Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Álmainkban Amerika visszainteget!

2009.02.05. 22:00 pancho_sanza

Az ember mindig tanul valamit. Például azt, hogy mielőtt a futball szerethetőbbé tételét és felemelkedését szolgáló javaslatokat olvasgatna, tegye félre az ebédjét. Csak a félrenyelés kellemetlen érzését elkerülendő. Már önmagában az is érdekes, hogy miközben Európa legnagyobb szemétdombján üldögélünk, Léderer Ákos megkoronáztatott, még egy sporttörténelmi mérkőzést is csak csúsztatva láthatunk, a nemzetközi labdarúgás problémáira határozott válaszokkal rendelkezünk. Például esélyegyenlőséget szeretnénk. Csak mert az olyan romantikus. Na meg jól is hangzik.  Talán még a csajoknak is bejönne. Csodáljuk, hogy ezidáig egyetlen politikai erő sem karolta fel az ötletet. Elvégre lehetne reménykedni, hogy akkor majd a Dinamo Kijev a Fradival egymást váltva uralja Európát. Az elitbajnokságok élcsapatai megroggyannak és végre-valahára nem az nyer címeket, akinek a legtöbb pénze, legjobb játékosai és legkomolyabb mezeladási mutatói vannak. Mindenki azonos eséllyel indulhat. Sőt aki szarul szerepel, az még jobban is erősíthet a végén. Mert az úgy igazságos. Pontosan mint Amerikában. Meg álmainkban.

A megoldás is kézenfekvő, mivel arrafelé a fizetési sapka komoly szabályozó erőnek számít. Persze nem is a lehetőségek hazájáról beszélnénk, ha a megfelelő anyagi háttérrel rendelkező kluboknak nem lenne kiskapujuk a limit nélküli vásárolgatáshoz. Igaz, hogy „luxusadót” kell fizetni érte, de ha valaki Allen, Pierce és Garnett játékával akarja riogatni az ellent, akkor simán megteheti. A Boston bajnokságot akart nyerni.  Nem számított a pénz és a fizetési sapka. Arrafelé amúgy is hadban állnak a fejfedőkkel. Már az úgynevezett „Larry Bird rule” megalkotásából is serényen kivették részüket. Lehet, hogy nincs igazunk, de szerintünk a kivételt jelentő szabályt részben azért vezették be, mert a Boston fizetésekre fordítható kerete éppen kimerülőben volt, amikor a fehér legendával új szerződést kellett volna kötniük. Viszont az állami törvények kimondták, hogy a munkáltató csak jobb feltételekkel szerződtetheti újra ugyanazt a munkavállalót. Tehát egy sportszövetség szabálya állt szemben egy állami törvénnyel. Ekkor jött az ideológia, amit a jóhiszemű szurkoló benyel, mint kacsa a nokedlit. Mégpedig azt, hogy a legfontosabb játékosok megtartása a sportág érdeke. Pedig inkább azoké, akik meg tudják és akarják fizetni tartani a drága sztárokat. Szerencsére Massachusetts legendásan komoly jogi háttérbázisáról és temérdek pénzéről egyaránt nevezetes, így számukra már harminc évvel ezelőtt sem jelentett gondot egy kisebb kapu építtetése.

A visszásságot Joe Smith esete jelenti, aki éppen illett a Minnesota bajnoki címet remélő elképzeléseibe, viszont a sapka  alól már nagyon csúnyán kilógott volna a fizetése. A franchise (klub) okosan úgy döntött, hogy kapjon egy rövidebb szerződést annyi pénzért, amennyi még Dávid Kornélnak is kevés volna. Meg egy ígéretet, hogy majd honorálják ezt az alamizsnát amikor kontraktus lejártával érvényesíteni lehet a Larry Bird rule-t. Végül fény derült a turpisságra, lett nagy botrány és miegymás, de meglepődnénk, ha az eset valóban egyedi lett volna. Pedig a szabályok azért vannak, hogy legalább látszólag tiszteljék és betartsák őket. Főleg amikor a pénzről van szó. A profiknál ezért van a sapka. Az amatőröknél meg a fizetés tiltása. Bár azt senki sem érti, hogy LeBron James analfabéta mamája miért kapott terepjárót és öröklakást. Természetesen a középiskolában hobbiból pattogtató kisfia születésnapjára. Akár azt is mondhatnánk, hogy ez is csak egy kirívó eset, de pont az ifjú titán szerződtetésének oltárán áldozott fel a Cleveland egy egész bajnoki szezont. Ha egy egyenmackós japán nyugdíjaskülönítmény látogatott el Gund Arénába, ők is a kortyolhattak volna a „lovagok” véréből. Ki volt adva a játékosoknak, hogy veszíteni kell. Mindenáron. Csak azért, hogy a valóban gyengébb csapatok helyett az választhasson először, aki a legpofátlanabbul adja le a meccseit. Ennél még a Manchester City heves érzelmeket kiváltó ajánlata is sokkal korrektebbnek tűnik. Kakát vagy Mourinhot igazolni bűnös gondolat, de Phil Jacksont és Shaquille O’Neilalt szerződtetni már tudatos csapatépítés? A követendő példa. Miben különbözik ez Figo vagy Zidane megvásárlásától? Ráadásul a Lakers a Real Madrid hasonlatra keményen rá is tromfolt, amikor a Chelsea lendületével rámozdult Odomra és Gasolra is.

1992-től van Bajnokok Ligája. Megnézhetjük, hogy hány csapat nyert az elmúlt tizenhat évben Bajnokok Ligáját és hányan NBA-t. Sőt azt is megnézhetjük, hogy hányan nyertek ugyanazzal a csapattal több BL-t és hányan bajnoki aranygyűrűt. Pedig ott kinn a folyamatos esélykiegyenlítés és a gyengébbek támogatása szabályok közé van fektetve. Meg fizetési sapkák alá szorítva. Valami mégsem stimmel a rendszerrel. Például Alaszkának ugyanúgy nincs NBA csapata, mint Magyarországnak Bajnokok Ligája indulója. (25 államban egyáltalán nincs profi sport!) Ha az NHL nem szünetelne az olimpia idején, akkor a válogatott szintű jégkorong nagyságrendekkel kevésbé mozgatná meg az átlagos sportfogyasztó fantáziáját. Az amerikai és az európai élsport sok tekintetben különbözik. Az öreg kontinens klubjai párhuzamosan több kiírásban versenyeznek, amelyek jövedelmeiből különböző módon és arányban részesednek. Vannak összehangolhatatlan elemek, mint például az utánpótlás nevelésének módja. Tanulni lehet egymástól, de egyáltalán nem gondoljuk, hogy pont a fizetési sapka bevezetése jelentené a megoldást az európai futball problémáira. Hiú ábránd azt gondolni, hogy a tehetősebb csapatoknál  megmaradó pénzösszegből az Old Traffordot vagy a Bernabéut újítanák fel minden nyáron. Valószínűleg nem is a magyar államadóságot finanszíroznák belőle. Sokkal reálisabb, hogy Rooney mamája kapna  évente egy új lakást vagy jachtot. Mi is érezzük, hogy a pénz egyre fontosabb szerephez jut szeretett sportunkban, de még azt sem tudjuk eldönteni, hogy melyik az a tradíció, amelyikért érdemes - és van is értelme - kiállni, s melyikért nem. Példáink legalább annyira szélsőségesek, mint amilyen felületes ismeretekkel rendelkezünk a kosárlabdát érintő kérdésekben, de az biztos, hogyha látnánk tökéletes megoldást, akkor már publikáltuk volna.

Ajánlott olvasmány:
Esélyegyenlőséget a futballban!
A válogatottak védelmében
A klubok védelmében

 

51 komment

Címkék: több mint foci jobb labdarúgásért alapítvány nba

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr52924541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

giacomo 2009.02.05. 22:57:33

Korrekt írás.

Amúgy sokszor úgy érzem, hogy lecsúszófélben levő klubok/bajnokságok számára az esélyek vélelmezett egyenlőtlensége a teljesítmények egyenlőtlenségének egyetlen magyarázata. Nem szabadna megfeledkezni arról, hogy egy klub - befektetők, szponzorok, hirdetők vagy szurkolók között érvényesülő - vonzereje nagyobbrészt az adott klub addigi munkájának az eredménye. Van Porsche és van Suzuki. Mindegyik eladható, kérdés, hogy kinek és főleg mennnyiért. (Az amerikai profiklubok világa egyébként - sem gazdasági, sem társadalmi szempontból - nem igazán hasonlítható össze az európai klubfoci világával.)

avenger13 2009.02.06. 00:29:52

ez így igaz lehet, bár ott hagynak kiskaput, ahol szeretnének. igen amerikában nem működik. igazából az a baj, hogy ennyire elszállt a sportban is a pénz. nem szabadna ilyen pénzeket fizetni senkinek, amit a sztár sportolók kapnak. (milyen irigy vagyok)

kicsit foglalkozhattál volna a megoldással is: :D

Lencse. 2009.02.06. 00:54:11

Igazság szerint ezek a sportolók azért kapnak ennyit, mert ki is termelik ezeket a pénzeket közben. Szóval ha sokallod, akkor ne vegyél Podolski mezt meg bayernes alsónacit, foci helyett nézd a MacGyvert hétvégente a tévében, sőt szerintem ennek a blognak a látogatása is problémás. :)

avenger13 2009.02.06. 09:04:23

@Lencse.: én MacGyvertől is irigylem. Akkor költözöm egy lakatlan szigetre, és csak a Robinson Crusoe-t viszem magammal. :)

nincsenek bayernes cuccaim (egyelőre), de nem is ebben van a legnagyobb pénz, hanem a közvetítési jogokban... szerintem akkor is szomorú, hogy a fociból ennyire üzlet lett. de ettől még nézni fogom a hétvégén a bayern-dortmundot is. :)

gibson 2009.02.06. 09:50:18

Pancho, csak szólok, hogy a stílusod mostanában egyre inkább kezd elfarkasnorbisodni... Olvasás közben azon kaptam magam, hogy az ő hangát hallom a fejemben, és minden mondat után megálltam egy másodpercre, ahogy ő szokott, a hatásszünet kedvéért... :)

balu11 2009.02.06. 09:50:27

az amerikai profi sport rendszere teljesen más, mint az európai - ezek a különbségek alapvetőek (hogy mást ne mondjak az NBA-ben - s ha jól tudom a többi major sportágban - nincs kiesés-feljutás pl. ...)

fogni egy idegen rendszer egyetlen elemét (fizetési sapka), és erőltetetten megpróbálni integrálni egy másikba - na, ez tipikus szűklátókörű ötlet (és teljesen életszerűtlen)

a meoldás valóban hiányzik (bár a Bundásliga ésszerű gazdálkodási modellje nem tűnik hülyeségnek...)

[de azért O'Neal]

Fekete Pákó 2009.02.06. 09:55:39

Sok igazság van az írásodban, az NBA-ben érvényes szabályok valóban számos kivételt engednek meg, elég vitatottak is, így nyilván elég könnyű "fogást találni" rajtuk.

Sokkal érdekesebb lett volna ez a bejegyzés, ha írsz az NFL-ről is, és az ott alkalmazott hard cap-ről is. Úgy gondolom, hogy az a rendszer lényegesen jobban működik, fenntarthatóbb, és élvezetesebbé is teszi a ligát.

Tika_ 2009.02.06. 10:04:01

pancho, ez most gyöngére sikerült. Hatalmas csúsztatás, bele a levegőbe.
Csúsztatás, mert nem véletlen, hogy 3 kosaras kép van, és végig a NBA-ról ír, mikor már az elsőként linkelt cikkben is elolvashattuk pár napja, hogy az NBA-ben rugalmas sapka van, ott is a Boston példája, hogy bevásároltak, viszont az amerikai fociban szigorú a sapka, példa a Miami. És bele a levegőbe, mert azon kívül, hogy demagóg módon lebeszél, semmi javaslat nincs.
Nem állítom, hogy a fizetési sapka valami ultimate dolog lenne, de jelenleg jónak tartanám, ha bevezetnék az európai fociban. Persze kész vagyok ellenérveket, javító módosításokat elfogadni, de itt nincsenek érvek. És igen, csinálhatjuk picit másképp is, mint a yenkik; ők próbálgatják x éve, mi leszűrjük a tapasztalatokat, és bevezetjük az azok alapján javított rendszert – meg term. európai viszonyokra adaptálva.

Nana! Richard Dean Anderson (MacGyver) és mondjuk Beckham bár külsőre, és esetleg fizetésükben hasonlóak, nagyon is különböznek! A sztársportolók mögött kőkemény munka van! (lásd pl. Frei Tomi Dossziés könyve, az élsportolókról szóló rész). Ők kiba megdolgoznak azért, hogy oda jussanak, ahova! (A galaktikus Reallal, vagy a 2006-os brazil válogatottal pont az volt a baj, hogy elhitték magukról, hogy ők annyira kiba mindenki fölött vannak egy szinttel, hogy már nem tartották szükségesnek megdögleni a pályán. És bukták, mert _annyival_ nem jobbak.) Tehát ezek az emberek elsőként azért kapnak sok pénzt, mert olyat tudnak, amit nagyon kevesen (akár azt is mondhatjuk, hogy egyszerűen megérdemlik). Aztán azért kapnak _kiba sokat_, mert ennyi pénzt hoznak. És igen, a nagy klubok bevételeiben az ajándéktárgyak értékesítése komoly tétel.

Azazello007 2009.02.06. 10:29:33

@Tika_: ráadásul az élsportolók kilencven százalékának negyvenévesen olyan ízületi és egyéb gondjai vannak, mint egy átlag magyar nyugdíjasnak, úgyhogy én nem sajnálom tőlük a pénzt; inkább tudjak lehajolni ötven körül:-)

avenger13 2009.02.06. 10:33:11

@Tika_: igaz, hogy tétel, és sok pénzt hoznak, és keményen dolgoznak. ezt sehol nem vitattam. de te nem tartod túlzásnak, hogy heti fizujuk több mint másnak egy éves bére? és más megdöglik, míg cé összetöri a ferrariját és másnap egy bentley-vel megy edzeni?

Nem minimálbért szeretnék nekik, mert szórakoztatnak én nézem... de kicsit két részre szakadt a világ.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.06. 10:42:10

Az amerikai focit nem ismerem még egy átlagos sportszerető szintjén sem, de már a sapka bevezetésének ötlete ott bukik be, hogy konkurens bajnokságok vannak. Gondolj bele, ha az angolok bevezetnék, a spanyolok meg nem, akkor milyen kurva gyorsan eligazolnának teljes csapatok még az Osasunába is.
Aztán ott van az összeghatár. Valószínűleg a Manchester bérre fordított kiadásai jelentősen csökkennének, a tulajdonos örülne, hogy hirtelen tízszeres profittal bírna.
Pedig valójában az történik, hogy a Manchester kénytelen eladni a sztárjait, hirtelen a Rooney visszamegy az Evertonba. A globális mezeladás stagnálását feltételezve azt is gondolhatjuk, hogy A Manchester United piaci pozíciót veszít, így a tulajdonos már annyira nem is boldog. Hirtelen kimennek a bérek "ha ezer yardot futsz, akkor kapsz egy millát" típusú, látszólag klubtól független szponzori támogatások alá. Vagy a menedzseri díjakban mossák tisztára. Mert a Manchesternek, a tulajdonosának és a szurkolóinak is az az érdeke, hogy nála játszanak a legjobbak.Ez jó is, mert ugyanez a célja még legalább tucatnyi klubnak.

Ott a draftrendszer. Meg kell mondani, hogy ki számít draftoló csapatnak. A Valencia spanyol negyedikként még igen, de a Villarreal ötödikként nem. Vagy például a Chelsea és a Leverkusen nem, de a Mönchengladbach és a Nottingham Forest igen.Már csak a tradíció miatt. Az jobb, hogy a futball erőviszonyok mentén rajzolja a saját térképét, Amerikában meg az a város kap csapatot, aki a legtöbbet fizet érte?

Aztán ott van az esélykiegyenlítés. Mi számít? A BL, az Uefa kupa, a bajnokság, a kupa, a ligakupa? Hagyományok? Ki kell mondani, hogy az esélykiegyenlítés abszolút nem megoldható, de igazából szükség sincsen rá jelenleg. Vagy ha valaki szeretné, akkor mondja meg, hogy pontosan meddig egyenlítsük ki. Mondjuk a Debrecen vagy a Fradi szintjéig? Vagy elég, ha a Villarreal szintje fölé vonatkoztatunk?

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.02.06. 10:44:54

@Tika_:
Frei Tomit nem használnám forrásnak.

gibson 2009.02.06. 10:53:59

Egyébként szerintem azért sem lehet összehasonlítani az NBA-t a focival, mert amíg az NBA egy profi liga X számú résztvevővel egy adott országban (gondolom a szabályozás központi, és nem államonként eltérő), addig a foci, mint olyan, csak egy sportág, ligákként, országonként, és régiókként eltérő szabályozással és érdekekkel. Ki vezessen be egy ilyen szabályt, ki ellenőrizze, kire legyen érvényes és kire ne, ezek nehéz kérdések.
Ha pl. az UEFA bevezeti tényleg ezt a fizetési sapkát, amit Platini is emlegetett a napokban, az egyetlen szankció, amit alkalmazhat a renitens klubokkal szemben, hogy kizárja őket a BL-ből. De mi van, ugye, ha a nagy klubok összefognak és létrehoznak egy saját versenysorozatot? Márpedig a megoldásnak valahonnan felülről (UEFA, FIFA) kéne jönnie, mert arra várhatunk, ugye, hogy az egyes országok szövetségei önkényesen korlátozzák a játékosi fizetéseket a saját országukban, míg a többi szövetség szarik rá magasról... Arra meg pláne, hogy a nagy klubok bármiféle önmegtartóztatást tanúsítsanak majd ezentúl, csak azért, hogy a szegényebb, kisebb riválisoknak több esélyük legyen velük szemben.

gibson 2009.02.06. 11:25:10

És, hogy tovább bonyolítsam az amúgy sem egyszerű kérdést, mi a helyzet az átigazolási pénzekkel? Ha a fizetést korlátozzuk, azt is korlátozni kellene, különben nincs értelme az egésznek.
Robinho, a legjobban kereső focista keres heti 160 ezer fontot, az kb. 8 millió font egy évben, nem egy csillagászati összeg. Ha mostantól játékosonként korlátoznánk ezt mondjuk 5 millió fontban/euróban, a Villarreal akkor sem tudná megvenni Robinhot, mert a Manchester City 50 millió alatt szóba sem állna velük.
És most már 100 millió fölötti összegekről van szó egy-egy sztárigazolás kapcsán, ez 4-5 éve még elképzelhetetlen volt szinte. Ezek viszont tényleg irreális összegek, sokszor átlagos játékosokért is elkérnek 20-30 milliót mostanában (pl. Huntelaart 20 millióért vette meg a Real Madrid az Ajaxtól, ebből az Ajax elvileg két és fél évre megvehetné Robinhot, ha szigorúan csak a fizetését nézzük).

donnelly · http://nst.blog.hu 2009.02.06. 12:06:23

Aki nem csak felületesen ismeri az USA sportokat, vagy az USA és az EU közötti munkajogi különbségeket, tisztában van a sport státuszával, annak eszébe sem jut ilyesmi.

Gyakorlati elképzeléseket át lehet venni egymástól, de az elvek olyannyira eltérőek, hogy lehetetlen összekombinálni őket ilyen szinten.

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.02.06. 12:11:35

@donnelly:
bár Nash bármelyik skót focicsapatban óriási sztár lenne

donnelly · http://nst.blog.hu 2009.02.06. 12:25:03

@pote: Én a kosárhoz hülye vagyok, viszont a Hibernian legmagasabb csatára Colin Nash;)

avenger13 2009.02.06. 12:37:07

@pancho_sanza: nagyon fekete-fehéren látod a helyzetet. A manchesternek nem kéne eladnia a sztárjait, csak vagy kevesebbet fizet nekik, vagy nem lesz annyi sztárjuk. megszűnénnek a chelsea, real... hasonló szintű felvásárlások, és nem ültetnének kispadon is olyan játékosok, akik egy másik csapatban kezdők lehetnének (másik csapat alatt nem a fradit értem, maradjunk a nemzetközi élvonalnál). Lehetnea pénzt sok mindenre fordítani, utánpótlás fejlesztés...
nem lehet egy az egyben átvenni az ottani rendszert. vagy legalább azt el lehetne határozni, hogy akinek nagy tartozásai vannak, azok ne indulhassanak a blben, mondjuk kapnak 5 évet a tartozásaik rendezésére. Ha a futball üzlet, akkor ne lehessen veszteségesen csinálni.
esetleg jobban kéne támogatni a hazai, játékosok szerepeltetését... sok módszer létezik, az uefa meghozhatná a döntést.

sundin 2009.02.06. 12:46:26

@donnelly:
Nem csak kosár van a világon :) Rick Nash

sundin 2009.02.06. 13:03:57

Ezt nem tudhattam :) A kosaras Nash se rossz, bár annyira nem értek hozzá.

mickeyknox 2009.02.06. 13:10:35

"(lásd pl. Frei Tomi Dossziés könyve, az élsportolókról szóló rész). " ez qrva nagy öngól, tika! :D

4-4-2 2009.02.06. 13:13:41

Kérdés persze, hogy valóban sokat keresnek-e a sztárok. Ha abból indulunk ki, hogy a foci a szórakoztatóipar része (márpedig az) és számolunk egy kicsit, akkor azért érdekes dolgok derülhetnek ki.
Például: mennyit kap Brad Pitt egy filmért? Mondjuk 15 millió dollárt (és akkor direkt nem mondtam sokat). Egy évben leforgat 1-2 filmet, azaz átlagosan feltételezhetjük, hogy keres 25 milliót / év. Ez fontban kb. 17-18 millió / év. Az ő kategóriájába tartozó focista keres 150 ezer fontot / hét, az kb. 7,2 millió font / év (+ reklámszerződések, de ez mindkettőnél fennáll).
Szóval nem túlzás azt állítani, hogy a hollywoodi sztárszínészek kb. dupláját keresik annak, amit a sztárfocisták, ugyanakkor ha a nézettséget vesszük alapul...
Szóval nem ilyen egyszerű ez.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.02.06. 13:23:00

Persze, hogy nem lehet teljesen átvenni az NBA-s receptet és a fizetési sapka után is megmaradnának különbségek a csapatok között, de egy jól kitalált rendszer csökkenthetné ezeket.

"1992-től van Bajnokok Ligája. Megnézhetjük, hogy hány csapat nyert az elmúlt tizenhat évben Bajnokok Ligáját és hányan NBA-t." - azért a rekord bajnok Boston Celtics, huszonkét év után nyert újra NBA-t. Tehát huszonkét év után szartak bele luxusadóba és hozták el Garnettet és Allent. De mondhatnám ellenpontnak az outsider Miami Heat pár évvel ezelőtti győzelmét.

És az is gyakran előfordul, hogy egy rutinos sztár csak azért mond le korábbi fizetése nagyrészéről (Payton, Miami), hogy beférjen egy valóban esélyes csapat sapkája alá.

Amikor a nyolcvanas években egyértelműen a legerősebb bajnokság, mert két később három légiós játszhatott egy csapatban. Akkoriban a Serie A-ban volt a legtöbb pénz, így még a kieső jelölteknek, sőt a Serie B-s csapatoknak is jutott világklasszis.

Így lehetett bajnok az addig eredménytelen Napoli, Hellasz Verona vagy Sampdoria.

avenger13 2009.02.06. 13:59:21

@4-4-2: igazad van, de én azt sem tartom korrektnek. Meg azt se, hogy George Michael tart egy fél órás koncertet szilveszterkor, és kap érte egy orosz maffiavezértől csomó pénzt. Szerintetek ez nem túlzás? Nem akarom én senkitől sem elvenni, nem arról van szó, csak szerintem ez igazából elszállt egy világ. ennyi pénzből meg lehetne etetni afrikát kb.
Ismertek meg sztárok kapjanak pénzt, soha nem fogunk mi annyit keresni. :)

4-4-2 2009.02.06. 14:03:48

@avenger13: persze, csak ez már alighanem egy másik (nagyon hosszú) vita kezdete lehetne.

Tika_ 2009.02.06. 14:13:23

@pancho_sanza: na, megy ez, tudsz te erről többet, mint pl. én :D.
Az szerintem mindenki számára nyilvánvaló, hogy a rendszer nem működtethető ugyanazokkal a számokkal több száz európai profi fociklubra. Nyilván az MU és a MacCity korlátozása a cél - a Pécs és a Debrecen esetében ez a korlát nem lesz effektív. Vagy külön sapkát kell megszabni a számukra. Értelemszerűen nem fizetési sapka kell, hanem költségvetési sapka. Természetesen a kiskapukat le kell zárni. Egyértelmű, hogy csak úgy működhet, ha a hasonló szintű ligák egyszerre kezdik alkalmazni.
Donnellyvel egyetértve persze (gyakorlati elképzeléseket akarunk átvenni, nem elveket).
Első blikkre az am. ligák kvázi meg is valósulnak a BL-lel, ott ugyanis nehéz egyeduralkodónak lenni.

@pote: @mickeyknox: Urak... Az állítás ("A sztársportolók mögött kőkemény munka van!") elfogadható?
Bocs, hogy offolok :$. Tamás miniszterelnökös epizódja nekem már kimaradt, az utóbbi 10 évben nincs tévém, ez még egy korábbi korszakból való. De akkor itten ír a Nemzeti Sport P Ronaldoról: www.nemzetisport.hu/cikk.php?cikk=132032. Hopp, itt az nst-n ők is bulvárnak számítanak, akkor a testvéroldal SportGéza Vialliról sportgeza.hu/futball/pdc1214/ elfogadható? Egyébként arra utaltam, amit 4-4-2 is pedzeget. És most ne kötekedjünk, hogy Nicolas Cage – állítólag – fájdalomcsillapító nélkül kihúzatta a bölcsességfogát, hogy megtudja mit éreztek a vietnámi veteránok, és Saviola eurómilliókért járt edzésekre, mert ezek talán inkább a kivételek.
@avenger13: ja, hát sok, de Catherine Zeta Jones hasonló összegért egy hisztérika :vállatvon:.

mickeyknox amúgy nem olvasol te egy kicsit sok Pál utcai fiúkat? ;)

halareaal 2009.02.06. 15:36:27

nagyon jó cikk. a probléma megoldásának hiányát nem nagyon értem h lehet számon kérni, mikor tulképp senki nem tud rá egyértelmű választ.

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.02.06. 16:16:04

Azt gondolom, hogy az amerikai profiligák legfontosabb jellegzetessége az, hogy nincs kiesés/feljutás. Ez minden különbség alapja, egyrészt jóval nagyobb tervezhetőséget és biztonságot jelent üzleti szempontból, másrészt pedig zárt rendszert hoz létre.
Európában ezt, legalábbis a nemzeti ligák szintjén nem venné be a szurkolók gyomra, viszont egy, a BL-t felváltó, a topcsapatok által kreált összeurópai ligát el tudok képzelni ebben a konstrukcióban, ehhez viszont nagyon durván le kéne nyomniuk az UEFÁt, csak hatalmas harcok után jöhetne létre. De előbb-utóbb megtörténhet, mert szerintem nagy-nagy kiaknázatlan üzleti lehetőségek vannak még a (top) klubfutballban.

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.02.06. 16:26:10

egyébként én nem érzem, hogy a jelenlegi európai rendszerrel olyan nagy bajok lennének; szerintem az utóbbi 20 év nagy tanulsága épp az, hogy az ésszerűtlen gazdálkodás megbosszulja magát, lásd pl. Napoli, OM, Leeds United.

angerfist 2009.02.06. 19:38:30

"25 államban egyáltalán nincs profi sport" wtf?
major csapatuk nincs. profi csapat van 100. szerinted amerikában csak azok kapnak fizetést a sportból akik NFL, NBA, NHL, MLS?? rengeteg kisebb liga van amiből jól meg lehet élni.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.06. 20:37:31

@angerfist: Jogos a felvetésed. de például a még érdekesnek számító egyetemi bajnokság nem teljesen profi.
Végül is mi se panaszkodjunk, hiszen nekünk is van profi vízilabdánk, meg kajak-kenunk.A svédek curlingeznek, valószínűleg ezért nem is adnak el annyi mezt ezen sportágakban, mert a fürdőgatya vagy a három pulcsi kényelmetlen viselet lenne.
Azért érdekes, hogy négy sportág több, mint 150 csapata az államok felében összpontosul.

avenger13 2009.02.06. 20:56:46

@4-4-2: igen, ezt nem is akarom itt elkezdeni, nem is ide való. :)

avenger13 2009.02.06. 21:09:18

@halareaal: nem azt mondtam, hogy írja meg a megoldást, hanem esetleg lehetne a különböző megoldási lehetőségeket is boncolgatni. tényleg nehéz lehet a megoldást találni.

@bedobásnál nincs les, ezt használta ki: engem az zavar csak a jelenlegi európai topligákban, hogy a pénz döntő sok esetben. tudom, kaka a kivétel.

@Tika_: nem értem, hogy miért nem lehet ugyanazokkal a fizetési sapkákkal számítani. Épp ez lenne a lényeg. Persze jelenleg ez sok csapat esetében röhejes felső korlát lenne, de ezzel lehetne kicsit felhozni talán a gyengébb csapatokat is. kevesebbet lehet fizetni, többet nem.

magyarország helyzete egyébként is siralmas. nagyon neki kéne látni a léhűtő vezetőség cseréjéhez, és a normális mentalitás kialakításához.

Spiritmonger 2009.02.07. 14:13:21

azért a kedves ciikíró ne felejste el az alábbiakat:

1, az NBA sokkal változatosabb, mint amilyen a foci világszerte valaha is volt

2, a bíráskodás színvonala sokkal jobb, mint a fociban

3, a legkisebb különbség is nagyon jól kijön a meccseken, nincs döntetlen

4, az NBA bajnokcsapata egy szezonban 100+ meccset játszik+ felkészülési meccsek, és mindezt kisebb kerettel, mint egy 60 meccset játszó európai foci élcsapat

5, a fizetési sapka nem rossz

6, a rendszer miatt nem kizárólag a pénz dönt a bajnoki címről, lásd az 1995-ben bajnok Houston Rockets csapatát, akik éppen bevergődtek a rájátszásba, egy olyan kerettel, amit mindenki kiröhögött, és utána szétverték 4-0-ra azt az orlandót, ami a döntő egyértelmű esélyese volt

7, a fizetések kordában vannak tartva, Michael Jordan, aki 10 évig egyértelműen a legjobb volt a kosárlabdában, csak a sportból nem keresett annyit, mint egy akkoriban nagy tehetségnek kikiáltott, közepes karriert befutó bl focista

8, azért az 1995-ös ajax sem a pénzről szólt


az alapvető megoldás a sokszínűség megtartásához az lenne, ha a kisebb klubok nem engednék el a játékosaikat. kössenek egy feltörekvő játékossal 5-8 éves szerződéseket, és ha jön egy nagycsapat bevásárolni, mondjanak értük akkora árat, amit nem fizetnek ki
a játékosnak is jobb, mert stabil, tervezhető háttere lesz, a klubjának is, mert stabil, tervezhető kerete marad, végül, a nagycsapat is kénytelen lesz a saját utánpótlásához nyúlni, nem lecsemegésni más nevelését

mindenki jól jár, csak a nagycsapat befektetői/tulajdonosi köre, de ezt hívja az angol collateral damage-nek...

rögtön lenne így vagy 30 csapat, akik mindent megnyehetnének, és nem csak a pénz számítana

halareaal 2009.02.07. 15:22:29

@avenger13: jó ok, bár sztem a cikk pontogy egy megoldási lehetőség boncolgatásáról szól:P

qkelius6 2009.02.07. 19:24:05

sok igazság van spiritmonger szavaiban, csak éppen nem ebbe az irányba tart a profi sport...

amúgy Steve Nash alapszakasz MVP volt, szóval nem éppen gyenge játékos ( ráadasul irányítóként, 191 centis magassággal )

crouchy 2009.02.07. 22:32:28

szerintem amíg nem unalmas a bajnokság, addig nem annyira baj ha óriási pénzek forognak a fociban. Mondjuk nyilván így hatalmas a pazarlás, de nem hiszem hogy mondjuk a City tulajdonosai által elkölteni kívánt pénz, különböző korlátozások esetén afrikai gyerekek étkeztetését segítő alapítványok kasszájában landolna, ergo akkor máshol pazarolnák el. Különben is fociban, videóbíró előtt semmiféle nagy változást nem kéne csinálni, ezen kéne dolgozniuk a fejeseknek.

avenger13 2009.02.09. 08:32:43

@halareaal: igen. arra gondoltam, hogy ha nem ez akkor mi más? erről nem szól a cikk. :P

Walmer 2009.02.09. 08:49:24

@pancho_sanza:
"Azért érdekes, hogy négy sportág több, mint 150 csapata az államok felében összpontosul. "

Pncho, te tényleg azon csodálkozol, hogy Alaszkának, vagy Hawaiinak nincs major csapata?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.02.09. 12:24:47

Meg ha kosárban vissazavonul egy klubnak a nagy generációja, vagy csak a "franchise playere", akkor hosszú évekig keresi önmagát, a Celticsnerk húsz is kellett hozzá és a Lakers is eltűnt tíz évre. A kilencvenes évekekben domináns Chicagonak meg azóta az is siker, ha bejutnak a rájátszásba. Sőt már Jordan után egy évvel is csak olyanokat olvashattunk a hírekben, hogy "Dávid Kornél tíz percet játszott, ezalatt szerzett 2 pontot, három lepattanót és egy aszisztot, mégis szopott a Bullz."

Walmer 2009.02.09. 14:04:21

@crouchy: De pont az a baj, hogy unalmas.
A PL az utóbbi 15 évben arról szól, hogy Manu vagy Arsenal, vagy mostanság a Chelsea. A Villa ma üde színfolt. Nézd meg milyen gyilkolászás ment az NBA-ben tavaly a nyugati főcsoprtban. Arrafelé nincs olyan, hogy Jordan a Bullsban, meg a Lakersben is. Ott nem nagyon találsz olyan játékost, aki két, ne adj isten több csapattal is gyűrűt szerez, mert a másik klub kilóra megveszi.

avenger13 2009.02.09. 17:40:02

@Walmer: igazad van. nekem is ez a legfőbb problémám. ez teszi unalmassá a bajnokságot. lehetnek jók a meccsek, csak az a baj, hogy mindegy, mert a végén a manu nyer. (ugyanez vonatkozik a bayernre is, csak maguknak teszik izgalmassá a bajnokságot, ami elég unalmas) jobban örülnék, ha a komoly rangadó a hsv-bayern az nem lenne vicc. jó meccs volt, de azért mégis. nem az a rangadó csak aminek hagyománya van. a bayern-hoff ősszel az volt. nagyon komoly meccs, és igaz a média által nagyon felhajtott de tényleg nagyobb téttel.

Tika_ 2009.02.09. 22:14:21

upsz, rossz ablakba írtam, very sorry :$:$:$$$$, törlendő, elnézést, mea cupla, bocsánat!!!

Walmer 2009.02.10. 09:04:06

@Tika_: De hogy lehet ennyire mellélőni???????
Töröljétek már ezt a rakás szart.

Azazello007 2009.02.10. 10:24:30

@avenger13: "nem csak az a rangadó, aminek hagyománya van" -- tökéletesen igaz, de mit tegyünk, amikor a legtöbben borzasztóan tekintélyelvűek, ha a foci kerül szóba? Amikor a Hoffenheimet a bundás posztoknál sokan az Antikrisztushoz hasonlítják:-)

Nekem anno a PSV negyeddöntőbe jutásakor mondta egy haverom, hogy kár, hogy a kiscsapatok is eljutnak már eddig, mert az lenne a legjobb, ha csak a Nagy Nevek játszanának mindig. Szóval valahogy így néz ki most a helyzet.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.17. 11:58:43

@Walmer: Azért nem kizárólag Alaszkának és Hawainak nincsen, hanem még másik 23 államnak sem. Ez az államok fele. És négy sportot vizsgálva. Kiegyenlítetlenebb mint az európai foci, hiszen a Honolulu Islandersnek még elméleti esélye sincsen major sportágban játszani, míg például a Fradi kimondva is álladó BL szereplő szeretne lenni.

slowmotion 2009.02.21. 15:39:41

alapvetően jó írás, az alábbi kiegészítéseket fűzném hozzá:
1. az NBA-ben draft lottery van. hiába adsz le egy szezont, nem garantált, h Te választhatsz először. ellenben elmennek a nézők, illetve telt házat csak a topcsapatok ellen látsz.
2. NFL-ben azért lehet hard cap, mert a bevételek egy részét szétosztják a csapatok között egyenlően, ebből lesz tulképp a salary cap. ezzel garantálják, hogy a kisebb piacokon is fennmaradhassanak a franchise-ok
3. lehet, hogy az államok felében nincs profi csapat, viszont ezt ellensúlyozza az egyetemi bajnokság rendszere. sőt, nevetni fogsz, de az egyetemi foci néha még népszerűbb is, mint az NFL. és lehet, h nincs NBA/NFL/NHL/MLB csapat mondjuk Nebraskában, Idahóban v a két Dakotában, de pl ezek az államok, amik pl az elnökválasztásnál is kevesebb elektori szavazattal rendelkeznek. tipp arra, hogy miért? egyébként pont a két elsőnek említett államban van magasan jegyzett egyetemi foci csapat (Huskers, Boise State Broncos), vagy említhetnénk Oklahomát, ahol eddig a szezonig csak a NO Hornets homelesskedett a Katrina után, de van egy top 5 csapata (Sooners). szóval az a 25 állam valszeg nem számít éppen piaci résnek...

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.22. 20:32:13

vannak helyek, ahol egy Crvena-Partizan rangadó mindenek felett áll, pedig nem a közvetlen élvonalról van szó futballban.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.23. 13:19:17

Ja és a Cleveland, ha jól tudom 54%-os draftelsőségre bukta el a szezonját. Az nagyon jónak számít.
süti beállítások módosítása