Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Magyar utánpótlás a nevelőedző szemével

2010.03.07. 19:56 heinrich

A héten rendezett olasz-magyar utánpótlás selejtező, és az oroszok elleni barátságos meccs kapcsán most újra a világbajnokságon túlra tekintünk. Mivel jómagam csak fél éve nézem, látom közelebbről a labdarúgó utánpótlás-nevelést, elöljárómhoz, a Baráti Bőrlabda FC edzőjéhez, Kender Zsolthoz fordultam vendégszerzős posztért, aki tíz éve foglalkozik a korosztályos képzéssel. Ma este ő lesz a vendégünk a Rádió Q-val közösen üzemeltetett sorozatunkban, és az utánpótlás-képzés sajátosságai mellett a terület törvényi, jogszabályi hátterével is foglalkozunk, hiszen beste esőfelhők gyülekeznek a nevelőegyesületek feje fölött.

Az utánpótlás első és legfontosabb szempontja, alapcélja az, hogy felnőtt játékost akarunk nevelni, olyat, aki a legmagasabb színvonalon képes játszani. Éppen ezért az utánpótlás edző is a BL-döntőhöz, a vb-döntőhöz  és az Eb-döntőhöz viszonyít, az ott látottakat használja. A labdarúgás mára felgyorsult, a terület viszont leszűkült, éppen ezért olyan játékosokat kell nevelnünk, akik kis területen rendkívül gyorsan tudnak játszani.
 
A legkisebbeknél (5-6 év) a legfontosabb cél a játék, a rendszeres mozgás megszerettetése, az alapvető játékszabályok – melyik az én kapum, mi a gól, hová kell gólt lőni, nem érünk kézzel a labdához – megtanítása, és a technikai elemek megismertetése – a labda megállítása, labda rúgása belsővel, fordulás a labdával mindkét irányban – a cél.

Fontos, hogy ebben a korban mindenkit foglalkoztatni kell, aki jelentkezik! Nem lehet különbséget tenni, mert aki nem lesz profi játékos, annak is kialakul a sportághoz való pozitív kötődése; az szurkoló lesz, sportvezető, játékvezető vagy szponzor, illetve gyermekét majd támogatja abban, hogy ezt a gyönyörű sportot űzze. Ezek a tényezők is igen fontosak, hiszen a magyarországi tömegbázis egyre csökken. A másik ok, ami miatt nem lehet, nem szabad különbséget tenni: a gyermekek fejlődése ebben a korban nagyon eltérő tempójú, a naptári és a biológiai életkor között 2-3 év különbség is lehet. A kiválasztás folyamata 6-7 éves korban kezdődik és legkorábban 12 éves korban záródik le!
 
A következő lépcső nagyjából 7 éves korban jön el; a koordináció-fejlesztés, kar-láb munka összerendezése, futóiskola alapgyakorlatok oktatása. Technikai képzés: átadások belsővel, külsővel, átvételek belsővel külsővel, fordulás belsővel külsővel, fejelés alapjai. Taktikai szempontnak vehető a párharcok megszokása, az egy-egy elleni játék.
 
A mérkőzéseken ez a korosztály négy a négy ellen játszik. Általában a rombusz forma a cél, mivel ma minden topcsapat tolódásos területvédekezést játszik, és annak ez az alapköve. Ezt még direkt módon nem oktatjuk ebben a korban, mert el kell kerülnünk a túlzott sematizációt.

A lényeg: 6-12 éves kor között az összes technikai elemet, valamint az egyéni védekező és támadó taktika alapjait meg kell tanítani. Ebben az életkorban a legintenzívebb a motorikus képességek fejlődése, minél szélesebb mozgáskultúrát kell adni a gyerekeknek, így a későbbiekben is könnyebben fognak új mozgásokat elsajátítani. A technikai elemeket készség szinten kell elsajátítaniuk, azaz ki kell alakítanunk dinamikus sztereotípiákat (ez az a bizonyos, ha álmomból felkeltenek, akkor is tudom effektus, a mozgás végrehajtása már a tudatos szint alá kerül, mint amikor vezetés közben úgy váltasz, hogy oda se nézel). Ehhez folyamatos ismétlésre van szükség. Az edzések tervezésénél mindig egész nevelési évben gondolkozunk, azt bontjuk vissza makro- és mikrociklusokra. Mikrociklusonként ismételünk, a mikrociklus hossza általában négy-öt hét.

Azt, hogy melyik életkorban mit kell tanítani, alapvetően meghatározza a szervezet fejlődése, az élettan. 12 éves korig, a hormonális fejlődés megindulásáig nincs értelme célzottan erőt fejleszteni, komplex gyakorlatok végzése során ez járulékosan amúgy is jelentkezik. Sok esetben nem azért nem tanítunk valamit bizonyos kor előtt, mert a gyerekek nem tudják megtanulni, hanem azért, mert túl sok időt venne el az időszerű, sürgős feladatok elvégzésétől. Itt kell kitérni az oktatási deficit kérdésére. A magyar gyerekek az infrastrukturális helyzet miatt komoly hátrányba kerülnek nyugat-európai társaikkal szemben, hiszen évi két hónap deficitben vannak, ez pedig 12 év alatt 24 hónap, azaz 2 év!
 
A szakmai tudás mellett az utánpótlás edzőknek emberi erényekkel is rendelkezniük kell. A legfontosabb a gyerekekhez való hozzáállás-attitűd, lebontva: pedagógiai érzék, következetesség, hitelesség, lelkesedés, alázat, módszeresség, jó kommunikációs készség (Szülők!), és ezek után jön a szakma: ismernie kell a rá bízott korosztály életkori, élettani, pszichológiai sajátosságait, a mozgás- és gyakorlatanyagot, és tudnia kell motiválni, sikerélményhez juttatni a gyerekeket, ügyeset, ügyetlent egyaránt.
 
Azt hiszem, a futball edző külön állatfajta. Ez nem egy munka, és talán nem is hivatás, sokkal inkább valami szenvedélybetegség. Nálunk „drogosnak” lenni se leányálom, az utóbbi 20 év csupa bad trip: Mexikó, magyar-jugó Csank Janival, vagy a svédek elleni 0-1 a Népstadionban (Ibra a meccs végén Kiráy szeme közé) – még ma is fáj, a kapu mögött ültem. Egy-egy ilyen meccs után, az edzés végén a szülők kiadják a dühüket, csalódottságukat – a „márpedig az én gyerekemből nem lesz focistától” eljutunk a „talán majd ők”-ig.
 
A hullámzó stressz, a feladatok sokszínűsége újabb és újabb kihívásokat hoz nap nap után. Ezzel együtt a felelősség óriási az alanyok, a játékosok felé is. Minél fiatalabbak, annál nagyobb. Azt hiszem, aki gyerekekkel foglalkozik, annak egy picit legbelül gyereknek kell lennie, úgy, hogy közben ő a példakép, az isten, a vezérürü.

Talán nincs királyi út, talán több út vezet a célhoz, talán csak egy. Mindenesetre a cél közös; olyan felnőtt játékosokat nevelni, akik a nemzetközi porondon is komoly eredményeket érhetnek el. Manapság elég messze vagyunk ettől. Biztos vagyok benne, hogy mi edzők is felelősek vagyunk a kialakult állapotokért. Sok mindenen nem tudunk változtatni, de rajtunk is múlik, jó irányba fordul-e a szekér, és hogy milyen mentalitással ülünk a bakon.

Minden országnak, minden nemzetnek saját futballfilozófiája van. Ez maga a kollektív tudat a futballtársadalom szintjén. Egyaránt jelent stílust, erényeket és gyengeségeket is. Sokszor szóba kerül, hogy a magyar futballfilozófia, mint olyan, megszűnt létezni; véleményem szerint ennek nem az eredménytelenség az elsődleges oka, hanem az a szakadék, ami megjelent az amatőr foci, az utánpótlás foci és a kirakat között.

Egészen 2009-ig a kis focisták zöme nem is ismerte a magyar felnőtt játékosokat, a magyar csapatokat. Külföldi sztárokat választottak példaképnek, angol, német, spanyol, olasz bajnoki meccseket néztek és természetesen a BL-t. A Debrecen és az U20-as válogatott sikere fordított ezen a dolgon, félő, hogy csak átmenetileg; mindenesetre most Rudolf a sztár – nekünk pedig az utánpótlásról kell gondoskodnunk.

31 komment

Címkék: szakértelem több mint foci jobb labdarúgásért alapítvány utánpótlás

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr711817099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anonim222 [semleges néző] (törölt) 2010.03.07. 20:34:38

furcsa vallomás egy belsőstől. de le a kalappal előttük, a munka miatt. én nem így állnék hozzá, mert a cél nem egy vérprofi atléta, hanem egy sportszerető, egészséges ember felnevelése lenne (szülő volnék). hogy ne a százból egy "tragédiája" legyen a végkicsengés. na, kár volt elsőzni :).

Iustizmord 2010.03.07. 20:41:54

megjegyzem, a fiam elsős általánosban, jár fociedzésre heti kétszer (nem cél hogy profi legyen, polgári pályára szánjuk, atomtudós, űrhajós, plasztikai sebész, sztárügyvéd, ilyesmi)

érdekes látni hogy ilyen orban olyanok mint a kis csikók: ficánkolnak, de nem mindig tudnak odafigyelni magára a feladatra. az én fiam pl múltkor aranyosan odaintegetett nekem - miközben mellette vitték el a labdát :o) de a többi is néha kihagy 2-3 mp-re, látszik h máshol jár az esze :o)))

amúgy az a 2-3 év különbség naptári vs fejlettségi kor között nagyon is igaz, 3 kk gyermek szülőjeként , számos ismerős család 1-10 éves gyermekei ismeretében írom.

Titi120 2010.03.07. 21:28:04

Közben hallgatom a műsort, Juhász Roland is Buli - fan, tudja a srác hol játszák az igazi focit ! :)

MSammer6 2010.03.07. 23:03:34

@anonim222 [semleges néző]:

Az én nagyobbik gyerkőcöm egész tehetségesnek tűnik, szeretném, ha amikor már elég érett lesz hozzá, valóban legyen módja választani a sportkarrier és a civil élet között. Ehhez az kell, hogy megfelelő, normális légkörben a lehető legjobb, profi képzést kapja.

Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2010.03.08. 07:39:07

Érdekes poszt volt, számomra csupa újdonsággal.
Köszönet érte.

rizla 2010.03.08. 07:50:44

érdekes, a jövőben jöhetnének még cikkek a témával kapcsolatban zsolt segítségével, lenne mit boncolgatni bizonyára. mindenkit az érdekel, hogy miért rosszabb a mi utánpótlás-rendszerünk, és hol romlott el a világszínvonalhoz képest.

Istvan Kovacs Berlini Magyar TV 2010.03.08. 09:04:06

Érdekes problémák is előadódnak: fiam a 6-7 éves korosztályban játszik(most épp nem), és sajnos rövid idő alatt előkerült, hogy a különböző tornákra mindig másokat visznek.Elég nehéz ezt elmagyarázni egy ekkora gyereknek, különösen, hogy a csapat kihirdetése nyilvános. Sikerült is elvenni a kedvét, hisz így kimarad a meccsekből, elmarad a sikerélménye.Persze az eredmény a fontos, de akkor is...

heizer 2010.03.08. 10:49:34

Ebben a korosztályban a legfontosabb a játék. Vagyis az eszköz a gyermek játszatása, a legkülönfélébb labdás gyakorlatokkal - nyilván szem előtt tartva az itt felsorolt élettani sajátosságokat. A lényeg a sok (rengeteg) labdás játék - amennyire én tudom, és a kis játékosok egyéni elismerése.
De a legnagyobb baj, hogy ennek a korosztálynak a képzése ritka.Hazánkban legalábbis. Mire a gyerekek eljutnak a serdülőig, akkor kezdik azt a szakaszt, amit az itt leírtak szerint 5-7 évesen kellene. És ez a már említett 2 év hátrányhoz képest újabb 2-3 év. Pedig ez a kor a döntő, és nem a sookak által a legfontosabbnak tartott 14-18 év közötti, főleg erőfejlesztési időszak.

De ha megfigyeljük az igazán nagy játékosok azokból lesznek akik - legtöbbször az iskola hátrányára - napi 4-6 órát csak a focival foglalkoznak. Ezt viszont nem lehet elvárni egy szülőtől sem.

anonim222 [semleges néző] (törölt) 2010.03.08. 11:20:30

kis hazánkban tudatos elitképzés folyik. válogatott, a körülményeket felvállaló 30-40 emberkéből lesz a jövő korosztályos csapata (lásd: U-20-ok). nincs tömegsport, vagy csak nehézkesen, drágán valósul meg. ha valamit csinál a gyerek, azért fizetni kell, már alapszituban is: pl nem fociznak tornaórán, hanem heti 2-3 edzésen vesznek részt du, amiért fizetni kell. a tanrendben meg van heti 1-2 kötelező tornaóra.

MSammer6 2010.03.08. 11:29:58

@Istvan Kovacs Berlini Magyar TV:

Ez azt jelenti, hogy őrá sosem kerül sor, vagy azt, hogy rotációs elv alapján viszik a gyerekeket, esetleg teljesítmény alapján differenciálnak?

MSammer6 2010.03.08. 11:45:02

@anonim222 [semleges néző]: Az, hogy heti egy-két testnevelés óra van, az nagy baj. Az, hogy fizetni kell, úgy gondolom, normális. Ez tőlünk nyugatabbra is így működik, azzal a különbséggel, hogy az ottani átlagkeresetekhez képest elenyésző összegekről van szó, és külföldön az önkormányzatok, az állam minőségi infrastruktúrális feltételeket biztosítanak, és íly módon anyagilag is támogatják a kis egyesületeket. Sok helyen belátták már, hogy a sport megfelelő támogatása megtérülő beruházás, hiszen csökkennek az egészségügyi kiadások.
Nálunk meg bújtatott profizmus van, az amatőrcsapatok a felnőtt csapatukra sokszorosát költik annak, amit az utánpótlásra, miközben a kicsiket kellene támogatni, a felnőtteknek pedig finanszírozniuk a saját rekreációs költségeiket.
Egyébként ami ingyen van, azt nem vesszük komolyan, nem tudjuk értékelni. Sajnos.

zsakfos 2010.03.08. 12:10:25

@MSammer6:
Hát igen a hétvégén olvastam, hogy a Bács-Kiskun megyei II. osztályban ( 5.osztály!) szereplő Nagybaracska tulajdonosa 1 hétig edzőtáboroztatta a csapatát (24 fő) a Kanári-szigeteken.
Nem a gyerekekre, nem az infrastruktúrára költik a pénzt véletlenül se...

anonim222 [semleges néző] (törölt) 2010.03.08. 12:11:00

@MSammer6: angol módi (szóbeszéd alapján): mindennap 1 tornaóra. valamilyen csapatsportot (asszem) tanulnak egy-két évig kb... aztán jön egy másik sportág. vannak versenyek, ha valaki kiugró, azt felszippantják a profik egy adott sportágban (iskolán kivüli akár, gondolom). iskolaidőben, ingyen, rendszeres sport- és versenylehetőség, iskolák között (ez nálunk is van amúgy). pfff... de bonyolult.
hasonló biztos van nálunk is, ha olyan a tanár. meg a suli. meg a szűlő ellenjegyzi a heti plusz három tornaórát a sporttagozatra, ahova csak azért jár a gyerek, hogy normális legyen "fizikailag". és igen, mindenért fizetni kell. ha nem direktben, akkor valami járulékos, nem feltétlenül szükséges bizé, amivel meg lehet egy kis pénzt mozgatni.

Althedokan 2010.03.08. 12:27:36

@Iustizmord: kint vagy a gyerek fociedzésén? respect! Nagyon fontos szerintem, hogy a szülő mennyire törődik a gyerekekkel, sajnos ez manapság nem divatos... Főleg az apa szerepe. Én egyenlőre még nem tartok ott (21 éves egyetemistaként) de úgy tervezem én is hogy igyekszem a világgal szembemenve normálisan nevelni a gyerkőcöket...

@rizla: szerintem az általános felfogásban kellene keresni a problémát, mint ahogy ez így van Magyarországon nem csak a fociban, de szinte mindenben...

@Istvan Kovacs Berlini Magyar TV: hát a poszt nem pont arról szólt, hogy ekkora korban még nem az eredmény a fontos? Sajnos ezek szerint úgy tűnik ez sem úgy működik, ahogy kellene neki...

@anonim222 [semleges néző]: jó, cask az elitképzés is egyre romlik, nem támogatják, semmi értelme, egyre kevesebb a fizikai munkás, és sportoló (hivatásos) ezek hiányszakmává válnak, míg a polgári helyeken tömeg van, és mindenki munkanélküli...

@MSammer6: "Nálunk meg bújtatott profizmus van, az amatőrcsapatok a felnőtt csapatukra sokszorosát költik annak, amit az utánpótlásra, miközben a kicsiket kellene támogatni, a felnőtteknek pedig finanszírozniuk a saját rekreációs költségeiket." - felháborító mennyi pénz van a fociban, és mégis hogyan tudják ezt alkalmazni, elszórni, ne adj Isten visszaforgatni...

"Sok helyen belátták már, hogy a sport megfelelő támogatása megtérülő beruházás, hiszen csökkennek az egészségügyi kiadások. " - nem mindenkinek érdeke, hogy csökkenjenek az egészségügyi kiadások... Sajnos...

"Az, hogy heti egy-két testnevelés óra van, az nagy baj." - miért? ezt nem teljesen értem

Mr.AT 2010.03.08. 13:10:53

"Mivel jómagam csak fél éve nézem, látom közelebbről a labdarúgó utánpótlás-nevelést, elöljárómhoz, a Baráti Bőrlabda FC edzőjéhez, Kender Zsolthoz fordultam"

Pedig igazán választhattál volna vmi rendes, polgári hivatást is, lehettél volna éjszakai portás, mint mocsing, vagy férfiprostituált, mint _benito. :-)

MSammer6 2010.03.08. 13:59:48

@anonim222 [semleges néző]: Anglia azért érdekes példa, mert ott 14 éves kor altt nem igazolhat le egyetlen sportegyesület sem olyan gyereket, aki 60 km-nél messzebb lakik a klub központjától. Így a tehetségeket helyi szinten kell magas nívón képezni, nem működik az elszipkázás. A magán és állami iskolák között persze óriási különbségek vannak...
Hollandiában napközi rendszerben működik a képzés: az iskola végeztével elviszik a gyerekeket a klub központjába, ahol megebédelnek, megtanulnak és edzenek, aztán a szülő ott veszi át őket a nap végén. Ez is jó modell, de nem a legolcsóbb, az biztos. Ami nekem nagy szívfájdalmam, hogy nálunk az utánpótlásegyesületek és más nonprofit szervezetek sok esetben a gazdasági társaságokkal esnek egy elbírálás alá (pl számviteli szabályok) miközben nem kerülhetnek be az ÁFA-körbe, nem írhatják le az ÁFÁ-t. Van olyan ország, ahol a sportszerek a legkedvezőbb, 0-ás ÁFA-kulcs alá tartoznak, ugyanoda, ahová az egészségügyi termékek...

MSammer6 2010.03.08. 14:08:40

@Althedokan:
A fociban nincs olyan nagy pénz, mint sokan gondolják, de az biztos, hogy sokan értelmetlenül szórják.

A testnevelés órák borzasztóan fontosak lennének alsó tagozatban, én a mindennapos testnevelés híve vagyok, hiszen ez a legfogékonyabb időszak a motorikus képességek fejlesztése terén. Pótolhatatlan az, ami itt kimarad...Mellesleg itt lehet hozzászoktatni a gyerkőcöket, hogy a testmozgás az életük szerves része.

Althedokan 2010.03.08. 14:59:00

@MSammer6: ja értem, ezek szerint keveselled a tesióraszámot, ez esetben messzemenőkig egyet értek veled! :)

Miért gondolod, hogy nincs olyan sok pénz benne? C. Ronaldo mennyiért kelt el?

Mennyi egy magyar futbalista fizetése? ÉS akkor ehhez képest edzésen nem futja le az utolsó levezető köröket, mert nincs kedve, bepofázik az edzőnek és nem dolgozik rendesen, majd elmegy horvátországba lefogadni a meccset, így mégtöbb pénzhez jut ...

Az alap felfogás a hiba!

Szerintem...

Teljesítményarányos fizetéseket kellene adni, arról nem is beszélek már, hogy mióta kereshet egy focista többet, mint egy orvos pl. És itt most nem a focistákat becsmérlem, hanem az orvosokat próbálnám védeni...

hererál · http://hulyeemberek.blog.hu/ 2010.03.08. 19:03:18

A kevés tornaóra egy dolog. A másik a normális tornatanár lenne (ahogy a poszt más kontextusban ki is emelte). Onnantól kezdve, hogy a "tornatanár" a "semmihez sem értett" szinonimája, gyakran a gyakorlatban is, baj van. Nem is kicsi.

MSammer6 2010.03.08. 20:32:47

@Althedokan: Kint sok pénz van a fociban, nálunk ez már nem igaz. Nem tudom, mennyit keres egy orvos, de azt tudom, hogy van olyan NB1-es futballista, aki nettó 100 körül visz haza. Nyilván minden fiatal játékos külföldre akar igazolni, ha ilyenek itthon a lehetőségek. Talán ez nem is baj, lehet, hogy ez a járható út nálunk is, akárcsak a szerbeknél vagy cseheknél, hogy az ászok topligákban játszanak, és aki tud az megy utánuk.
Nem dolgoztam felnőttekkel az első osztályban, csak fizikai teszteket csináltam, de nem azt tapasztaltam, hogy lusták vagy munkakerülők lennének. A játékos mindíg azt teszi, amit az edzője kér...

anonim222 [semleges néző] (törölt) 2010.03.09. 08:56:11

@MSammer6: miért, tudnak egy 70-80% teljesítményt a komolyabb ligákhoz képest? a meccsek alapján nem úgy látszik. ezek szerint Te megmérted. (mondjuk futóteljesítmény)

emzéperiksz... 2010.03.09. 11:54:23

@Mr.AT: és vajon neked mi a polgári foglalkozásod???? nagyon kiváncsi lennék rá. Van 1-2 tippem......

Iustizmord 2010.03.09. 12:47:40

@Althedokan: sajna csak 1-2 alkalom jut, a munkám miatt.

Iustizmord 2010.03.09. 12:49:45

@Mr.AT: alázó.

@emzéperiksz...: MrAT egy nagyon nagy , nagyon sok bevétellel rendelkező multi vállalat nagyon fontos és nagyon jól kereső alkalmazottja. hogy ő a Kelet-európai Területi Vezérigazgató vagy 1szerű beosztott, pótolható kis fogaskerék, aztat nem tudtuk még meg.

emzéperiksz... 2010.03.09. 13:15:58

@Iustizmord: köszi, igazából csak nagyon felcseszte az agyam, h egyfolytában benitora tesz félreérthetetlen célzásokat.....örülhet, h nem szedték ki a kommentjét!

a poszthoz meg annyit: sztem is óriási az edzők felelőssége a fiatal tehetségek felkutatásában és kinevelésében, csak sajnos ez nem annyira egyszerű feladat.....de hajrá!

capor_ 2010.03.09. 13:45:01

@MSammer6:
Nekem minden nap volt tesiórám az általános iskola alatt..pedig ez már jó rég volt (15 éve). De a mostansáág sem találkoztam olyan gyerekkel akinek 4nél kevesebb lenne. De ezek szerint van..

MSammer6 2010.03.09. 13:53:43

@capor_: Az én gyerkőcömnek heti egy van sajnos...

MSammer6 2010.03.09. 14:01:47

@capor_: Az én gyerkőcömnek heti 1 van sajnos...

@anonim222 [semleges néző]: Futóteljesítményben nem, vagy alig (5-8%) maradnak el az olasz vagy német első osztály színvonalától. (lehet, hogy hihetetlen, de a számok nem hazudnak). A különbség inkább a gondolkodásgyorsaságban, a technikai képzettségben van. Egy topjátékos már akkor tudja, mit fog kezdeni a labdával, amikor az még csak felé jön. Nálunk nem olyan a bajnokság irama, hogy ezt kikényszerítse. Persze lehet fejleszteni ezeket a képességeket, és néhány helyen már teszik is, ezért juthatott odáig az U20-as csapat, ameddig.

Mr.AT 2010.03.09. 15:23:07

@Iustizmord: A mai világban mindenki pótolható, leszámítva Krisztes Lisztiánt. :-)
süti beállítások módosítása