Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

A Futballkirály

2009.10.23. 08:00 Vendégszerző

Schaffer Alfréd a magyar labdarúgás első világklasszis középcsatára volt, kétszer lett európai aranycipős. Németországban és Ausztriában Futballkirálynak nevezték, mert akkora volt a tekintélye. Világviszonylatban is ő volt az egyik első, igazi profi labdarúgó, aki oda igazolt, ahol jobban megfizették. Klubcsapatai számát tekintve is világcsúcstartó, tizenhat év alatt huszonegy csapatnál volt igazolt játékos. Edzői pályája is tele van sikerekkel. Ausztriában, Németországban és Csehszlovákiában is volt bajnokcsapat edzője. Itthon a Hungáriával kétszer bajnok, majd a magyar válogatott edzőjeként VB ezüstérmes. Olaszországban vele lett először bajnok az AS Roma. Tovább után a pazar pályafutás részleteit is megismerhetjük - ismét medco klaviatúrájából

Pozsonyban született német-magyar vegyes házasságban. Később a család Budapestre költözött valamikor a századfordulón. A tízes évek elején sok csapatnál megfordult, többek között a Tipográfiánál és a BAK-nál is, de a Tatabányánál tűnt fel igazán, miután megnyerték a vidék bajnokságát 1912-ben. Az FTC-vel játszott döntő 4:3-as állásnál félbeszakadt. A Tatabánya mindhárom gólját ő szerezte! A fővárosi klubok vetélkedtek a megszerzéséért. Az FTC-be leigazolt, de nem léphetett pályára. Emiatt kérte átigazolását a rivális MTK-ba 1913-ban. 1915 őszén már ő volt a gólkirály. 1915-19-ig az MTK-ban 84 mérkőzésen lépett pályára és 159 góllal minden rekordot megdöntött!

A válogatottba csak 1915 novemberében került be, a közönség követelésére. Az MLSZ nem kedvelte, mert sokszor átigazolt, néha év közben is. Sorozatban 15 válogatott mérkőzésen szerepelt, és összesen 17 gólt lőtt, egy kivételével Ausztria ellen. Mackós termete ellenére gyors volt, ötletes és rendkívül technikás. Például az ő találmánya a labda combbal történő levétele. A 11-eseket mindig vele végeztették, mert szinte kötélből voltak az idegei. Volt, hogy többször újra rúgatták vele, de mindig belőtte. A kapusok néha elugrottak nagy erejű lövései elől. Az MTK-nál a skót, sok passzos játékot játszották Jimmy Hogan mesteri irányítása alatt A legerősebb védőfalat is megbontotta passzaival, majd óriási erejű, védhetetlen gólokat lőtt. Az MTK az 1917/18-as bajnokságban szinte felülmúlhatatlan, 147:10-es gólarányt ért el a Braun, Orth, Schaffer, Schlosser, Szabó csatársorral. Braun és Orth akkor tűntek fel, Slózi a másodvirágzását élte, de a Spéci volt a király! 46 gólt lőtt, Slózi pedig 41-et ebben a bajnoki szezonban. Egyedül a Törekvés ellen vesztettek pontot.

A Tanácsköztársaság alatt funkciót vállalt a Bokányi Dezső vezette kormánybiztosságon. Az 1919 áprilisi, budapesti magyar-osztrák mérkőzésen puskával jelent meg. Az MTK 1919 nyarán Németországi túrára utazott. A németek abban az évben megverték az osztrákokat Bécsben 4:0-ra, tehát nagyon erősek voltak. Az MTK túrája ennek ellenére egy diadalmenet volt. Stuttgart, Nürnberg, München, Fürth és Karlsruhe csapatait is leiskolázták. Hat mérkőzés, hat győzelem, 23:6-os gólarány! Hugo Meisl, a hírneves osztrák szövetségi kapitány szerint akkoriban a világ három legjobb csapata a Barcelona, a Sparta Praha és az MTK volt! Ő volt az első világklasszis magyar középcsatár! Méltó előfutára volt a később világhírű Orth, Sárosi, Zsengellér, Deák, Hidegkuti és Albert által fémjelzett magyar középcsatár-hagyományoknak.. A „Spéci” azonban egyedülálló volt abban, hogy egyszerre volt nagyon gólerős, és zseniális irányító is. Közülük igazi kimagasló edzői eredménye csak neki volt – egy VB második hely.

Politikai szerepe miatt 1919 nyarán, az MTK külföldi túráját követően már nem tért vissza. Előbb svájci, majd német és osztrák csapatok igazolták le. Mindig oda ment, ahol jobban megfizették, ezzel is megelőzte korát. Ő volt az első, igazi profi játékos. Megtehette, mert olyan híre és tekintélye volt. 1920-ban az FC Basel-ben például le akarták szállítani a fizetését, mert több volt, mint a polgármesteré. Ezért inkább ő jött el. Világcsúcsot ért el azzal, hogy 16 év alatt összesen 21 csapatnál volt igazolt játékos! Németországban és Ausztriában olyan tekintélye volt, hogy „Fussballkönig”-nek nevezték. Zsonglőrként elkápráztatta a német és osztrák futballközönséget. Nem volt elég gyors, de ő találta ki, hogy inkább a labda fusson, mint a játékos. Zseniálisan szervezett és osztogatott.

„Egyszerre volt pilóta és navigátor. Keringő és csárdás váltakozott.” - így áradoztak róla a lapok. Kétszer is bajnok lett Dél-Németországi csapatokkal 1921-ben és 1922-ben. 1923-tól játékos-edző dupla fizetésért. Bajnok lett vele az Amateure Wien, és a Sparta Praha is. Prágában 6000 koronát keresett, kétszer annyit, mint csapattársai. Játékos pályafutását 1926-ban fejezte be, ezt követően edző lett. 1933-ban rövid időre hazajött a Hungáriához, de már nem lépett pályára. Egy évre még visszament Németországba, és Birodalmi bajnok lett vele az 1 FC. Nürnberg 1934-ben.

A faji törvények miatt 1935-ben hazajött. A Hungária edzője lett 1935-ben. Cseh „Matyi” nem akart beállni a sorba. Spéci leállította a labdát a 16-osra, sétapálcáját pedig feltette a felső kapufára. Tíz lövésből Cseh „Matyi” csak háromszor talált, a „Spéci” pedig hétszer. Ezután már előtte is megvolt a tekintélye. Edzőként nagyon jó pedagógus volt. Játékosát, Sebes Gusztávot is oktatta. Az akkor már a harmadik x felé közeledő játékosnak elmagyarázta, hogy addig kell beépíteni a fiatalokat a csapatba, amíg az idősebb játékos még jó formában játszik, hogy tőle tanuljon. Változatlan összeállításban vele kétszer egymás után is bajnok lett a Hungária.

1938-ban a magyar válogatott edzője lett Dietz Károly mellett. Jelentős szerepe volt a csapat döntőbe jutásában. Nem értett egyet a kapitánnyal a döntőre küldött csapat összeállításában, mert ő a svédek ellen briliáns játékkal 5:1-re győzött csapatot játszatta volna./Szabó – Korányi, Bíró – Szalay, Turay, Lázár – Sas, Zsengellér, Sárosi, Toldi, Titkos/ Arról nem tehetett, hogy a döntő előtt az olasz kapitány, Vittorio Pozzo bement Dietz Károly szobájába két másik férfi társaságában, és titkos tárgyalást folytattak. Ezt követően Dietz bejelentette, hogy a döntőre Toldit kihagyja. Az indok az volt, hogy Toldi forrófejű, és összeugorhat az olaszokkal, és esetleg kiállíthatják. Erre tiltakozásul Turay és Korányi is lemondta a részvételt.

Tudni kell, hogy Toldi igazi szív-játékos volt, és a zseniálisan kombináló, művész csapatban szükség lett volna a döntőben is egy törő-zúzó, sikerorientált játékosra.(A mostani csapatunkban kicsit ilyen Torghelle) – Mindenesetre az elveszített döntő után Dietz Károlyt majdnem meglincselték a Keletiben. 1939-ben ismét külföldre kellett mennie az erősödő antiszemitizmus miatt. Tudjuk, hogy az erős árjásítás miatt 1940-ben az MTK kénytelen volt feloszlatni önmagát. Olaszországban először vele lett bajnok az AS Roma 1942-ben. 1943-44 –ben kupagyőzelemre vezette a Ferencvárost. 1944 őszén már nem volt hova mennie, a magyar hatóságok, jelentős érdemei ellenére, zsidó származása miatt Dachauba deportálták.

A németek sem voltak tekintettel jelentős múltjára és népszerűségére. 1945 tavaszán a szövetségesek szabadították fel a tábort. Nyáron a Bayern München edzője lett. Azonban a koncentrációs lágerélet felette sem múlt el nyomtalanul, és Münchentől 40 km-re, egy üdülőhelyen, a vasútállomáson holtan találták 1945 augusztus 30-án. Nagyon méltatlanul halt meg. Az itthoni méltatás teljesen elmaradt, emigráns élete és profi pályafutása miatt. Életének az 1944-45 közötti szégyenletes lágeréletéről minden életrajzi adat mélyen hallgat. Kizárólag a külföldnek szánt, angol nyelvű Wikipédiában olvasható. Egy német nyelvű életrajz úgy emlékezik meg róla, mint a Nürnberg-i klub legendájáról. A század 1000 híres labdarúgóját ismertető albumban úgy szerepel, mint az első világklasszis, német származású -sic!- profi labdarúgó!  

Legnagyobb eredményei:

Játékosként:
-    Hétszeres bajnok 1915 ősz (nem hivatalos Hadi Kupa), 1916/17, 1917/18, 1918/19 MTK, 1920/21 FC Nürnberg (össznémet bajnok), 1921/22 Wacker München (délnémet bajnok), 1923/24 Amateure Wien, 1925/26 Sparta Praha /1923-tól játékos-edző/ 
-    Kétszeres gólkirály 1915 ősz 19 gól (nem hivatalos), 1917/18  46 gól/22 mérkőzés, 1918/19  41 gól/19 mérkőzés

Edzőként:

-    Hatszoros bajnok: 1923/24 Amateure Wien, 1925/26 Sparta Praha, 1933/34 FC Nürnberg, 1935/36 Hungária, 1936/37 Hungária, 1941/42 AS Roma
-    1938-ban VB ezüstérmes a Magyar válogatott edzőjeként.
-    Háromszoros kupagyőztes: 1923/24 Amateure Wien, 1939/40 Rapid Bucuresti,  1943/44 Ferencváros
 

80 komment

Címkék: történelem több mint foci jobb labdarúgásért alapítvány régi idők focija

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr821468214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hispan07 2009.10.23. 09:53:15

Megelőzte a korát, minden tekintetben. Szomorú, hogy így kellett véget érnie.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.10.23. 10:03:15

Olvastam régebb, hogy azért hagyta el Rómát, mert német felesége miatt aggódott. Meg, hogy Róma utoljára a háború végéig utolájra akkor tudott örülni.
A sírja ott van, ahol meghalt (Prien am Chiemsee).
Milyen élet, túlélte Dachaut, meghalt egy vonaton!

Köszönjük medco!

Asidotus 2009.10.23. 10:28:42

Azt kell mondjam, hogy egy méltatlanul elfeledett hős, akinek méltó emléket állít a cikk. Gratulálok, és köszi szépen, ilyen jöhet még!

Tika_ 2009.10.23. 11:49:22

thx a posztot
most akkor miben halt meg?

Matteo_B 2009.10.23. 12:02:06

Te jó ég,milyen eredmények!!Sajnos az nekem sem világos hogy miben hunyt el.

andree 2009.10.23. 13:38:19

Jók ezek a cikkek. Mindig libabőr.

folosleges_hozzaszolas 2009.10.23. 14:24:22

(...) Spéci leállította a labdát a 16-osra, sétapálcáját pedig feltette a felső kapufára. Tíz lövésből Cseh „Matyi” csak háromszor talált, a „Spéci” pedig hétszer. (...)

ezt ecceruen nem hiszem el.. mindez 1935-ben.. milyen vacak labdak meg cipok lehettek akkoriban.. en most se talalnam el 3-nal tobbszor az adidas csukamban, a szivacsos nike labdammal, ami pedig tenyleg magatol megy, legtobbszor oda, ahova szeretnem.. :)

bög 2009.10.23. 14:39:49

"Braun, Orth, Schaffer, Schlosser, Szabó csatársorral"

lol
és volt aki kiállt ellenük?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.23. 14:40:08

Ezen a mondaton azért elmosolyodtam picit:

"Mindig oda ment, ahol jobban megfizették, ezzel is megelőzte korát."

Hiába, nem szentekről van szó, és ezt nem is árt tudni.

drani 2009.10.23. 14:44:51

nem nagy dolog a tizenhatosról belőni az üres kapuba. Én szerintem legalább kilencszer megcsinálnám.

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2009.10.23. 14:46:11

@drani: a sétapálcára lőttek, nem a kapuba

ferenck · http://agens.blog.hu/ 2009.10.23. 17:18:32

ez a turay az,aki "turay suttyo" neven ismert?

azert a schaffer,schlosser,orth stb. csatarsor iszonyat durva lehetett...

cseh matyirol nem terveztek irni 1 cikket? eleg szorakoztato figuraja vt az oidok magyar focijanak...

kelta 2009.10.23. 17:26:14

Kurva jó cikk, Grat!

"a döntő előtt az olasz kapitány, Vittorio Pozzo bement Dietz Károly szobájába két másik férfi társaságában, és titkos tárgyalást folytattak."
Ez tényleg megtörtént, mert erről sehol nem hallottam? Bár igazából sosem értettem, miért nem játszott Toldi, vb összes meccsén játszott, és pont a döntőre kellet kihagyni?

"Braun, Orth, Schaffer, Schlosser, Szabó csatársorral" na, ezek tényleg durván játszhattak

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.10.23. 17:49:58

@kelta: a találkozó biztos, hogy megtörtént, de a részletek persze sosem derültek ki pontosan. Állítólag az olasz csapatnak Mussolini bemondta, hogy _nagyon nem szeretne veszíteni_ (ha érted), és erről szólt a megbeszélés.

Utólag ezt több játékos is megerősítette, de persze hivatalosan sosem ismerte el senki.

(Some argued that Hungary - or at least its goalkeeper - allowed Italy to win, as a measure to save the lives of the Italian Team, which had received telegrams by Benito Mussolini with "Vincere o morire!" (mistranslated as "Win or die") written on them. Hungarian goalkeeper Antal Szabó expressed his relief following his side's defeat against Italy despite letting in four goals in the loss. Referring to Mussolini's pre-match threats, Szabó quipped "I may have let in four goals, but at least I saved their lives". Actually, this is not the case. "Win or die" was a typical slogan of encouragement from fascist era, meaning "Victory or bust!" or "do your best to get victory". The fascist regime held sporting heroes and champions in high regard, greatly using them in their propaganda machine, so an act like the one suggested by Szabó was not realistic. Szabó's words may have been perhaps an honest misunderstanding. )

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.10.23. 17:53:11

@ferenck: igen, ő Turay suttyó, a császár :)

és igen, lesz Cseh Matyis poszt is.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.10.23. 17:54:03

Nagyon jó poszt, az ilyen játékosról szóló írások a legjobbak, akiket mára szinte elfeledtek, de a maguk korában messze kimagaslottak. Egy ilyen egyéniség vezetésével még a Roma bajnoki elsősége is szívet melengető.

kroos 2009.10.23. 19:30:34

,,Erre tiltakozásul Turay és Korányi is lemondta a részvételt."
Én ugy tudom hogy Turay kihagyása ugymond napirenden volt szinte minden meccs elött mert fizikailag nem volt 100%-os de azt tuti hogy a döntön játszani akart.
Korányi esete más..bár róla is olvastam olyat hogy azért maradt ki mert összeveszett valakivel a meccs elött....

Rántott máj (törölt) 2009.10.23. 19:36:20

Nagyon szep cikk, en csak egy dolgot szeretnek pontositani. Az nem teljesen allja meg a helyet, hogy igazan kimagaslo edzoi eredmenye a felsorolt kozepcsatarok kozul csak neki lett volna. Az elso KEK-et ugyanis Hidegkuti vezetesevel nyerte meg a Fiorentina, Orth nevehez pedig lehet, hogy cimek nem nagyon tarsulnak, de Del-Amerika tobb orszagaban a mai napig istenkent tisztelik, es ugy tartjak, tulajdonkeppen o tanitotta meg oket focizni.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.10.23. 20:07:49

über post!
ó volt olvasni a 38-as csapat tagjairól, és a döntő körülményeiről.
a császár óta nem volt nemzetközi sztárunk. súlyos...
mondjuk ezüstcipőt asszem nyilasi is kapott.

Punxsutawney Mormota 2009.10.23. 21:05:23

Gólhaj!
Azért Détári annak számított, bár ezt félve írom le, mert ezekkel a zsenikkel nem szabad egy napon említeni.

kisgombacsik 2009.10.23. 21:50:53

Spéci nagyon nagy király volt, akárcsak Schlosser, vagy a szintén méltatlanul keveset emlegetett Orth György. Örülök ennek a postnak, remélem sokan elgondolkodnak az itt leírtakon. A magyar foci dicsősége nem Puskásékkal kezdődött, és remélhetőleg még tapsolhatunk felnőtt világversenyen a magyaroknak. Ehhez nélkülözhetetlenek a szurkolók, a megfelelő hangulat (pozitív hozzáállás!), meg az, hogy ne azért menjen ki az egyszeri ember a stadionba, hogy cigányozzon, zsidózzon, négerezzen esetleg csak szimplán pofán akarjon b*szni valakit. Ennyi.

pink75 2009.10.23. 21:57:54

azért détári, bármennyire is hm, azért nagyon ott volt a szeren, érdemes megnézni a youtube-os videókat, érdekesek a bolognai meccsek:)

kroos 2009.10.23. 23:58:27

mihez képest nem tudunk ugye..Kubalát megválasztották az emult évszázad legjobb Barca játékosává-nem cruyyf-ot,maradonát, ronaldot-ehhez képest lófaszt nem tudunk róla....

Gabez 2009.10.24. 11:08:59

Tényleg jó cikk, gratula, 1-2 részlet azért nem világos.

"1938-ban a magyar válogatott edzője lett Dietz Károly mellett. Jelentős szerepe volt a csapat döntőbe jutásában. Nem értett egyet a kapitánnyal..."

Akkor ki is volt a kapitány? Vagy mi volt a szerepe Schaffernek?

kroos 2009.10.24. 11:26:52

@Gabez: Dietz Károly volt a kapitány, ő volt a főnök.
Spéci mai szóval pályaedző volt.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 14:07:35

@kroos: Azért Kubaláról elég sok mindent lehet tudni. Ugye ő volt a játékos, aki három ország válogatottjában is játszott (Magyarország, Csehszlovákia, Spanyolország).

Aztán "Kuksi" a pályafutása nagyrészét Spanyolországban húzta, így részint nem volt szem előtt, részint meg a cuciban agyonhallgatták. Eközben Puskás mindenidők leghjobb magyar válogatottjának kapitánya volt. Emellett egysszerre volt a rendszer és a nép kedvence.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.24. 14:49:29

@kroos: "Kubalát megválasztották az emult évszázad legjobb Barca játékosává"

Nem tudom kellőképpen "átízlelni", hogy ez mekkora szó!

Valóban, ahogy írod: nem Cruyff, nem Maradona, nem Ronaldo (vagy Sztojcskov, Laudrup, Romario stb.), és: nem is egy olyan "őskatalán", mint a baszk, spanyol válogatottsági rekorder Zubizarreta vagy a tényleg katalán Guardiola. Hanem Kubala.

Dr_D · http://www.pallas70.hu/marketing-kepzes.php 2009.10.24. 17:20:42

elképesztő, hogy a politika hogy tönkretette ilyen géniuszok életét... rosszkor volt szegény rossz helyen. ettől függetlenül büszkék lehetünk rá, mert egy igazi klasszis. többek közt az ilyen sikerek mélyítették és alapozták meg a magyar labdarugás népszerűségét és szeretetét... akármennyire is bukdácsolunk most ,szerintem jönnek még ilyen szép idők és újra büszkék leszünk a futballistáinkra!

kroos 2009.10.24. 17:56:27

@popp: Igen igazad van de ahhoz képest hogy idöben mennyivel közelebb van hozzánk, mint pl. Spéci keveset tudunk róla.
pl, tudod mi volt Kuksi posztja?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 18:35:10

@kroos: deep-laying playmaker, akkoriban fedezetnek hívták.

kroos 2009.10.24. 19:16:58

Srácok, szerintem Spécinek a Bayernel is van bajnoki cime,...mintha az kimaradt volna...

kroos 2009.10.24. 19:29:21

@popp: Nos...akkor az a 256 gól (wiki szerint) az egész jó egy fedezettöl.
Sajnos ez is azt támasztja alá amit mondtam fentebb...a többség semmit sem tud róla..még a posztját sem.

spangol 2009.10.24. 21:07:37

@kroos: fölényeskedsz itt ahelyett, hogy akkor megmondanád 'tudatlan többségnek', hogy akkor mi volt a posztja.

Amúgy irányító volt, valahol a 9-es és a 10-es poszt között.

Nagyon konkrét labdákat osztott le jobbra-balra (olyan szélsői voltak, mint Kocsis és Czibor), leginkább 'kicsiben', de sokszor mintha kötelezőnek érezte volna, hogy minimum 1-2 csellót bedobjon előtte :))

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.10.24. 23:01:56

@Punxsutawney Mormota: valóban igazad van.
talán azért gondoltam az egyel korábbi generációra, mert ők a 78-as vb-n pariban voltak a későbbi világbajnokkal is, sőt, ha ott nem kapunk ki, akkor talán... de tudjuk, hogy minden mondat ami ha- val kezdődik...de ő valóban nagynak számított, többszörös világválogatott, stb.
talán majd az u-20asok egy-két év múlva!!!

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 23:07:20

@kroos: Valahol érthető azért ez, a katalánok legendája volt Kubala. Kicsit olyan, mint mikor azon háborogtak, hogy Fehér Mikit, mennyivel jobban meggyászolták Portugáliában, mint itthon. Csak míg Portugáliában a Benfica tényleg nemzeti intézmény, addig Fehér Miki nem volt az itthon.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 23:08:55

@spangol: Mondjuk Kocsis klasszikus center volt.

spangol 2009.10.24. 23:12:29

@popp: ??????

Ne tegyél tönkre, jó popp. Jobbösszekötő volt a lelkem, sehol nem játszott centert.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 23:20:47

@spangol: A klasszikus számozás szerint valóban. De az aranycsapat például szinte már 4-2-4-et játszott, ahol Zaki szinte belső hátvédként, a 9-es Hidegkuti ún. hátravont centerként játszott, így Kocka játszott elől legbelül és a centerezésekre szinte mindig ő érkezett. Akkor minek nevezzük?

spangol 2009.10.24. 23:31:03

@popp: régi nóta... amúgy az aranycsapat csak évekkel az összeállása után kezdte el a 4-2-4-et, előbb _fel kellett találni_ > Bukovi > Fradi

Szóval még egyszer, nem volt center, összekötő volt, az összekötők meg leginkább a szélsőjüket foglalkoztatták (Budai) és jó esetben vissza is kapták tőlük a labdát, Kocka pl majdnem mindig :)

Palotás - na ő középcsatár/center volt, barátom :D

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.24. 23:43:59

@spangol: Mintha az MTK-val játszatta volna először a 4-2-4-et Bukovi és mintha ott nem is Nándi, hanem éppen Palotás játszotta volna a visszavont centert.

kroos 2009.10.25. 09:42:44

@spangol: na ki fölényeskedik és ráadásul kurva sok hülyeséget hordasz össze de látom popp helyrerakott.
,,(olyan szélsői voltak, mint Kocsis-LOL)"

kroos 2009.10.25. 10:06:59

@popp: ,,Valahol érthető azért ez, a katalánok legendája volt Kubala."
Egyetértünk. Bár attól még lehetünk büszkék rá és ahhoz képest alig tudunk róla valamit a mai napig.Kubala sokoldalú játékos volt, játszott a támadósor minden posztján. pl. amikor Kocsis s Barcához került akkor ő kihúzódott a jobb szélre hogy
Kockának legyen helye belül CENTERBEN. A század legjobb csapata a Barcások szerint a 61-es volt, ahol a csatársor így festett
Kubala László, Evaristo, Kocsis Sándor, Luis Suarez, Czibor Zoltán. Sajnos a sors kegyetlen fintora hogy a BEK döntőt 61-ben ugyancsak a
Bern, Wankdorf Stadionban vesztették el akár az 54-es VB döntöt, a Barca gólszerzői Kocsis és Czibor.
A legdurvább az hogy 44-ben a Ganz-nak olyan csatársora volt hogy Kubala Kocsis, Nyers(aki az Interben lett késöbb gólkirály).
A taktikával kapcsolatban is igazad van. Maga Puskás nyilatkozta is azt támasztja alá amit olvastam tőle. Kicsit a 4-2-3-1 hez hasonó.
4 Védő, ugye az fix. Előttük Cucu és a visszahúzódó Öreg. Balszél a bolond , jobb a Pupos.Kicsit visszább a Sváb, centerben Kocka.
A wm rendszerben valóban összekötő volt Kocsis, csakhogy a válogatott nem azt játszott. A legtöbb klubcsapat igen mert kiadták rendeletben korábban hogy kötelező ezt játszani a klubokkank.Mert azt hitték ez a jövő-lol. Aztán a Baroti-féle lobbi győzött, ugyanis hogy lehetne 1 taktikát játszania minden csapatnak, a csapathoz kell választani a taktikát. ld. 66-VB, vagy a késöbbi ujpest, Fazekas,Bene, Dunai,Göröcs, Zámbó- na ki volt köztük szélső?
A tárgytól alaposan elkanyarodtam..de szerintem tudod mit akartam mondani.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.25. 10:27:55

@kroos: Persze, hogy lehetünk büszkék Kubalára, ezt nem is vitatom, csak azt mondom érthető, hogy kevesebbet tud róla a közvélemény, mint az aranycsapat tagjairól vagy Alberték generációjáról

Akiról sokáig szinte semmit nem tudtunk, az Nyers István. Na róla tényleg egyáltalán nem hallottam pár évvel ezelőttig, amíg valamelyik újságíró elő nem kaparta a délvidékről.

kroos 2009.10.25. 11:04:01

@popp: Pontosan. Vagy pl. Bodola, Perényi féle határontúli zsenik, aki korabeli vélemények szerint befértek volna az aranycsapatba...
Bodola ballábát egyenesen Puskáséhoz hasonlitották.
Azt játszották hogy egy boxos dobozt kötöttek fel a kapufára és azt kellett eltalálni. Puskás meg Cucu 10-böl 8szor eltalálták, erre rajtu kivül csak Bodola volt képes. Na meg Szusza de az egy megint más történet....

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.25. 11:20:19

@kroos: A határontúliak megítélése megint egy érdekes kérdés. A 2006-os szegedi kajak-kenu vébén a kajak négyesek döntője előtt, mikor mutatták be a résztvevőket, a többszörös világbajnok szlovák négyes bemutatásakor valamelyik vadparaszt hatására elkezdtek füttyögni a tribünön. A mellettem álló fütyürészőnek meg is jegyeztem, hogy úgy fütyüljél paréj, hogy ennek a négyesnek három tagja felvidéki magyar.

Na de ez már tényleg az offok, offja.

kroos 2009.10.25. 12:52:22

@popp: mondjuk ha nem is felvidéki magyarokról lett volna szó akkor sem értem az ilyet hogy mi köze egy sportteljesítménynek a ,,politikához". A környezetemben sokan ki vannak akadva azon hogy a szlovákok kijutottak a Vb-re de én csak azt látom ebböl hogy ez a Skrtel-es hamsikos banda megcsinálta a cseheket,lengyeleket oda-vissza.
ez meg off a köböbön.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.25. 17:28:01

@kroos: Hát bizony, de ha már fütyül, gondoltam ez az érv hatja csak meg.

medco 2009.10.26. 15:34:55

Mindenkinek köszönöm a hozzászólásokat. Külföldön voltam pár napig, nem tudtam belépni. A Spéci a Wacker Münchennel is bajnok lett, ők voltak a Bayern München elődei, tudomásom szerint.

medco 2009.10.26. 16:50:46

@piro: Egyetértek. Óriási edző volt Orth, de sajnos, csak külföldön. Itthon nem tartottak rá igényt. Az 1930-as első VB-n a Chilei csapattal két győzelmet ért el, és a későbbi győztes Argentínok mögött a második helyen végzett a csoportjában. Ez nagy szenzáció volt. A Gyuri akkor még csak 29 éves volt! Én csak arra céloztam, hogy a Spéci egyedül volt csapatáva vb döntős - bár nem ő volt a kapitány, de óriási szerepe volt a döntőbe jutásban.

medco 2009.10.26. 16:54:51

@kroos: Persze. A "Suttyó" a svédek elleni elődöntőt akarta kihagyni fáradtság miatt, de a kapitány nem mert kockáztatni - mert a svédek 8:0-ra lelépték Kubát előtte. Szerintem itt is hibázott Dietz, meg a döntőnél is. De ez már politika is volt...

medco 2009.10.26. 16:59:09

@kelta: Ezt az összefüggést Hegyi Iván említi a Népszabadságban megjelent "Magyarok nagy pályán" sorozatában az "Ábel művek" részben. Zsengellér Gyula mondja el visszaemlékezésében, mint aki erre határozottan emlékszik.

medco 2009.10.26. 17:01:20

@kroos: Igazad van. A Wacker München-el lett bajnok, amelyik csapat a Bayern München jogelődje - tudomásom szerint. Ezt egyébként megírtuk

kroos 2009.10.26. 17:02:18

@medco: igen talán valami olyasmi hogy kuba elötte ixelt a nagyon erös románokkal és emiatt fostak be a 8-0 miatt..(csak azt nem vették figyelembe hgy a román mezben játszó magyarok leszarták ezt a Vb-t, meg ánblokkk a román nemzeti 11.et is)

medco 2009.10.26. 17:04:49

@Matteo_B: Talán infarktus, de sajnos - vagy nem sajnos - de nem sikerült tisztázni. Az a biztos, hogy a vasutállomás padján találtak rá, és már halott volt.

medco 2009.10.26. 17:08:27

@Matteo_B: Az a baj, hogy nem tudjuk, csak találgatni lehet. Szerintem infarktus. Sajnos nem a vonaton halt meg, hanem a vasutállomás várójában, egy padon...

kroos 2009.10.26. 18:16:45

@medco: Dél-német bajnoknak hivták?
Nem Bajornak?
Lehet ez zavart meg, bocs.

medco 2009.10.26. 20:06:11

@kroos: Ha pontosak akarunk lenni, akkor a Nürnberg-el megnyerték az Össz-német bajnokságot, míg a Wacker Münchennel "csak" a Dél-német bajnokságot. Ld RSSSF Domestic Liga

medco 2009.10.26. 21:47:00

@kroos: Sárosi írja az "Üllői úti fák" című visszaemlékezésében, hogy Turay valóban kérte a kihagyását a svédek elleni elődöntőre, de Dietz tartott tőlük, ezért nem egyezett bele. Korányi kihagyásánál az volt az indok, hogy összekapott a döntő előtt állandó half-társával, Bíróval. Érdemes megfigyelni, hogy pont Turay és Korányi által beck-elt posztokról lőtték az olaszok a gólokat. Piola a center, és Colaussi a balszélső kettőt-kettőt...

medco 2009.10.26. 21:58:39

@spangol: Kuksi már 1945-ben a Vasasban is jobbösszekötőt játszott. Ilyen volt a csatársor: Illovszky, Kubala, Szilágyi I... A Fradiban pedig 1946-ban: Sipos, Kubala, Mike, Sárosi, Gyetvai. A Barcában 1958-62 között: Kubala, Kocsis, Evaristo, Suarez, Czibor. Ezalatt kétszer voltak bajnokok a nagy Real előtt. VVK győztesek és BEK döntősök. Ennek alapján a Kuksi legotthonosabban a jobbösszekötő posztján játszott. Ő hozta a Barcához a Kockát, és a kedvéért kiment jobbszélre.

medco 2009.10.26. 22:17:25

@kroos: Mindez igaz, középen Kocsis játszott legelől, és Ő rügta a legnagyobb gólaránnyal a gólokat: 75/68. Ennek ellenére a Budai-Kocsis jobbszárny szinte szétválaszthatatlan volt. Cziborral nem igazán értették meg egymást. Hidegkuti "hátulról" és Puskás - 84g/85m igen sok gólt lőttek. Kicsit hátravontan játszottak, de a csatársorhoz tartoztak mindenképpen. A legjobban ezt a 4-2-4, vagy a 4-3-3 fejezi ki. Ebben az esetben Bozsik - Hidegkuti - Puskás volt a középpálya.

kroos 2009.10.27. 08:07:52

@medco: Igen én is ezt irtam hogy Korányi nem a Toldi-féle szolidaritás ,,áldozata" lett. A legjobb összeállitásunkban talán lett volna esélyünk.Bár elég szar hogy mindkét döntö után ezt elmondhatjuk....
A Budai-Kocsis szárny azért is volt megbonthatatlan mert lelki jóbarátok voltak, bármit megtettek volna a másikért.A Kubalás-dolgot én is leirtam fentebb,
ha esetleg tudod nézd már meg ki volt a Ganzban az 5. csatát..Nyers,Kubala,Kocsis,Schubert....

medco 2009.10.27. 13:17:37

@popp: Nyers Pista az 1948-as Nemzeti Sportban minden idők legjobb balszélsője lett! Az Inter-el kétszer bajnok, egyszer gólkirály a Serie A-ban 26 góllal!133 gólt lőtt 182 meccsen 1948-54 között az Inter szineiben.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.27. 15:48:12

@medco: Egy jó pár éve már tudom ki az a Nyers Pista, de hol voltam én még '948-ban ;-).

Kiegészítésként meg kell jegyeznem, hogy 1954-től-'56-ig kedvenc csapatomban, az AS Romában játszott és a wikipedia szerint ötvennégy meccsen húsz gólt szerzett bordósárgában.

medco 2009.10.27. 17:51:06

Persze, azért írtam csak az Intert, mert ott lett bajnok és gólkirály - ami nagyon nagy szám egy szélsőtől. Ilyet csak Czibor tudott nálunk és a Fazék.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.10.27. 17:59:17

@medco: Gólkirály volt a Kipu is, csak bajnok nem. Bár Kipu idejében lett uralkodó a 4-4-2 és ő inkább már ék volt.

kroos 2009.10.27. 18:21:26

@medco: Fazekas már amennyire szélsö volt..meg amennyire Nyers szélsöt játszott az interben...

medco 2009.10.27. 23:04:26

@kroos: Ilyen alapon Czibor sem volt szélső. A klasszikus szélső játék már nem dívik, amit például régen Borbás játszott, vagy jóval később Fenyvesi.

kroos 2009.10.28. 08:01:01

@medco: Jól van rendben nem akarok kötekedni de Baroti idejében az ujpest ugyanazt játszotta mint a 66-os válogatott, pont azért mert nem voltak klasszikus szélsök a csapatban.
1, seprü elötte két emberfogó és a szélsövédök felfutásai adták a szárnyakat, Göröcs meg visszahuzodott a középpályára.
Szentmihályi - Káposzta, Solymosi, Bánkúti, Dunai III Noskó, Fazekas Göröcs, Bene, Dunai II, Zámbó.
Zámbó ugyanugy ,,álbalszélsö volt mint Rákosi pl.

medco 2009.10.28. 10:53:01

Nem kötekedés, ez teljesen elfogadható. Váradi Béla sem volt klasszikus szélső, mégis sokszor a bal oldalról támadott(de hogy!). Vagy ott volt még Eszterházy Marci például, Fekete Lászlóról nem is beszélve. Rákosi egyébként inkább összekötő volt.

christvhu 2009.10.28. 11:57:08

@medco: Várady.... csak az ő kedvéért, ha már ilyen kis szerény fiu volt, hogy titkolta évtizedekig azt a fránya "y"-t)

kroos 2009.10.28. 12:24:31

@medco: Rákosi a mai Iniesta volat:)
Kár azért a luftért a ruszkik ellen:(
@christvhu: állitólag Mészölyhöz meg Farkashoz hasonló italmennyiséget csak Várady volt képes egy este alatt meginni:(

christvhu 2009.10.28. 14:52:24

Nem csak állítólag)))) egyszer kétszer volt szerencsém látni tőle komoly piálást, a váci úton volt egy söröző, ahová bejártak olykor meccs után....

Azért azt mondják fröccsben korábban Öcsi bácsi is versenyképes volt, (valamint akkoriban -Várady idejében - a Kese is...) később sörben, viszont ő nem nagyon, vagy egyáltalán nem ivott töményet.

kroos 2009.10.28. 15:01:27

@christvhu: Töményben Czibor volt a cadillack:)
Neki a kocsmázás volt az élete, szerette nagyon a kocsmákat, nem feltétlenül az ivás miatt hanem a hangulatuk miatt...
a különbség az hogy Váradynak erre rément a karrierje..pedig olyan ballába senkinek sem volt mint neki.

christvhu 2009.10.28. 15:12:13

@kroos: Igaz, ami igaz, egy egy 25 méteres vasas szabadrúgásnál nem csak a kapus arcán látszott némi félelem, de a mienken is a kapu mögött))))
Riva kapcsán keringett egy sztori, miszerint egyszer egy kapu mellé szálló szabadrúgása eltörte a labdaszedő gyerek karját! Na a Béláé is olyan volt)))
süti beállítások módosítása