Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Jó angol bírók, jó angol ételek

2007.12.11. 09:50 habitang

Inkább az olasz focihoz húzó állandó meccsnéző tettestársam a Premier League meccsein a fejét szokta fogni egy-két ész nélküli felszabadítás, buflák angol hátvéd által elkövetett, félresikerült free-style trükknek tűnő labdakezelési hiba után: "Na, ez az, ami nem fordul elő az olasz bajnokságban!" Én pedig, miután egy olasz, de főleg francia meccs közben - az a Le Mans-Nancy a múlt héten, te jószagú rezeda! - felébredek rendes szunyókálásomból, amelynek elejét az alapvonalon kiguruló labda, végét pedig a kirúgás jelzi, mondom: "Na, ilyen nincs az angol bajnokságban!". És persze régebben, például amikor pár éve Materazzi a levegőbe felugró Nedvedbe röptében szállt bele két lábbal sárgás nélkül, megint csak joggal citálhattam a fenti mondatot. Mostanság úgy néz ki, hogy ha nem történik komoly változás az angol bíráskodásban, egy-két éven belül az utóbbi esetben már behúzott nyakkal sem szólalhatok meg.

Az idei angol bajnokság negatív hősei kétségtelenül a hátvédek és a bírók. Bár előbbiek is megérnének egy posztot, itt és most a játékvezetőkról lesz szó.

Egy hete a Manchester United-Fulham meccsen Cristiano Ronaldo sárgát kapott színészkedésért, nem ok nélkül. Stopliban táncolta el a Hattyú halálát, ami nem semmi, az pedig már csak az ő jól megérdemelt szerencsétlensége, hogy ha nem a ripacs, hanem a kiváló futballista bukik ki belőle, Niemi akkor is felemelte volna a kezét, és jogos tizenegyesnek kellett volna következnie. Eltelt egy hét, a világ nem változott sokat, a portugál a Derby ellen is előadta a nagyjelentet - 3-1-nél, az Old Traffordon -, és most meg is kapta, amit akart. A sunyiságot nem szeretjük annyira, örültünk volna egy sárgának ismét, egyik felünkkel leglábbis biztosan. Talán furán hangzik, másik felünk kicsit tiltakozott volna. Ronaldónak sárga, de ugyanakkor Mikelnek, Essiennek, Huntnak is csak az? Utóbbi három ugyanis helyben öt meccs eltiltást érő szabálytalanságokért kapta ugyanazt a büntetést az elmúlt fordulókban. Mikel szinte kivágta Parker alól a lábát, mire a legjobbnak tartott angol bíró Howard Webb annak ellenére csak sárgát mutatott fel, hogy az ilyenkor mindig heves Chelsea-játékosok és Terry is csak azért közelítettek a helyszínhez, hogy megvédjék Mikelt az esetleges fülesektől. Essien úgy taposott Osman lábára, hogy a zajmikrofonokból a tévéközvetítésbe hallani lehetett, ahogy reccsen a sípcsontvédő.. Szóval, nem rajtuk múlt, hogy nem tettek tönkre pályafutásokat. Különösen Hunt van a bögyünkben, akinek a Manchester City elleni megmozdulása láttán nincs szükség túltengő rosszindulatra ahhoz, hogy az ember azt higyje: éppen azt akarta tenni. Félreértés ne essék, ezek csak a leginkább szembetűnő esetek, lesek, tizenegyesek megítéléséről még nem volt szó, pedig sorolni lehetne a tévedéseket. Sokan hajlamosak lehetnek azt gondolni, hogy csak a sok kamerával vett tévéközvetítések miatt látunk több melléfogást, de ez biztosan tévút. Egyrészt egy kameraállásból is megállapíthatóan  egyérteléműen durva, veszélyes belemenésekről, igazi hóhérmunkákról beszélünk, másrészt nem az utóbbi két évben veszi kameraerdő a meccseket. Nem utolsó sorban következetlenségekre, nyilvánvalóan brutális szabálytalanságok rossz megítélésére ez nem lehet magyarázat. Ha az angol szövetség, az FA vezetői felfognák, hogy mi helyzet, és valódi tekintélyt szeretnének, nem csak a székük karfájába kapaszkodva a status quo, vagy szimplán a testület tiszteletét akarnák fenntartani, nem hagyták volna helyben Robbie Keane ügyetlen, de semmi esetre sem a fentiekhez mérhetően durva becsúszásáért kapott eltiltását, vagy az említett három játékost is eltiltották volna pár fordulóra. Mondjuk olyan "jelentéktelen" dolog kedvéért, mint az a bizonyos következetesség. Úgy tűnik azonban, hogy a bírói kar rosszul értelmezett, akár meg sem érdemelt tekintélye fontosabb, mint az Angliában még kétségtelenül létező fair play-szellem. Kérdés, hogy az FA bírói testülete és vezetői hallottak-e már arról, hogy nem volt még hatalom, amelynek a tekintélye csökkent volna attól, hogy a hibáit be is tudja ismerni? Persze, valószínűleg ők is tudják: ezt csak akkor lehet megtenni, ha valaki keveset hibázik, nekik pedig egyéb komoly bajaik is adódtak mostanság. Ettől függetlenül meg kellene tanulniuk kimondani - még akkor is, ha tudjuk: "kurva nehéz szó" -, hogy útelágazáshoz érkeztek. Meg kell tanulniuk, hogyan lehet úgy következetesnek maradni, hogy közben nem tűnnek sem vaknak, sem hülyének.

Semmi sem illusztrálja jobban a kialakult helyzetet, mint a szombati Reading-Liverpool meccs, amelyen a normális esetben pálya közelébe sem kerülő Stephen Hunt értékesített egy jogalan tizenegyest, amit az a Marriner játékvezető fújt be, aki a a Derby szabályos gólját nem adta meg les címén a Chelsea ellen, majd a második londoni gól előtt továbbot intett Sevcsenko valóban a labdára menő, de hátulról érkező, veszélyes szerelése után. Nem Essiennel, Hunttal, Mikellel, Ronaldóval van itt a baj, hanem a játékvezetőkkel. Az kristálytiszta, hogy a játékosokban még ugyanúgy megvan a bírók tisztelete, ahogy régen. A tekintély, amely elegendő ahhoz, hogy kézfogással rendezzenek le akár egy-egy nagyobb karambolt is, még köszöni szépen, él és virul. Éppen csak az a gond, hogy ha a dolgok mai menete nem kap tervezett gellert hamarosan, az is a múlté lesz nemsokára, a "Jó angol bírók" pedig kiszorítja a "Jó angol ételek"-et a világ legrövidebb könyveinek listájáról. Sajnos. Pedig mi úgy szeretnénk már újra a régi hévvel követelni Céronaldó sárgáját minden egyes fordulóban.

76 komment

Címkék: premier league fair play bírók

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr8260041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viszlat 2007.12.11. 10:19:08

Maximálisan egyetértek. A Chelsea-vel szembeni hihetetlen bírói "jóindulat" már tavaly is szúrta a szemem, de mostanra valóban rosszabb lett a helyzet. Nem tudom ki nézte a Middlesbrough - Arsenal meccset, ahol 1-0-ás állásnál az Arsenal játékosai nem tudták feldolgozni, hogy szarabbak voltak mint mi jugóban, ezért konkrétan egyikük ököllel képen törölte az ellent, miután az szerelte.

Christiani Ronaldo utolsó színészkedésével kapcsolatban pedig azt nem értem, hogy a partjelző mit nézett vajon, mert hogy a bíró nem látta, az egy dolog, de, hogy az oldalról tisztán látható műesést, hogyan tudta elnézni...

Viszlat 2007.12.11. 10:20:25

Az lemaradt, hogy természetesen nemhogy piros, de még csak sárga sem követte az arsenalos akcióját.

Ja és természetesen Christiano :)

Zsoltes 2007.12.11. 10:37:37

Azért Clattenburg spori se semmi :) nem véletlen szolt be neki Moyes és Fergusson is :D

güell (törölt) 2007.12.11. 11:24:13

viszlat, itt nem (csak) a cselzirol van szo.
amugy nemcsak a birok, az asszisztensek is kutyautok. a 4. biro jelzi, hogy robbie keane-nek pirosat kell adni, aki 30 meterre van az esettol? a partjelzo meg beinti a lest, de azt nem latja hogy utana a csatar meg kepentorli a vedot?

Andree 2007.12.11. 11:24:36

Hát igen. Csak a Liverpool meccseiről tudnék mondani jó pár elég komoly bírói tévedést. Volt olyan amit nekik jött jól /Everton ellen/ de volt ami meg nagyon nem /például a Chelsea vagy most a Reading ellen/. Szóval tényleg komoly gondok vannak.

delp 2007.12.11. 11:47:48

nagyjából helyénvaló cikk, az viszont nem igaz, hogy idei a probléma, legfeljebb idén még hülyébbek a sporik, mint korábban.

mink, olaszosok, évek óta értetlenül hallgatjuk a mindenkori szakértőktől, hogy hej de milyen fair az angol liga, hisz mecsenként alig mutat szabálytalanságot a statisztika. Nyilván nem mutat, hiszen odaát az a fő elv, hogy minden mehet tovább.

Az olasz foci okosabb, a spanyol technikásabb, az angol ligának meg marad a lendület, a keménység és legfőképp a "játék folyamatossága". Mintha központilag ki lenne adva a bírónak, hogy akármi történik, jobb ha nem fújsz, a lényeg, hogy pörögjön a játék, egy két törött ez-az nem számít. Persze legyen karaktere a bajnokságnak, de amikor a bíró már inkább a közönség megfelelő szórakozását tartja szem előtt és nem a játékosok testi éppségét, az számomra elfogadhatatlan.

A hülye magyar kommentátor persze elismerően csettint, hogy hej de férfias volt ez a hátulról, pároslábbal és micsoda remek bajnokság az ilyen, ahol a bíró erre csak annyit mutat, hogy tovább.

Az pedig külön döbbenet, illetve nagyban felelős a tendenciáért. hogy a keménységnek álcázott irreális durvaság szinte mindig kisebb büntetést von maga után, mint egy korrekt taktikai fault.

Indul a kontra, támadót lerántod= biztos sárga.

Indul a kontra, támadót tízméterről berepülve, nyújtott pároslábbal, talppal elkaszálod, hogy ide reccsen= öt perc beszélgetés a sporival ("ejnyebejnye többet ilyet ne lássak különben tényleg lapot kapsz").

Matfu 2007.12.11. 12:27:18

lehet, három féle lap kéne.. (mint 2 pont helyett 3 anno)

badblood 2007.12.11. 12:30:05

Na igen, a legutóbbi fordulóban "mindössze" három jogos büntit nem adtak meg a Chelsea-nek-ezt nem csak én, az "elfogult" mondom, hanem a szakkomentátor is, aki remélem nem volt elfogult.
(Wright-Phillips-et egyszer fellökték-no nem vállal,- egyszer felrúgták, Bellettit egyszer gáncsolták a Sunderlandi bekkek a tizenhatoson belül. Aztán Alex természetellenesen hátrafelé megnyúló mezét már észrevette a "jó" spori...)

Robinzonád 2007.12.11. 12:34:07

delp,
bocs de Materazziról is belinkelhetnél egy hátborzongató összeállítást. Nem a "korrekt taktikai fault" kifejezés illik a bácsira...
Az okos olasz fociról meg a Milan - Juve BL döntő jut az eszembe. De ízlésről kár vitatkozni.

delp 2007.12.11. 12:37:21

Robinzonád, Materazzi kirívóan durva játékos (volt), ilyen minden bajnokságban akad egy-kettő, de az általános tendeciának ehhez semmi köze.

szferi 2007.12.11. 12:48:58

pont a materazzi-félék miatt válnak a kirívóan durva szabálytalanságok tendenciává. Nem hinném, hogy a probléma hosszabb távon csak az angol bajnokságot érintené.

Robinzonád 2007.12.11. 13:01:55

delp,
elfogadom, de ez Huntra is igaz.
Nem hiszem, hogy az angol bajnokságban több lenne a szándékos durvaság, mint az olaszban, vagy bárhol a világon. Emellett lehet, hogy az angol valóban "fizikálisabb" és keményebb, de ez nem azonos a parasztsággal. A kirívósághoz bunkónak kell lenni, az pedig rendszerfüggetlen.

delp 2007.12.11. 13:15:49

szferi, ez nem igaz. a tendencia az elkövetés-következmény viszonya miatt alakul úgy, ahogy. az angoloknál bevett gyakorlat a kíméletlen, bárhonnan való becsúszás, illetve a bírók "amit lehet, nem fújunk le" mentalitása. Add össze a kettőt, és megkapod a helyzet okát.

Nyilván vannak mindenhol taplók, meg brutális faultok, de az angol bajnokságra igenis jellemző, hogy a keménység rendszeresen átcsap durvaságba, amelyet a bírók túlzottan is tolerálnak.

Lásd a tipikus a mondat: "ezt máshol biztos lefújták volna, de ez anglia".

_benito · www.nst.blog.hu 2007.12.11. 13:19:33

ez aztán szépen visszaüt a csapatoknak a nemzetközi kupákban és a válogatott meccseken is. szórják őket kifelé kétkézzel, mert amit otthon elmegy, azt nem mindenhol nézik el.

OFF
de ezt szopják a kézis lányaink is, az itthoni bírók egész máshogy fújnak, mint a vb-n, de úgy láttam, a románok ellen már egész kerekül sikerült alkalmazkodni.
ON

delp 2007.12.11. 13:23:37

Robinzonád, Hunt csak egy a sokból, a lényeg pont az, hogy a légkör és a bírók hozzáállása majd mindenkiből előhozza időről-időre az állatot.

Dean 2007.12.11. 13:25:02

Emlékszem még egy Inter-Róma (vagy fordítva?) meccsre, aminek a második félidejében 6 gól esett és 6 szabálytalanság. Szóval igen nehéz tendenciákról és a ligák "jellegzetességeiről" beszélni, mert csapatról csapatra és meccsről meccsre változik a helyzet. Az angol bajnokságban is egy meccs előtt 1 perccel még abszolút nem tudhatod, mi fog történni. Lehet, hogy hajtás lesz, 7 gól és összesen 3 szabálytalanság, de lehet, hogy 22 helyett csak 19 ember fejezi be a meccset, gólnélküli döntetlennel.

(Az említett meccs megvan nekem VHS-en, egyszer bedigizem és megosztom, mert az évszázad meccse volt :)

BruceWayne 2007.12.11. 13:30:07

volt egy Róma-Inter 98-99-as szezon, tavasz, 4-5 lett

Dean 2007.12.11. 13:31:41

Amit mondani akartam, az az, hogy néhány agresszív taplótól eltekintve(!) nem lehet igazán a durvaságok tendenciáiról beszélni. Egy átlagos agresszivitású játékos meccseken át lehet, hogy egyszer sem szabálytalankodik, aztán meg tempót téveszt és piros lap.
Az angolok semmivel sem durvábbak, mint bárki más, csak jobban hajtanak. Az olaszok sem durvábbak, csak szigorúbban és taktikusabban védekeznek. A spanyoloknál meg valahogy muszáj megállítani a technikás játékosokat :)

szferi 2007.12.11. 13:47:35

"a tendencia az elkövetés-következmény viszonya miatt alakul úgy, ahogy"

Igaz, de mindenütt ez a tendencia érvényesül, az angol liga "keménysége" miatt ott legfeljebb szembetűnőbb. A probléma a megfelelő büntetés hiányánál kezdődik, ez ugyanúgy érvényes a durvaságokra, mint a színészkedésekre. A játékvezető sem láthat mindent, de az ilyen nyilvánvaló eseteket utólag is keményen büntetni kellene. Ez csak példa, de Rivaldót 2002ben az emlékezetes színjáték után 10000 euróra (vagy svájci frankra?) büntette a fifa. Ez kb. 3 napi fizetése, nevetséges. De említhetném de rossi könyöklését 2006ból, vagy Grosso félreérthetetlenül szándékos műesését, ami az ausztráloknak a búcsút jelentette, ezeknek nem lett semmilyen következménye. (Ami a holland-portugálon történt, arról meg oldalakat is lehetne írni.) Az elkövető röhög a markába, és még csak senki le se szarja a történteket, ugyhogy a következő meccsen nyugodt szívvel újra meg lehet próbálni. Erre kellene már valamit kitalálni, mert a fegyelmi bizottságok nem csak hogy nem következetesek, de legtöbb esetben a kirótt buntetések is a vicc kategóriába tartoznak.

A "korrekt taktikai szabálytalanságokat" is büntethetnék bátrabban, ezek nemcsak megölik a támadójátékot, de minden fair play elvvel is szöges ellentétben állnak.

Robinzonád 2007.12.11. 13:49:50

Deannal értek egyet.
Az angolok keményebbek, de nem durvábbak, vagy alattomosabbak. A "máshol ezt lefújták volna" nem durvaságokra vonatkozik.
Nekem nem tűnik úgy, hogy több lenne a sérülés az angoloknál, mint máshol, pedig amit pl delp mond, abból ez következne.
_benito, szerinted több angol kap sárga v. piroslapot nemzetközi meccsen, mint az átlag???

szferi 2007.12.11. 13:51:44

Tendenciáról pedig azért beszélhetünk, mert szerintem több a szándékos szabálytalanság, mint mondjuk 5-10 évvel ezelőtt, a durvaságok csak a jéghegy csúcsa. De ez szubjektív, lehet h csak én érzem így.

wynarsky1 2007.12.11. 13:58:23

Gyerekek, ez egy jó post, rühellem én is a favágókat, és egy-egy rablógyilkos megmozdulás után én is állítanám ki a barmot, ahogy csak lehet, sokmeccses eltiltásról nem beszélve..akkor majd meggondolja magát, vagy nem....
amúgy azt úgy kell írni, hogy "higgye" nem pedig higyje, de ettől még jó az írás...

_benito · www.nst.blog.hu 2007.12.11. 13:59:31

mindenesetre egyszer becksi, egyszer meg rooney kiállítása miatt kerültek emberhátrányba világeseményen úgy, hogy aztán ki is estek...

szferi 2007.12.11. 14:22:23

benito, ez így jogos - valahol meg is érdemelték, csakhát azzal van a gond, amikor valakit NEM állítanak ki, esetleg befújják neki a jogtalan tizit, és ezért megy a csapat tovább...

delp 2007.12.11. 14:35:50

"Nekem nem tűnik úgy, hogy több lenne a sérülés az angoloknál, mint máshol, pedig amit pl delp mond, abból ez következne."

nekem úgy tűnik, hogy sokkal több sérülés van angliában kíméletlen durvaságból, mint máshol. Olaszoknál kirívó, ha valakit agyonrúgnak, és legtöbbször igencsak véletlen. Idén Figó lába tört el egy nem túl durva Nedved szerelés miatt, amiről tudok.

találtam némi statisztikát az ügyben, e szerint angoloknál jelenleg 5 játékos sérült lábtöréssel, és van még szoki lábközépcsontos is kettő (okok nincsenek írva, de nagyrészük valószínű nem sowumnisan korlátnak csúszott).
www.physioroom.com/news/english_premier_league/epl_injury_table.php

olasz listában csak Figo, persze túl sok az "undisclosed", talán biztosítási, talán egyéb (pl üzleti) okokból. Mindenestre lábtörést nem hiszem, hogy reális volna mismásolni.

www.covers.co.uk/pageLoader/pageLoader.aspx?page=/data/italy/seriea/injury/injuries.html

cooper (törölt) 2007.12.11. 15:51:31

Höhö, Hunt 10-es. Ő az irányító? A Reading egy meccsét se láttam még :) Mondjuk Anglia, haha, volt valami film(doksi), ami arról szólt, hogyan kell úgy legyakni az ellenfelet úgy, hogy a bíró ne lássa, VINNY JONES főszereplésével :)

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2007.12.11. 15:54:01

cooperügy: valószinűleg a "Mean machine" című remek filmre gondolsz
abban volt ilyen és tényleg Vinny Jones főszereplésével
imdb.com/title/tt0291341/

cooper (törölt) 2007.12.11. 15:59:38

pancho, köszönöm, én csak a BBC láttam valami beharangozót :) anno

Robinzonád 2007.12.11. 16:04:05

_benito
Beckham azon szándékos durvaságára gondolsz, amikor a hasán fekve billentett oda a védőnek????!!!!
Hülyeség volt, ki is állították érte, de durvaságnak nevezni nevetséges. Rooneynál is hasonlóan volt durva az eset. Ezek nem azt mutatják, hogy vadállatok lennének az angolok, mert a bajnokságban ez megengedett!
Erre az érvelésre most csak egy egyest tudok adni.

Robinzonád 2007.12.11. 16:07:17

delp,
nem győztél meg. A lábközépcsontsérülés pl. a legrosszabb példa. Ha jól emlékszem, vanPersie gólörömében törte el ezt a részt... Persze lehet, hogy angliában a gólöröm is sokkkkkkal durvább.

delp 2007.12.11. 16:36:49

Robinzonád, a lábközépcsontot épp azért említettem külön, mert nem akartam a normál lábtörések közé venni, mivel -ahogy magad is mondod- ezek elég sokféle okból származhatnak.

gólöröm közben sérülni viszont kifejezetten olaszos, kéretik legalább a férfiasságnak ezt a vetületét meghagyni nekik.

calcio_di_rigore 2007.12.11. 16:36:57

szferi, Grosso helyzetében ki nem esett volna el? Senki sem kötelezheti, hogy ugorja át az előtte keresztbe fekvő védőt, ilyenkor 10-ből 9-en beakasztják a lábukat és esnek. Ennél sokkal kirívóbb valódi műesések vannak.

A témához kapcsolódva, engem mint "olaszost" sokszor zavar, hogy egy keményebb test- test elleni küzdelmet is állandóan lefújnak. Ha Totti szar helyzetben van, esik, és már szól is a síp. Majdnem ugyanez Del Pierónál, de lehetne sorolni. Egyrészt el kell kerülni, hogy a durva belépők száma megsokszorozódjon, másrészt ha mindent lefújnak, ne csodálkozzunk ha a játékosok már egy lágy szellőtől is elesnek, várva a szabadrúgást.

Robinzonád 2007.12.11. 18:56:49

calcio...
Grosso műesésében az a bántó, hogy ezzel sikerült továbbjutni a csoportból..., szerintem ezért olyan emlékezetes. A világbajnoktól mégis csak többet várna az ember.
A csalás meg szerintem csalás, ha kicsi, ha nagy, mert az így szerzett gól pont annyit ér, mintha tisztességes körülmények között esik.

A többivel egyetértek, a bírókon múllik, hogy tudnak-e elég következetesek lenni. Ez lenne a dolguk...

crouchy 2007.12.11. 19:14:04

ideális téma.. én csak remélni tudom hogy a bírok "csak" vakok, és nem valami oltári nagy disznóság van a susnyásban.. mindenesetre az "okos olasz foci"n jót röhögtem. Az angol kemény de nem alattomos. A spanyol nagyon alattomos és kemény. az olasz a kettő között van. de szar.

crouchy 2007.12.11. 19:14:54

jah és valaki mondja meg hogy most akkor nyerni kell a poolnak vagy elég a döntetlen? mer ez a szar ns már megin alkotott. újságban más volt mint honlapon..

Ronal-d'oh! 2007.12.11. 20:33:10

crouchy: tökmind1, mert kikaptok :P:D

szferi 2007.12.11. 22:14:35

calcio, grossonál az volt a legbántóbb, h simán továbbvihette vagy beadhatta volna, mégis a c verziót választotta... egyébként ha a védő legalább hozzá ért volna, de mégcsak nem is érintette!!!

Nedved11 2007.12.11. 22:15:27

Az olaszok nem csoprtmeccsen verték meg az ausztrálokat, másrészt ott 10-en fejezték be a meccset, szóval ausztrália vessen magára ha nem tud emberelőnyben gólt lőni.:P Nézd meg C fasz hányszor feldobta már magát a kemény angol fociban és mindig bezabálták a bírók, asszisztensek.

d3vnull 2007.12.11. 22:25:30

paszek : ezt légyszí felejtsd el itt! Köszönjük.

szferi 2007.12.12. 07:20:11

nedved11, pont ez az, h nem is csoportmeccsen, hanem már a kieséses rendszerben... engem egy ilyen eset nem annyira zavar egy inter-cagliarin vagy MU-southamptonon, de a vb nyolcaddöntőn azért ennél nagyobb a tét, és függetlenül attól h kinek szurkolsz, szerinted ez a módja egy meccs eldöntésének? Nehogy már megveregessük grosso vállát! ennek már köze nincs a focihoz, sztem undorító, amit csinált. Az ilyen eseteket példásan kéne - ha máshogy nem, utólag - büntetni, az elvenné a játékosok kedvét a durvaságoktól meg a színészkedéstől is. Egyébként a vb-ken lassan már csak röhögni léhet, a bíróknak köszönhetően

delp 2007.12.12. 10:50:05

Robinzonád: calcio...
"Grosso műesésében az a bántó, hogy ezzel sikerült továbbjutni a csoportból..., szerintem ezért olyan emlékezetes"

úgyérted a ghana, usa, cseh, olasz csoportból? milyen lehet, ha valamire nem emlékszel ennyire???

egyébként ez az ausztrál-olaszozás teljesen off. lehet nem szeretni az olaszokat, de azon a meccsen úgy kap Materazzi egyből pirosat, hogy gyakorlatilag hozzá sem ér az ausztrálhoz (inkább zambrottát faultolja), aki erre bemutat egy olyan gurulós figurát, ami taljánban már húsz éve is ciki lett volna. (ezen valamiért sosem hőzöngenek az olaszokat nem kedvelők).
www.youtube.com/watch?v=3AmPy5GtX5Q

A tizunál mi az istenért ne esne el Grosso, ha az idióta keresztbefekszik előtte?! A labdához nem ér a védő, átugrani meg nem kötelező. Ráadásul lényegesen több kontaktus van (pl. a 42 mp-nél látható tisztán, hogy könyékkel megüti a lábát), mint a kiállításnál.
www.youtube.com/watch?v=QyQi_VVxj4s

Azt meg egyáltalán nem értem, hogy egy jogtalanul tíz emberre redukált válogatottnak megítélt jogos tizenegyesnek mi köze van ahhoz, hogy az angol ligában a sok lelkes tapló agyonrúgja azt a néhány külföldit, aki nem csak futni tud, a spori meg együtt tapsol hozzá a közönséggel.

mook 2007.12.12. 11:00:37

Srácok, a lábközépcsont (jól írom?) törés/repedés okaként leggyakrabban a cipő (!) szokott felmerülni. Hogy nem tart jól itt vagy ott. Nem a kemény hátvédsor.
Amúgy szrintem amit Angliában jobban engednek, az a test-test elleni küzdelem, nem a durva, aljas szabálytalanság.
Vannak is olyan csapatok, amelyek a test-test elleni takltikára építenek, ilyen volt az utóbbi években pl. a Bolton. Idén, Big Sam nélkül nem tudom, hogy milyenek.

delp 2007.12.12. 11:13:49

robinzonás, szferi és a többiek: ha igazán komoly meccset befolyásoló, kabaréba illő színészkedésről van szó, akkor ezt választanám:

www.youtube.com/watch?v=CllT_iZEblE

habitang · www.nst.blog.hu 2007.12.12. 11:26:47

delp

Ezt valamiért előszeretettel hozzák fel, holott csak a vetődés a túlzás - az tényleg, Gerrard szeret kiterülni mint a béka!:))- de Gattuso rántja vissza Gerrard kezét. Ez tizi, a meccset nem a vetődés döntötte el, ezt leginkább szurkolók mondták, nem a Milanosok. Viszont az igaz, ha nem dobja magát, valószínűleg nem adnak büntetőt akkor sem, ha jogos lett volna.

szferi 2007.12.12. 11:37:19

Ne beszélj már butaságokat, delp! Nem tudom fociztál -e valha, de Grosso helyében a játékosok 99,9 %-a beadta volna a labdát (mer a játék célja a góllövés, nem?), volt is érkező. Ha legalább hozzáér valaki, vagy már nem tudja befutni, stb. és feldobja magát, az még érthető lett volna valahol. Eza fasz viszont inkább elesett, szerinted ez helyes??? Téged is minősít, ha az ilyen szintű alattomosságot megmagyarázod, pláne ha véded is.

delp 2007.12.12. 11:43:37

habitang

háát..., ha ez visszarántás, meg jogos tizu akkor marad a közhely, hogy "ha minden ilyenért tizenegyest adnának..." egyébként az egész dolog a Grosso esettel való példálózás kapcsán került képbe.

Gerrard érdekes figura, tán az úgymond angol foci legnagyobb ikonja (nagyon fut, nagyon kemény, nagyon lő) , egyben tökéletes ellenpéldája az angol játékosok sematizáló dicsőitésének (aljas lábtörések és rendszeres műesések).

de ez most már bőven túlbeszélve, inkább örüljünk Némethnek, aki "can't stop scoring".
www.youtube.com/watch?v=fkgifkBQ4tU

delp 2007.12.12. 12:03:55

szferi, ne beszélj már hülyeségeket, inkább nézd meg a videót.

egyrészt valószínű nem tudná beadni, mivel az eléfekvő ausztrál feltartja annyira, hogy a másik védő megakadályozza a bepasszt.

továbbá nézd már meg a negyvenedik másodperc környékén, hogy o'neil (ha jól emlékszem a névre) akarva-nemakarva, de kiteszi a könyökét, amitől valószínű akkor sem tudná átugrani/megkerülni, ha akarná.

harmadrészt ennyi erővel minden buktatásra mondhatnád, hogy az a fasz miért nem ugrotta át a lábat.

negyedrészt az ilyen "fociztál e valaha" beszólás a magas lóról olyan kínos hangulatot teremt, mintha egy egykori megyekettes múltjára büszke kocsmai megmondóval vitáznék.

szferi 2007.12.12. 12:37:19

Elnézést ha sértett, de csak azt akartam mondani h én pl. a játék hevében nem azon törném a fejem, h mikor tudok elesni, hanem h hogyan tudnám adott helyzetből megjátszani a labdát. De szerinted ez a játék része, és a megmozdulás teljesen rendben volt, így kell ezt csinálni. Úgy véded ezt a nyilvánvaló suttyóságot, hogy már csak szobrot kéne emelned a fekvő Grossónak. Ez a kínos.

delp 2007.12.12. 12:45:00


nyilván mindenkinek azt kéne tennie, amit te tennél, amikor a haverjaiddal labdázgatsz, különben suttyó

szferi 2007.12.12. 12:50:55

Nyilván nem, de valamilyen szinten be kell tartani bizonyos normákat. Utolsó kérdés, de szerinted erről kell szólnia a játéknak??? Még egyszer elnézést ha elvetettem a sulykot, de függetlenül attól h kinek szurkolsz vagy ki a kedvenc játékosod, elismerhetnéd ha szándékosan, szabálytalanul, ráadásul aljas módon jut előnyhöz.

szferi 2007.12.12. 12:53:56

Elgépeltem egy vesszőt: 'szándékosan szabálytalanul'

delp 2007.12.12. 13:19:02

sztem a játék normáiba bőven belefér, hogyha egy hülye eléd veti magát, akkor átesel rajta

Nedved11 2007.12.12. 13:23:07

delp-nek igaza van nem kötelező átugrani senkit senkinek, nyilvánvaló feltartás volt szvzsz.

szferi 2007.12.12. 13:28:20

én nem ezért szeretem. sajnállak.

Adamfark 2007.12.12. 13:41:23

United szurkolóként mondom, hogy Ronaldo hétvégi 11-ese nem volt az, de aki az előző heti (Fulham elleni) esetnél kételkedik, az nézze meg ezt a képet: tinyurl.com/2u8pdv
Majd magyarázza már meg nekem, hogy mi mást tehetett volna Ronaldo???
Még ha nem is ért hozzá Niemi, akkor is egyértelműen az elkaszálás volt a célja, mert a labdát Ronaldo laposan pöccintette el mellette, ehhez képest kézzel a játékost akarta elérni.
Már a szándék is büntetendő!!!
Különben nem értem, hogy miért tiltakoznak a Fifánál, és az Uefánál is a videóbíró bevezetése ellen. Mert ahogy a nagyobb sporteseményeken bevezették a headsettet a játékvezetői hármas közötti jobb kommunikáció érdekében, akkor a videó bírót miért ne lehetne bevezetni - szigorúan a játékvezetők munkájának segítésére.
Amikor az eredeti szabályokat megalkották, még sem a technika nem állt készen, sem a játék gyorsasága nem indokolta a bevezetést, ma viszont már minden elem összeállt.
Az meg egy hülye érv, hogy nem tudnák mindenhol biztosítani. A headset sincs ott minden megye II. meccsen.... Ha elfogadjuk, hogy ez csak egy segédeszköz, és ezzel beismernék a bírók "tévedhetőségét" akkor legalább olyan simán lehetne alkalmazni , mint az amerikai fociban. Ott olyan respect-je van minden bírónak, hogy ha valaki egy rossz szót is szól rájuk, azonnal komoly eltiltásokat kap a ligától, de kevesebb is a megkérdőjelezhető döntés, mert akinek kétségei vannak, az visszanézeti. Azt hiszem a foci bíróknak is sokkal jobb lenne így, mert nem fordulhatna elő olyan eset, mint Frisk esetében, aki konkrétan azért hagyta abba a bíráskodást, mert életveszélyesen megfenyegették.
Nem is igényelne komoly befektetést, mert a mai televíziós technikával is, ha a 4. játékvezető csak a hivatalos közvetítést is nézi egy monitoron, akkor is a bíró segítségére tud lenni.
Gyaníthatóan ez történt Zidane-Materazzi féle fejelős páros esetén....
Akkor meg minek elutasítani?

Corwin 2007.12.12. 15:39:21

Vehehehe...
Te delp, azt nem gondolod, hogy kicsit elfogult vagy?
Ha egy AUSZTRÁL keresztbefekszik az OLASZ előtt, akkor belefér, hogy átessen rajta, és tizenegyest kapjon, míg ha az OLASZ a kezénél fogva húzza vissza az ANGOLT, akkor az ANGOL a csaló, mert eldobja magát?
vehehe...röhögnöm kell.

Robinzonád 2007.12.12. 16:22:47

delp,
oké, nem emlékszem, honnan jutottak tovább csalással az okosfocizó olaszok. Ez mennyiben hitelteleníti az érveimet?????
És mitől lett volna ez jogos tizenegyes? Azért mert én nem emlékszem, hogy a vb melyik szakaszában volt?? Attól mert szereted az olasz focit, még nézhetnéd a csalást csalásnak. Vagy nagyon elrontaná az örömödet?

Normális embernek elrontja a kedvét a csalás, ha a saját csapata csal az különösen. Persze ez benne van a játékban, de szeretni nem tudom. Maradona egy isten volt, de attól még nem gondolom, hogy 86-ban az első golja fejes lett volna.

delp 2007.12.12. 16:25:01

corwin, nekem az a kéz-visszahúzás nem tűnik annyira egyértlemű szabálytalanságnak, mint az eléfekvés, de elfogadom, hogy előbbi is megadható tizu, ugyanakkor ettől még Gerrard nagyon látványos műesést produkál.

ha egy olasz követte volna el, akkor menne az "ilyenek ezek", míg így heroikus cselekedet és persze "jogos volt, semmi kétség, mert hozzáértek a kezéhez".

d3vnull 2007.12.12. 16:25:31

Hogy egy le nem zárt kérdést megmagyarázzak :

Delp : Hogy Materazzi miért kap pirosat? Azért mert gólhelyzetben lévő játékost akadályoz kvázi utolsó védőként; ha a labdát találta volna el nem kap. Ezért.

Egyébként én úgy gondolom nem az a lényeg, hogy egy ill. két esetben mi történik (és ilyetén kicsit meddő a linkelek-egy-dolgot-youtuberól- mire-te-egy-másikkal-érvelsz), hanem az, hogy egy csapatnál ill. játékosnál rendre ilyen esetek vannak az egyesekben visszatetszést kelt (bennem tömény utálatot). És pl. az olaszok ilyenek, a portugálok ilyenek. Lehet Gerrardtól repülést linkelni, de azt talán nem vitatja senki, hogy azért nem játszanak ilyen téren egy ligában az angolok és olaszok/portugálok. Baszok a déli temperamentumra, én nem bírom az ilyet, de tiszta sor, hogy erre is van igény.

d3vnull 2007.12.12. 16:28:08

delp : ha egy olasz követte volna el, akkor menne az "ilyenek ezek", míg így heroikus cselekedet és persze "jogos volt, semmi kétség, mert hozzáértek a kezéhez".

Valamelyest igazad van. Csak épp szignifikáns különbség van a "baszki, már megint" és a "baszki, odanézz" közt. Ha érted mire gondolok...

delp 2007.12.12. 16:39:33

d3null: Valamelyest igazad van. Csak épp szignifikáns különbség van a "baszki, már megint" és a "baszki, odanézz" közt. Ha érted mire gondolok...

pont erről beszélek, hogy a sztereotípiák súlyosan befolyásolják a véleményt, mert ami kilóg, azt sokan nem hajlandóak észrevenni (sokszor magam se vagyok kivétel, nyilván).

Gerrard pl imád látványos műeséseket produkálni, de a legtöbben inkább a kőkemény hajtós önfeláldozó csapatkapitány képét szeretik viszontlátni benne.

Materazzi nem utolsó védő, Brasciano meg nem egyedül lép ki, mivel Zambrotta ott fut mellette, sőt inkább már előtte .

Robinzonád 2007.12.12. 17:01:18

delp,
lehet, hogy Gerrard "imád látványos műeséseket produkálni", de túlzás lenne azt állítani, hogy ezzel lehet a legjobban leírni Gerrard játékát, és ezért van, hogy "sokan a kőkemény hajtós önfeláldozó csapatkapitány képét szeretik viszontlátni benne." Hosszabb lenne az a video, ami az utóbbi Gerrardot mutatná be, mint ami az előbbit. Hm?

Persze itt is igaz, hogy a mi kommunistánk az jó kommunista, a tiétek meg... Egy angol pl. azt fogja mondani, hogy az angol bajnokságban a legendás diverek a külföldiek (C. Ronaldo, Henry, stb).

Corwin 2007.12.12. 17:02:06

delp: ha észrevetted volna, éppen arról beszéltem, hogy elfogult vagy. ühümm. "A kéz visszahúzás nem tűnik annyira egyértelmű szabálytalanságnak, mint az eléfekvés" vehehe. Mármeg súlyozzuk a szabálytalanságokat a 16-oson belül?

A másik: nem mondtam egy szóval sem, hogy Gerrard egy szent. (Pool rajongó vagyok, és angol focit szeretem. )
Egyetlen futballista sem az. De azért előbb kiáltanék egy légiveszélyt, ha egy olasz tör be a 16-osra, mint ha egy angol.
De ettől még ugyanúgy tudom utálni a borzasztóan látványos műeséseket, legyen az egy PL vagy egy SerieA meccsen, mindegy. És kövesse el azt bármilyen nemzetiségű futballista. Csak tudod, az a baj, ha a szívednek kedves csapatból követik el, akkor hajlamos az ember nyelni egy nagyot, és várni a bíró ítéletét.
Semleges nézőként sokkal könnyebb alázni a műesés végrehajtóját.(ellendrukkerként meg pláne...)

Janek 2007.12.12. 17:03:33

Angol összefoglaló megint nem lesz?! Sztem nem csak én hiányolom.... Itt azonban találtok egyet: premierliga.blog.hu

d3vnull 2007.12.12. 17:04:00

Chelsea drukker vagyok, tehát gondolhatod, hogy azért úgy annyira nem akarom Gerrardot védeni, viszont meg szoktam nézni a Pool meccseit és soha nem tűnt fel nagy műesősdi. Nyilván vannak ilyenek (láttuk azért), de sokkal kevésbé jellemző mint olasz/portugál válogatottakra. Csakúgy mint a portugáloknál az olaszoknál is akkor jön ki igazán amikor együtt a brancs (válogatott). Nekem valahogy nem tetszik az a mentalitás, hogy ha nem bírunk az ellenféllel vetődjünk. Tudományosan még nincs bebizonyítva, hogy 0-0nál másfélszeres a gravitáció, de a déli/délnyugati aranyifjak már felállították az axiómát.

szferi 2007.12.12. 17:49:38

Nagyon fasza volt a videó, azt mondani h grosso feldobta magát kurvára nehezedre esett volna, könnyebb bizonygatni h más is csinált már ilyet, értem én

szferi 2007.12.12. 17:56:15

A cikk meg pont arról szólt h az ilyen negatív jelenségeket ki kellene szorítani a focipályáról, nem rábólintani és vállon veregetni az elkövetőt. De lehet hogy ezt nem fogja fel mindenki.

calcio_di_rigore 2007.12.12. 18:54:27

Egyszerű ez a Grosso eset, a védőnek nem kell a támadó elé feküdni a 16-oson belül, és akkor nem esnek el benne, nincs tizi. Ha ezt lehet, akkor holnaptól fasza kis taktika lesz: ha elviszik mellettem a labdát lefekszek, aztán a támadó vagy lelassul a gátfutástól, vagy elesik, ami műesés ugye... Az akadályozás esete forog fenn, bárhonnan is nézzük...

ktn 2007.12.12. 20:20:15

az "okos olasz" foci megjegyzést fikázók számára egy gondolat.

érdemes lenne egyszer megnéznetek egy olasz bajnokit, és megszámolni, hogy egy olasz bekk viszonylag tiszta helyzetben hányszor vesz le a labdát, tartja meg és kezdeményez támadást belőle

vs.

hányszor fejeli/rúgja vissza a mezőnybe

aztán ugyanezt megszámolni az angol/német, de akár még a spanyol bajnokságban is.

ja, hogy ez nem olyan látványos és "offenzív"? hogy a bölcsék kövét cipelő szferit idézzem: "sajnálom".

béke veletek:)

habitang · www.nst.blog.hu 2007.12.12. 20:42:52

Adamfark

A játékosoknak is van természetes és természetellenes testhelyzetük esés közben. Ronaldóé nem az volt. Mindenki tudja, mi a színészkedés, és mi nem. Ha már a szándékról beszélünk: a bíró átvágásának szándékáért mi jár? Ha nem jön be, ugyanolyan jó csávó vagyok, mint aki meg sem próbálja? Te vajon így viselkedsz az életben? Ha időben rájössz, hogy át akarnak rázni, nem haragszol, mert nem történt semmi?

Ronaldo előbb kezdett ugrani, előbb színészkedett, előbb szabélytalankodott, mint Niemi elérhette volna, és kész. Ez sárga volt, nem tizi. Mindenki tudja, kb. milyen testtartással akarta volna átugrani a kapust.

Amúgy nem erről szól a poszt, de ha már erre a részre reagáltál..:)

crouchy 2007.12.12. 21:57:52

nekedx ezt pont eltaláltad:) nagyon okos vagy:)

szferi 2007.12.12. 22:01:09

Ktn! Eltévesztetted a házszámot. Egy sort sem írtam az "okos olasz fociról", de gondolom jólesett a megjegyzés.

Lehet h nekem az angol foci az etalon, neked meg az olasz, de a tudatos/durva stb. szabálytalanságokat egyikben sem bírom. Béke veled :)

ktn 2007.12.12. 22:59:04

szferi, nem is az okos olasz foci miatt idéztelek meg, hanem néhány minősítgetés miatt, ami sztem nem volt korrekt (ld. "nem tudom fociztál-e valaha").

a grosso-ügyhöz:
ne felejtsük már el, hogy az egy vb-nyolcaddöntő 93. perce volt 0-0-nál, amikor az olaszok emberhátrányban voltak. egyrészt nem egy klasszikus műesés volt, amit grosso csinált, mégha vitatható is. másrészt, és ez a fontosabb, kíváncsi lennék arra, hogy akik a karosszékből ítélkeznek, azok vajon hogyan döntenének hasonló helyzetben.

szferi, baráti jobbot nyújtva ismét idézlek, egy végszó kedvéért: bár bizonyára mindnyájan jól tudunk focizni, mégsem mi vagyunk ott, az adott pillanatban, hanem pl. grosso és tsai:)

Ronal-d'oh! 2007.12.19. 14:07:50

Tegnap alkotott Bennett a City-Spurs meccsen...
süti beállítások módosítása