Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Simán leültem Esteve helyére - élőben a Camp Nou lelátójáról

2008.10.31. 11:30 Vendégszerző

Dillinger, aki nem más, mint az első kommentelő, aki döntetlent tudott kiharcolni Pötével szemben, most ismét elsőként hallotta meg a hívó szót, és Barcelonában megtapasztalt személyes élményeit pixelbe ontva szerzett nekünk nagyon kellemes perceket. Hajlunk rá, hogy ezt megosszuk kedves mindnyájukkal, hajtás után következzenek Gergő meglátásai a Camp Nou hangulatáról, a lépcsőn előtte hömpölygő katalán seggekről, és arról, hogy miért más a mostani Barca, mint a három évvel ezelőtti - mindezt Esteve helyéről megtekintve. Hogy ki az az Estebán? Kiderül rögvest.


Mi az isten van ezzel a Barcelonával? Most akkor ez egy túlértékelt, a jelenlegi, meggyőzőnek tűnő győzelmi sorozatot csak a véletlenek különös összjátékának és az ellenfelek gyengeségének köszönhetően produkáló, belülről azonban rothadozó gépezet, vagy épp ellenkezőleg, a szemünk láttára kiteljesedő Dream Team II, amibe kétségbeesetten próbálnak belekötni, akik szeretnék, hogy igazuk legyen? Ennek a kínzó kérdésnek az eldöntéséhez szerettem volna valami fogódzót találni a Barcelona-Almería meglátogatásakor, persze amellett, hogy egyszerűen csak egy jó kis estét akartam magamnak. A dolgok aztán úgy alakultak, hogy egészen mást tanultam a Camp Nouban.
Persze a kérdésfelvetés eleve nem volt igazán jó, legalábbis az időzítése semmiképp: az Almería ellen pont nem fogom megkapni a választ, hiszen hát épp az ilyen meccsek alkalmasak leginkább buborékok tovább fújására is, meg arra is, hogy akármilyen jó játékra fanyalogva lehessen legyinteni, viszont nem mindennap járok Barcelonában, úgyhogy ebből kellett volna levonni a tanulságot. Meg először levegőhöz is kellett volna jutni, amikor öt-hat lépcsőforduló után feljutottam a 28 euróért megvásárolt helyemre a legfelsőbb szektorba, és ebben az sem segített sokat, hogy egész felfelé úton öt darab terebélyes katalán női segg hömpölygött közvetlenül előttem.


Több mint egy órával a kezdés előtt érkeztem, a stadion szinte üres, egyedül a pont mellettem lévő vendégszektorban rajcsúroznak (igen, van olyan daluk, hogy Ría-Ría-Almería, de ezt úgy emlékszem csak egyszer nyomták el, az Al-me-rí-a! Al-me-rí-a! sokkal nagyobb sláger volt). Mindegy, azt gondoltam, a nehézfiúknak még korán van, biztos később érkeznek, úgyhogy átlapoztam a bejáratnál kapott Barcelona-újságot. Katalántudás híján sok mindent nem tudok róla mondani, de elég részletesnek tűnt, bár az kicsit furcsa, hogy az Almería várható kezdőcsapatát megadták benne, a Barcelonáét viszont nem. Inkább a Mundo Deportivóval próbáltam felhergelni magam a meccsre: arról írtak, hogy emberek! három hét után visszatér a foci a Camp Nouba, meg arról, hogy Guardiola szerint a Dream Team megismételhetetlen, az összehasonlítgatás pedig veszélyes, és arról is, hogy mindenki szerint a csapategység most a legfontosabb, és ha tudnak csapatként működni, akkor bármit megnyerhetnek. Még a Yaya Touré affért is sikerült elsimítani.


Mire ezzel végeztem, elmúlt fél tíz, és ugyan szállingóztak befelé a nézők, a hangulat még mindig nagyon visszafogott volt (persze az Almería-szektort leszámítva): az előttem lévő fiatalok papírrepülő-dobálással, a mögöttem lévők fűszívással szórakoztatták magukat, a nyugdíjasok kedélyeskedtek, a soromban pedig teljesen egyedül ültem. Szóval semmi nem utalt arra, hogy a világ egyik legnagyobb futballcsapata perceken belül (ekkor még csak várhatóan) lemészárol egy ígéretes kiscsapatot. Az első nagyobb taps (nem ének, nem morajlás, taps!) akkor hangzott fel, amikor a Barcelona-játékosok kijöttek melegíteni. A támadószekció látványosan cicázott, Yaya Touré és Abidal egymással párhuzamosan futottak fel-le, és tényleg nem rosszindulatból mondom, csak a tényszerűség kedvéért: a labda legtöbbször Puyoltól pattant el a bemelegítés alatt.


Na jó, 21: 50, azért a mostani helyzet csak jelent már valamit. Almeríáék kiabálnak, és végre a Barca-tábor is megembereli magát: egy tízfős, egyenmelegítős óvodáscsoport buzdításba kezd. Egyébként szinte semmi, és már én kezdem kínosan érezni magam, hogy mi van, ez itt tényleg így szokás, és egy szó sem volt igaz abból, amit a Barcelonáról hallottam, vagy annyira megviselte volna a szurkolótábort, hogy az utóbbi években nem kevesen törölték fel a padlót a csapatukkal, hogy még egy nyolcmeccses győzelmi széria közepén is meg vannak szeppenve? Vagy én vagyok valamiféle javíthatatlan romantikus álmodozó, amiért azt reméltem, a Barca-himnusz olyan erővel fog zengeni, hogy legszívesebben abban a pillanatban puszta kézzel rontanék Franconak, pedig amúgy semmiféle szál nem köt a Barcelonához? Elárulom, nem ez volt a helyzet: a „Barca! Barca! Ba-a-rca!” részt még jól hangzott, de amúgy sajnos az erő itt sem volt a katalánokkal.
Az első félidő krónikája minimalista-realista stílusban: csönd, Gól 1, szurkoló tapsol kettőt, feláll, leül, csönd, Gól 2, szurkoló tapsol kettőt, feláll, leül, csönd, Gól 3, szurkoló tapsol másfelet, nem áll fel, csönd, Gól 4, másfél taps, csönd, Gól 5, taps, csönd. Hibátlan színházi előadáshoz hibátlan színházi közönség.


Most komolyan, csak én gondolom úgy, hogy ilyen játék láttán égnek tartott fejjel kéne éltetni a csapatot, tombolni, lángolni, a többiek nyakába ugrani? Egy magát valamennyire is komolyan venni akaró szurkolótábornak nem úgy kéne ráordítania a Marquezt teljesen feleslegesen felrúgó Negradora, hogy ott helyben kialakuljon a felnőttkori inkontinencia? Vagy a Messit a félpályánál nyakánál fogva visszarántó Almería-játékosnak (sajnos nem emlékszem, hogy ki volt) nem járna olyan végeláthatatlan szidalomáradat, hogy többet a város közelébe se akarjon jönni?


Arról nem beszélve, hogy a félidő közben kinéztem, hogy jóval alattam, a lehető legjobb helyen lévő szektor közepén is bőven vannak üres székek. Szépen átültem oda a szünetben, és nem fogjátok kitalálni, mi történt. Elküldtek a biztonságiak? Szigorúan rámmordult egy igazi katalán férfi, akinek már a dédapja is bérletes volt, hogy azonnal húzzak el Esteve örökös helyéről? Bizony nem ez történt: a legteljesebb nyugalomban végigültem a második félidőt.


Előttem egy idilli család ült, papa, mama, két gyerek. A gyerekek Barcelona mezben bóbiskoltak a papa ölében. Elismerem, későre járt már akkor, és megható volt látni az egész család számára szórakozást nyújtó európai futballkörnyezet működését élőben, na de akkor is: mit tanul az a gyerek a labdarúgás szeretetéről, akinek édesapja síri csendben nézi végig az 5-0-át, majd tíz perccel a meccse vége előtt elindulnak hazafelé? Nem csoda hogy végigaludják a meccset, akármi is zajlik éppen a pályán.


A kapu mögötti hardcore Barclona szurkolótábor a meccs alatt két darab közepes erejű „Barca! Barca!” skandálást produkáltak. Volt ezen kívül egy nagyon szolid hullámzási kísérlet 4-0 tájékán, a lefújáskor pedig személyenként átlagosan négy tenyérösszeveréssel járó taps, ami után azonnal mindenki a kijárat felé vette az irányt. Én meg még mindig nem hiszem el, hogy a futballszurkolás itt annyiból áll, hogy megtapsolunk minden szép megoldást, mint valami síugró-versenyen, aztán peckesen hazasétálunk. Nézem ezt a közönséget, aztán magam elé képzelem az olyan mondatokat mindenféle sportújságokból, hogy „ezt a katalán közönség nem fogja megbocsátani”, meg hogy a „katalán szurkolók haragja”, és röhögnöm kell. Atyaisten, mi lesz, ha nem megy majd a szekér, és feldühödik ez a közönség. Legközelebb talán csak egy pohár alkoholmentes sört vesznek a büfében, vagy éktelen haragjukban még azt is elképzelhető, hogy következő meccsre már a tavalyi Camper-cipőjükben jönnek ki.


Nagyon nem jól van ez így. Annyira nem, hogy kifelé menet megoldási javaslatot dolgoztam ki. A klub bevezeti, hogy mostantól kétféle jegyet árul (mármint a mostani, szektorok szerinti felosztás megmarad, csak azon belül is lesz kétféle lehetőség.) Az egyik a „rendes szurkoló” jegy, ami olcsóbb, ezzel viszont a jegytulajdonos kötelezi magát, hogy a meccs meghatározott részében (az arányról lehet vitatkozni) hangosan buzdítja a csapatát. A másik az úgynevezett „bohóc” jegy, jóval drágábban, de akinek ilyenje van, bátran kussolhat bambán kilencven percig. Persze nagy a kísértés, hogy valaki „rendes” jegyet vegyen, aztán bambuljon, ezt nyilván ki kell küszöbölni. Túlzottan totalitárius módszerekre nincs szükség: elég kamerákkal pásztázni a közönséget, és szúrópróba-szerűen kiválasztani néhány nézőt, megfigyelni a meccs alatt, és ha nem éri el a szurkolási százalékot, kifelé menet súlyos pénzbüntetést kiróni rá.


A hatás frenetikus lenne. Az még egy dolog, hogy senki nem akar többet fizetni, de ugyan melyik apa állna a gyermeke elé azzal, hogy fiam, bohóc jegyet hoztam, mehetünk a meccsre. És van itt még egy óriási előny az átmeneti időszak nehézségeinek kiküszöbölésére: a bohócjegyekkel elért pluszbevételből elkülöníteni egy szektort, ahol pakisztáni, dél-amerikai, észak-afrikai és kelet-európai vendégmunkások szurkolnának hangosan, órabérért.


Rövid idő alatt megtelne élettel az ernyedt Camp Nou.


(Ja és válaszkísérlet a bevezetőben feltett kérdésre: ez már igenis egy karakteres Guardiola-csapat, aminél nem üres nyilatkozat-lózung a csapategység, hanem a véres valóság. A fanyalgás oka annyi lehet, bármennyire méltatlan kötekedésnek tűnhet is ez a sorozatos ötgólos győzelmek után, hogy nincs meg benne a Ronaldinho-Reijkaard fénykor lehengerlő egyszerűsége, amikor szinte minden megoldásnál azt lehetett érezni: mennyire egyértelmű, hogy ezt a passzt, helyezkedést, akármit így kellett csinálni, miközben akkoriban senki másnak nem jutott eszébe így csinálni. Ez pedig a zsenialitás talán legegyértelműbb jele. A mostani Barcelona ehhez képest csak egy nagy hatékonysággal működő gépezet.)

63 komment

Címkék: barcelona beszámoló spanyol szakértelem több mint foci vegyes izé

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr63735555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.10.31. 11:56:28

Tévén át is érezni, hogy bizonyos meccsek valahogy nem hozzák (annyira) lázba a Camp Nou közönségét. Persze azt is el tudom képzelni, hogy -- mivel a stadion hatalmas, egész Európában a legnagyobb -- szektoronként is nagyon különböző hatást kelt.

Ami a Ronaldinho-korszak egyszerűségét illeti: szerintem pont ez az, amihez idő és sok-sok együttgyakorlás kell. Jó lesz ez.

Romanista 2008.10.31. 12:02:36

hát a Roma-Interen ez nem fordultt elő. azzal a kivétellel tán hogy ahonnan közvetítenek lelátó, nem telik meg (szinte soha) teljesen, mert hagyományosan az "elit" jegyeké.
hattól ott voltam a félkilences meccsen és bár gyengén de már a stadion kapujában is énekeltek. arról ne is beszéljünk hogy mi volt amikor bejött a félig teli stadionba a kb 1000 interista, és kapásból egyértelmű és jólkivehető jeleket kezdtek használni. (petárda tüzijáték,görögtűzben Roma-Inter 6-2.)
az Inno Romáról, meg a Curva Sudról ne is beszéljünk. persze itt is volt aki lelépett a 80-dikpercben de olyanok is (és sokkal többen) akik végig énekeltek minden dalt.
nyilván a Roma-Inter nem egy Barca-Almeíra,de...

_benito · www.nst.blog.hu 2008.10.31. 12:06:24

"Az egyik a „rendes szurkoló” jegy, ami olcsóbb, ezzel viszont a jegytulajdonos kötelezi magát, hogy a meccs meghatározott részében (az arányról lehet vitatkozni) hangosan buzdítja a csapatát."

ezzel kapcsolatban el kell mondanom, hogy egyáltalán nem utópisztikus a dolog, az mkb veszprém ezt meg is valósította. a b-közép bérleteinek értékesítésénél figyeltek rá (a szurkolók bevonásával persze), hogy oda olyanok kapjanak olcsóbb belépőket, akik valóban szurkolnak is.

nem véletlenül az ország első számú klubja, ugyebár. :)

Szurkoló 2008.10.31. 12:27:44

En szeptemberben a Barca - Racing -on voltam, es csak megerositeni tudom a cikk benyomasat. Karomkodas, kiabalas nuku, egy egy kosza Vamos! es taps.

Viszont igy tenyleg csak a focirol szol a meccs, nem pedig a rasszista beszolasokrol es a szurkoloi rendbontasokrol!
A nezok osszetetele igy pontosan visszadta a katalan tarsadalom metszetet: 2 honapos mezbe beoltoztetett csecsemotol a 99 eves nyugdijasig, mindenki elvezhette a meccset, ami szoges ellentetben all SAJNOS a magyar valosaggal, hogy a meccsrejaras a 64 varmegye fiataljainak kivaltsaga.

Tisztelet a kivetelnek!

Noha 1-1 lett a vegeredmeny, mar megmutatkoztak a latvanyos, szep futball jelei. Mig mostanra mar a helyzetkihasznalas is felnott arra a szintre.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.31. 12:35:04

Ugyanezt hallottam eddig mindenkitől, aki járt Barca meccsen.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.10.31. 12:40:08

"Színházi közönség". Valami miatt mégsem véletlen, hogy a világ egyik legjobb "hazai pályája" a Camp Nou.

Ennyit számítana a méret?

spanyol inkvizíció 2008.10.31. 12:40:59

Szurkoló, te mikor jártál legutóbb magyar meccsen, hogy ilyen jól tudod, hogy a meccsrejárás kik kiváltsága?

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2008.10.31. 12:45:18

Én először a Camp Nouban 2002-2003 uccsó bajnokiján voltam és akkor volt buzdítás, hullámzás és elegendő taps, bár ott volt tét, hogy 6. lesz-e a Barca és mehet-e Uefa-kupázni. És a meccs végén mikor kifelé áramoltunk pár helyen lehetett találkozni Real elsőségét ünneplő emberekkel, mire a katalánok gratuláltak a reálosoknak. Nem hittem a szememnek...

grizligeza 2008.10.31. 12:46:15

annyit tennék hozzá _benito kommentjéhez, hogy a hétközi bajnokikon, amikor a resztlit aprítja a veszprém, síri csend van a bl meccseken majd szétrobbanó arénában. és a félárú bérletesek is csak ott vannak. lehet, egy el classicon is más van, mint egy murcia ellen. de ez valahol érthető, megszokás kérdése.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.10.31. 12:54:09

Elgondolkodtam ezen, honnan lehet az iszonyatos nyomás az ellenfélen, a brutális hazai mérlege a Barcelonának, ha "csak annyit tesz" a közönség, amit dillinger leírt.

Gyanítom, hogy a lappangó igényességből adódik, hogy a Barcának "szurkolás nélkül is" meg kell vernie 5-0-ra egy Almeríát. Szóval hogy egyszerűen nem SZABAD hazai pályán alább adni. Nem azért, mert keresztbe lenyelnek minket a szurkolók, hanem - még sokkal nyomasztóbb módon - a némaságukkal vagy távollétükkel tüntetnek.

Aztán persze az igazi rangadókon van buzdítás rendesen. Gondolom, mindenki emlékszik a Barca-MU BL-elődöntőre. Cé 11-esénél szinte látni lehetett, hogy megremeg a portugál lába a hangorkántól.

Lond · http://lond.blog.hu 2008.10.31. 12:57:56

hát én tavasszal szeretnék, kiszemeltem egy jó Barca-Malaga, de én mennék kézire a Blaugranába is, mert ott jó meccsen van hangulat :)

díszbohóc 2008.10.31. 13:02:03

En az Arsenal stadionban ereztem ugyanezt. 58 ezer ember, es siri csend, meg szorvanyos taps. Oke-oke, csak egy BL eloselejtezo volt, asszem valamelyik pragai csapat ellen, de eleg kiabrandito volt, fokent 45 fontert...

Thargoff 2008.10.31. 13:05:51

Komolyan azt gondoljátok, hogy ez egyedi? Egész Európában megfigyelhető, hogy egyre gyengébb és nehezebben generálható megfelelő hangulat a stadionokban.
Oka: azok, akik régen ezt tették ma már nem járnak/nem járhatnak (jegyárak, állóhelyek megszüntetése, dübörgő, harsány zene és bemondók a szünetekben és meccs előtt, szurkolói mozgalmak lehetetlenné tétele, stb.). Az elkényeztett mai színházi "szurkoló" meg elvárná a hangulatot, de tenni nem tesz érte, mert hogy ennyi pénzért még én szurkoljak...
Lásd még: Nick Hornby: "Fociláz", idevágó részek.

krusi 2008.10.31. 13:16:31

Előző hétvégén Madridban jártam és bár Barca-szurkoló vagyok, kimentem a Real-Athletic meccsre. Egyrészt nagyon jó volt, nem jártam még korábban ekkora stadionban és a meccsre sem lehetett panasz (5 gól, 4 kapufa, tizenegyes, lesgól, kiállítás), másrészt azonban a színházi közönség nekem is furcsa volt.

Az egyik kapu mögött volt ugyan B-közép, de nem nagyobb, mint egy átlagos magyar pályán. Én a másik kapu mögött ültem, szinte nem is hallottam őket. Akkor volt csak némi felzúdulás, amikor a vendégszurkolók előkapták a baszk zászlókat, illetve amikor a bírót kellett anyázni (ez összesen 5*20 mp).

Ami legjobban megdöbbentett, az a lefújás pillanata volt. A bíró véget vetett a meccsnek, erre minden pályán lévő játékos egyből a kispad felé fordul és sétál le a pályáról. Aki szembejön (ellenfél, csapattárs, bíró), azzal pacsi, de a szurkolók felé gyakorlatilag SEMMI. A vendégek közül legalább 5-6 játékos a saját szurkolói felé tesz egy 5 méteres kitérőt és tapsolnak 3 mp-ig, megköszönve a bíztatást, de ennyi az egész.

És itt értettem meg, hogy ezek a játékosok már nem ikonok, nem hősök, hanem egy hatalmas üzleti gépezet legfontosabb láncszemei. A cél az, hogy minél több dolgot megvegyél a stadionban lévő 4(!) emeletes ajándékboltban. Nincs szinte semmilyen kötődés a legtöbb játékos és a szurkolók között.

Érdekes élmény volt.

halareaal 2008.10.31. 13:19:41

"Gondolom, mindenki emlékszik a Barca-MU BL-elődöntőre. Cé 11-esénél szinte látni lehetett, hogy megremeg a portugál lába a hangorkántól."

igen, olyankor nagyon dúrva a helyzet, amikor én Madridban voltam, vmi hasonló volt Tamudo 11esénél, gyakorlatilag a füttykoncerten kívül semmit sem hallottam. más kérdés, hogy Tamudo ennek ellenére úgy tette el, mintha edzésen lenne.

halareaal 2008.10.31. 13:28:38

krusi, nekem mondjuk más élményeim voltak az Espanyol elleni meccsről. pl énis a másik kapunál ültem, de az Ultras Surt akkor tisztán lehetett hallani egész meccs alatt.
az igaz, hogy különösebb éneklés nincs, ha hosszú percekig mezőnyjáték van, akkor valóban színházi hangulat telepszik a stadionra de mondjuk a közönség így is együtt élt vmilyen szinten a játékkal. Madrid-helyzeteknél nagy felhördülések, valamint akkor is azonnal jött a fütty, ha az ellenfél szabálytalankodott (vagy csak úgy tűnt). az viszont igaz, hogy a legnagyobb hangzavart a bíró ténykedése váltja ki. bizonyos meccseken egyébként nem ártana a nagyobb buzdítás, de összességében nem biztos, hogy ez egy negatív tedencia, mert így télleg mindenki bátran kimehet a meccsre, nem kell félteni se gyereket, se barátnőt, senkit se. az emberek, családok heti programjába teljesen beépült a meccsnézés, a kultúra szerves része lett. ezért talán nemis várható el, hogy minden meccsen, főleg az átlag bajnokikon nagy szurkolás menjen.

egyébként a Real ajándékboltja engem különösebben nem nyűgözött le, én azt hittem nagyobb lesz. bár azis igaz, hogy egyszer csak szembejött velem Drenthe:D.

red7 (oda adjad befelé a labdát, bazzmeg!) 2008.10.31. 13:41:46

Személyesen még nem volt szerencsém megtapasztalni, de már többen is mondták (játékosok is!), hogy az Old Traffordon sem olyan már a hangulat, mint régen. Erről nyilván az a tény tehet a leginkább, hogy az elmúlt években kb. 50%-kal emelték a jegyárakat. A többit Thargoff megírta...

ZenZo 2008.10.31. 14:02:08

_benito dobj egy mélcímet, vagy beszélj Pötével hasonló cikk ügyében.

_benito · www.nst.blog.hu 2008.10.31. 14:11:06

ZenZo, képben vagyok máris.

Thargoff 2008.10.31. 14:22:08

halareaal:
Azért attól, hogy kulturált lett a meccsrejárás, illetve bátran ki lehet menni, még lehetne jó hangulat, de nem érdeke a klubnak, hogy olyan emberek legyenek a stadionban akik csak potenciálisan is balhésok, másképp értelmezik a meccsrejárást mint ők, sőt akár szidják a csapatot, de leginkább a vezetőséget...

Vaader 2008.10.31. 14:23:20

Szerintem erről a témáról komplett szociológia, vagy egyéb társadalomtudományi könyvet (könyvtárat) lehetne írni. A foci a kultúra részévé vált, teljesen megváltozott a meccsre járók összetétele, ezzel együtt persze a hangulat is.
Ennek persze vannak jó meg rossz oldalai is, de hasonló a helyzet koncerteken is, főleg befutott, mainstream bandák esetén.
Az emberek nem tesznek sokat a hangulatért, az a fontos, hogy elmondhassák, ott voltak.

Thargoff 2008.10.31. 14:24:37

és ami kimaradt:
de ezáltal sokszor elvész az a fajta fanatizmus, ami mindenkor, mindenhol a csapat buzdítását is magában foglalja.
Persze, ízlések és pofonok, ez egy valamit valamiért helyzet.

Glory 2008.10.31. 14:52:28

en most 1 het alatt voltam kinn 2 meccsen az Old Traffordon. az elso a celtic elleni volt 55 fontos jeggyel, a masodik pedig a west ham elleni kolcsonkapott season tickettel. a celtic ellen a masodik emeleten ultem a szogletzaszlonal. hat az a meccs vmi kurta durva volt (foleg az elso felido). ott vot szurkolas hatalmas tapsok, meg hatalmasabb boo-olasok. a mu kozonsegenek szinte szokasa hogy minden jatekos dalat vegigenekli persze akkor ha tesz vmit. celtic ellen anderson szep szerelese es mar szolt is az anderson dal:
www.youtube.com/watch?v=T7tz5T9oFiE
rooney megy mint a mergezett eger?! hatalmas taps rooney rooney skandalas es mar kezdik is enekelni a rooney dalt:
www.youtube.com/watch?v=hyCGsdH18iA
hoppa ronaldo erkezik berba fantasztikus csele utan es beveri, mar kezdik is:
www.youtube.com/watch?v=JUov9VqoGCw
es mikor nincsen semmi akkor eleneklik a glory man unitedet:
www.youtube.com/watch?v=uDUqeh5qXhI
vagy a we love united-ot:
www.youtube.com/watch?v=Fx9hbuQdkxs&feature=related
de szeretik a busby dalt is:
www.youtube.com/watch?v=e-UOcz0Qa8w&feature=related
tudom en elfogult vagyok es azt kell mondjam hogy az old trafford semmivel sem halkabb mint lehet barmelyik nagy csapat palyaja. annal biztos hogy itt jobb volt mint mondjuk amit dillinger irta barcarol.
tovabbra is glory man united

rizla 2008.10.31. 17:24:59

"mit tanul az a gyerek a labdarúgás szeretetéről, akinek édesapja síri csendben nézi végig az 5-0-át, majd tíz perccel a meccse vége előtt elindulnak hazafelé? Nem csoda hogy végigaludják a meccset, akármi is zajlik éppen a pályán."

nem igazán értem hogy jössz te ahhoz, hogy egy szurkolói kultúrát elítélj, mert nem ordibál. sőt, valójában te azt mondod, így nem is lehet szeretni a focit, és ez az, ami igazán zavaró. ez az arrogancia, hogy te, aki még katalánul sem beszélsz, felbukkansz a nou campban, és úgy nézel az emberekre, mint egy darab szarra, csak mert olyanok amilyenek (ez egyébként közismert, nem értem miért vártál mást), aztán ezt megírod jól. ugye érzed, hogy ez elég visszás?
miért nem mentél akkor angliába?
persze ebből fociilag (?) abszolút suttyó országból, ahol a nézőcsúcs 3000 egy fordulóban, valóban érthetetlen, hogy miért nem ünnepelnek egy 100ezres stadionban isteni csodaként egy 6-1es győzelmet..

de rendben van a véleményed alapvetően, csak nem értem, hogy miből gondoltad, hogy más lesz, és hogy az ilyen "mit tanul a foci szeretetéről" sorokra mi szükség.

"mit tanul az a gyerek a labdarúgás szeretetéről, akinek édesapja síri csendben nézi végig az 5-0-át, majd tíz perccel a meccse vége előtt elindulnak hazafelé? Nem csoda hogy végigaludják a meccset, akármi is zajlik éppen a pályán."

egy kb 3-4 hónapja létező csapatot valóban fair dolog egy már-már legendáshoz mérni.

rizla 2008.10.31. 17:25:53

várjunk csak, 6-0 lett. lol

rizla 2008.10.31. 17:26:46

a végén meg ezt akartam idézni persze

"A fanyalgás oka annyi lehet, bármennyire méltatlan kötekedésnek tűnhet is ez a sorozatos ötgólos győzelmek után, hogy nincs meg benne a Ronaldinho-Reijkaard fénykor lehengerlő egyszerűsége"

most már komolyan átnézem egyszer a kommenteket, mielőtt elküldöm :((

Lencse. 2008.10.31. 18:18:48

Dehát ott az írásban a magyarázat. MIndenki füvezik, és a terjengő cannabisgőzben megpunnyad a nézősereg. Át kell szoktatni a barcásokat speedre, és máris felrobban a stadion.

halareaal 2008.10.31. 18:46:19

rizla, 5-0 lett:

Thargoff:

a hangulat egyáltalán nem volt rossz, sőt. mondjuk én életemben először voltam Real-meccsen, úgyhogy nyilván másképp éltem meg a dolgokat. egyébként a buzdítás azért nem hiányzik, csupán az ellenfél, vagy bárki más szapulása nincs jelen (nemis kell, esetleg a bíró szokott kapni néha, de inkább őt is csak kifütyülik). abban biztos vok, hogy mondjuk egy bl meccsen, teljesen más a szurkolás, mint egy átlag bajnokin. ezt abból gondolom, hogy amikor kellett, azért megszólalt a közönség, említettem már Tamudo 11sét, a kétes bírói ítéleteket, de ide lehet venni azt is, amikor egy Real-játékos megsérül, de nem rúgják ki rögtön a labdát. pillanatok alatt olyan hangulat lett, ami után biztos vok benne, hogy mondjuk Messi vagy Bojan nem csinálja meg amit Donyeckben. vagy pedig a bíró nem bírja és lefújja. de mondhatnám azt is, hogy pl Sneijder mekkora ovációt kapott, amikor melegíteni ment hosszú sérülése után, vagy Robben meg csak úgy. és ekkor azért 1-2 hosszt a bemelegítésből beáldoztak a közönség megtapsolásának is.
összességében olyan családias hangulat volt, hogy sztem ha egy átlagember kimegy, sokkal jobban érzi magát, mint 30 ezer ultra között (még ha a kultúrált fajtából is valók)

halareaal 2008.10.31. 18:49:45

egyébként dillingerhez kapcsolódva, sztem azért számíthat vmit a hangulat megítélésénél, hogy lennt ülsz-e, vagy fönnt, márcsak az akusztikai viszonyok miatt is. főleg a Európa legnagyobb stadionjában.

halareaal 2008.10.31. 18:50:23

az az a nem kell az uts mondatba, juj.

dillinger 2008.10.31. 19:24:32

rizla

írtam valamit, ami focival kapcsolatos, neked ez nem tetszett. sőt, érzéseket is kiváltott belőled, erre jópár szófordulatod utal. vehetjük tehát úgy, hogy másik csapatban játszom, mint te.

erre te nem azt csináltad, hogy pusztán esztétikai alapon elkezdted kritizálni a mondataimat, hogy például kicsit csikorognak az alárendelői szerkezeteim. viszont nem is mondtad azt sem, hogy mittudomén, románcigányakármi vagyok.

kicsit kakaskodtál, mondtad, hogy húzzak vissza Angliába, dehát ez teljesen belefér, tudod, ahogy a magyar sportriporterek mondanák, egészséges csibészség.

na ez a király focikultúra szerintem, nem pedig az, amit Barcelonában láttam, ahol a közönség látszólag hideg objektivitással, kizárólag esztétikai szempontok szerint értékeli a futballt. nem kell isteni csodaként ünnepelni, de én nem tudok mást kezdeni azzal a ténnyel, hogy egyetlen arcon sem láttam semmilyen érzelmet a meccs során (és ehhez még katalánul sem kell tudni), mint hogy leírom, ez szerintem ciki. mivel pedig másik csapatban játszom, kicsit kakaskodom is hozzá.

halareaal

a két félidőt két teljesen különböző helyen ültem végig, ezt írtam is, az akusztikai viszonyok mégis eléggé hasonlóak voltak.

ApukadHUN 2008.10.31. 19:33:12

Nyugi srácok! rizla a saját posztjába is belekötne:)

rizla 2008.10.31. 20:20:58

dillinger: neked az angol jobban tetszik, rendben, ezzel semmi baj. nem tetszik az sem, hogy a spanyolok ilyenek, ok.
viszont az, hogy odamész, és utána kijelented, hogy "így semmit sem lehet a futball szeretetéből megtanulni", az színtiszta bunkóság. nekik AZ a futballkultúrájuk, ők ÚGY szeretik a focit, és az az Ő stadionjuk, ahol úgy szurkolnak, ahogy csak akarnak. persze ők nem olvassák ezt az írást, de már gondolni is róluk, hogy na, hát ennek semmi köze a foci szeretetéhez, egyszerűen primitív gondolkodásmódra vall. elvitatni tőlük a szenvedélyt a habitusuk, a más hagyományaik miatt? ez simán demagógia.
ráadásul téged igazából az zavart, hogy nem azt kaptad a pénzedért (?), amit vártál. te vagy a nick hornby által megnevezett parazita, aki a hangulatért vesz jegyet, a meccs meg másodlagos.
kb olyan, mintha beülnél egy vígjátékra, amiről baszod megnézni előre, hogy micsoda, aztán felháborodva jönnél ki a moziból, hogy jaj, egyetlen akciójelenet sem volt.

a lényeg: te templomban ülő hívek alapján mondtál véleményt egy egész vallásról, és kérdőjelezted meg a hitüket, tájékozatlanul, körültekintés nélkül. mindezt úgy, hogy igazából idegen voltál ott.
felszínes, és buta kijelentés volt, ennyi.

rizla 2008.10.31. 20:22:42

még jobb példa: keresztényként bemész a zsinagógába, és lefikázod, ahogy imádkoznak.

dillinger 2008.10.31. 20:33:13

vagy még ennél is jobb példa: Pakisztánban faluhelyen megnézni egy nyilvános megkövezést házasságtörésért, ami ott teljesen elfogadott, és azt gondolni róla, hogy szerintem ez nem oké :))))))

viszont a parazitaságról csak annyit, hogy egy szóval nem mondtam, hogy a hangulat miatt mentem a meccsre, mitöbb, a bevezető éppen erről szó, hogy a meccs miatt mentem a meccsre, de annak kielemzésére van itt más illetékes, ez a poszt egyszerűen nem arról szól.

rizla 2008.10.31. 21:12:30

nem mondtam, hogy semmit sem lehet kritizálni, ami kultúrális különbség. főleg, amit előtte alaposan körüljártál.

"ez a poszt egyszerűen nem arról szól."

ez a poszt arról szól, hogy milyen béna a camp nou közönsége, színházias a hangulat. ezt eddig is tudtuk.

rizla 2008.10.31. 21:14:23

egyébként azért is rossz a példa, mert ugyan a megkövezést nyilvánvalóan elítéled, de azt már nem jelentheted ki teljes bizonyossággal, hogy egy muzlim ne hinne allahban, vagy ne szeretné a feleségét, annak ellenére, hogy felpofozza.
te egyetemes érzéseket kérdőjeleztél meg a cikkben, és ez az, ami gáz.

Eboué 2008.10.31. 22:15:39

figyelj rizla, én nem értem, hogy miért kell mindenkit folyamatosan kioktatnod és apróságokba belekötnöd. Ha ilyen liberálisan állsz hozzá a dolgokhoz ('AZ a futballkultúrájuk, ők ÚGY szeretik a focit, és az az Ő stadionjuk, ahol úgy szurkolnak, ahogy csak akarnak'), akkor miért nem fogadod el, hogy valakinek más a véleménye mint neked? Örülj neki, hogy valaki vette a fáradtságot és leírta a tapasztalatait, azért hogy többek között a te javadat is szolgálja. De te inkább le'primitív gondolkodásra vallózod'. Ha mindenki ilyen szellemben nyilvánulna meg mint te, akkor szerinted lenne valakinek kedve írni ebben a blogba?
gondolom most anélkül h elgondolkodnál a kommentemen elküldesz a náthásba, de nagy riszpekt lenne, ha nem lenne ebben igazam

gabenito 2008.10.31. 23:15:19

nagyon gagyi a vitastílus rizla!

Viszont a Franchiban nyáron CL selejtezőn a csehek ellen a curve fiseole hihetetlen hangulatot csinált!
de megvolt a csendes ülős véglet is annak aki arra vágyik.

Henke 2008.11.01. 03:55:29

Ilyen bambák a spanyolok? És mi van azzal a temperamentummal??? Én erről most hallok először. És a városban is ilyen bambák a katalánok, és általánosságban is? Ez rohadt érdekes

Az angolok meg nagyobb őrültek lennének mint a mediterrán spanyolok? Ez komoly?

szmrmszrzt 2008.11.01. 08:27:02

halareal: a szófosás világbajnoka vagy. a bernabeu nem a szurkolásról szól. miért nehéz ezt kimondani?

montipájton 2008.11.01. 08:57:21

Rizla,
komolyan nem értem, mi a bajod a poszttal ( a stílusodról most ne beszéljünk): egy kívülálló leírta, hogy ő mást várt hangulatban a világ egyik legnagyobb stadionjában a világ egyik legnagyobb klubjának közönségétől. Erre elismered, hogy ez így van, de azért a kurva anyját, mert mást várt.

Máskor jobban szoktam érteni az indulatodat.

Amúgy énnekem volt szerencsém már az NST mindhárom tagjában megfordulni, bizonyos értelemben mindenhol színházi a publikum, mert a foci is színház lett, vagy inkább Hollywood. De azért ne higgyük, hogy csak az a nagybetűs Szurkolás, amikor felgyújtják a stadiont, és a közönség bedönti szögletnél a reklámtáblát. Van olyan is, ilyen is.
A teremsportoknál Amerikában tízezrek előtt játszanak a legendás sztárok, ott sincs "félelmetes" hangulat, bársonyszék, popcorn meg luficsattogás van. Ez egy üzleti kultúra, ahogy aze urópai csúcsfoci is az.

Azért a leghátborzongatóbb mégiscsak a 2003-as zágrábi női kézi vb döntője volt, na ott megéreztem, milyen az, hogy "atmoszféra".

Benito, Veszprémben biztos félelmetes a hangulat minden évben két bajnokin. )))

rexter 2008.11.01. 11:18:07

nekem az old traffordrol van hasonlo elmenyem. szerintem a nagycsapatoknal mar lassan minenhol ez lesz. kisebbeknel viszont jo :) nemreg lattam egy augsburg videot youtubon ahol tobbekkozt sanyi nevet percekig skandaltak, fantasztikus hangulattal :D

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.11.01. 13:52:25

"De azért ne higgyük, hogy csak az a nagybetűs Szurkolás, amikor felgyújtják a stadiont, és a közönség bedönti szögletnél a reklámtáblát. Van olyan is, ilyen is." (montipájton)

Szerintem rizla nagyjából erre próbált utalni. (Az ő sajátos stílusában persze.) :-)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.11.01. 14:02:16

Ja, én meg a kommentjeimben arra próbáltam utalni, hogy valamilyen okból mégiscsak eredményes a Barcelona-féle szurkolási mód, mert egész Európában az egyik legbrutálisabb hazai mérlegük van a gránátvörös-kékeknek.

tomcsu 2008.11.01. 17:41:01

Nem hiszem, hogy ennyire tragikusan kellene látni a helyzetet. Én tavaly a Zaragoza elleni meccsen voltam, és bizonyos tekintetben hasonló dolgokat tapasztaltam, de azért volt szurkolás, de az is tény, aktívabbak voltak az emberek amikor anyázni kellett a bírót vagy az ellenfél játékosait. Ennek ellenére a saját játékosaikat is éltették. Azt hiszem, sok más mellett van ebben szerepe annak is, hogy az évtizedek alatt majdnem kizárólag csak a stadionban beszélhettek katalánul, így megszokták, hogy végigpofázzák az egész meccset.
A Tv-n keresztül is látszik, hogy a kisebb ellenfelek ellen nincs nagy szurkolás, ennek ellenére sok felvétel tanusítja, hogy ha kell, rendesen odateszik magukat a katalánok, és azt se felejtsük el, hogy a Boixos Nois ki van tiltva a stadionból.
Én akárhova megyek, azt tapasztalom, hogy nyugat-európa elbújhat a vadkelet mellett (balkán, magyarok, oroszok, törökök, stb.), most jövök épp a cszka-szpartak meccsről, na itt szurkolás volt rendesen, görögtűz, székdobálás, kerítésdöntés, minden amit az ember akarhat.
Egy szó mint száz, biztos vagyok benne, hogy messze nem a Barcelona szurkolótábora az, akikről először ilyen postot kellene írni.

halareaal 2008.11.01. 18:41:42

szmrmzt:

te mégis miről beszélsz? kb 2 hónaponta beleböfögsz vmit az egyik posztba, amiből csak az derül ki, mennyire utálod a Madridot. egyébként a kommentedből világosan látszik, hogy ha vkinek, akkor neked lövésed sincs arról, hogy "miről szól a Bernabeu". ha van vmi személyes élményed, akkor hozz fel vmi érvet, még az ilyen orbitális baromságok is jobban tűnnek fel, ha megvannak indokolva.

halareaal 2008.11.01. 18:43:19

egyébként, erős a gyanúm, hogy azzal sem vagy tisztában, mit jelent a szurkolás.

mickeyknox 2008.11.01. 18:46:17

montipájton:

érdemes elnézni az életben legalább egyszer szegedre egy jó kis pick-veszprémre :D

rizla 2008.11.01. 20:55:58

"komolyan nem értem, mi a bajod a poszttal ( a stílusodról most ne beszéljünk): egy kívülálló leírta, hogy ő mást várt hangulatban a világ egyik legnagyobb stadionjában a világ egyik legnagyobb klubjának közönségétől. Erre elismered, hogy ez így van, de azért a kurva anyját, mert mást várt."

montipájton, KÖNYÖRGÖM BAZMEG, OLVASD MÁR EL RENDESEN, nézd már meg hogy kinek írtam azt, hogy a kurva anyját. nem a cikk szerzőjének, ennyit segítek, sok sikert a valóság felderítésében, utána jöhetsz okoskodni te is a stílusomról.

szmrmszrzt 2008.11.01. 22:25:54

halareal: igazad van, te voltál a bernabeuban, ezért az ottani hangulatot nincs okom megkérdőjelezni.
tv-n keresztül pedig azért nem jön át a hangulat, mert mindig rossz helyre teszik azokat a kurva mikrofonokat a rohadék antimadridista technikusgárda tagjai. hallottál már a katalán operatőrmaffia és a baszk beengedőemberek szakszervezetének érdekszövetségéről? nem?!? elmondom: ezért nem látni a televízióban a 79 ezer nyugdíjas egyikénél sem kereplőt!!! azt is elveszik tőlük, a habfehér protézisokkal együtt. így csak sziszegni tudnak a jó öregek!
arról viszont a bírók tehetnek, hogy megint csak két kommentben sikerült lejönnie a hozzászólásodnak. rizla nem rokonod?

nou san trafford 2008.11.01. 22:32:16

Rizla,

egy napos ban, kiharcoltad, bravo.

halareaal 2008.11.01. 22:40:46

" hallottál már a katalán operatőrmaffia és a baszk beengedőemberek szakszervezetének érdekszövetségéről? nem?!? elmondom: ezért nem látni a televízióban a 79 ezer nyugdíjas egyikénél sem kereplőt!!! "

igen, pont 79 ezer nyugdíjas volt, hogyne. ja, és a Spanyoloban (sokszor kereplő helyett) használt kürt sem volt senkinél, hogyne. hiszen ez még a tvn keresztül is lejön.

halareaal 2008.11.01. 22:44:18

légyszíves, inkább vmi érdemlegeset próbálj mondani, hamár egyszer hozzászólsz. mert sajna én olyanra nem emlékszem tőled. de ha már rizlára terelted a szót, meg kell jegyeznem hogy kötekedésért neked sem kell a szomszédba menned, főleg, hogy ez a kommentjeit cirka 100%át kimeríti.
(tessék, megint 2 komment jött, hátha ismét hintesz egy kis humormorzsát)

szmrmszrzt 2008.11.01. 22:58:44

a kürt nálatok kompresszorról mehet véleményem szerint. ez a vesszőparipám.
érdemleges: még van egy söröm.
jó éjt!

rizla 2008.11.02. 23:08:29

kedves Eboué!
a hozzászólásomat - mely édesanyád feltételezett foglalkozásáról szólott - a nou san trafford fura urai törölték, így szeretnélek meglepni egy szofisztikáltabb válasszal, ha nem haragszol.
eddig ebben a szezonban három alkalommal "kötekedtem", hadd soroljam fel őket:
1. az nst állítása: a dortmundnak és hajnalnak nem lesz jó szezonja, hajnal alkalmatlan a dortmund irányítására.
ami történt azóta: a dortmund nem parádézik, de egyértelműen jobbak, mint tavaly, tomika szintén nem rendez fesztivált, de egyértelműen fontos játékosa a csapatnak, amely esélyes kvalifikálni magát egy európai kupasorozatra.
2. az nst állítása: a barcelona a gödör mélyén, igencsak szép poszt szólt erről.
ami történt azóta: a barca jelenleg 11 győzelemnél jár zsinórban, és 2007 tavasza óta először vezeti a bajnoki tabellát. nem állítom, hogy bajnok lesz, de ha ez gödör, akkor a roma miben van?
3. az nst állítása: a barcelona képmutató, amiért csak 1-0ra nyert egy meccset, nem is játszik szépen. capello neve is szóbakerült továbbá.
ami azóta történt: az elmúlt 5 meccsen 22 gólt lőtt, és kettőt kapott. kíváncsi vagyok, mikor produkált capello madridja hasonló sorozatot.

valóban magadbaszálltam a kommented hatására, és arra a következtetésre jutottam, hogy kritikus véleményemnek többnyire akkor adok hangot, ha annak valóban alapját érzem. a "kötözködés" definíciója ennek pont az ellentétje.
köszönöm neked, remélem a jól megérdemelt jutalmam (nagybecsű respektációd irántam) nem marad el.

takibacsi 2008.11.03. 11:44:32

a post jópofa, biztos h igaz is, még ha a végén el is kell sírnunk magunkat h a szegény nehéz sorsú szerző ott járt :)

Barcás vagyok, voltam is meccseken, többek között ott voltam a kapu mögött, amikor Messi berúgta az évszázad gólját, akkor volt azért sokminden, ami egy családi ebédnél nem szokott.... én is szidom a helyieket, mert iszonyatosan finnyásak, egy ilyen meccsre úgy mennek ki h nem verik pofán a játékosokat, ha rúgnak 5-öt.... de azért egy komolyabb v nagyon rühellt ellenfél ellen azért odateszik magukat... de ez a színház-effekt van minden nagycsapatnál országtól függetlenül, legalábbis nekem minden ismerősöm azzal jön h "életre szóló élmény, de..."

szal sztem is, ez a fajta közönség tényleg nulla, amióta voltam a tavalyi Napoli-Juvén, azóta a betege vagyok.. minden helyi divatdrukkernek (amilyen én is vagyok) ajánlok egy nápolyi túrát, garantálom h máshogy fog felkelni a nap :)

szferi 2008.11.03. 15:26:39

"magadbaszálltam" :):):):D:D:D

rizla 2008.11.03. 16:43:59

elírtam, nyilván.

"többek között ott voltam a kapu mögött, amikor Messi berúgta az évszázad gólját"

takibácsinak éves bant!

wilbury 2008.11.04. 14:55:35

Én 1.5 éve voltam egy BARÁTÁSGOS Barca-Inter meccsen, telt ház, olyan hangulat, hogy életemben nem felejtem el, csoda volt!!! Teljesen ellentétesen éltem meg, mint a cikk szerzője.

leonardodecabrio 2008.11.08. 18:18:57

En voltam Barca meccsen (4-1 a zaragoza ellen tavaly ) jo hangulat volt, mindig futty ha valakit ki kellett futyulni, mindig taps ha valakit meg kellett tapsolni, de...hat igen valami hianyzott. Aztan iden a West Ham-Blackburn meccsen az Upton Parkban ra kellett jonnom, hogy igazi drukkerek nelkul nincsen jo meccs. Ott nem volt szinhaz-hangulat, mindig ment az enek, sot a ket kapu mogotti szurkoloi csoportok egymasnak felelgettek, ha az egyik oldalbol kifogyott a cucc, mar nyomta is a masik. Mondjuk jo meccs is volt (veletlenul az is 4-1 lett...veletlen?), kivedett kamutizivel, Bellamy elso goljaval...na az hangulatos volt

korallszirt 2009.11.29. 12:09:34

Nem tudom milyen meccset néztél Dillinger, de én tv-n néztem és a Barca himnusznál nem tünt csendesnek a nézőtér! Utána se nagyon.
Májusban a helyszínen néztem a Villareal elleni meccset, ott is a Himnusz, megrendítő hatású volt!
Kis túlzással 100 000 énekelték! És végig a meccsen állandóan énekeltek, buzdították a Barcát!
Minden gólnál örültek, és én semmi füvezést nem tapasztaltam!
süti beállítások módosítása