam volna ezt

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.21. 16:20:39

@MB13_fan: Én is reméltem, de a realitás nem mellettünk szól. Fösoroltál országokat, én is írok hármat: Portugália, Dánia, Svédorság. Ez a három csapat -ha jól számoltam -, összesen húsz kiharcolt vébé és Eb részvételelt tud fölmutatni 1990 óta. Sőt 2002-ben és 2004-ben egyszerre vett részt mind a három. És ha már kijutottak legtöbbször legalább a csoportból tovább léptek, sőt Dánia Eb-t nyert (igaz elég régen) és vébé negyeddöntőt játszott, Svédország volt négy között vébén is Eb-n is, portugáliának Eb-döntő és vébé elődöntő jutott. Ha e három nemzet csapata közül valamelyiket megelőznénk végül, már bravúr. A negyedik hely a realitás és én ezt a bizakodás ellenére is tudtam, akármit írt a sajtó.

Iustizmord 2009.09.21. 16:21:54

@rizla: hogy nem lehet úgy edzeni mint egy rövidtávfutót? meglehet. dettől a fizikális felkészítést elbagatelizálni nem lehet. e

Iustizmord 2009.09.21. 16:24:43

@MB13_fan: sajna nem vagyok hajéandó magar vonatkozású meccseket nézni, a válogatott is csak RITKA kivétel. de azt én sem értettem hogy mi az a fenenagy hype a svéd meg a portugál meccs előtt, ismerve az előző meccseken kapott ellenfeleket.... könnyű ellenfelek ellen jól indult, a neheze meg a végére maradt, s meg is ette a fene.

Ronal-d'oh! 2009.09.21. 16:37:56

Nagy védés ez a Banks-féle, de nem igaz, hogy nem volt ennél nagyobb.

rizla 2009.09.21. 17:59:28

@Iustizmord: és ki beszélt elbagatellizálásról?

Iustizmord 2009.09.21. 18:22:18

@rizla: azt hittem hogy te de lehet hogy szövegértési problémáim vannak. na mindegy, megyek és megetetem a disznókat. :o)

SamS 2009.09.21. 18:31:14

@rizla: "nem hiszem, hogy mennyiségre úgy általában kevesebbet futnának a magyar játékosok, egész más gondok vannak velük."

Még pár éve volt egy felmérés, miszerint a magyar bajnokikon a BL meccsekhez hasonló távokat futnak a játékosok. Mondjuk az már gáz, hogy 1. rossz helyre; 2. sokkal inkább egy monton tempóban, mint mondjuk a Premier League-ben.

@Iustizmord: Vannak játékosok, akik frissen olyan dolgokra képesek, mint a világon senki más. Nézzük pl. a 2006-os vébén Zidane-t. Egy métert nem futott fölöslegesen, védekezésnél általában sétálgatott, de mégis varázsolt, amikor nála volt a labda. Sokkal hasznosabb volt így, mintha Vieira módjára rohangált volna fel-alá. Nem tudom, mi ezen olyan furcsa.

Mondjuk vannak kivételek, pl. C. Ronaldo. Általában ottvan a BL meccseken a legtöbbet futó játékosok közt (ráadásul milyen sebességen...), pedig ő sem a kulimunkát végzi el. Ehhez viszont tökéletes fizikai állapot kell, ha kellene mondanom most egy perfekt atlétát, akkor az C lenne.

kroos 2009.09.21. 18:59:35

Kár hogy a Vb-röl kevés szó esett....

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.21. 19:02:42

@kroos: Pedig Rivera gólja nagyon ott volt a németek ellen.

Iustizmord 2009.09.21. 19:20:40

@popp: biztos jó volt a kondija. :o)))

Titi120 2009.09.21. 20:36:36

@rizla:

Muhi András dokumentum filmjében úgy emlékszem konkrétan Bicskei mondta, hogy kiültek egy magyar bajnokira olyan 10 éve kb, kiválasztottak egy hazai játékost, akiről köztudott volt, hogy nem az a Gattuso alkat (szerintem Galaschek volt :), és elkezdték számolni, hogy hány ún. intenzív mozgást csinál meg a 90 perc során.
Egyet sem.

Szóval önmagában az adat, hogy ki hány km-t fut egy meccs alatt nem mond semmit. A mozgás minősége az, ami sokat számít.

BruceWayne 2009.09.21. 21:05:16

@Titi120: még jó hogy Ronaldo "2. fénykorában" nem nagyon volt ez a ki mennyit fut statisztika, szerintem neki nem sok jött volna ki meccsenként, még is úgy nyomta a gólokat mint kutya a kölyköket.

Titi120 2009.09.21. 21:06:54

@Nerazzurri:
De ő egy zseni.
A zseniket meg nem nevelni kell, hanem nem elbaszni.

fran7 2009.09.21. 21:55:57

@Titi120: Én mindig megszoktam védeni Galascheket, mert amellett, hogy nem szeretett vagy nem tudott futni, de ha nála volt a labda, akkor nagyon ritkán vesztette el és a középpályások és a védők is elindulhattak felfelé, mert nem kellett azt nézzék, hogy mikor kell visszafelé sprintelni. Az ilyen játékosok ugyanúgy megfizethetetlenek, mint a jó védekező középpályások, akik 12 km-eket futnak. A magyar futball legnagyobb hibája a kontraszelekció, a tehetséges és értelmes emberek nem férnek bele a futballközegbe. Állítólag Szentest többek közt azért utálták ki az UTE-től, mert a csapatbuszon Shakespearre-t olvasott angolul, míg a többiek kártyáztak. A futballpályára nem az egyetemi diplomások valók kizárólag, de ha 400 NB1-es játékos között csak három olyan játékos és edző van, akinek valami sportszakmai diplomán kivűli végzettsége van, akkor abból a szakmából tényleg hiányzik a tudás. S az végzetessé válik. Valami ilyesmit hiányolt az nst a La Ligás elemzésében
A 60-as évek végén sejthették ezt az MLSZ-nél ezért hozták Sóst vissza edzőnek, hátha tesz bele tudást, de láthattuk, hogy fordítva sült el. Csak az a baj, hogy 2009-ben ugyanitt tartunk. Hol találunk olyan embert aki észt tesz bele a futballunkba és mindezt úgy teszi, hogy sikeres és nem utáltatja meg magát a többi edzővel? Talán Bartha a Lokiban, akit a Vasastól vittek el.

Eastbay1 2009.09.21. 22:33:31

Bocs gyerekek, OFF: nb1.hu
Milánó, szeptember 21., 21.35 Volt világbajnok ül le a kispadra.

A Baritól vasárnap elszenvedett 4-1-es vereséget követően edzőt cserélt az olasz élvonalban szereplő Atalanta labdarúgócsapata, a jövőben Angelo Gregucci helyett a korábbi válogatott játékos, Antonio Conte irányítja az együttest.
Conte az előző szezonban éppen a Barit jutatta fel az első osztályba, de nyáron távozott a klubtól, mert összekülönbözött a vezetőkkel az átigazolások miatt.
Conte szerdán, a Catania ellen hazai pályán mutatkozik be a kispadon.

OJ · http://sportvers.blog.nepsport.hu/ 2009.09.21. 23:09:16

@fran7:
Ezért van az, hogy nagyon kevés játékos kezd el még aktív korában azon gondolkodni, mi lesz utána. Meggyőződésem szerint elég sokan pont azért nem tudnak lépni, mert nemhogy a "szakmát", saját magukat sem képesek komolyan venni. Aztán eljő a vég, látják, hogy vagy rizikós üzletbe kezdenek, vagy szellemi kapacitás híján csak a nagy semmibe bámulhatnak - és végül elmennek az égtudjamilyen licences edzőképzőkre, hátha valahol kapnak egy parkolóhelyet.

szeme közé, laposan! 2009.09.21. 23:30:28

Honnan tudjuk, hogy mi volt a '66-os vb döntőjének a párosítása, ha még a poszt sem jelent meg róla??? :)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.09.22. 00:19:56

@fran7: "Állítólag Szentest többek közt azért utálták ki az UTE-től, mert a csapatbuszon Shakespeare-t olvasott angolul, míg a többiek kártyáztak."

Nekem is meggyőződésem, hogy aki Shakespeare-t érti, az a futballt is jobban érti. Minden irónia nélkül.

kroos 2009.09.22. 06:44:09

@fran7: ,,ezért hozták Sóst vissza edzőnek"
Én nem tudom miért hozták vissza Sóst de szerintem senki. Az NDK edzöje volt és esze ágában sem volt hazajönni. Volt egy Eb selejtező az Ndk ellen amit elvesztettünk 1-0-ra. (az odavágót 3-1-renyertük) de ez a vereség felértékelte Sóst és Illovszky lemondott mert hogy voltak bizonyos pletykák hogy ,,milyen jó lenne nekünk ez a Sós". Az öreg meg nem szerette az ilyet. Szóval jönnie kellett Sósnak ugy hogy a hazai viszonyokról semmit sem tudott de hazarendelték.Aztán a ruszkik elleni Eb negyed döntöt sikerül elbukni vele 2-0-ás elönyröl,3-0-lett a visszavágó na ez még nagyon fájó vele kapcsolatban.
Vélenényem szerint ha nincs az az Ndk elleni meccs akkor maradhatott volna Rudi bácsi még vagy 10 évig.

kroos 2009.09.22. 06:48:00

@popp: Igen de mint sokminden mást már a Mazzola-Rivera cuccot kitárgyaltuk.
Csak ugy mint a Netzer-Overath-ot.
Egyébként több helyen olvastam hogy a 70-es VB-t tartják a legszinvonalasabbnak.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 08:53:20

@kroos: Igen az utóbbi már-már közhelyszerű megállapítás, mint ahogy az is, hogy a '70-es brazil volt mindenidők legjob csapata.

kroos 2009.09.22. 09:02:54

@popp: Pelé szerint az 58-as egyénileg jobb csapat volt, bár az öreg mondott egy két fals dolgot mostanában...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 09:28:36

@kroos: Minden tiszteletem mellett meg kell jegyeznem, hogy legtöbbször baromságokat beszél a fekete gyöngyszem, bár ebben a kérdésben elég autentikus a véleménye.

kroos 2009.09.22. 09:28:58

@popp: bár annyit megjegyeznék hogy Mazzola ide Rivera oda az igazi karmester a pályán ekkor Gerson volt.

montipájton 2009.09.22. 10:09:15

@rizla: Jó, de a követelményrendszer bevezetése után mégis kint voltunk egymást követő három vb-n. Lehet, hogy ez az egész történet a hirtelen jött követelményrendszerről amolyan urban legend, szerintem annyira drasztikusan azért nem változtak a dolgok. (Egy Törőcsik, Nyilasi, Ebedli volt akkoriban a sztár, egyikük sem az a futógép. Az évi rendes mezei futóversenyt persze Pintér Sanyi nyerte, nem ők.)) )

A magyar fociban, mondom mégegyszer, nem az az egy elképzelés rontotta el a dolgokat. Hanem hogy eleve hiányzott belőle a munka. Anno nagy vihart kavart a Magyar Ifjúság Lötyögés a semmibe c. riportja, melyben egy fiatal újságíró (Jakab vagy Bocsák, nem emlékszem) leírta, hogyan edz a kor sztárcsapata, a sokszoros bajnok Dózsa.

kroos 2009.09.22. 10:14:03

@montipájton: Jakab volt de az egy óriási ferdités volt.
Kiment egy rangadó elötti átmozgató edzésre.
Szerinted ha szombaton Classico van akkor pénteken Guardiola széthatja Messiéket?

montipájton 2009.09.22. 11:30:49

@kroos: Hát, mindenesetre a karrierjét elindította a cikkel.)) Hozzáteszem, a fentebb írtak szellemében még az se érdekel, hogy tényleg lötyögtek, mert akkoriban kint voltunk a vb-ken. Más kérdés, hogy már messze nem úgy, mint előtte, esélyesként, hanem amolyan érdekes kiscsapatként.

De 86 óta még ez se adatik meg.

Mérgező Hulladék 2009.09.22. 11:38:17

Egyébként ez az egész változás sokkal inkább a sorozat következő részében lesz aktuális. Terpitkó nem volt egy nagy reformer, Kutas annál inkább. És azt jól látták, hogy változtani kell (ez nemcsak a focira, hanem az egész sportéletre igaz volt akkoriban - leginkább a sikertelen müncheni és montreali olimpia jelezte ezt), és szerintem nem is volt akkora hülyeség a központi követelményrendszer (mint a reformok egyik eleme - de nyilván ennek lett a legnagyobb visszhangja), de a közeg már ekkor sem volt vevő a változásokra.

kroos 2009.09.22. 12:05:10

@Mérgező Hulladék: hát a focira ez nem igaz Műnchenben döntöt játszottunk és egy olyan lengyel csapattól estünk ki akik 74-ben az egész világot elkápráztatták.
@montipájton: 78-as VB kicsit összetetteb probléma.
Az a csapat jó volt csak hát...
82-ben meg egy hajszálon mulott hogy nem jutottunk tovább az EB-döntös Belgákkal szemben...

montipájton 2009.09.22. 12:18:30

@kroos: Szerintem sem 78-ban, sem 82-ben nem voltunk elég jók, volt balszerencse is a kiesésben, de azok a csapatok annyit értek. Kitömtük Salvadort pl., de a külföldi lapok már másnap úgy értékelték, hogy a védelem katasztrófa, a salvadoriak, ha nem ilyen amatőrök, rúghattak volna négyet. Aztán Argentina ellen Mészöly betett nyolc védőt a csapatba, mégis nyomoztuk a labdát. A belgák ellen meg jött a szokásos magyar betegség, nyomás alatt nem tudunk nem összeroppanni.

De az igazi trauma 86 volt, ott sok mindent elhittünk előtte (és aki MOST azt mondja, hogy ő bezzeg előre tudta, mi lesz belőle, az hazudik)...

kroos 2009.09.22. 12:23:41

@montipájton: erre visszatérünk ha meglesz az aktuális poszt.Én nem így gondolom.
Összetettebnek érzem ezt.. Váradi Béla sérülése Fazekas feleségének lopási ügye, rosszul lekötött felkészükési meccsek,kapushibák, brutális csoport....

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 12:54:27

@Mérgező Hulladék: Na az Olimpiákkal kapcsolatban vitatkoznék. Azokat az Olimpiákat azért nevezték sikertelennek, mert aranyban számoltak Münchenben és Mexicoban ugyanúgy jöttek az érmek, mint korábban, talán még több is, mint Mexikóban. Csak az arany volt kevesebb, hogy mást ne mondja Montrealban csak a kajak.kenu csapaz három ezüstöt, és öt bronzot szerzett. Tizenkét számból nyolc érem pedig arany nélkül is parádés teljesítmény, szerintem. On.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 12:55:42

@kroos: Szerintem meg Döme volt az igazi karmester egyszer és mindörökké.

kroos 2009.09.22. 13:01:51

@popp: szerintem is de 78/82-röl volt szó.
Amugy Müller Sanyika se volt kutyaütö...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 13:05:13

@kroos: Azon meccsen a későbbi Bayern kapus Jaen-Marie Pfaff leütötte a ziccerben kapura törő Fazekast 1-0-ás vezetésünmknél, még sárgát sem kapott. amúgy az belga cspat nagyon is jó volt.

@montipájton: Amúgy a belgák 1980-as EB-én döntőt játszottak, sőt már a spanyolországi vébén is megverték a Maradonával kiegészülő világbajnokot. Az mindenesetre, hogy Raymond Gothals csapatával partiban voltunk, jelzi, hogy több voltunk egzotikus kiscsapatnál. Az egzotikus kiscsapat Algéria, Kamerun és Honduras volt azon a vébén.

Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2009.09.22. 13:07:29

A 70-es vébén volt egy balhés meccs (Mexikó-Salvador 4-0), ami majdnem félbeszakadt, mert egy mexikói gól megadását a salvadoriak vitatták, és nem akarták folytatni a meccset, mindig kirugdalták a középkezdéshez letett labdát. Aztán némi huzavona után mégis folytatták a meccset, persze kaptak is egy jókora zakót.

kroos 2009.09.22. 13:07:55

@popp: ez se igaz igy.
Algéria megverte az Nszk-t ami miatt késöbb szükség volt az osztrákok elleni bunda meccsre.Kamerun ugy esett ki hogy KI SE KAPOTT SENKITÖL!!!
Honduras pl. x-elt a spanyolokkal...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 13:10:56

@kroos: Épp ezek miatt a senki által nem várt eredmények miatt említettem éppen őket.A zért ezek jóval nagyobb meglepetések voltak annál, hogy mi partyba voltunka belgákkal.

Mérgező Hulladék 2009.09.22. 15:19:08

@popp: igen, Münchenben még csak aranyból volt kevesebb. Montrealban már éremből is. A visszaesés nyilvánvaló volt - de egyébként is tudjuk, hogy ha egyedül az olimpiai aranyak száma csökken, már az is letargiát vált ki nálunk.
@kroos: Ugyanez igaz a focira is. Voltak európai kupadöntők, volt olimpiai döntő, volt EB-részvétel, de a két vb-ről való lemaradás önmagában is elég volt, hogy visszaesésről beszéljenek. És valljuk be, egyik esetben sem mondhatjuk azt utólag, hogy nem volt ebben igazuk.

töröltprofil (törölt) 2009.09.22. 16:31:21

Én a 74-es holland csapatot többre tartom mint a 70-es Brazilt. A tököm kivan már azzal hogy minden VB-döntő párosítása olyan hogy az egyik fél tök nehéz ellenfeleken keresztül jut be a döntőbe a másik meg bebekkel. Ilyen volt pl a 2006-os VB.
Bár ott az olaszok nagyon ottvoltak a németek ellen.:D

rizla 2009.09.22. 17:11:27

@montipájton: "Jó, de a követelményrendszer bevezetése után mégis kint voltunk egymást követő három vb-n."

hát azokat a játékosokat még kevésbé érinthették az utánpótlásban hozott újítások, érted

montipájton 2009.09.22. 18:12:52

@popp: Kár, hogy a válogatottban kb. 10 meccse volt, amin ezt igazolta, azok közül is a fele volt fontos.
De ma már nem is lehet úgy focizni, ahogy ő csinálta.

montipájton 2009.09.22. 18:16:59

@Iustizmord: "Magyarországon, ha valaki rúg két gólt a bajnokságban, már világklasszist csinálnak belőle. Aztán amikor jönnek a komoly meccsek, csodálkoznak, hogy ezek a játékosok mégsem tudnak húzni. "

Nem én mondom, Dárdai Pali mindja. Kurva jó interjú, ajánlanám pl. a Kabát Pétert habzó szájjal a válogatottba követelő Bognár Gyuri-féle szakértők figyelmébe.

kroos 2009.09.22. 18:47:06

@montipájton: a poén az ha maga Bognár szerelést öltene ö is kreativabb focit mutatna mint Kabát...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 19:19:28

@montipájton: Hát sípcsont védő nélkül letűrt sportszárral nem igen. Hanem erre a gólra emlékszel? www.youtube.com/watch?v=fD1FdNm8nL0 2:28-tól

montipájton 2009.09.22. 19:54:11

@popp: Jó, de azt se felejtsd el, hogy mindkét csapat, amelyik továbbjutott a csoportunkból, nulla ponttal zárt a középdöntőben. Nem lett volna ott keresnivalónk. Mészöly a kiöregedőfélben lévő légiósokat erőltette, a bajokságban sziporkázó Győrből meg csak Szentest vitte ki, cserének. Mai mércével mérve persze hol az az egy Fazekas, Nyilasi, de még Pölöskei is.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.22. 22:08:12

@montipájton: Azt azért gyorsan tegyük hozzá, hogy Argentína ott volt a világ legjobbjai között. pechükre a későbbi világbajnok olaszokat és a szépség díjat szerző brazilokat kapták ki. A belgák akkori garnitúrája meg korábba (1980) és később (1986) bizonyította, hogy jó napjukon sok mindenkit elkaphatnak.

montipájton 2009.09.22. 23:59:14

@popp: Megvannak még az akkori Népsportok apáméknál, emlékszem, a csoportkör után közöltek egy összeállítást, hogy valamelyik külföldi lap vagy hírügynökség minden válogatottról írt egy mondatot. A magyarokról ezt: "Gólrekorder - s ez minden".

És tényleg, Ja, hogy ma a fél lábunkat odaadnánk egy ilyen minősítésért, oké. De azon a vb-n speciel Honduras pontot lopott a csehszlovákoktól, Kamerun majdnem kiütötte az olaszokat, az észak-írek bejutottak a középdöntőbe, szóval, tényleg nem mi voltunk az üde színfolt, legfeljebb a statisztikusoknak.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.23. 00:16:05

@montipájton: Írországban egy angol kurzuson játszásiból a tanár a Guiness (arrafelé miből másból) könyvből tett föl kvíz kérdéseket. Talán az én kedvemért megkérdezte melyik válogatott lőtte a legtöbb gólt egyazon vébémeccsen. A csoportban az olaszok és spanyolok vakargatják fejüket, mire moslyogva köpöm, hogy természetesen a mieink és még csak nem is Puszkaszék.

azt meg nem is mondtam, hogy üde színfolt voltunk, csak annyit, hogy reális esélyünk volt továbbjutni.

paraj 2009.09.23. 00:18:33

De azon a vb-n speciel Honduras pontot lopott a csehszlovákoktól,

Nézd át azokat a Sportokat megint. Honduras a hazigazda spanyoloktol lopott pontot.
Amugy igazad van, jobban kellett volna a Rábára epiteni azt a csapatot, van olyan, hogy egy játékosnak egy idényben minden bejon, aztan utana mar nem nagyon. Na, ilyenkor be kell valogatni es meg tud nyerni akar egy meccset is. ..Pl Hannich hihetetlen nagy formaban volt, de Poczik is...azt meg ugye nem kell mondanom, hogy a belgak ellen, 1-0as vezetésnél ha kontrara jatszunk pl Hajszánnal és Szentessel, és nem a lomha Kiss Lacival meg lassu Fazekassal, akkor milyen lehetoseg lett volna az.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.23. 00:59:55

@paraj: @montipájton: Ja, a csehszlovákok részt sem vettek azon a vébén.

shinigami 2009.09.23. 03:52:21

@montipájton:
azert azt az interjut belinkelhetned ha megvan vhol
kosz

kroos 2009.09.23. 06:43:01

@paraj: ,,lomha Kiss Lacival meg lassu Fazekas"

meg alacsony maradona meg öreg zoff meg nagyképű socrates...-lol

kroos 2009.09.23. 06:45:09

szét kellene választani a 78-as meg a 82-es VB-t mert nagyon keveritek a kettöt.
78-ban nem is Mészöly volt az edzö, a Csehek 82-ben kint voltak. etc...

paraj 2009.09.23. 09:59:00

meg alacsony maradona meg öreg zoff meg nagyképű socrates...-lol
----------------------
Kiss Lacinak megvolt a maga szerepe, de 1-0 után, a belgák ellen kontrára kellett volna jatszani, arra nem alkalmas, tudeje nem volt, meccsek elott még rágyujtott ... de mint focista, szerintem zseni volt, csak persze szokás szerint egy kicsit eltékozolt zseni....
A csehek ott voltak a 82VBn, de nem csodálom, hogy sokan nem emlékeznek rá, felejthetoen, csendben estek ki, mintha ott se lettek volna .... Ez volt a 76os EB gyoztes generacio bucsudala, utána 90ig nem jutottak ki sehova.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.23. 10:36:19

@paraj: Jogos tényleg ott voltak a csehszlovákok, de mély nyomot nem hagytak.

baloo784 2009.09.23. 12:25:09

@rizla:
Helyesebben a hidegben. Dél-Afrikában 2010 júniusában TÉL lesz. Az idei tornán is eléggé vacogtak az emberek a lelátón. Persze az ottani tél nagyjából 8-12 fokos hőmérsékletet jelent, szinte ideális a futballra. De meleg nagy valószínűséggel nem lesz.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.23. 13:56:40

@baloo784: Szerintem napközben van ott tizuendöt, sőt húsz fok is a jobb napokon. A konföd kupán mindenesetre előfordult ilyen.

Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2009.09.25. 09:40:12

@baloo784: bizonybizony! elég barátságtalan idő várható jövőre Dél-Afrikában. Kíváncsi lennék, hogy az 1978-as argentínai foci VB-n is hideg volt? mert az is júniusban, az ottani télben zajlott...

donnelly · http://nst.blog.hu 2009.09.25. 15:44:11

@Szigi.: Argentínában a télen uralkodó szeleknek köszönhetően tűrhető az időjárás, csak a déli területeken van foshideg. A "civilizált" vidékeken elvétve látnak hót.

ZenZo 2009.09.25. 15:50:54

@donnelly: "hót" ? Tán havat :) (bocs)

donnelly · http://nst.blog.hu 2009.09.25. 16:03:12

@Szigi.: Szerintem szép a "hót", irodalmias, de majd megkérdezzük Csöncsönt;)
(Amúgy lehet, h ökörség, de így a hét vége felé már nem nagyon van agykapacitásom, a maradékkal is skót beharangot kell írni...:))

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.09.25. 21:39:07

@donnelly:

A szabály csak nyelvtani _szók_ra vonatkozik. :-)

Egyébként van olyan, hogy hót, csak az mást jelent. A "halott" szó régies alakja.
süti beállítások módosítása