Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

A dzsámi kutyája - élőben Törökországból

2009.11.02. 07:30 Vendégszerző

Az úgy volt, hogy öt-hat éve Sienában megismerkedtem Ümittel, aki Beşiktaş-szurkoló, és akkor eldőlt, hogy én egyszer megnézem őket, ott Isztambulban az Inönüben. Méghozzá, onnan, ahol a Çarşı szurkol - mondta nekem igen kedves olaszos kollégám, majd nekem szegezte a kérdést, hogy ha már beteljesíti a fenti vállalást, ne írjon-e róla az Olaszfórum utáni legjobb blogba a világon. Mondanom sem kell, hogy az irigységtől okkersárgán szerkesztettem be a szurkolói világrekordról, a Besiktas és a Galatasaray élő meccsélményeiről és a török szurkolók őrületéről szóló posztot, amit mbemba kolléga bocsátott szíves rendelkezésetekre. Jó étvágyat.

Ümit a hosszas szervezés után nem tudott eljönni, viszont barátaira bízott, és így is jól jártam. Bár akire rábízott – valahol Ázsiában együtt voltak katonák – nem tudott angolul, viszont Ümit katonabarátja, Dinç mindent elmondott Terry nyelvén. Így történt! A többiekkel, vagyis Dinç barátaival maradt a török alapszókincs ismételgetése, meg hogy honnan jöttem, mi a főváros ott, ki a legjobb játékos, a legnagyobb csapat,… Én persze begyűjtöttem minden infót, amit csak lehetett. Az ellenféllel gyorsan végeztünk, hiszen a szomszéd negyed, a Kaszimpasa volt a vendég az Inönümüben (İsmet İnönü volt Törökország második elnöke, innen a névválasztás). Dinç szerint az egyetlen fontos dolog, amit tudni kell róluk, hogy abból a negyedből való a bunkó miniszterelnök, Erdoğan – nagyon elégedetlenek mások is vele, pedig míg ott voltam megegyezett a kurdokkal, az örményekkel paktált, a zsidókkal összerúgott port pedig tovább rugdosta, szóval hiperaktív, mint Valaki.

Hogy ki az elsőszámú Beşiktaş-kedvenc az némiképp meglepett: ő Fabian Ernst. Tény, hogy nagy harcos a német, vagyis szerethető figura; aztán Ferrarit is nagyon-nagyon szeretik, olyannyira, hogy ő mindenkinek csak Matteo volt. A törökök mintha háttérbe szorultak volna: nem hallottam skandálni sem Kahveci nevét, sem Rüştüét. Igaz, utóbbi kettőt nem is állították ki.



Skandálás, szurkolás,… mit lehet mondani? Egészen hihetetlen! Az a sok-sok török végre nem akar eladni semmit, hanem a hangerejét ezúttal arra fordítja egyszerre, hogy feldobja magát, a csapatát, a Beşiktaşt (Beşiktaş Jimnastik Kulübü, vagyis ők is Torna Club, ráadásul becenevük Kara Kartallar, ami annyit tesz, mint Fekete Sasok). És nem csak 90 perc alatt. A 8-kor kezdődő meccs előtt bő két órával találkoztunk a srácokkal egy meki előtt (ők javasolták a helyszínt:), de ez nem rontott el semmit, mert átbandukoltunk egy parkba – Atatürk képek alatt –, ahol játszótér is volt, meg mellette egy dzsámi. Itt folyt a sör. Előbb be, aztán ugyanott ki. Többször hallottam, amint egymásnak mondták, hogy: Vigyázz, mert jön a dzsámi kutyája (camiin köpeği) és leharapja! Engem a sörre meghívtak, fizetni nem engedtek! Aztán röhögtek, meg megbeszélték, hogy miket fognak kiabálni a vezetőség, a fejesek, a menedzsment ellen (most olvasom a wikipédián, hogy a Çarşı minden és mindenki ki ellen van, leszámítva Atatürköt). Hát, szegény elnök úr und bandája kapott szépen. Mikor a Beşiktaş góljai voltak, a gólöröm rögtön a başkan ellen fordult. Még egy a török legényekről: a barátság akkor teljesedett ki, amikor felismerve egy dallamot elénekeltem nekik a Bella Ciao első szakaszát, amire rögtön elhadarták, hogy húúúú mennyire nem szeretik a Laziót, mert ők balosok.



De amúgy a csapat melletti kiállás egészen felfoghatatlan. A lelátó háromnegyede, de inkább négyötöde másodperceket, ha hallgatott; a dísztribün viszont jobbnak látta hallgatni. A haverok elmondták, hogy ők a világ leghangosabb tábora, amit olvastam korábban a wikipédián. És mit mondjak? Egyáltalán nem tűnik hihetetlenek. Mondják, hogy ők az egyik csúcsnak a Liverpool elleni derbit érzik, amelyik után minden angol azt mondta, hogy: Eeeeez igen! Amúgy a Besiktas-táborához tartozik a világrekordnak számító 132 decibeles szurkolás, ezt tessék meghallgatni, kérem szépen.



A 90 perc amúgy 2-1-re végződött. 2-0 után úgy tűnt, hogy stressz nélkül megvan a három pont, aztán következett Ernst kiállítása és Ferrarié, a végére pedig 10 perc izgalom és bírógyalázás.

Aztán a Beşiktaş-Kaszimpasa után jött a szintén kvázi teltházas  Galata-Trabzon, immár barátok nélkül (a Beşiktaş-stadion 35 ezresnek mondott, a Galatáé 25 ezresnek). A jegyekről annyit, hogy az elsőre 50 lírás (6 ezer forint) jegyet sikerült szerezni, a másodikra meg 70-ért mentem be. A bilétavásár előtt mindkét esetben hozzátettem, hogy en ucuz (legolcsóbb) legyen. A jegyek tudtommal csak hivatalos bevásárló helyeken voltak, a Galata esetében egy észveszejtően és értelmezhetetlenül nagy, tehát megafantasztikus plázában (Cevahir [Drágakő] a neve). A Beşiktaşé pedig a helyi Váci uccában, egy könyvesboltban (mindkét esetben a stadionnál csak ezeket a helyeket mondták lelőhelynek).



A Galata-meccsre még korábban érkeztem. Korán indultam, mert az Ázsia-Európa Maraton (Avrasya Maratonu) napja volt, és figyelmeztettek, hogy ez autómentes nap a város egy részében – nem csak a helyi Andrássy út szórakoztatott; a nagy Boszporusz-híd is a sétálásé volt, meg több egész kerület. A beléptetés itt is komolyan meg volt szervezve, nagyon-nagyon figyelmes volt. Korlátok közé szorultunk, a keskeny hely miatt egyenként haladtunk, majd mindkét forgókapu után a biztonságiak alaposan megnéztek (törökül motozás: arama tarama=keresni, fésülni). Persze így is sikerült valakinek bevinni a görögtüzet, le is csaptak rá a gól után, ekkor azonban a távolban, a stadionkaréj fölötti egy tömbház tetején indult tűzijáték.

A danolászás a meccs előtt két órával elkezdődött, nagyon komoly hangerővel. Aztán a meccs előtti szakaszból még megemlítendő az, amikor a tábor a kedvenceket egyenként kiszólította a pályaszélre, amaz kifutott és a neki szóló éljenzést levezényelte.



A kapu mögötti karéj fölött melegkonyha működött, a tesztelés azonban most rosszra sikerült, a húspogácsa mellett ízléstelen uborkadarabok és kecsap virított. De tény, hogy meleg volt, és ez, ha hideg van, akkor még jó is lehet. És ha már táplálkozás: a szotyi itt is legalább akkora kedvenc, mint hon. Szóval köpi mindenki a napraforgót. Én ezt eleinte a kapu mögül tettem a kakasülőről, aztán váltottam és a legfelső ülések mögötti szélesebbecske korlátféleségen álldogáltam. Kipróbált hely ez, hiszen hiába a mélység mögöttünk a reklámtáblák jól rögzítettek, lehet kicsit nekik dőlni és innen jól belátni az egész Ali Sami Yen-stadiont (az első elnök volt ő).

Tombolt itt is mindenki végig, leülni csak félidőben szokás (mondjuk, nem is lenne kényelmes, pár percig mikor megpróbáltam a műanyag széken ülni, akkor is csak nyomorogni sikerült, a lábnak alig húsz centi jut). Egy különbség nekem azonban feltűnt, összevetve a Beşiktaş-meccsel! Itt a nézők, akik mind drukkerek is egyben, néha elégedetlenek voltak. 2-0 után ugyanis, egyenlített a keleti végekről érkezett Trabzonspor. Ezen a ponton pedig hőbörgött a tábor a kedvencek megoldásain (Dinçék szerint ez elképzelhetetlen Beşiktaş-meccsen). A nemrégen igazolt elefántcsontparti Keita nagyot focizott, ugyanúgy, mint a 10-es Arda Turan. Közben pedig a sarokba szorulva a trabzoniak végigénekeltek bajt és örömöt. Persze volt, amikor ebből semmit nem lehetett hallani. Már-már mennydörgés volt, amikor a három nagy Galata-tábor ,,Sarı!” (Sárga) ,,Kırmız!” (Karmazsin, vagyis pirosféle) kiáltásokkal válaszolgatott egymásnak, közben lendületes karlendítés. Észre lehetett azt is venni, hogy ezt akkor kezdik, amikor a kézfejek rázásával jeleznek a túloldalnak, hogy mi következik. Máskor ugyanezekkel a mozdulatokkal elhallgattatták a táborokat, aztán jelezték, hogy nem hallani a trabzoniakat.

Akkor pedig végképp nem lehetett meghallani a fekete-tengerieket, amikor 3-2-re, majd 4-2-re elhúztak a Hagi-utódok (a román csillag képekről több helyről is visszamosolygott). A szépítés után már csak kevéske idő maradt, így a Galata közelebb férkőzött a Fenerhez, akiket nagyon szeretnek úgy a Beşiktaş-, mind a Galata-hívek. Ez derült ki, mikor a 8 meccs veretlenség után végre bukó Roberto Kárlusékról lehetett hallani.

Teşekkür ederim Ümit, Dinç ve arkadaşlarım! Köszönöm Ümit, Dinç és barátaim!

27 komment · 3 trackback

Címkék: összefoglaló több mint foci vegyes izé

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr121486470

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsakfos 2009.11.02. 10:47:07

Király az írás köszi! A szurkolós videó nagyon brutál!
"Itt a nézők, akik drukkerek is egyben"
Na ez ami sajnos nálunk nem így van. Meg persze más a foci minősége is...
De csak két közeli élmény:
A Debrecen-Levszki meccsen telt ház volt a Puskásban. A loki tábor melletti szektorban ültünk, és nemhogy a stadion többi szektorában de még a Bközépben se volt túl nagy szurkolás, pedig a játék, és az eredmény jó volt, a tét pedig nem kicsi.
A Debrecen BL meccseire is kurva hamar elfogytak a jegyek,de 10 emberből 6 életében nem volt még meccsen és nemhogy a Lyonból de a DVSCből sem tud 3embert embert felsorolni. A 10ből másik 2 emberrel egyetemben végig ülik a meccset... Ezért kár kimenni, nézni a tvben is lehet, a stadionban szurkolni kell. Marad a 10ből 2 aki talán szurkol.
De ugyanez van a válogatott meccsein: hiába van telt ház 5ezer ember szurkol a 40ből. Az MLSZnek persze mindegy, a pénz megvan. A Srácok persze megköszönik, hogy jaj de jó, hogy sokan kijöttek, de akkor adna igazi erőt a meccsen, ha 40 ezer ember üvöltené, hogy Hajrá Magyarok!

nagyon halott 2009.11.02. 10:55:29

hiába no, kálmi bácsi megcsinálta a focit itt is. amúgy az utolsó kettő nem vastag betűs mondat mit jelent?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.02. 11:01:17

@zsakfos : Azért a válogatott meccseken egész korrekt hangulat volt a Loki-Fiohoz képest. Szerintem, ha válogatott továbbra is kicsalja az embereket a Stadionba előbb-utóbb jön a szurkolás is. A portugál meccsen a felelgetős hajrá magyarok már egész jól hangzott. Arra meg a fejemet tenném, hogy ha lenne Debrecenben egy húszezres stadion ott frenetikus hangulat lenne minden bl meccsen.

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.11.02. 11:08:00

Hát ez nagyon baró kis poszt, köszönjük.

Vul-Kahn 2009.11.02. 11:18:23

Parádés poszt, respect mbemba!
Azon monjuk én is meglepődtem, hogy Ernst a kedvenc, nem kicsit.:)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.02. 12:27:53

Köszi a szépet mindenkinek!

És a Besiktas-stadionban egy csomó ember Komanról, Gulácsiról, meg a bandáról beszélt, amikor mondtam, hogy madzsar vagyok - ha kérdezték.

@zsakfos : divatszurker nincs, nem láttam. Amúgy, pedig csajok nagyon-nagyon kevesen vannak! (félreértés ne essék: csajok, hímek ugyanúgy lehetnek divatszurekerek).

@nagyon halott: ,,A szépítés után már csak kevéske idő maradt, így a Galata közelebb férkőzött a Fenerhez, akiket nagyon szeretnek úgy a Beşiktaş-, mind a Galata-hívek."

4-2 után 4-3 lett. Azt szerettem volna mondani, hogy nem szeretik őket. Egy galatai kocsmában, ahol mutatták a gaziantep-fenert 2-1 mindenki nagyon örült, s szidták a Fenert.

,,Ez derült ki, mikor a 8 meccs veretlenség után végre bukó Roberto Kárlusékról lehetett hallani."

Nyolc forduló után veszített a Fener, vagyis R. Carlosék.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.02. 12:29:12

@popp: Ernst Fábián... Ejnye-bejnye, most aztán lesz kapsz! :))

Vul-Kahn 2009.11.02. 12:30:50

@popp: Jajjj! Azt eddig is vágtam, hogy nem igazán vagy képben német fociból, de ez azért ütött. :) (no offense)
Elképzelni sem tudom, hogy merülhetett fel benned, hogy francia. Talán az kavarhatott be, hogy annak a BuLi-győztes Brémának volt alapembere, ahol a francia Micoud irányított.

Természetesen német:
www.weltfussball.de/spieler_profil/fabian-ernst/

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.02. 12:43:38

@Vul-Kahn: A neve természetesen nekem sem tűnt franciának és elég sokat láttam játszani Lisztes mellett, de valamiért meg voltam győződve róla, hogy valami elzászi süvölvény.

pattopo · http://100ev.uw.hu 2009.11.02. 13:51:01

@zsakfos :

ezzel nem mindennel értek egyet.
eladtak x (mondjuk 20.000) jegyet a debrecenieknek,
meg mondjuk még ennyit, mindenki másnak, akit érdekel.

engem érdekel, nagyon örülök hogy BL meccsekre járhatok jó kis focit nézni élőben,
pláne itthon,
de nehogy azt mondd már, hogy szurkolnom kéne. hangosan, meg állnom.
ugyan miért? nem vagyok loki drukker,
szorítok értük,
tapsikálok, meg éjenzek a gólnál,
de szurkolni, azt soha.
az nem az én dolgom.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.11.02. 13:55:37

@mbemba: "a Besiktas-stadionban egy csomó ember Komanról, Gulácsiról, meg a bandáról beszélt, amikor mondtam, hogy madzsar vagyok - ha kérdezték."

Ó, most belegyűlt egy kis nedvesség a szemembe...

Én különben Németországban is úgy tapasztaltam, hogy a törökök kedvelik a magyarokat. Mindig földerült arccal és külön teával kínálgattak, amikor megtudták, hogy magyar vagyok.

magic kefír 2009.11.02. 14:05:26

@Csöncsön: na hallod, 150 évig etettük-itattuk őket, én is jó fej lennék :)

freiwald 2009.11.02. 14:36:31

@magic kefír: Hát ez az. Szeretnek minket Jumurdszákék. Sőt! Ők azt tanulják a középiskolában, hogy a magyar testvérnemzet. Bezzeg a görögök és az örmények már nincsenek ilyen nagy haverságban török barátainkkal. Érthetően...:(

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.02. 14:40:05

@Csöncsön: Meg azt is tudják a magyarokról, hogy számukra a bőrkabát a minden. Egy faszi azt mondta, hogy: igen, igen a Nagybazár az jó dolog, de az ő cége, az az igazi. Bevitt egy három-négy emeletes épületbe, hogy meghívjon egy alma teára, és közben meggyőzzön, hogy nekem is kell bőrkabát. Nem lett biznisz, de bő tíz percig próbálgathattam velük (felvitt a fiához is, aki a negyediken fogadott) törökömöt.

Egy étterembe úgy hívott be a pincér, hogy azt mondogatta egyre gyorsuló tempóban: Helló, szia, török basa, nagy a hasa, Helló, szia, török basa, nagy a hasa, Helló,...

@magic kefír: volt azért más is, ami alapot ad!

Orvenyhivo 2009.11.02. 14:53:25

Nyilván máshogy álnak a 150 évhez, hiszen a megszálló mindig másként látja, mint a megszállt - bár egyébként már mi is elég romantikusan-barátságosan tekintünk vissza. (Van ám egy remek katonadalslágerük Esztergom váráról a XVI. századból. :) )

:) ON
Amúgy nem értem én, kimész Isztambulba, a fekete-fehérekhez meg a sárga-vörösökhöz, de az egyetlen valamirevaló isztambuli csapathoz, a kék-sárga (Chievo!) Fenert nem nézed meg? Piha!
En büyük Fenerbahce, baska büyük yok! Sari kanarilar!

nagyon halott 2009.11.02. 15:10:17

@mbemba: kösz a magyarázatot, már csak azt mondd el, h állnak egymással a galata és besiktas szurkolók? mindenki utál mindenkit?

hmikey 2009.11.02. 15:43:34

Olyannyira nem utálnak minket, hogy több, Magyarországon található, török kötődésű emlékműnek is támogatták/kivitelezték a renoválását. Persze mi erre nem voltunk képesek. Na ja, megszállók voltak, meg minden, de ők nem úgy akartak ittmaradni, hogy elpusztítottak mindent, úgyhogy annyira rosszat nem mondhatunk róluk mi sem.

@zsakfos: Szurkolásról - szerintem ha valaki egyáltalán elkezd kijárni meccsre, akkor az már nagy előrelépés ahhoz képest, hogy eddig mindenki szart rá a magyar focira, kivéve egy nagyon kis csoportot, akik valamelyik csapatunk fanatikus szurkolói. És ha nem üvölt, meg dobál széket aki kinn van, akkor az már nem is igazi Magyar vagy mi?

GargleBlaster · http://autostat.hu/hasznos 2009.11.02. 16:07:50

mikor lesz egyáltalán egy kis fikarcnyi esélyünk is arra hogy egy ilyen élményben egyáltalán részünk lehessen itthon? irígylem a törököket.

zsakfos 2009.11.02. 16:24:04

@hmikey:
"És ha nem üvölt, meg dobál széket aki kinn van, akkor az már nem is igazi Magyar vagy mi? "
Én szerinted hol írtam ilyet?
"Aki széket dobál": büntetőjogi kategóriának semmi köze nincs a szurkoláshoz...
Sikerült megragadnod a mondanivalóm negatív aspektusból: nem szoktam megkérdőjelezni nemzettársaim magyar mivoltát, főelg nem azokra értve akik nem szurkolnak egy válogatott meccsen, ne nézzél már ennyire primitívnek.
A szurkolás pozitív hatására próbáltam felhívni a figyelmet.
Egy megye 1es rangadón is órási lökést tud adni pár száz ember szurkolása, nem beszélve egy válogatott meccsen több tízezer emberről.

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.11.02. 16:26:52

@zsakfos :
írsz egy jó rorschachot,
aztán azt hiszed mindent lehet?! ;)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.02. 18:14:33

@Orvenyhivo: Egyetlen oka, annak, hogy nem voltam Fener-meccsen, hogy nem játszottak otthon. Átmentem a budai oldalra, hogy megnézzem a stadionjukat, de egy közben eszembe jutott épület (Haydarpasa állomás, Orient Expressz végállomása volt) eltérített.

Következőkor sorra kerül az is! A Haydarpasa pedig maga a gyönyör: en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_Haydarpa%C5%9Fa_railway_station

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.02. 18:26:43

@nagyon halott: Ahogy hallgattam a szerzeményeket, azokban a Galatáról volt szó!

@Orvenyhivo: En büyük, nem en büyük Fener, én letáboroztam erre az életemre a Besiktas mellett! :))

@hmikey: @Orvenyhivo: @Csöncsön:
A kapcsolatok ügyében talán még fontosabb, hogy a 20-as, 30-as években az államszervezés, a nyelv, közigazgatás, kultúra kapcsán tanácsokat kértek-kaptak tőlünk.

Orvenyhivo 2009.11.03. 13:21:41

Off, de a diplomáciai és kulturális kapcsolatok felfutása már a 19. század második felében elkezdődött.

Én még gyerekfejjel választottam a Fenert, sok-sok éve, ez van. (Van/volt is bögrém, párnám, muszlim olvasóm, zászlóm, nyakkendőm...

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.11.03. 13:41:03

@Orvenyhivo: Én meg életem első focis-szurkolós (szinte szurkálóst írtam) sálját vettem meg. Nem azért, mert 6-7 éves vagyok. He-he! :))

Azért emélítettem a 20-as, 30-as éveket, mert az még mindig élő valamilyen értelemben, kevésbé történelem.
süti beállítások módosítása