Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Angola, Afrika, Dél-Afrika - No, we can't!

2010.01.31. 20:53 heinrich

A futball a 19. század közepén, gyakorlatilag a gyarmatosítás melléktermékeként került Afrikába; francia, portugál, brit papok, katonák, tengerészek és misszionáriusok honosították meg a korábban sosem látott játékot. Az iparosodással egy időben nemcsak gazdag kikötővárosok, aranybányák és az elmaradhatatlan kalyibák nőttek ki a földből, hanem megszületett az afrikai labdarúgás is. Ahogy az már lenni szokott, a politika is azonnal lecsapott a sportban megbúvó lehetőségekre, Kwame Nkrumah, Ghána első vezetője például a futballt elsődleges fontosságúnak tekintette a pán-afrikai öntudat megteremtéséhez. Az afrikai foci fejlődésének útját – mely során a világfutballban elfoglalt helyét kereste – korrupció, politikai csatározások és a sportra is kiterjedő globalizáció szegélyezte. 

Az ANK szerény kezdetek után (1957-ben mindössze három csapat, Egyiptom, Etiópia és Szudán vetélkedett), mára a világ harmadik legnézettebb nemzetközi labdarúgó tornája a vb és az Eb mögött.

A körülmények és a színvonal együttesen, egymást erősítve fejlődött. A CAF (Confederation of African Football, vagyis az Afrikai Labdarúgó-szövetség) nagy hangsúlyt fektetett rá, hogy újabb és újabb országokat győzzön meg, érdemes rendezőként bekapcsolódni a küzdelmekbe. A sportág fejlődésének szempontjából döntő jelentősége volt az egyre szaporodó – igaz spártai – sportpályáknak, stadionoknak, melyek az ANK nélkül sosem épültek volna meg Burkina Fasóban, Ghánában vagy éppen Maliban.

Angola is masszív erőfeszítéseket tett, hogy a kontinens egyik vezető gazdasági hatalmaként definiálja újra önmagát. A kőolajra épülő ország egymilliárd dollárt fordított az infrastruktúra fejlesztésére, és az esemény megrendezésére: négy új stadiont húztak fel, szállodák, autóutak épültek. Igaz, a munkálatok csúsztak, csak rohamtempóban, az ANK kezdete előtt egy héttel adták át a létesítményeket.

Az igazi tragédia január 8-án, két nappal a nyitómeccs előtt történt, mikor a togói csapat buszát fegyveresek támadták meg; a rajtaütésnek több halálos áldozata, és jó néhány sebesültje volt, nem számítva a csapatot ért sokkot. A válogatott – a játékosok határozott kérése ellenére – végül távol maradt a tornáról, az ország vezetése döntött így.

Azt, hogy az afrikai kontinens nem igazán érett még csúcskategóriás sportrendezvények lebonyolítására, nem csak az mutatja meg, hogy néhány AK-47-essel felfegyverzett bozótharcos terrorhadjáratot folytathat az ellenállás, rendőri/katonai biztosítás legcsekélyebb jele nélkül, hanem az a példátlanul ostoba döntés is, melyet a CAF hozott.

Togo – mivel állami beavatkozás történt egy szuverén sportági szakszövetség belügyeibe – eltiltásra került a következő két ANK küzdelmeiről, és emellett még egy 50.000 dolláros büntetést is be kell fizetnie a szövetség kasszájába.    

A közállapotokról az is sok mindent elmond, hogy a CAF elnöke az az Issa Hayatou, aki Jean-Marie Weberrel együtt nyakig belekeveredett abba a megvesztegetési ügybe, mely során nagyjából százmillió dollárnyi kenőpénz cserélt gazdát bizonyos befektetői csoportok és a FIFA vezető tisztségviselői (a 2008-ban zajló svájci tárgyaláson Blatter és Havelange név szerint is említésre került), valamint NOB tisztviselők között.

A FIFA nem kívánta kommentálni a CAF döntését.

(A hasonló kizárás egyébként nem példátlan az ANK történetében, 1996-ban Nigériát ebrudalták ki, épp a dél-afrikai torna előtt, hogy aztán paradox módon, mint rendező ország térjen vissza 2000-ben).

2010 – Afrikai Nemzetek Kupája
Egyiptom győzelme két szempontból sem minősül meglepetésnek. Egyrészt immár zsinórban harmadszor diadalmaskodnak, másrészt őket nem kötötte a közelgő vb-terhe, egyedül az ANK-ra kellett koncentrálniuk.

Ahogy arra már korábban is utaltunk, összességében kiábrándító tornán vagyunk túl – már ha európai szemmel nézzük a küzdelmeket - sorra is vesszük hát az afrikai futball alapvető hiányosságait.

1) Kapusposzton szinte nem akadt elfogadható teljesítmény.
2) A játékosok egyénieskedése már a védősorban megmutatkozik, a taktikai fegyelem fogalma ismeretlen, gyakoriak a saját védőharmadban történő labdavesztések.
3) A középpályások mindössze annyiban különböznek a védőktől, hogy egy sorral feljebb játszanak. Rengeteg felesleges csel, sallang, képtelenek megbecsülni a labdát, védekezésben nem zárnak vissza, ad-hoc alapon lődöznek kapura.
4) A szabályos labdaszerzés mintha tiltva lenne, az ANK tapasztalatai szerint nincs határvonal kemény belépő és agyatlan durvaság között, egy-két kiállítás bármikor bennük van.

Egy valamiben azonban a komplett világot sikerült volna lekörözni, ez pedig a legócskább bazári majmokat is megszégyenítő színészkedés, fetrengés, szimulálás, reklamálás, ami különösen azért csalódás, mert az ANK éppen gyermeki őszintesége miatt volt szerethető.

Ez a torna a legkevésbé sem volt az. Nem tudom, a mostani rendezés mennyire számít majd kivételnek, de engem sokkal inkább emlékeztetett egy a játékosügynökök számára rendezett búcsúra, mint bármi másra. (Csak egy adat: az 1992-es szenegáli tornán mindössze egy játékos volt, aki Angliában futballozott. Idén huszonöt, miközben hatvanheten érkeztek mondjuk a francia bajnokságból; Mali, Elefántcsontpart, Ghána, Nigéria vagy Togo keretében csak elvétve találunk hazai bajnokságban szereplő futballistát)  

Az előzetes terv gondolom az volt, hogy az U-világesemények rendezése után (U20-Egyiptom, U17-Nigéria) főpróbát tartson a kontinens, és eloszlassa a kételkedés bárányfelhőit, Afrika megalapozza nemzetközi hitelét, hitelességét, elfogadtassa magát a világgal. A folyamat, az afrikai futball labda mesterséges felpumpálásának csúcsa természetesen a dél-afrikai vb lesz

Előjelek

Indítsuk egyszerű megközelítéssel, lesz ottan 32 csapat, több száz újságíró, több százezer szurkoló. Nekik valahogy el kell jutni Dél-Afrikába. Az első probléma azzal lesz majd, hogy a durbani reptér naponta hatezer ember tud fogadni, a vb ideje alatt viszont tizenhatezer látogató prognosztizálható, egyelőre nincs komoly ötlet az ellentét feloldását illetően. 

Azt is tudjuk, látjuk, hogy a hazai fizetőképes kereslet finoman fogalmazva is mérsékelt, erről az ANK bántóan kongó stadionjai is tanúskodtak. Különösen a togói válogatott megtámadásának fényében érdekes kérdés, hogy vajon tudják-e hitelt érdemlően garantálni a főszervezők a válogatottak és főként a szurkolók biztonságát, vagy majd mindenki szépen otthon marad a seggén, ahelyett, hogy Johannesburg vagy Fokváros sikátoraiban vérezzen el.

Ezt a teóriát erősíti az is, hogy a vendéglátósok már az ANK alatt is gátlástalan rablógazdálkodást folytattak, a csórónak éppen nem mondható Guardian szerkesztősége például a hotelszobák nyugati mércével is elképesztő árai miatt maradt távol a tornától.

Az sem túl csábító tény, hogy a kilenc rendező város közül hat ezer méter felett fekszik, az esti mérkőzéseken várhatóan fagypont körül lesz majd a hőmérséklet.

A vuvuzela-gaten már túl vagyunk, elfogadtuk, nincs mit tenni, bár számomra továbbra is rejtélyes, hogy európai csapatok meccsén miért lesz engedélyezett a több játékos és szakember által is erősen bírált monotonon süvítő tülök.

Eddigi utolsó aggályom a Mexikóval, Uruguay-jal és Franciaországgal egy csoportban szereplő hazaiak korai kiesése. Mert szinte garantálható, hogy mindenki marha dilettáns  kedves és segítőkész lesz a nagy nemzetközösségi, világokon átívelő zászló szélét gyűrögetve mindaddig, amíg Dél-Afrika válogatottja ki nem penderül a további küzdelmekből, ami nagyjából a vb első hetének végére datálható. Hogy utána mennyire érzi majd sajátjának az ország, a kontinens a vb-t, az kérdéses.

Egy dologban azonban szinte biztosan Blatternek lesz igaza.

Mindig azt mondom, hogy amikor Dél-Afrika mellett döntöttünk, azért tettük, hogy Afrikában érezzük magunkat, ne Nyugat-Európában.

264 komment

Címkék: vébé történelem válogatott történetek fwc tort

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr661717987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpádka 2010.02.02. 14:04:10

Remélem 2018 ban Anglia rendez 2022 ben meg vagy az auszik vagy az USA
A vitát meg nem kellet volna elvinni politikai irányba kár a kommentekért a tárhely.

Walmer 2010.02.02. 14:04:44

@Mr.AT:
"Abban semmi szórakozás nincs, hogy azon aggódj vmi koszos putriban (amúgy ötvenszeres költségért) megszállva, hogy átvágják-e a párod torkát éjszaka, vagy sem, hogy lelőnek-e holnap az utcán a nálad lévő párszáz euróért vagy sem, vagy hogy elrabolnak-e téged, vagy valakidet váltságdíjért, vagy sem"

A tipikus mélysötét kelet-európai kispolgár
archetípusa.

csak neked: A vb-t nem Burkina fasoban, vagy Szomáliában, de még csak nem is gabonban vagy Nigerben, hanem Dél-Afrikában rendezik. Itt nincs polgárháború, nincsenek szakadár gerillák, nincsenek törzsi villongások. Semmivel sem jelent nagyobb biztosnsági kockázatot, mint brazília, ahol focivébé, meg olimpia is lesz.
nem utolsósorban Atlantában, ami az USA egy nagyvárosa, a Coca-Cola székhelye, Delta hub, meg még apjafasza, 1996-ban éppen az olimpián robbantottak egy bazi nagy bombát.

rizla 2010.02.02. 14:04:44

@kelta: szerintem meg az a rasszizmus, ha valaki elkezd arról papolni, hogy a "néger" kultúra alsóbbrendű a fehérnél, ezért a fehérnek joga volt belekontárkodni. "közöd?" szerintem még azt is elhiszi, hogy amerika tényleg csak segíteni akar szegény arabokon.. hogy mit lehet lenyúlni, meg elfoglalni, az nem számít, dehogy, csak az, hogy mi, az úgynevezett nyugati kultúra olyan kurva rendesek vagyunk, hogy elvisszük a sokkal jobban működő rendszerünket más kultúrákba, és megértetjük az ostoba barmokkal, hogy márpedig ez az igazi. aztán csodálkozunk, ha ránklőnek..

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.02.02. 14:06:55

Az a fontos, hogy a válogatottunk, ne egyen tésztát, mert az bele fog fagyni...

Ja! Hogy ki se jutottunk? De kár...

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 14:11:33

@heinrich: még hozzátehetted volna, hogy de bizony ám hogy mínuszok voltak a KK-n, méghozzá mindjárt az elődöntőkön.

Walmer 2010.02.02. 14:12:26

@heinrich:
Milyen hátrányai vannak a "kurva hidegnek"?
Mit nevezel egyébként "kurva hidegnek"?
az 5 fok az qrva hideg? Most, az angol/német/holland bajnokságban milyen időben játszanak? Ennek milyen hátrányai vannak?
Dél-Afrikában lesz a vébé nem verhojanszkban.
szerintem egy páran tudnának mesélni milyen hátrányai vannak 2000 méteren 30 fokban játszani. mégis volt vébé mexikóban kettő is.

ha nem tudsz repülőt vezetni, tuti lezuhanunk.
De amiket írtál, az csupa-csupa spekuláció.

szferi 2010.02.02. 14:14:16

@Harald hardrode: én nem aggódnék a nézők miatt (ausztráliában). éppen elég népszerű ott a foci is. a vb náluk valószínűleg igazi társadalmi esemény lenne, és pénzük is van a belépőkre. európából is szívesebben mennének ausztráliába, mint koreába vagy dél-afrikába (szerintem). a válogatottjuk meg van olyan jó, mint az olasz ;-)

@Walmer: ne keverjük össze a terrorizmust az utcai bűnözéssel. nem ugyanaz.

szferi 2010.02.02. 14:15:14

@_benito: remélem nem fázott meg senki.

Walmer 2010.02.02. 14:16:59

@szferi:
"ne keverjük össze a terrorizmust az utcai bűnözéssel. nem ugyanaz."
valóban, ugyanis a terrorizmus sokkal rosszabb.
Én inkább élek együtt az utcai bűnözés veszélyeivel, mint a terrorizmuséval.
Vö. hol éreznéd magad nagyobb biztonságban?
Hebronban, vagy Comptonban?

kelta 2010.02.02. 14:18:21

@rizla: nem rád gondoltam, és abban amit írtál nagyjából igazad van.

sundin 2010.02.02. 14:18:27

@heinrich:
Elolvastam a 2. részét (mivel az ANK-val én nem foglalkozom, nem alkotok véleményt, csak perceket láttam belőle) és tök jól megfogalmazta a lényeget. Lehet, hogy te is ezt akartad, de nekem nagyon nem ez jött át.
A 2 általam kiemelt dolog miatt: Angola nem Dél-Afrika és fordítva, 4x annyian vannak, és ez mégiscsak egy vb lesz, nem ank. Hibának tartom az angolai kongó stadionokról üres dél-afrikai stadionokat vizionálni.
Az időjárásba meg tényleg ne nagyon menjünk bele... azt abszolút a KK-n is csomót keres esetének tartom. A téli átlaghőmérséklet arrafelé 10 fok, tehát csak irreális körülmények között megy 0 fok alá a hőmérséklet (az 1000 méter meg maga a hatásvadászat, gondolom egy felvilágosult angol oldalról vetted át. kár, hogy az az 1000 méter nem egyenlő pl. az Alpokban mért 1000 méterrel, már ha érted mire gondolok).

szferi 2010.02.02. 14:21:52

@Walmer: nem azért hogy kötözködjek, de hebronban. de sydney, ottawa vagy stockholm mindkettőnél sokkal-sokkal jobb hely! :)

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 14:31:05

@Woland: Valamilyen afrikai szervezet Cabindát külön államként ismerte el (azt hiszem az Afrikai Unió) Angolával soha nem alkottak közös országot és Cabinda rendelkezett saját zsászlóval, címerrel, himnusszal a portugál kivonulás után. Angola GDP-jének nagyon nagy része Cabindából származik.

Ezeket csak a azért tudom, mert amikor rálőttek a togoiakra, érdekelt, hogy kik ezek és miért harcolnak. A lelövés tényét leszámítva úgy érzem, hogy Angola köcsögebb ország, mint gondoltam.
Pedig a képen látható szurkoló kellően megalapozta az országimázsukat. (mindig őt mutogatták az előző ANK-n nst.blog.hu/2008/02/01/afrika_kupa_amikor_az_antilop_zabal )

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 14:32:12

@Walmer: de ember, nem arról van szó, hogy hol élnél szívesebben, hanem a világ legnagyobb sporteseményéről, és a helyszínválasztásról.

(én comptonban sima lennék, fújok egy komplett nwa albumot kívülről)

Shikaka 2010.02.02. 14:35:36

@_benito:
"én comptonban sima lennék, fújok egy komplett nwa albumot kívülről"

Akkor ezt nézd meg. Az egyike a valaha volt legfurább ötleteknek. (NWA feldolgozás)
www.youtube.com/watch?v=NG2EGOB9-lc

Walmer 2010.02.02. 14:36:58

@Shikaka: ha én nem is fújom, de a straight outta comptont szarrá hallgattam anno:-)

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.02.02. 14:38:49

@Walmer: ezek szerint te kimondottan pártolod és jó ötletnek tartod, hogy a vb-t egy olyan országban rendezik, amely az erőszakos cselekmények listáján (gyilkosság, erőszaktevés, rablótámadás, betörés, car hijacking) világviszonylatban is Top5-ös, megspékelve azzal, hogy két rendező város meg egyenként is top10-es (Johannesburg, Fokváros) + ilyen méretű/tömegbiztosítást igénylő eseménynek még az életben nem adtak otthont, a fegyveres erők nem erre lettek kiképezve, nincs tapasztalatuk, és komoly infrastruktúrális problémákkal is küzdenek?

Ezek szerint Bogota vagy Caracas is ideális helyszín lett volna a te logikádat követve.

Közöd?? (törölt) 2010.02.02. 14:38:58

Utánnaolvastam az általatok említett afrikai birodalmaknak. Sajna félelmeim beigazolódtak, ugyan mint birodalmak léteztek ezek, de egyrészük az akkoriban még europainál is fejlettebb arab/iszlám kultúrát másolta, másrészük meg nevetségesen primitív volt, a "birodalom" egyetlen kőépülete egy keresztény templom volt, amit portugál mesteremberek húztak fel. Szóval maradnék annál a tézisnél miszerint a barbár és primitív afrikát felemelték a fehérek, persze ennek ára is volt amit a négerek nem akartak megfizetni, ezért most hogy levették róluk a kezüket a fehérek, visszasűlyedtek oda ahonnan érkeztek.

amúgy életveszélyes hely dél-afrika semmi pénzért nem mennék oda, fényes nappal megerőszakolnak nőket, gyereklányokat a gyerekek megerőszakolásának nagy hagyománya van.

Walmer 2010.02.02. 14:43:14

@_benito: olvasd vissza a kommentemet, szferiét, majd ismét az enyémet. világos lesz, hidd el.

Atlantában bombát robbantottak. Szerintem ne rendezzünk sporteseményt ott, ahol ilyen előfordulhat. Mondanám, ha olyan demagóg lennék, mint itt egyesek.
Ehhez képest Dél-Afrikában egyelőre az égvilágon semmi nem történt, mégis mantrázzátok, hogy milyen veszélyes. Brazília nem az? mexikó olyan nyugis hely volt?
És történt valami szörnyűség? ja, ugye volt egy fasza kis földrengés is a vébé előtt. ja, mexikóban akkora volt a "fieztőképes keteslet 1986-ban egy fél várost rombadöntő földrengés után?

Ne haragudj, de egyszerűen védhetetlennek érzem az álláspontotokat.

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 14:49:38

@Walmer: te se haragudj, de én meg úgy érzem, a vita kedvéért vitázol, mikor számodra is világos, hogy hibás döntés volt dél-afrikába (és még nagyobb brazíliába) vinni a világbajnokságot.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 14:52:22

@balu11:

Kár, hogy nem szoktál hosszabban pofázni és kár, hogy nem előbb szóltál.

Mert amit te leírsz, az abszolút rendben van. A mundér becsületének a védelme viszont fölösleges, mert a cikk nem arról szól, amit írtál.

Azt sem vélem benne felfedezni a posztban igazából, hogy azért volt rossz az ANK mert európaizálni próbálnák a futballjukat (ami elgondolkoztató felvetés), még azt sem, hogy ezek az afrikai szeleburdi gyerekek sose fognak megtanulni fegyelmezetten játszani (szintén igaz, tényleg "gyerekek" a szó jó értelmében, más a vérük, sok idő kell még ahhoz, hogy megértsék amit a brazilok 2004-ben megértettek - ha jártál Afrikában tudod miért), hanem inkább úgy érzem, hogy mély lenézés van a szerzőben, és sértődöttség, hogy ezek a francos afrikaiak most miért nem szórakoztattak bennünket úgy, ahogy szeretnénk.

Az aggodalmat pedig a dél-afrikai VB megrendezése iránt meg végképp nem érzem. A szerző nem aggodalmát fejezi ki, hanem ex katedra, kerek perec ítéletet mond: Angola nem volt képes, Dél Afrika nem lesz képes! Már magában a címben is. Ha aggodalmát fejezte volna ki, nem erről a vitáról szólnának a kommentek, mert arról tényleg lehet beszélni, én is aggódom.

Heinrich-nek meg én is ajánlom figyelmébe Balu kommentjét, ha már ő ajánlgatja. Ha tényleg elolvassa és megpróbálja megérteni is, talán rájön, hogy miért minősítik annyian rasszistának a posztot és miért erről folyik a vita. Nem pedig a VB-ről vagy a fociról.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 14:57:48

@heinrich: Ajánlom figyelmedbe azt a fejlődést, amelyen Barcelona átment a 92 olimpia okán. 90-ben még Európa egyik leginkább bűnözéstől "fertőzött" városa volt, olyan negyeddel, amibe kés nélkül nemigen volt érdemes bemenni. Annak a helyére épült az olimpiai falu, és lett Barcelona nemcsak történemlmi ereklyéi miatt vonzó, ma Európa talán legélhetőbb városa.

Ezért kell Dél Afrikába VB! Meg Caracasba is.

Walmer 2010.02.02. 14:58:28

@heinrich: legalább annyira ideális Dél-Afrika, mint brazília , vagy mint mexikó volt 1986-ban.

nem adtak otthont nagy méretű sporteseménynek?
1995. rugby world cup.
május25-június24
1,100,000 ember a stadionokban, 32 meccs, 9 stadion, 16 ország.

Ez azért elég nagy. A focivébénél nagyobb csak az olimpia és elég sok olyan ország van, akkor, ami ilyen alapon már soha nem rendezhetne focivébét, vagy olimpiát.
És visszajutottunk oda, hogy rendezze mindig az USA vagy valamelyik nagy európai ország.

had kérdezzem meg: 1978-ig Argentína milyen qrva nagy sporteseménynek volt a helyszíne?

Bűnözés létezik. Igen. Ennek elenére havonta 100,000-es nagyságrendben érkeznek turisták ide. csak Londonból napi 4 járat megy Fokvárosba.

A bűnözés nem úgy van, hogy kilépsz a szállodából és pofáncsap a bűnözés. De ezt a témát már korábban többen is leírtuk, nem vesézem tovább.
Infrastruktúra, fegyveres erők kiképzése.
Ezt szerintem ne heinrich, mert a saját renomédat rombolod.
majd kiképezik őket, utakat építenek, építettek, vannak stadionok, repterek felújítása, új terminálok, stb.
Athénnek milyen infrastruktúrája volt az olimpia előtt? és barcelonának?
Ukrajnának milyen van most?

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 14:58:31

@TFL: oké, idézet az általad ajánlott posztból:

"akik szerint a cikk valamennyire is rasszista, xenofób, kirekesztő hangvételű vagy indíttatású, azok nem értik rendesen, esetleg szándékosan félreértelmezik"

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 14:59:27

@Közöd??: Te tényleg ne menj Afrikába vazze. Sőt ne is olvass róla. Még megfertőződsz a neten keresztül, bár sötétebb akkor se leszel...

szferi 2010.02.02. 14:59:27

@TFL: meg olaszliszkába is!

Walmer 2010.02.02. 14:59:57

@_benito: Örülök, hogy ennyire belém látsz.
távgyógyítással is foglalkozol?

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:01:37

@_benito: erre utaltam a mundér fölösleges védelmével...

Walmer 2010.02.02. 15:04:07

@Közöd??:
"amúgy életveszélyes hely dél-afrika semmi pénzért nem mennék oda, fényes nappal megerőszakolnak nőket, gyereklányokat a gyerekek megerőszakolásának nagy hagyománya van. "

Egy újabb gyöngyszem.

szferi 2010.02.02. 15:07:58

@Walmer: ukrajnával - ha megépülnek a stadionok - semmi baj nem lesz. tény és való, gazdaságilag fejletlenebb ország mint mi, de nem kell annyira lenézni őket. eredetileg krakkóba akartunk kiutazni az eb-re, de sajnos nem lesznek ott meccsek, ugyhogy valószínű lembergbe megyünk. szép hely.

Közöd?? (törölt) 2010.02.02. 15:09:23

@Walmer: most olvasom világelső a gyilkosságokban, naponta 50 ember ölnek meg abban az országban aminek népessége kb 25 millió ember. Magyarországon évente történik 2-300. Térjünk már magunkoz egy percre pls.!

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:10:46

@szferi: Lemberg télleg szép. És Fokváros is, tanusíthatom.

És Fokvárosban se lesz baj, lefogadom.

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 15:10:47

@Walmer: hajolj közelebb a monitorhoz, betömöm az összes lyukas fogadat a szeretet erejével.

szferi 2010.02.02. 15:12:08

@szferi: a lényeg lemaradt: szerintem aki oda kilátogat, nem fog elégedetlenül hazajönni. és főleg haza fog jönni, még akkor is, ha kimegy csak úgy kószálni a városba.

vadkutya 2010.02.02. 15:22:09

A nemi erőszak is a törődés egy formája. Ez egyfajta bók, amit a hülye fehérek közül eddig csak kevesen értettek meg. Javaslom,h minden reptéren osztogassanak Geronazzo Máriás álarcot, így talán elkerülhető lesz a ying-yang gruppen.

Walmer 2010.02.02. 15:23:05

@szferi: Ugye ezt te sem gondolod komolyan?
Ukrajna, ahol még a kamionosok is be vannak szarva, ha oda mennek, ahol nincsenek utak, ahol a Boriszpolon kívül nincs egy normális reptér (már ha normális reptérnek lehet hívni a Kijevit), ahol a vasúti közlekedés egy kalandtúra, ahol egy qrva szót nem beszélnek emberi nyelven, ahol minden stadion egy romhalmaz. Ahol nincsenek szállodák.

mert egy nyugatinak ez van meg ukrajnáról. és nem is nagyon téved.
Ja, és Ukrajna az államcsőd szélén egyensúlyoz momentán.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:25:30

@vadkutya: a nap legjobb kommentje ! ):):

balu11 2010.02.02. 15:25:31

@TFL: kösz

Nem tisztem, és önszorgalomból sem szándékozom védeni az NST-s mundért. Visszaolvasva még egyszer a posztot azt gondolom, hogy heinrich és az én véleményem között valóban van árnyalatnyi eltérés, az övé valamivel keményebb. Azonban tartom, hogy nagyjából (és lényegében) egyetértek a cikkel - ha az én véleményem mondjuk 3as, akkor a cikk 4es, a rasszizmus (még bújtatott formában is) pedig kb. 50-nél keresendő (illetve egyes fenti kommentekben esetleg...).

Persze mind másképpen értelmezzük a szavakat, mondatokat, de az én értelmezésemben a cikkből nem süt a lenézés, még kevésbé a kirekesztés. Igenis szurkolói aggodalmat érzek belőle, hogy nem lesz olyan a VB, amilyennek egy VB-nek lennie kell (ez nem egyenlő azzal, hogy "európai").

Szóval tartom a fent leírtakat a "mundér-védelmezős" résszel együtt :)

(Természetesen az afrikai foci europaizálása nem szerepel a cikkben, az csak egy teória a részemről, ami magyarázhatja a posztban megfogalmazott ANK színvonalesést.)

Walmer 2010.02.02. 15:32:59

@_benito: nem is rossz. Úgyis kiesett egy tömésem:-)

Mr.AT 2010.02.02. 15:34:44

@balu11: Qrvára korrekt vélemény.

Aki meg a cikket rasszistázza, az valami menthetetlenül durva szinten van rajt egy igen kemény anyagon, pedig ha piacra dobná, jól kereshetne vele.

szferi 2010.02.02. 15:37:12

@Walmer: ez hülyeség. ukrajna sok tekintetben szar hely, de közel sem annyira, mint azt te képzeled. sok tekintetben meg egyáltalán nem rossz hely. a "minden stadion egy romhalmaz" megállapítás non plus ultra...

nils_h 2010.02.02. 15:37:43

@szferi: mivel érdemes odamenni? úgy látom közvetlen repülőjárat nincs BP-ről. Autóval 1200 km oda-vissza, van némi tapasztalatom az ukrán utakkal kapcsolatban és az nem pozitív (ha autóval kéne mennem, kis túlzással vennék előtte egy zsigát csak erre az útra :). Vonat?

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:38:25

@balu11: én is kösz!

Abban biztosan igazad van, hogy némely kommentelő álláspontja veri ki elsősorban a biztosítékot, és nem a cikk maga, sőt, azt is elismerem, hogy magában olvasva a cikk nem éri el azt a mértéket, amikor xenofóbnak nevezhető, mea culpa és megkövetem heinrich-et a részemről eleresztett túlzásért.

Azt viszont továbbra is állítom, hogy:
- amikor egy poszt ilyen xenofób kommenteket és kommentelőket gerjeszt, akkor nem csak a kommentelőkben van a hiba, a szerzőnek is el kell gondolkodnia, hogy nem üzent-e olyat, amivel "lovatadalájuk"
- az afrikai futball és szervezőképesség, egyáltalán Afrika súlyos lenézését én továbbra is érzem, kövezzenek meg érte
- a cikk ítéletet mond, nem aggodalmat, azt, hogy Afrika nem képes, és előre feltételezi, hogy Dél Afrika se lesz képes. Mindezt a média ezerszer felnagyolt, olvasóhajhász hisztériájának az emlegetése okán, és nem a tények ismeretében. Merthogy Dél Afrika közel sem az a hely, aminek itt leíródott, és mindenek ellenére bizony meg tudnak szervezni dolgokat, ha nem is pont úgy, ahogy mi szeretnénk. Ez pedig baj, mármint az előre kimondott ítélet.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:42:02

@balu11: Az afrikai foci európaizálását meg érdemes lenne kielemezni. Szerintem pont ezért lett gyengébb ez az ANK, mert elkezdték erősen (brazil mintára), de még csak addig jutottak el, hogy az időhúzás olasz módra megy nekik, a taktikai fegyelem kevésbé. Kivéve az Egyiptomiakat, akik a legeurópaibb focit játsszák, ezért is egyeduralkodók hat éve.

De, sajnos, a többiek is meg fogják tanulni...

Mr.AT 2010.02.02. 15:42:13

@Walmer: "A tipikus mélysötét kelet-európai kispolgár archetípusa."

Muhaha, kisbarátom, majd szórok egy kis aprót a fogtömésedre, hogy szépülj, ha már nem épülsz.

Csak FYKI, mert szemmel láthatóan szükséges a szájbarágás: igen, Caracasban meg Hebronban is rossz helyen lenne a VB.
Mégpedig azért lenne qrva rossz helyen, mert ahol a társadalom 3/4e társadalmi devianciákból él, vagy tolvaj, vagy prosti, vagy simán útonálló, nem lehet vinni egy olyan rendezvényt, ami több millió pénzes turistát vonz, aki kellemesen leittasodva, felszabadultan akarja végigfényképezni magát és a társaságát a helyszíneken és környékükön.

Ez nem rasszizmus, hanem elővigyázatosság, atomfizikus.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.02.02. 15:46:10

@balu11:

Hm. Osztán milyennek kell lennie egy VB-nek?
(Bevallom nekem eddig a (Dél)Korea-Japán kettős előadása tetszett a legjobban.)
Első emlékeim pedig a 78-as Argentinról vannak.
Azóta volt bűnrossz világverseny Európában nem is egy. Olyan, ahol a dögunalom terjengett elég vastagon. Ja. Lehet, hogy olcsó volt a sör, meg a szobafoglalás, bár kétlem.

Ez az mostani afrikai buli egy percig nem tudott lekötni, de ez nem jelenti azt, hogy a jövendő VB is tuti szar lesz.

Azon meg minek rinyálni innen, hogy ott hogy oldják meg a dolgokat? Az legyen az ő bajuk.
Mi bezzeg Olimpiát meg VB-t álmodunk Magyarországra. Dél-Afrikán meg nyavajgunk.
Savanya a szőlő, mi?

Az afrikai focit megintcsak kár fikázni.
Meg sötét agyú játékosokat emlegetni.
Aki ilyesmire vágyik az tekintsen meg egy deli magyar focistát nyilatkozat közben.
(Javaslom Dzsudzsákot, vagy Gerát kezdésnek.)

Felesleges a nyáltépés, népek!

rizla 2010.02.02. 15:46:54

@TFL: azért nehogymár heinrich hibája legyen, hogy felbukkannak idióták, felbukkannak azok mindenhol, és mindenhogy. mellesleg a ténylegesen rasszista sztereotípiákat nem árt elválasztani attól a kérdéstől, hogy akkor alkalmas-e dél-afrika a rendezésre, vagy sem, és hogy maga az ország mennyit nyer ezzel (mert azért elég nagy felelősség, energia, pénz egy VB megszervezése). erről szeretnék valami politikailag megfelelően korrekt, elfogulatlan, független álláspontból olvasni.

kelta 2010.02.02. 15:47:38

2
Azt viszont továbbra is állítom, hogy:
- amikor egy poszt ilyen xenofób kommenteket és kommentelőket gerjeszt, akkor nem csak a kommentelőkben van a hiba, a szerzőnek is el kell gondolkodnia, hogy nem üzent-e olyat, amivel "lovatadalájuk""

Mi van? Az miért heinrich hibája, ha egy poszt után páran hülye kommenteket írnak? Ha valaki hülyeségeket olvas ki a posztból, vagy rasszista dolgokat ír azzal valami baj van, nem a poszt "lovatadalájuk". Nehogy már a posztoló hibája legyenek a kommentek.
Vagy szerinted egy rasszista nem képes egy afrikáról szoló posztba simán beírni hogy minden néger buta?

Mr.AT 2010.02.02. 15:49:13

@Walmer: "A bűnözés nem úgy van, hogy kilépsz a szállodából és pofáncsap a bűnözés."

Mondjuk ha Baktalórántházánál messzebb is eljutottál volna már életedben, kicsit hitelesebb és értelmesebb is lehetne a véleményed. Rio de Janeiro-ban konkrétan közölték velünk, hogy karnevál ide vagy oda, az óra meg a pénztárca jobb, ha otthon marad, mely utcákba szabad és melyekbe nem bemenni, stb., s nem azért, mert nem vagyok elég nagydarab, hanem azért, mert mhol van kés, és csak a városban napi 100 felett van az utcai gyilkosságok száma. De nyilván te született Vasco da Gamaként ezt is jobban tudod.

szferi 2010.02.02. 15:50:23

@nils_h: ez még csak a lehetőség szintjén vetődött fel, de kassáról van vonat nappal egy átszálással, éjszaka átszállás nélkül.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 15:51:20

@Mr.AT: amit te leírsz, az nem elővigyázatosság, hanem struccpolitika és xenofóbia.

És ha azt írod egy országról, hogy a társadalom 3/4-e devianciákból él, akkor legalább gondold végig először, hogy mit írsz, esetleg menj el oda és nézd meg. Azért Dél Afrikában nem 20 millióan "élnek devianciából", de még 2 millióan se...

És amúgy, mint fentebb elhangzott, évi sok millió turista fordul meg ott (a hazai többszöröse), annélkül, hogy kirabolnák...

Mr.AT 2010.02.02. 15:52:57

@TFL: Igazán remek hír, hogy van aki visszajött élve. Ha te nem ebbe a klubba tartozol, gondolom nem vigasztalna a dolog.
Nem az az egymillió érdekel, akit nem öltek meg ott, hanem az a napi 50, akit igen, meg a másik 50.000, akit meg kifosztottak. Nekem kicsit erős szám mindkettő, de te biztos kemény vagy.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.02.02. 15:53:06

OFF

@heinrich:

Csak annyit, így közbekotyogandó, hogy Bogota ma már a világ egyik legbiztonságosabb fővárosa.

(Egyszer belebújtam a Wikibe, és ott olvastam, hogy milyen sokat tett az ottani városvezetés a közbiztonság javításáért, és hatalmas sikereket is értek el.)

Na, tudom, ez off volt.

ON

Walmer 2010.02.02. 15:58:03

@Mr.AT:
"Mégpedig azért lenne qrva rossz helyen, mert ahol a társadalom 3/4e társadalmi devianciákból él, vagy tolvaj, vagy prosti, vagy simán útonálló, nem lehet vinni egy ..."

A tipikus mélysötét kelet-európai kispolgár archetípusa II.

Walmer 2010.02.02. 16:00:04

@szferi: egy botswanai, vagy namíbiai ugyanezt mondja Dél-Afrikáról.
Egy angolnak/franciának Ukrajna sokkal inkább az ismeretlen vadkelet.

Walmer 2010.02.02. 16:01:05

@nils_h: már hogyne lenne közvetlen gép Kijevbe.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:01:59

@rizla:
Az én véleményem feljebb elhangzott, hiszem, hogy politikailag független, korrekt és elfogulatlan.

Azért kell Dél Afrikába VB, mert fejlesztéseket generál, mert megtanítja őket szervezni, és sok minden másra, mert ugyanolyan színes foltja lesz a labdarúgás történetének, mint bármilyen más VB. Mert Dél Afrika is a földön van. És ha az olimpiák kapcsán ez járt Barcelonának, járt Athénnek, és a foci kapcsán jár Ukrajnának, akkor nekik is jár.

Mert korántsem olyan sötét hely, aminek fentebb leírják, meg még annyira sem sötét, amennyire azt a nemzetközi média ma szajkózza.

Egy hely, a maga súlyos problémáival, de nem a világ vége.

A "lovatad" dologról meg továbbra is ugyanaz a véleményem.

szferi 2010.02.02. 16:05:26

@Walmer: lvovról volt szó, de te csak beszélj mellé nyugodtan.

Walmer 2010.02.02. 16:06:55

@szferi: bocs, azt hittem Kijev.
csak segíteni akartam...

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:07:14

@kelta: szeretném figyelmedbe ajánlani Mr. AT kommentjét, aki konkrétan heinrich Caracasra vonatkozó felvetése kapcsán (komment) hozta meg sommás ítéletét az ilyen helyekre vonatkozóan, ahol a lakosság háromnegyede "devianciából él"...

Mr.AT 2010.02.02. 16:08:04

@TFL: "Azért kell Dél Afrikába VB, mert fejlesztéseket generál, mert megtanítja őket szervezni, és sok minden másra,"

A lényeg: elég nagy ár ez ezért, s nem biztos, hogy ennek oltárán egy ilyen eseményt kellett volna feláldozni.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:08:06

mármint Mr. AT szerint..

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:09:11

@TFL: Ki áldozott fel és mit? Lement már ez a VB?

Mr.AT 2010.02.02. 16:10:26

@TFL: Egy apró, ártatlan kérdésem lenne, mielőtt tovább haladnánk: hány alkalommal jártál életed során Afrikában és/vagy Dél-Amerikában?

Lehetőleg őszinte választ várnék, és a "de láttam tv-ben már tv-sorozatot, amit ott forgattak" az nem ér, jelen esetben.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:11:45

@Mr.AT: Kétszer, mindkét helyen, ha érdekel.

Mr.AT 2010.02.02. 16:12:38

@TFL: Igen, érdekel, azért kérdezem. Mely országok (neadjisten mely városok) voltak az érintettek, ha kérdezhetem?

Walmer 2010.02.02. 16:14:10

@TFL: ok, következő kérdés.
Támadott-e meg néger Fokvárosban és ha igen előtte hány fehér nőt erőszakolt már meg. Ha az első kérdésre nem a válasz, tuti hogy nem voltál még Dél-Afrikában;-)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:16:05

@Mr.AT: Buenos Aires, Cartagena, Rio de Janeiro, Sao Paolo, Brasilia, Mexico City, Guadalajara, Pretoria, Johannesburg, Fokváros, és nagyon sok vidéki város Dél-Afrikában. Mielőtt megkérdeznéd, a munkám miatt töltöttem kint többször több hetet, a VB-hez nem hasonlítható, de fontos események szervezése kapcsán. És még Afrika sok más országában is.

Mr.AT 2010.02.02. 16:17:52

@Walmer: Alapesetben azt mondanám, amit ilyenkor szoktam a hozzád hasonlóknak: szívből kívánom, hogy egyszer találkozz egy ilyen élethelyzettel, amiről most nagy tudálékosan véleményt formálsz.
Csak mivel szegényes életedet alighanem már örökre a talicskagyár-McDonald's-munkásszálló háromszögben tengedet majd, erre sajnos esély sincs, hacsak meg nem szán egy jószívű bevándorló. :-)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:18:30

Nem támadott meg se néger, se arab, se inka harcos, se brazil szegénygyerek, se irokéz indián, viszont sok taxist ismerek minden helyen, meg sok rendes embert.

Ami nem azt jelenti, hogy ne támadhatott volna meg. És képzeld, Dél Afrikában elsősorban FEKETE nőket erőszakolnak meg, nem fehéreket.

De itt most hagyjuk abba.

Mr.AT 2010.02.02. 16:21:08

@TFL: Ez 10 konkrét, vmi további "nagyon sok" város, ami ugyan kicsit több, mint az előzőekben említett "kétszer, mindkét helyen" (=2x2=4) helyszín, s hát nehéz eldönteni, hogy csak a googlemaps kinyitása tartott eddig, vagy ideszámoltál mindent, ami felett elhaladt a repgép, de hagyjuk is ezt.

Brazíliában soha, semmilyen konfliktus nem ért téged, vagy a veled lévőket ottani tartózkodásod alatt? (Persze ha steward vagy, és el sem hagytad a repteret, az nem ér.)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:22:41

@Mr.AT: rossz blogra tévedtél, ez a fociról szólna, próbálkozz máshol.

Mr.AT 2010.02.02. 16:25:30

@TFL: Kettőnk közül nem én vagyok itt az új hús, fiú. :-)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:27:11

@Mr.AT: És mit szólsz a Balotellihez?

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 16:28:05

@TFL: bár az elmúlt 200 komment nem ezt mutatja.

szóval szerintem is hagyjuk abba, és beszélgessünk arról, hogy mit lehet tenni a vuvuzelák ellen. merthogy a tv előtt nem fenyeget a veszélye, hogy megtámad és megerőszakol egy bantu harcos, és a zsebmetszők is ritkák a nappaliban, viszont valamit kezdeni kell ezzel a kbszt tülköléssel.

vadkutya 2010.02.02. 16:28:57

@TFL: Ó, megtisztelő az elismerés, bár bevallom, nem volt nehéz. A kommentek alapján elképzeltem, ahogy álló faszú bennszülöttek, vuvuzelával felszerelkezve kergetik C Ronaldo-t vmelyik stadion körül, Daddy's Home feliratú pólóban. Megsajnáltam. :)

vadkutya 2010.02.02. 16:29:56

@vadkutya: Mindezt ilyen "velociraptor módban". Ez lemaradt.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:31:22

@_benito: európai fülnek tényleg zavaró, bár a helyszínen megvan a varázsa. Azt lehet ellene tenni, hogy minél több európai, amerikai, japán meg újzélandi drukker megy ki szurkolni, akkor kevesebb kürtös lesz. A magyarokról nem is beszélve. Én megyek, segítek járatot keresni, ha kell. Párizsból mennek olcsóbb gépek is...

Egyébként tényleg ez lesz a megoldás.

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:33:29

@vadkutya: na ne már, a CRonaldó az félig néger meg amúgy is utálatos! Nem lehetne inkább valami rendes fajtiszta fehér...

balu11 2010.02.02. 16:36:11

@TFL: ebben nagyjából egyetértek, azon kívül, hogy nem biztos, hogy "sajnos", ha megtanulnak kicsit fegyelmezettebben játszani. Onnan lehet majd fejlődni, biztosabb alapról, újra elővéve a bennük rejlő őserőt, és hasonló sajátosságokat.

@Nathan D'Xantine: nemtom pontosan, hogy a válasz mely része szólt nekem. Mindenesetre én nem agyatlanoztam le az afrikai focistákat, úgyhogy max. addig tarthatott. Hogy milyen VB-t szeretnék? Nagyjából elmondtam az alapelvárást: nem akarom, hogy a VB-hírek hadtestekről, sorozatos bűncselekményekről, ne adj Isten szurkolói halálesetekről szóljanak. Ha ezt nem teljesíti Dél-Afrika, akkor nem nagyon érdekel, hogy mennyire lesz izgalmas, látványos, ... a játék, vagy mennyibe kerül egy korsó sör.

@Mr.AT: kösz, de óvatosan a bűncselekményre felbújtással! :)

(Kicsit kezd eldurvulni a kommunikáció itten. Persze szólásszabadság, meg minden, csak lassan kanyarodjunk vissza kicsit a focihoz is, ha lehet. Persze csak egy ötlet volt...)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:39:30

@balu11: A "kicsit fegyelmezettebben" nem baj, a nagyon fegyelmezetten lenne baj. Meg az, ha Ghána mondjuk a 2004-es brazil világbajnok csapatra hasonlítana. Az nekem nagyon nem tetszett. Nekem a brazilok azok, akiket Rossi 82-ben megvert, na azok teccettek nagyon...

balu11 2010.02.02. 16:41:59

@_benito: meg kell várni míg az első (khhmmm...) határozottabb szurkolótáborral rendelkező (pl. angol) csapat elszenvedje első vereségét, amely után a szurkolók egymást/másik tábort/rendőröket elkezdik verni az első kezükbe eső kemény tárggyal, ami pedig nem lesz más, mint mindnyájunk kedven fúvós hangszere. Másnap a FIFA betiltja a stadionokon belül ezeket.

(nem saját ötlet, de már nemtom kitől hallottam)

(remélem az angol nemzet szurkolóinak külön kiemelés melletti negataív megemlítése miatt nem leszek xenofóbnak bélyegezve)

TFL · http://civilzone.eu 2010.02.02. 16:46:00

@balu11: Az angoloknál az első győzelem is elég lesz azért erre...

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.02.02. 16:48:36

@balu11: Jaja!
Bocs, hogy nem vált el.

Dehát gondold már végig!
Milyen volt pl Argentína '78-ban?
Vagy pl mi volt az általános kép az angol szurkolókról pár évtizede?

Amúgy meg nem tudom miért gondolod előre, hogy erről fog szólni?

Egy USA rendezvény szinte kötelező jelleggel szól terroristaveszélyről, Nemzeti Gárdáról, stb.
Az USA bűnözési statisztikáival se lehet azonnal a mennybe jutni.

Egyébként meg mondok én neked valamit!
A nézőket (főleg a fotelban fetrengőket) pontosan az érdekli mennyire lesz izgalmas a meccs. Látványos lesz-e a játék?
És pontosan leszarják, közben hány turistát rabolnak ki, késelnek meg. Sőt! A bulvárnyamikat ezek a mellékes dolgok csak még jobban beindítják... Kivételt képeznek persze az áldozatok és rokonaik...
A sör ára fontosabb lesz, mint hogy kiraboltak-e valakit.

Kenyér is cirkusz.
Ha vér is folyik, még jobb a népnek.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.02.02. 17:00:26

@Nathan D'Xantine: Folyt.
A koreai-japán rendezés technikailag olyat hozott amit se előtte, se utána nem sikerült.
A játék élt. Olyan kameraállásokat, visszajátszásokat hoztak, amit pl Portugáliában keresve sem leltél.
És csaltak talán. Miért Argentína maga volt a fair play?
Vagy legutóbb Henry?

rizla 2010.02.02. 17:27:46

@_benito: most lehet, hogy én faszfej vagyok, de engem annyira nem zavar a zümmögés. persze mókásnak találtam, meg elsőre zavarónak, de aztán már nem is volt rossz. és a VB tele lesz külföldi szurkolókkal, akik nem fognak zümmögni.

rizla 2010.02.02. 17:35:09

@Nathan D'Xantine: ja, még jól is járunk, ha leszúrnak pár embert.
: DDDDDDDDDDD

_benito · www.nst.blog.hu 2010.02.02. 18:33:34

@rizla: ennek csak az lehetett az oka, hogy deák horváth péter lezsibbasztotta a homloklebenyedet vegetatív szintre.

Woland 2010.02.02. 20:35:45

@pancho_sanza:

neked gondolom nem teljesen abszurd mar a feltetelezes is hogy barmely afrikai allam [plane nemzetkozi szovetseg!!] (tetszolegesen kabe mindenkinek van/volt belso szeparatista mozgalma) helyeselne hogy megvaltoztassak a hatarokat es felszabdaljanak orszagokat. tuti hogy semmifele szamukra fenyegeto precedenst nem teremtene.

(Afrikai Unio amugy 2002 ota letezik.)

Cabinda sosem letezett onallo allamkent, amikor a portugalok gyarmatai sorra fuggetlenek lettek, akkor volt egy rovid atmeneti idoszak amikor senki sem tudta hogy most eppen mi van es ok ki is kialtottak a fuggetlenseguket, dehat ez lepkefingot ert. meg sehol sem talalkoztam azzal hogy barki is elismerte volna oket fuggetlen allamkent. honnan veszed ezt? ha tudsz valamit ami bizonyitja hogy elismertek - akarcsak wikipedia szintjen - akkor legyszi linkeld mar be.

savanyú a narancs ( Villanyfényes) 2010.02.02. 20:37:05

@_benito: Biztos én néztem rossz tévén(hagyományos), de nekem semmivel se tűnt különbnek, vagy másabbnak, mint amit egy hagyományos Afrika Kupa meccsen hallani. Vagy olyan meccsen, ahol a szurkolók végigzenélik-trombitálják a meccset. Riportertől függetlenül.
Három Dél-Afrika meccset meg kibírsz, aztán mennek a levesbe, az európai, ázsiai, dél-amerikai szurkolók meg úgysem tömegesen vuvuzeláznak majd. Bár az emberi hülyeség végtelen és biztos lesznek, akik jó poénnak tartják majd, de ez kisebbség lesz bizonyára.

Asidotus 2010.02.02. 21:46:00

Az én véleményem:
egy focivébét elsősorban azért rendezik meg az adott országban, hogy elsősorban az adott ország lakosai láthassák élőben a meccseket. Jönnek itt sokan azzal, hogy az európai szurkolóknak milyen veszélyes a dél-afrikai utazás, de vajon egy afrikai szurkolónak milyen lehetősége van egy európai vébé meccset élőben megtekinteni? Ők is emberek, ugyanolyan jogokkal, mint az európaiak, ők is hadd lássanak élőben vébé-meccset.
Az meg, hogy jók lesznek-e a meccsek, az meg nem attól függ, hogy a helyszínről tudósító újságírók kimehetnek-e este a helyi kocsmába inni.

Shikaka 2010.02.03. 09:03:30

Vuvuzela téren valszeg tényleg az lesz, hogy valakit fejbecsűnek vele, és ezért betiltják.

Egyébként utánaérdeklődtem (a Benelux államokat a cégnél egy dél-afrikai srác kezeli), és az az igazság, hogy a vuvuzela semmiképpen sem tradicionális, ez a fröccsöntött műanyag sz.r nincs 10 éve a lelátókon.
Ráadásul sok Dél-Afrikai IS útálja.
Hogy az ő szavaival éljek: 'I'd like to stick it up their arse'

(az nem derült ki, hogy az eredeti, gondlom csont vagy fa hangszer az tradicionális vagy sem, de EZ nem az)

Sátán meg a Jocó 2010.02.05. 09:41:12

@Füredi 2.0:
"Dél-Afrika rendezett már rögbi vb-t is, már a Mandela korszakban, komoly hazai érdeklődés előtt, semmi gond nem volt. Erő kérdése az egész"

Aha. Apartheidnek hívták, és azt mondták rá, hogy micsoda csúnya dolog is az.

No, most akkor elő kellene kapni pár bűnözési (és gazdasági) statisztikát abból a korszakból és egy frisset.

Mondjuk, kezdésnek ez laza, 12éves cikk: www.cnn.com/WORLD/africa/9812/11/flame.thrower.car/

Lehet deriválni, mi lehet ott most.
süti beállítások módosítása