Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

A nagy Csuhay Válogatás, avagy kamaszkorunk legszebb góljai

2010.02.09. 10:15 Vendégszerző

A most következő Top 10-es lista természetesen szubjektív és vitatható, jóllehet ad egy kis támpontot arra nézve, mikor szeressünk – utólag – egy gólt: ha szép, vagy ha fontos (értsd: emlékezetes meccshez fűződik). Nagy sóvárgásunkban a régi sikerek után persze, hogy a diadalmas csatákhoz fűződik majd’ minden választásunk. A válogatás névadója éppen ezt a szemléletet szimbolizálja) Ettől még gyönyörű volt minden Váczi Zoli-szóló és Illés Béla löbbölés – de a számomra legemlékezetesebb gólok a következők voltak, mondjuk így: tornanadrágos kiskoromtól egyetemig. Így az Eb-sorsolás, és tovább után, tízes listáinkon ihletődött vendégszerzőnk posztját találjátok sok videóval, ezúton is köszönjük néki.

Van aki ihletből, / Van, aki hangokból, / Van, aki magától, / Van, aki másoktól, / Van, aki eljátssza, / Van, aki énekli, / Van, aki megveti és / Akad, aki élvezi… Mint az LGT a zenével, úgy vagyunk mi, futballhoz bilincselt szerencsétlenek a gólokkal, pardon, Gólokkal. Majdnem mindegy ki, kinek, honnan, hova, mikor és miért – valamilyen érzelmi viszonyulás minden gólhoz van. Nekünk, igazi futballsikerrel vagy huszonöt éve meg nem ajándékozott magyaroknak, különösen könnyű ikonikus szerepet tulajdonítani bármilyen apró-cseprő potyának, ha azt a meggypiros mezes fiúk toszogatják be az ellen kapujába. De a fociban az a szép, hogy nem mér fukar kezekkel a lúzereknek sem: ihletett gólokat éppúgy lőhetünk mi is, mint más, függetlenül attól, hogy aztán hova jut a csapatunk (sehova, ’86 óta).

10.
Nyilasi Tibor nélkül a nemzet félkarú óriás, szoktuk volt mondani pelyhesállú kamasz korunkban. Nyíl – mondjuk Törőcsikkel vagy Détárival ellentétben – alkatilag nem volt predesztinálva a zseniális labdabűvölő szerepre, nyúlánk volt, kicsit hajlott hátú, súlypontja nem olyan közel a földhöz, mint az említetteké, mozgása legszebb napjaiban mégis a futball kivételességét igazolta: azzal tudott nagy lenni, ami másnál hátrány lett volna. Látszólagos lomhasága pillanatok alatt váltott kígyózó szlalomba, amikor elsősorban felsőteste cseleivel küldte jobbra-balra a védőket, miközben úgy tűnt, nem is csinál semmit.

Hogy a legjobb megoldások közül pillanat alatt választotta ki olykor a technikailag – másoknak – bonyolultat, és vitte végbe hibátlanul, azt ez a gólja igazolja, melyet 1983-ban lőtt a görögöknek egy vesztes vb-selejtezőn. A labdaátvétel és befejezés technikáját érdemes többször megcsodálni, ez a gól, szerzőjével együtt, mai is simán helyet kaphatna bármelyik top-bajnokságban, legrosszabb esetben az argentinban.

9.
Egyetlen fejesgól került be abszolút szubjektív best of-revünkbe, érdekessége továbbá, hogy nem a gólszerző, hanem az előkészítő produkciója miatt. Törőcsikről, mint a „lehetett volna…” kérdéskör elsőszámú demonstrációs táblájáról eléggé megoszlanak a vélemények (bűne övé-e, vagy a koré, mely szülte őt…?), a veleszületett tehetség kristálytiszta ragyogásával kapcsolatban viszont még a 70-es évek angol „futballstílusának” Al Kaida-szintű fanatikusai sem nyitnának vitát. Mozgáskultúrája, könnyedsége mellett az orosz cári balett tagjainak mozgása is prémiumosztás utáni esztergályosok kocsmai performanszának tűnhetett, ha nem tartanék Csöncsön zaklatásától, Messi megindulásaival vetnénk csak össze.

Törő a 80-as évek közepén még táncolt, amit egy felejthetetlen megyeri estén a Köln addig oszloposnak hitt tagja, Steiner bánt, aki a hírek szerint a Dózsa-pálya kanyarjából visszatérve megfogalmazta nyugdíjazási kérelmét. A tökéletes beadást Kiss Sándor, a méltatlanul feledett remek csatár fejelte be a világ saját maga szerint akkori legjobb kapusának.

8.
Hitem szerint szabadrúgásgólt csak akkor szabad bármilyen leg-leg-leg-műsorba meghívni, ha a/ 30 méternél messzebbről, b/ cimbalomszögből lőnek. („Nagy” gólt lőni 20-25-ről minden közepes szavatosságú, kétlábas profi tud.) Az „utolsó magyar futballkorszak” szentháromságának harmadik tagja, Détári Lajos – az egyetlen, ki két góllal szerepel ebben az összeállításban – a b/pontnak felel meg ezzel a bődületes góllal, melyet egy mérsékelten nagy téttel bíró Eb-selejtezőn lőtt a lengyeleknek (Verebes összes kapitányi korszakának egyetlen jó meccsén). Nyilasi gólja mellett a másik, ami csak úgy l’art pour l’art alapon került be a top 10-be, mert dramaturgiailag nem volt különösebb jelentősége. Egy gól, amellyel kapcsolatban – ez az igazi nagy szó! – fel sem merülhet, hogy „nem így akarta”. Nincs mit hozzátenni, na.

7.
„Emlékezetes gólok” rovatunkat hallják, a mikrofonnál Knézy Jenő. Ki felejtené az eufórikus üvöltést a zürichi éjszakában 95 őszén… Igen, egy magyar gól akkor is lehet felejthetetlen és minden listán joggal megörökített, ha nem mívessége miatt jegyezzük meg elsősorban. De ki mondaná, hogy Vincze Ottó Grashoppers elleni második dugója nem míves darab? Mégis, a gól – melynek szerzőjét semmilyen más összeállításban nem tudnánk egy lapra hozni a fenti három játékossal – elsősorban „történelmi emlékeink” miatt fantasztikus: egy magyar csapat, mint pedagógus az Operabálra, betoppant az európai elitligába, és első meccsén (jó, nem a legnagyobbak, de egy jegyzett európai csapat otthonában) úgy odavágta a névjegyet az asztalra, hogy szakadt az abrosz. Remek érzés volt! Vincze pedig ezzel a szemtelenül egyszerű, mégis virtuóz góllal igazolta, hogy ha a lába mellett a feje is rendben lett volna, a Barca-B párszor kiállított játékosáénál komolyabb karriert is építhetett volna Európában.

6.
Azt nem lehet mondani, hogy Kiprich József ne tartozott volna a maga korában is az elismert játékosok közé, igazán értékelni képességeit mégis akkor tudtuk, amikor kiderült, mekkora marha nagy semmi jön utána a nemzetközi szintű magyar csatárok mezőnyében. A poszton, amire hajdanán szakmányban küldtük a klasszisokat, Kipuval eljátszottuk utolsó kártyánkat. Tatabánya és Rotterdam királya, ha nem is volt annyira virtuóz, mint szenzációs elődei, érkezni, befejezni, egyáltalán: ott lenni a kapu előtt úgy tudott, mint azóta itthon senki. (És itt eljött a pillanat, hogy elsüssük kamaszkorunk óta tartogatott szóviccünket, miszerint a Tatabánya volt 7-esét őrző mindenkori hátvéd a Kipufogó.)

Ez a gólja minden kontextusban hibátlan mestermű: egy ifjú, a válogatottba Mezey remek érzékének köszönhetően frissiben bekerült tehetségének az utóbbi 25 éve egyik legnagyobb magyar meccsén letett fontos és gyönyörű mesterműve. A gól, amivel hazai pályán úgy alázta le az akkor még jónevű labanc védelmet, hogy felálltunk a fotelből és könnyezve énekeltük a „Magyar zseni, tiéd ez a játék” című dalt, vagy valami hasonlót. (Ausztria-Magyarország 0-3, ezzel jutottunk ki a mexikói vb-re.)

5.
Most kissé méltatlanul szűkszavúak leszünk, pedig aktuális csatárzsenink nem ezt érdemli: Bene Ferenc 66-os, brazilok elleni gólját azért nem ragozzuk, mert mintha a tükörképe lenne Kiprich fentebbi mesterművének. Igen, kérem, mi, magyarok ezt is tudjuk: a történelem két különböző pontján alkotjuk meg ugyanazt a tökéletes gólt. Bene előkelőbb helyét azért erősen indokolja, hogy egy, az osztrák-magyarnál is nagyobb (fontosabb) meccsen lőtte. Egy világbajnokságon. A braziloknak. És így. Konkrét világklasszisok keresgélik a liverpooli fűben a lóherét mozdulatai után. Gondoljuk meg, proletárok, és megint könnyezzünk kicsit. (Türelmetlenek 02:19-től figyeljenek)

4.
… és itt, igen, be kell jelentenünk brutális elfogultságunkat, hogy ha valaki mindenáron kötözködni akar, legyen magyarázatunk. A lista 4. helyezettje nem úgy szép gól, ahogy a többi – nem önmagában, mint futballműremeket kell az Örökkévalóság Nagy Gólösszefoglalójában megcsodálni. Csúnya kis gólocska (nota bene, szép passzolgatás végén). Épphogy bedöcög. Kakukktojás a tekintetben is, hogy szerzője nem a magyar futball legnagyobb varázslói közé tartozik, nem is csatár. Egy hátvéd. De a futball minden extázisát magában hordja egy magyar (pláne egy fehérvári!) szurkoló számára, 25 év után is.

A Videoton a 84/85-ös UEFA Kupa-menetelés során túl volt már többek között a Paris Saint Germain és a Partizan kisöprésén, a nagyképű Manchester United legyűrésén – és a nagy álom kapujában úgy tűnt, a másik káeurópai hős elgáncsolja. Mert a Zseljeznicsar Szarajevo a visszavágón továbbjutásra állt, miután 88 percen át lefocizta a Vidit. És akkor Végh Tibor előrezavarta a másik két hátvédet, Disztl Lászlót és Csuhay Józsefet, mondván, mi a francot őrizgetnek még hátul? (Nem okvetlenül ezekkel a szavakkal.) A két válogatott bekk pedig összehozta minden idők egyik legvalószínűtlenebb gólját – magyar csapat ilyen helyzetben már akkoriban sem szokott gólt rúgni. (Én a lépcsőházba kirohanva üvöltöttem, mások máshogy kaptak a fejükhöz, ennél töményebb boldogságbombát azóta se robbantottak bennem futballmeccsen.)

3.
Détári megint, és megint a bécsi 3-0. Ez már olyan volt, mint amikor kosármeccsen egyszerűen minden sikerül egy csapatnak: az ellenfél a padlón, a cserejátékosok is zsákolnak és akkor a végén a legjobb spíler még a saját palánkja alól is dob egy triplát. A tönkrevert osztrákokat Esterházy meggyalázza a szélen, a beadás rajzolnivaló, Döme meg középen olyat tesz, amit festeni sem lehet – helyzetfelismerés, technika, vagányság, minden benne van. Az ember pedig ott és akkor világgá ordította, hogy világklasszis született: az addig is sokat ígérő szőke srác ezen a meccsen szétrobbantotta saját kereteit. (Zárójelben, mert nem ehhez a poszthoz tartozik: Détárinál a kezdet egyben a vég is volt, a válogatottban gyakorlatilag soha többé nem láttunk tőle ilyen zseniális játékot, pedig még évekig extra szinten futballozott. Ebben a gólban összejött a Minden, talán kicsit túl korán.)

2.
Második helyezettünk nyilván sokaknál lenne az első, hiszen magyar képernyőkön gólt többet nem mutattak az elmúlt 50 évben, mint ezt a műremeket, Puskás Ferenc alkotását, mellyel a Magyar Géniusz megfoghatatlan kifejezését megfogta. Ha valamikor volt értelme a „magyaros technika” kifejezésnek, az akkor volt, amikor egy-egy ilyen mozdulat nem jelentett kevesebbet: van ez a játék, amit Ti is tudtok, de Mi máshogy tudjuk, és ez a máshogy új kultúrát jelent. Az Aranycsapat zsenijei lőttek jó pár hasonlót, Puskásé lett mégis szimbólum, nemcsak a 6-3, hanem egy egész kor szimbóluma. Legtöbbször az összevágott filmfelvételeken látjuk, pedig még hatásosabb az eredeti közvetítés kameraállásából nézve: a pillanat tört része alatt, az ösztönök kimondatlan és megfoghatatlan parancsára végigvitt mozdulat egy új korszakot nyitott – a már olimpiai bajnok tizenegy legendává vált, és Helmut Rahn berni lövéséig dicsősége bevilágított egy világszerte sebesen fejlődő sportág minden zugába.

1.
Az első hely mégis egy másik nagy magyar válogatott nagy csatáráé, azon egyszerű oknál fogva, hogy világbajnoki meccsen született, a hivatalban lévő világbajnok ellen – és az egyéni zsenialitás helyett a minden tizedmásodpercében harmonikus csapatjáték ékköve. A hatvanas években ilyen gólt azért még keveset lőttek – mai értelemben vett villámgyors szárnyjáték, szédületes dinamika, halálos precizitás – és a vége olyan gyilkos hatékonyság, amit a  NASA sem tudna produkálni akkor sem, ha Xavi lenne az operatív igazgató és Drogba a generálkivitelező. Farkas János braziloknak lőtt gólja egyszerűen a Tökéletes Futballtámadás méltó befejezése. És igaz rá, ami Puskás és Bene fentebb méltatott góljaira is: jóllehet hazudik, aki szerint akkor nem volt teljesen más a futball, mint ma, elsősorban a dinamikáját és taktikai kérlelhetetlenségét illetően, ezek a gólok, bárhányszor nézzük őket, mindig olyannak tűnnek, amilyeneket egyszerűen ma sem lehetne megakadályozni.

122 komment · 1 trackback

Címkék: magyar h több mint foci kisszínes

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr941741471

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A magyar foci utolsó nagy korszaka XV. 2010.02.11. 11:22:34

Az utolsó fényes tavasz következik a szériánkban, amikor még a magyar labdarúgás, e nagy korszakában, a  nemzetközi porondon tétmeccseken ér el sikereket. Ez az a félév, amikor a magyar foci feljut a csúcsra. Arra a csúcsra, amelyet azóta megközel...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balu11 2010.02.09. 15:01:40

@Csöncsön: "Horváth Feri" finneknek lőtt gólja :)

Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2010.02.09. 15:08:54

Epic poszt.
Rosszkor születtem, mert kamaszkorom legszebb gólai a '96-os eb-vel kezdődtek.

montipájton 2010.02.09. 16:14:13

Nehéz ilyen best of-készítésnél nem a katartikus élmény felől kiindulni, ezért nincs benne pl. Gera ollózása vagy Huszti bombája a skótok ellen. Egyszerűen annyival többet jelentettek ezek a régi gólok (és/vagy játékosok...), hogy az ember eszébe se jut a sok jelentéktelen meccsen lőtt szép gólunk.

Amúgy a legállatabb gólt, amit magyar pályán láttam, Váczi Dénes lőtte egy tévés meccsen Csepelen, a kamera se tudta követni, Vitray meg ijedtében felordított. )))

medco 2010.02.09. 16:26:03

Rémlik egy Törőcsik-gól a Bilbao ellen, amikor a 16-os jobb oldaláról emelte át a kapus felett. A legnagyobb pedig szerintem a hatodik gól volt a 6:3-as meccsen. Hidegkuti szerezte úgy, hogy előtte volt vagy öt labdaérintés leesés nélkül, és Hidegkuti kapásból bevágta! A labda útja: Budai- Bozsik-Kocsis-Puskás-Hidegkuti

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.02.09. 16:55:49

@montipájton: az a gól olyan volt felénk, mint autóskártyában a ferrari, ha valaki nagyot akart mondani, mindig azzal a Váczi góllal jött elő :)

váév építők (törölt) 2010.02.09. 17:59:48

@Titi120: mifelénk csak púposnak hívtuk, és szerintem egy tehetségtelen hajtós balfasz volt...
hogy hogy szerethették feyenordban???...máig rejtély...
amúgy jó cikk,tőrő zseni volt, még nyíl és detári sem érhetett a közelébe, hát még a maiak.
10-16 évesen idősebb haverokkal gyakran utaztunk le Veszprémből pestre, hogy láthassuk...pedig nem voltam dózsa-drukker...

zsakfos 2010.02.09. 18:16:28

@váév építők:
Vettem azért egy nagy levegőt mielőtt válaszolok...
Kiprich lehet ( sőt biztos) nem volt akkora tehetség mint Törőcsik vagy Détári. De tehetségtelen, balfasznak hívni...Ember közel 30 gólt rúgott a magyar válogatottban , 6 évig játszott a Feyenoorban ( ami ugye a 90es évek elején nem a mostani szintet képviselte). Sokkal többre becsülöm, mint az előbb említett piás, link alakokat akik eltékozolták a tehetségüket.,de a frankót azt mindig megtudták és megtudják mondani. Kiprich mindig hajtott, küzdött és kihozta magából a maximumot. Talán ezért szerették Rotterdamban?

GeoThrasher 2010.02.09. 18:24:04

Nekem akkor is a finnek(által)nek lőtt gól a legkatartikusabb élmény. Nagyapám ijedten rontott be a nagyszobába az égtelen üvöltözésre...:)

England win The Ashes! 2010.02.09. 18:29:02

@váév építők:

Ember! Ha valakit, akkor engem nem lehet vádolni azzal, hogy magyarfoci-fanatikus vagyok. De lecsekkoltam Kiprich pályafutását, és az alábbi számokat vetette ki a gép:

Tatabánya 180 meccs/75 gól
Feyenoord 128/53
APOEL 45/29
Den Bosch 9/5
Tatabánya 60/28

Összesítve 422/190

Válogatott 70/28

Mondj hasonló mutatókkal rendelkező csatárt az azóta eltelt időből. (Mielőtt a ciprusi, második holland és magyar ligás szereplésébe belekötnél a színvonal és hasonlók miatt, megjegyzem, hogy Ciprusra 32, 's-Hertogenboschba 34, a Lombardba 36 éves korában igazolt.)

Der Beste 2010.02.09. 18:39:34

Remek öszeállítás, köszönet.

popp · http://koncertblog.com/ 2010.02.09. 19:39:23

@Csöncsön: Hrutks Rudi harminc méteres szabadrúgás góljai, amelyeknél Bogdan Stelea és David Seaman is a Népstadion kapufájának esetek?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.02.09. 19:50:23

@popp:

Ja, azok tényleg nagyon jól estek. :-)

GeoThrasher 2010.02.09. 20:52:41

Úristen mikre voltunk képesek valaha... Őrület!
Az a Puskás gól előtti passzolgatás-látszik az angolokon a totális értetlenség, mintha egy felnőtt csapat gurigázna a serdülőkkel. Zseniális

istenhátmögött 2010.02.09. 22:31:10

ha akkor is a bene gol a vilag legnyagyobb kiralysaga es punktum

badblood 2010.02.09. 23:06:17

Én is csak köszöngetni tudok :))

OFF(?):

Valaki kisegítene engem azzal kapcsolatosan, hogy a/egy távoli lövésnek mi a vedlett hátú fene köze van a kígyótérhez?? Egyáltalán mi az a kígyótér????

zsakfos 2010.02.10. 00:16:41

@badblood: A Ferenciek terét hívták így régen asszem,de hogy hogy ki mondta először azt nem tudom...

badblood 2010.02.10. 08:49:37

@zsakfos : Eddig o.k. :)) De ennek mi köze van a távoli lövésekhez??

montipájton 2010.02.10. 09:50:31

Van pár gól, ami még sanszos lett volna ezekből az időkből a top 10-re, például Varga Józsi bombagólja a 82-es vb-n a belgáknak, Kiss Laci emelése a selejtezőkben Norvégiában vagy az a Májer-dugó a Bernabeuban.

Érdekes viszont, hogy vannak olyan emlékezetes nagy győzelmek is, amelyek során nem lőttünk emlékezetes nagy gólokat, például a 86-os magyar-brazil egyik gólja se volt önmagában világszám, vagy a Partizan elleni Szabó- mesternégyes sem csupa világklasszis darab, mégis ugyanannyit érnek. Ez a szép bennük.))

montipájton 2010.02.10. 09:51:50

@badblood: Miért, a cimbalomszög mitől cimbalomszög, a leventegól mitől levente, a lepkézés mitől lepkézés?
Igen érdekes lenne egy futball-etimológiai poszt...)))

r_magpie 2010.02.10. 10:14:41

@montipájton: volt már benitónak ilyesféle próbálkozása, de jöhetne egy-két újabb fejezet is ilyenből

nst.blog.hu/2008/02/07/banyaszruszt_tehenfarok_es_mozes_csel_fociszotar_haladoknak

mocsing · http://nst.blog.hu 2010.02.10. 10:36:54

@montipájton: a lepkézésre azért van ötletünk, lásd Baumgartner, az érzékeny kapus

jawbone 2010.02.10. 12:39:26

azt mondtak ha valaki nagyon nagyot rugott, akkor egyenest a Kigyo terrol kellett visszahozni a labdat

@mocsing : kiveve hogy mar a 30as evekben is hasznaltak a kifejezest, Moldova meg a 60as evekben irta a Ferencvarosi koktel-t :P
ettol fuggetlenul alapmu

spinat 2010.02.10. 13:04:38

a lepke azért lepke, mert a labda helyett a kapus egy arra szálldogáló lepkére mozdul. A levente meg ifis, vagyis olyat ifiben sem lenne szabad kapni. A cimbalom meg valamiért a hangeszer alakjára utalhat, azt nem tudom. A kíyótér meg talán mert messze van a kaputól?

A Matyi gólja a Realnak, hajj! A Csuhás gólját most is megkönnyeztem, emlékszem szétugrltuk a heveröt.

mocsing · http://nst.blog.hu 2010.02.10. 13:06:54

@jawbone: nem azt mondtam, hogy tőle származik a mondás, hanem hogy a novellából is kiderül, mi az értelme

badblood 2010.02.10. 15:49:23

@montipájton: bizony, jót írtál! :)) Fel kéne terjeszteni eme indítványt az illetékesehez :))

popp · http://koncertblog.com/ 2010.02.10. 15:54:40

@montipájton: Igen ezek a magyar sportújságírás nagy atyameetereitől meg a régi favázas lelátókról ránk maradt toposzok. Mindnek megvolt a közismert értelme a magyar foci hőskorában.

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2010.02.11. 09:34:04

Hazai, de Mracskó gólja 1:42-nél legalább a talont viszi ebből a tízesből.
www.youtube.com/watch?v=znjETf2j6xU

mocsing · http://nst.blog.hu 2010.02.11. 09:44:37

@végh hanta: egy ideje be akartam tenni, ennél nagyobb gólt tán még sosenem láttam

csillagkutya seven 2010.02.11. 09:48:41

Bene Ferenc gólja az első ez nem lehet vitás!

kispufi 2010.02.11. 09:58:21

munkahelyen nem tudok videózni.
de elég volt végigolvasni. meg amire személyesen emlékszem, arra visszaemlékezni.
és most itt ülök 35 éves fejjel és törölgetme a szemeimet.
istenem, nem tudok mit hozfűzni.

Hattory Hanzo 2010.02.11. 09:59:11

Lehet, hogy csak bennem maradt meg nagyon, de én minden idők egyik legnagyobb magyar gólját Jagodicstól láttam, Fradi-Újpest, az újpesti védők kivágták a labdát, amit kb 35 méterről, mielőtt leesett volna, kapásból, elemi erővel.

ladislaus 2010.02.11. 09:59:39

@popp: ezt akartam leirni! Rudi nagyon eltalalta azokat!

ladislaus 2010.02.11. 10:02:28

@Hattory Hanzo: `97-ben, 3-1 lett az Ulloi uton a vegeredmeny, 0-1 -rol felallva. Jah, es a KL szektor csak masodpercekkel kesobb latta hogy gol, mert azt hittuk melle ment, akkora kifli volt benne!
Golden years... :)

Drout 2010.02.11. 10:11:57

Hallod, könnyeket csaltál a szemembe! Köszönöm az összeállítást!!

montipájton 2010.02.11. 10:29:27

@végh hanta: Igen, kétségtelenül volt jópár top 10-es gól az elmúlt évtized bajnoki meccsein, az összeállítás (most már bevallom, én írtam) azonban elsősorban a valamiért különösen emlékezetes nemzetközi meccsek góljairól szólt. Amúgy ezen a videón a második MTK-gól olyan támadás után születik, hogy nem is hisz az ember a szemének, magyar bajnokin, magyar csapattól ilyet...

De pl. Illésnek egészen biztosan voltak hazai mesterművei, kár, hogy nemzetközi, igazán fontos meccseken sosem tudott király lenni a Béla.

(Amúgy én a leghihetetlenebb bombagólt Pető Tamástól láttam egy Pécs-Vidin/Parmalaton, majdnem a félpályáról jól picsánrúgta a labdát, maga sem hitte volna, hogy beakad a ficakba.)) Az iróniája a gólnak, hogy a Pécs kapujában Disztl Peti állt. )

J@ki 2010.02.11. 10:32:02

@jawbone: imadtam Kiss Sanyit... jo emlekezni ra...

RoFä 2010.02.11. 10:38:25

Juhhujjj! Ez nagyon kellett!

Egyébként meg, feláll, nagylevegő, üvölti hogy

Sóstó mellett van egy mocsár
kikapott a Zseljeznicsar!
Az eredmény reális,
igy jár majd a Real is!

(Sajna nem járt úgy...)

dlaca 2010.02.11. 10:45:56

Egy Illés Béla tényleg nem fért fel?
Volt 1-2 parádés gólja...
(MTK-Kispest 1-0, ollózó félfordulat a levegőben,
UTE-MTK 2-3, uccsó gól, szétcselezte a védelmet)

pink75 2010.02.11. 10:54:57

Détári először a rövidre akarta csavarni, ha jól emlékszem, nem sikerült, de szerencsére a bíró visszafújta. Aztán volt pofája megint próbálkozni.
Benét megkérték valami (holmi) világhíresség búcsúmeccsén, hogy, esetleg, ha tudná megint ezt a gólt - és összejött neki :)
Mracskó: egy csepel meccsre emlékszem, Váczi vagy ki rúgott akkora gólt, hogy Vitray a tőle megszokott rezignáltságából nemhogy felocsúdott volna kicsit, hanem hosszan elhallgatott.

Brukk 2010.02.11. 11:05:30

Ha valaki még nem említette volna, nekem Eszterházy Marci hollandoknak lőtt gólja még elfért volna.
Amiről még a testvére is azt írta, akárhányszor megnézi, mindig izgul, hogy bemegy-e. És tényleg ilyen, de mindig bemegy...
Nekem is a '86-os menetelés volt az első és egyben utolsó magyar foci élmény.
Esetleg Fischer Palitól valami?

Brukk 2010.02.11. 11:10:11

@pink75: Fú, kösz! De most is megdobbant a szívem. Tényleg hihetetlen.

Táncolj Törő! 2010.02.11. 11:11:49

Uh, drága Istenem... Köszi Tesi, ez remek válogatás. Napokig tudnám még nézni! :)

atlbilbaoo 2010.02.11. 11:12:27

Válogatás mindig szubjektív. Nekem hiányzik két Lajos, a Tichy és a Kocsis Lajos, mindkettő nagy bombázó és sok remek gól szerzője volt, sajna már az égi pályán játszik mindkettő!
Tichy: www.magyargolok.extra.hu/1957_1966/1962-04_Tichy_Lajos_VS_Anglia.wmv, az 1962 es VB-n rúgta az angoloknak. Kocsis gólt nem találni, de van tán még ki emlékszik.
Bp Honvéd Aberdeen UEFA mérkőzés, aki látta, az nem felejti el: "Legemlékezetesebb szabadrúgását a skót Aberdeen kapusának lőtte. Szokása szerint jobbal a felső sarokba csavarta a labdát, a játékvezető közben a sorfalat igazította, és nem adta meg a gólt. A közönség tombolt mérgében, a skótok, pedig megtapsolták a bírót. Kocsis Lajoson kívül mindenki őrjöngött, ő azonban nyugodtan leállította a labdát, és újra becsavarta ugyan oda. A publikum ismét tombolt, de most már a boldogságtól. A skót kapus, pedig széttárt karral állt a gólvonalon."
És még valaki, akit sose szerettem, úgymond semmire sem tartottam, de azért illene feltüntetni: Albert Flórián.
Bár a lista azt hiszem így sem teljes.

szempontpuska 2010.02.11. 11:23:18

Micsoda válogatás!
maximális respect!!!!
:-)

szempontpuska 2010.02.11. 11:25:00

@pink75: Pontosan!
A bíró visszafújta erre jól emléxem!!

szempontpuska 2010.02.11. 11:26:25

@montipájton: és hát Rostás Sanyi gólja a Honvéd elleni 5:2-es rangadón :-)

(bocsbocsbocs)

kispufi 2010.02.11. 11:26:30

@ladislaus: 96 ősze volt, egész pontosan.
@RoFä: no azért a madridi visszavágó megvolt, szgény Májer góljának úgy örültem, mintha a kupagyőzelmet jelentette volna.

szempontpuska 2010.02.11. 11:27:29

@sleepy: néhány gól megvan az indavideón ha a felhasználóknál rákeresel a nevemre...

szempontpuska 2010.02.11. 11:29:15

@J@ki: nekem is egyik kedvencem volt Kiss Sanyi, de inkább afféle lesipuskás, semmint a nagy gólok mestere volt.

Bálint #15 2010.02.11. 11:53:18

cimbalom szög: szerintem nem a hangszerről, hanem egy emberről kapta az elnevezést, aki többször is lehetetlen szögből lőtt gólt. szokás még sándor- illetve csikar-szögnek is nevezni

kígyó tér: nem azt jelenti, hogy messze száll a lüvás, hanem a nagyon messziről lőtt gólt

pink75 2010.02.11. 12:02:47

cimbalomszög, nekem az az érzésem, ez valami derékszögű húrfeszítő kis segédeszköz lehet -
imbuszszög :)

szempontpuska 2010.02.11. 12:20:27

na és a Kohut szög?????

krj 2010.02.11. 12:36:55

hát nemtom. Farkas gólja szenzációs, megérdemli az első helyet, de a többi...ezeket bármelyik nyugati liga havi összefoglalójában viszontláthatjuk, nem kell ehhez 15-20 éven át válogatott meccseken játszani. elegem van a magyar futballhoz kapcsolódó nosztalgiából, az volna jó, ha most is úgy tudnánk kiállni egy válogatott meccsre bárki ellen a foci elitjéből, hogy igenis "féljenek" egy zakótól.

netzer 2010.02.11. 12:39:52

medco: Örülök, hogy arra a bizonyos Törő gólra a Bilbaonak (bizonyos Irribarnak rúgta, aki egy elég jó kapus volt) Te is emlékszel. Nagyon sajnálom, hogy nem láttam azóta sem. De 14 éves gyerekként nagyon élesen megmaradt bennem. Ha ma egy hasonló átemelős gólt látok (pl. Kiss Laci norvégoknak lőtt gólja ilyen), mindig eszembe jut. Annyival több, hogy - emlékeim szerint - vagy félpályán át vezette a labdát, kicselezett egy csomó embert. Akkoriban nagy Fradi szurkoló voltam - Ebedli volt a kedvencem :-) - de Törő játékát nagyon bírtam. Nagyon sajnálom, hogy nem vitte többre. Sajnos az agyi kapacitása nem volt hozzá megfelelő.

ppppalika 2010.02.11. 12:46:10

@montipájton: Bár a magyar-brazilon valóban nem volt irtózatosan nagy gól, de - talán a 3. előtt - Détári indítása világklasszis mozdulat volt. :)

skru 2010.02.11. 13:20:55

kövezzetek meg, de szerintem Puskás a gólja előtt egyszerűen rosszul vette át a labdát.

persze épp ettől lesz zseni a zseni, hogy a hibából csinál egy ilyen gólt.

hastrman 2010.02.11. 13:29:53

@medco: A legnagyobb pedig szerintem a hatodik gól volt a 6:3-as meccsen. Hidegkuti szerezte úgy, hogy előtte volt vagy öt labdaérintés leesés nélkül, és Hidegkuti kapásból bevágta! A labda útja: Budai- Bozsik-Kocsis-Puskás-Hidegkuti

Igazad van, a londoni 6:3 másik nagy gólja nekem is hiányzik. Ha pedig a fontos góloknál tartunk: Fenyvesi gólja hozta a Juventus elleni 1965-ös VVK-döntőben a kupagyőzelmet:
www.ftcbk.eu/2009/01/01/196465-vvk-gyoztes-csapat/

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.02.11. 13:48:22

Csak nekem tűnik úgy, hogy jóval lassabb volt a játék, vagy ez csak valami technikai bibi a régi felvételekkel?

Az utolsó -Farkas gólja- zseniális akció is volt, tökéletes befejezéssel.

Veér Farkas 2010.02.11. 14:10:38

Ezt a cimbalomszög kifejezést el kéne már focival kapcsoltban felejteni, mert baromság.

Alapvetően a cimbalomhúrok feszítésére használt szegek neve, fociban tökéletesen értelmetlen.
Van Kohut-szög meg Csikar-szög, csak valamelyik barom sportriporter akkorát akart fingani, hogy beszart, akkor találta ki ezt az ökörséget.

palya73 2010.02.11. 14:19:58

@pink75: Nekem valahogy úgy rémlik, hogy elsőre is bement, de a bíró nem adta meg. Kiprich akarta elsőre elvégezni, de aztán Döme tette, nagyon helyesen.

mickeyknox 2010.02.11. 14:52:08

@végh hanta: qrva jó hogy belinkelted ezt a gólt!! nem emlékeztem, hogy kinek lőtte, így nem is találtam sehol. nem sok jobban eltalált kapáslövést láttam életemben, g.ci nagy gól volt....

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.02.11. 14:56:42

@krj:

Én akkor értettem meg, hogy Puskás gólja mennyire zseniális volt, amikor Messi "lemásolta" Glasgowban. Mert ugye nem arról van szó, hogy hányan csináltak már ilyen visszahúzós cselt, hanem a kivitelezés elképesztő sebességéről. A sebesség az, ami Puskás gólját klasszikussá tette, és ez volt az, ami miatt a nézőnek Messi Celtic elleni mozdulatáról egyből Puskás jutott eszébe, és nem az, hogy hány ezer ember lőtt már visszahúzós csel után gólt.

kamasuka 2010.02.11. 15:18:07

Az ötössel kapcsolatban:

Hogy tudtunk kiesni azon a vébén? ... :(

Rókakoma 2010.02.11. 15:29:14

@medco: Valóban, az szerintem simán befért volna az első ötbe. Törőcsik elindult a félpálya baloldaláról, átlósan átmasírozott a spanyolokon a 16-os sarkáig és úgy emelte be. Újpest-Bilbao 2:0 lett, sajna a visszavágón 3-at rúgtak a spanyolok (baszkok?)...
De még mindig bennem van az a kéjes borzongás, amit akkor éreztem... :)

Türkménbasi 2010.02.11. 15:42:18

Remek összeállítás, köszönet érte.
A frissebbeket már én is láttam élőben vagy a TV-ben, jó volt újra átélni.

Hihetetlen, hogy egykor szinte simán aláztuk a brazilokat.

Aladár69 2010.02.11. 16:00:28

Tényleg szuper összeállítás. Nekem Bene gólja nagyon tetszik és Törő akciója. Hihetetlen, amit művelt a beadás előtt.

Jócsont 2010.02.11. 16:16:23

Gratulálok az összeállításhoz!
Köszönöm!
Megkönnyeztem!

OZ a Kételkedő 2010.02.11. 16:22:10

A cím után megijedtem, hogy Bene Feri gólja kimaradt, de szerencsére nem. A sorrendnek szerintem nincs jelentősége, annyira szubjektív. Fiatal korom kedvence volt Bene, ebből sajnos kitalálható a korom.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.11. 16:40:55

Détári csukafejese a braziloknak?
Esterházy Marci szélről lőtt átemelős gólja a hollandokank?
Nekem ezek is nagyont tetszettek!

o_see_as_i · http://kultblog.hu 2010.02.11. 16:56:35

Megnéztem a Szarajevo-Videoton meccs összefoglalóját. Szerintem a második jugó gólt lesállás előzte meg... Nincs vonalban a kamera, de Disztl már bőven a csatár előtt van, illetve a két védő közüli is az egyik minimum...

Escobar888 2010.02.11. 16:58:54

De jó újra látni ezeket egy csokorba. Köszönjük.

solitaire 2010.02.11. 17:04:12

Nagyon jó válogatás. Igazából nehét 10-et kiválasztani. Amik még beférhetnének. Albert 62-ben Chilében az angoloknak. Klasszikus szóló gól és a végén egy puhán a kapuba emelt labda. Ilyet rúgott előtte a németeknek.
Karába 1965-ben a MU-nak rúgott egyet vagy 40 m-ről, közvetlenül a szünet előtt. Ha a szünetben visszavonul, már akkor is hallhatatlan.
1974 októberében Máté Jani a Liverpoolnak rúgta az általa csak kengurucselesnek neveztett gólját a 92.percben. Bár ez a gól a Liverpool vesztét okozta, de Angliában a hónap góljának választották.
Szokolai a ruszkiknak fejelt egyet egy EB-selejtezőn 79-ben az ötös sarkáról előrevetődve. Ez olyan látványos gól volt, hogy anno a Képes Sport külün fotosorozatot közölt róla. Ekkor rúgott Kiss Laci egy emelős gólt olimpiai selejtezőn a csehszlovákoknak. Nagyobb volt, mint amit a norvégoknak rúgott, mert védők álltak előtte, plusz a kapus szinte a gólvonalon állt. Ennek ellenére esélye sem volt.
Ha magyar bajnokság, akkor Gera. Kis túlzással gyakorlatilag az első 10 helyet kibérelhetné.

LeiterJakab 2010.02.11. 17:27:58

83-ban szerintem nem játszottunk semmilyen vb-selejtezőt, sem a görögökkel, sem mással. A vb-selejtezők csak a 84-es Eb után kezdődtek, nem?
A 86-os vébé selejtezőin a hollandokon kívül kikaptunk egyáltalán valakitől? Görögöktől...?

Super aGyuri 2010.02.11. 17:34:59

@LeiterJakab: nekem úgy rémlik (nem néztem utána, 10 éves voltam akkor), hogy 1983-ban EB-selejtezőt játszottunk a görögökkel.

A '86-os vébé selejtezői életem legszebb emlékei közé tartoznak. Lehet, hogy Mohácsi (vagy Mecseki?) doktor kotyvalékai is bejátszottak, de azóta és előtte sem láttam olyan csodálatos válogatottat.

Disztl P. - Sallai, Róth, Garaba, Péter, Kardos, Nagy A., Détári, Kiprich, Nyilasi, Es(z)terházy...

Ha álmomból felkeltenek, akkor is sorolom... olyan ez nekem, mint az olaszoknak a Rossi, Conti, Altobelli :)

Super aGyuri 2010.02.11. 17:37:05

A 8-as egyszerűen brutális.

DÖME a király :)

montipájton 2010.02.11. 17:47:32

@o_see_as_i: Így van, les volt. Más kérdés, hogy akkorát hibázott előte Disztl Peti, hogy nem is volt képe reklamálni.)) És a Csuhás gólja után tőle szokatlan módon előreszaladt megköszönni...

labove 2010.02.11. 18:02:02

KIPRICH JÓÓÓÓZSEF!!! ?????
KIBASZOTT KIPRICH JÓZESF???
Mátol nem olvasok Index-et.....

csak a tények kedvéért 2010.02.11. 19:26:44

@labove:
Ez a gól akkor is az egyik legnagyobb katarzist jelentette kamaszkorunkban, ha sokak között engem is öt napig kellene savba mártott, csomóra kötött kötéllel verni annak, aki azt akarja kicsikarni belőlem, hogy az élete meccsét kifogó Kipu feleannyira jó játékos volt, mint a legjobb Szeibert, Gyimesi, Ebedli, Póczik vagy Fischer. A mentalitása viszont - úgy tűnik,- elég volt ahhoz, hogy ma rá emlékezzenek többen.

Csak a tények kedvéért: egyszer láttam Kiput élőben meglepően jól játszani, a Tatabányában középpályásként tolta a Honvéd-pályán, leesett az állam.

Herbert Putzenschramm 2010.02.11. 19:42:15

+1-nek még berakhattátok volna Koplárovics Béla mennybe menetelét a MU ellen, az valami szürreálisan zseniális volt. mármint nem maga a gól, hanem az egész helyzet.

sh4d0w 2010.02.11. 20:49:03

Azért ha nem bánjátok, nekem mégiscsak Csuhay gólja minden idők legszebbje... elhozta nekünk Fehérvárra az akkor is világsztár Madridot, amit a Bernabeuban Májer bombagóljával vertek a fehérvári aranylábúak.

szempontpuska 2010.02.12. 10:37:18

@sh4d0w: Félek hog yezért heinrich ki fog tiltani :-), node Csuhayé mint gól nem volt szép, hanem rendkívül fontos!

medco 2010.02.12. 12:14:16

@hastrman: Nagyon köszi. Jó volt az 1964-65-ös menetelést végignézni. Tanulságos, hogy elmondták, mi vezetett a sikerhez. Csapategység és kemény munka.

The AVE 2010.02.12. 15:55:42

@mocsing: ilyen szögletből előkészített, 20+ méterről, kapásból bevert bombával azóta sem találkoztam, pedig jónéhány focimeccset végignéztem már. Tipikus "Once in a lifetime".

Boodler 2010.02.12. 16:08:12

@The AVE:
www.youtube.com/watch?v=zVRru7CGqQI by Gaizka. :) Mondjuk talán nem 20+ méterről.

The AVE 2010.02.12. 16:11:12

@Boodler: Egyenértékű, alig volt messzebbről Mracskóé :)

Sobrijóska 2010.02.12. 21:21:21

Hát mai szemmel csak az 1. helyezett Farkas gólt lehet igazán kiemelni.
Sajna én Détári, Kiprich vagy Törőcsik bravúrjaiért nem nagyon tudok lelkesedni, mert annyira látszik, hogy szinte lebénult csapatok ellen "sziporkázva" hozták össze.

rizla 2010.02.13. 01:10:18

wright azóta is csúszik, LOLLERKOPTER

rizla 2010.02.13. 01:23:45

amúgy rudolf nagyobb góllal büntette a fiorentinát itthon, mint amiket vincze lőtt.

rizla 2010.02.13. 01:30:53

@medco: azért hidegkuti első gólja is brutál nagy, vérzik a szívem, hogy nincs replay, pedig megvan a teljes meccs közvetítése. finom lövőcsel, aztán be a ficakba. de bozsik is lebombázta őket (az konkrétan akkora gól, hogy a közvetítésen nem is látszik teljes egészében).

puskás visszahúzós gólja pedig a hosszú felőli kameraállásból a legszebb. eleve gyengéim a rövid felsőbe küldött lövések, és bár ez nem felfele ment (csak oldalra), azért állati jól néz ki a túloldalról, nagyon bekúrta.

amúgy tököli hajduk split elleni emelős gólja nincs meg valahol?

rizla 2010.02.13. 01:33:30

@montipájton: "például a 86-os magyar-brazil egyik gólja se volt önmagában világszám"

détári csukafejese szerintem szenzációs, tökéletes csapatmunka. ma az arsenalt vagy a barcelonát megünneplik egy ilyenért.

rizla 2010.02.13. 01:48:44

@Bálint #15: én erről a kígyó térről konkrétan azt hittem, hogy tényleges (régies) elnevezése a pálya egy pontjának, mint a büntetőterület, vagy a szögletzászló.

csak a tények kedvéért 2010.02.13. 02:11:21

@Sobrijóska:
Mit értesz lebénult csapat alatt? Az osztrákokat, - akiknek akkor kb. a mostani svédekével egyenértékű csapatuk volt még túl a zeniten is - vagy az akkor egészen remek Kölnt, amely két Európa-klasszissal (Allofs, Fischer) és két világklasszissal (Littbarski, Schumacher) állt fel?

csak a tények kedvéért 2010.02.13. 02:20:43

@rizla:

fel a "rövidbe", igaz, kicsit messzebbről... Az egyik legnagyobb, amit ebben a műfajban láttam, bár egy megelőző szép összjátékot hiányolok:)
3.14-től :
www.youtube.com/watch?v=VwI8Mu8DcYw&feature=related

rizla 2010.02.13. 03:04:19

@csak a tények kedvéért: semmi baj a megelőző összjátékkal, ráadásul kis szöglet, amit az nst már testületileg is fikázott, ha jól emlékszem. viszont sokat rondít a gólon, hogy a háló érintése nélkül kijön a kapuból (ami a hálót is érinti, és úgy jön ki, az újabb plusz pont nálam egyébként). maga a lövés brutál, de ugye a legemlékezetesebb rövidbe lőtt/kapott gól.. www.youtube.com/watch?v=BGnKwGkxlUQ
persze ez is jobban nézett ki a túloldalról, a magyar közvetítés onnan figyelte az eseményeket ugye. fülöp nem is vette észre először, hogy gól, teljesen hihetetlen volt "ibrahimovic.. hú de kemény lövés volt ez..", aztán puff, leesett mindenkinek.

csak a tények kedvéért 2010.02.13. 04:23:05

@rizla:
Na, ezzel direkt nem álltam elő. Fúj:)

montipájton 2010.02.13. 07:25:10

@rizla: Igen, Rudolf gólja benn volt a talonban nálam is, valamiért mégis Vincze mellett döntöttem, talán mert dramaturgiailag emlékezetesebb az övé.

Szögletből érintés nélkül, az a másik kedvencem, de itthon ilyenre csak Muzsnaytól emlékszem egy bajnokin.

rbaggio 2010.02.13. 23:33:32

Benének volt egy gólja, amit gyerekként láttam. A kapuskirúgásnál a kapus feldobta a labdát, de elrúgni már nem tudta. Nem tudom mikor, nem tudom, ki ellen, de látom magam előtt a tv közvetítésben. Tudom, hogy most már nem adják meg ezeket, de bennem úgy maradt meg, hogy az, ott érvényes gól volt.
süti beállítások módosítása