Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Válogatott történetek - All-Star csapat (1930 - 1958)

2010.01.24. 19:57 heinrich

Három válogatottal folytatódik történeti sorozatunk; a kronológiai sorrendet megőrizve a század első harmadánelsak válogatott puzzlejét rakosgattam össze, elsősorban a vb-szereplések tükrében. A színek és formák kavalkádjában némileg törekedtem az all-star csapat nemzetköziségének megőrzésére, ugyanakkor nem nélkülözi a szubjektumokat sem – tetteimért vállalom a felelősséget.     

A kapuban František Plánička – a prágai macska
Több mint tíz éven keresztül őrizte a Slavia Praha és a csehszlovák válogatott kapuját. Az IFFHS szavazásán minden idők kilencedik, ám saját korának legjobb kapusának választották. Tudását mi magyarok is számtalan alkalommal megcsodálhattuk.

Posztjához képest alacsony termete (172cm) ellenére jutott a csúcsra, az átlövéseket nagy magabiztossággal hárította és szenzációs reflexeinek köszönhetően még a kapu szájából is nehéz volt ellene betalálni. Pályafutása során egyszer sem figyelmeztették, vagy állították ki, 1985-ben az UNESCO Nemzetközi Fair Play Díjával ismerték el sportemberi nagyságát.

1934-ben a döntőig jutott a válogatottal, csak hosszabbítás után maradtak alul Olaszországgal szemben. Érdekesség, hogy a döntőben szereplő mindkét válogatott kapitánya a kapus volt, a túloldalon a szintén legendás Giampiero Combi állt.

1938-ban csak megismételt meccsen estek ki a brazilokkal szemben a legjobb nyolc között. Az összecsapás első meccse – inkább ütközete – bordeauxi csata néven híresült el (két brazil, egy cseh kiállítás), Nejedlynek a lába, Planickának a keze tört el a meccs során, de nemcsak a rendes játékidőt, hanem a hosszabbítást is végigvédte. A legjobbjait nélkülöző cseheknek a visszavágón már nem sikerült a bravúr. 

José Nasazzi
Az egyik legnagyobb becsben tartott uruguayi játékos, 1924 és 30 között két olimpiát, három Copa Americát és egy vb-győzelmet szerzett jobbhátvédként. Csapatkapitányként ő emelhette elsőként magasba a Jules Rimet trófeát.

Az ő nevét viseli (Nasazzi’s Baton) az a nem hivatalos vándordíj, melyet mindig az a csapat birtokolhat, mely a rendes játékidő során legyőzi a nem hivatalos világbajnokot (jelen idő szerint mindkét trófeát Hollandia bitorolja).

John Charles – a Szelíd Óriás*

Talán meglepő választás, de mindenképp szerettünk volna helyet szorítani a Leeds United nagyszerű játékosának, aki minden idők legsokoldalúbb walesi játékosa volt, középhátvédtől középcsatárig mindenhol feltalálta magát. Planickához hasonlóan sosem állították ki huszonhat éves karrierje során. 1957-ben 65.000 fontot fizetett érte a Juventus, ami akkor brit rekordnak számított.

Egyetlen vb-szereplése 1958-hoz köthető, ekkora a legjobb nyolcig vitte csapatával, csak a későbbi győztes brazilok ellen véreztek el – a sérült Charles nélkül. A csoportmeccsek során a Budaival, Tichyvel, Sándor Csikarral, Hidegkutival rohamozó magyar válogatott kétszeri nekifutásra sem bírt a walesi védelemmel, ami végül a kiesésünket eredményezte.

2001-ben átvehette a Brit Birodalom Érdemrendjét, 2003-ban a walesi labdarúgó szövetség az elmúlt ötven év legjobbjának választotta.

Nilton Santos
Három világbajnokságon is kulcsszerepet vállalt a brazil válogatott bal oldalán (1954, ’58, ’62, és már 1950-ben is a keret tagja), korának egyik legjobb felfutó hátvédje volt, a pályát teljes hosszában bejátszotta. Mindent tudott a futballból, ezért Brazíliában (!) nemes egyszerűséggel Az Enciklopédia becenévre hallgatott.

Leghíresebb gólját az 1958-as világbajnokságon szerezte Ausztria ellen, mikor végigszlalomozott a pályán és pazar lövéssel fejezte be magánszámát.

Sárosi György
Mindenki Gyurkája, Sárosi doktor elsősorban kiemelkedő (játék)intelligenciájának és sokoldalúságának köszönheti helyét csapatunk fedezetsorában, habár szinte bármilyen poszton képes volt kiemelkedő teljesítményre.

Már 1934-ben is vb-résztvevő csapatunk tagja volt, de karrierje csúcsát az 1938-as torna jelentette, melyen öt gólt szerezve a döntőig vezette csapatunk.

Említést érdemel egy évvel korábbi teljesítménye is. 1937-ben 8-3-as, megalázó csapást mértünk Csehszlovákiára, Sárosi hetet vágott Planickának. Szintén ebben az évben játszott Középeurópai Kupadöntőt a Ferencváros a Lazio ellen (4-2, 5-4). A visszavágót követően Riccardi bement a ferencvárosi öltözőbe, hogy gratuláljon Sárosinak. Ilyen játékot én még életemben nem láttam. Most tanultam meg, mi is a futball – mondta mindezt egy olasz játékos abban az évtizedben, amelynek két világbajnokságán csak ők nyertek aranyérmet. (további részletek itt)

Giovanni Ferrari
Azon kevés játékosok egyike, akik mindkét vb-győztes (1934, 1938) olasz válogatottban szerepeltek. Meazzával félelmetes kapcsolatot alakítottak ki a pályán, oda-vissza osztogatták egymásnak a gólpasszokat, bár a kiszolgáló inkább a fedezetsorban játszó Ferrari volt. Vb-teljesítménye mögött az sem elhanyagolható tény, hogy Giuseppe Furino mellett csak ő tudott nyolc olasz bajnoki címet begyűjteni, ötöt a Juventusszal, kettőt az Interrel, egyet pedig a Bologna színeiben.

Garrincha – Czibor
Ezt semmiképp sem tudtuk kihagyni, a két szél két bolondot kíván – hiszen mindketten ezt a becenevet érdemelték ki társaiktól (Mané illetve Bolond – értelemszerűen).

A kacskalábú Garrincha 1958-ban úgy került be a torna álomcsapatába, hogy az első két fordulóban megbízhatatlansága miatt nem szerepeltették. Történt, hogy egy hónappal a vb-előtt Olaszország ellen vívott felkészülési meccset a brazil válogatott. Garrincha négy védőn is átkígyózott, kicselezte a kapust, de ahelyett, hogy az üres kapuba lőtt volna, bevárta, hogy még egy hátvéd visszazárjon, őt is megbolondította és csak utána szerzett gólt.

Abszolút kétlábas volt, teljesen kiismerhetetlenül cselezett – jobban, mint bárki a brazil labdarúgás történetében. Emellett pontosan passzolt, beadásaival mindig megtalálta a csatárokat, de lövőereje is félelmetes volt. Nem nagy merészség azt állítani, ő minden idők legnagyobb jobbszélsője.

Brazília mindössze egy vb-meccset veszített el, ha Garrincha pályára lépett – 1966-ban a magyar válogatott ellen. Ha Pelével ketten voltak, sosem vesztettek.

Czibor Zoltán
A bolond, a rongylábú, a zseni. Mindig száz fokon égett, de égetett is, nem tisztelt se istent, se embert. Gyors volt, kiszámíthatatlan, ördögi módon cselezett, legnagyobb zsenialitása mégis abban állt, hogy teljesen szabadon értelmezte posztját, a pálya bármely pontján felbukkanhatott. Ennek egyik legemlékezetesebb példája Puskás angoloknak lőtt, visszahúzós gólja, mely előtt Czibor tette középre a labdát – a jobb oldali szögletzászlótól.  

Ettől függetlenül nagy hiba volt jobb oldalon játszatni a vb-döntőben – igaz, még így is betalált.

Kocsis Sándor – Az Aranyfej

Nemes egyszerűséggel a világ legjobban fejelő, egyben egyik leghatékonyabb csatára volt. Egyéni pályafutása ékköve az 1954-es vb: Koreának hármat, az NSZK-nak négyet lőtt a csoportban, de a brazilok ellen is jutott egy dupla, a vb-k történetében még veretlen uruguayi csapatnak pedig a hosszabbításban vágott kettőt. Minőségét tekintve ez a teljesítmény (11gól) gyakorlatilag utolérhetetlen.

Giuseppe Meazza – A Minicsődör

Az első olasz játékos, aki egyértelműen világhírre tett szert. Mi a középcsatár posztján vettük számításba, bár pályája második felét irányítóként töltötte, és mindkét összekötő helyén tökéletesen játszott, adottságai alapján szinte lehetetlen poszthoz kötni.

Született támadó volt, kétlábas, minden ízében értette a játékot, remekült ítélte meg a helyzeteket. Remekül passzolt, kedvenc szórakozása mégis az volt, hogy a félpályától becselezte magát a tizenhatosra, majd ad invito – mintegy torreádorként – kihívást intézett a kapus felé, csak hogy őt is elfektethesse. Az ilyen cselsorozat után született gólokat manapság is gyakorta aposztrofálják Gol alla Meazza-ként. Technikai tudása, cselei, lefordulásai kiállják az összehasonlítást akár Pelével is.

Mindkét olasz vb-győzelem részese** volt (34-ben a csapat kapitánya), az összes meccsen pályára lépett, a legtöbb olasz a mai napig őt tartja a legjobb labdarúgójuknak.

** = Meazza mellett Giovanni Ferrari, Guido Masetti és Eraldo Monzeglio mondhatja el ezt magáról.

Raymond Kopa(szewski)
Lengyel bevándorlók gyermekeként született Franciaországban, a nemzetközi futballéletbe az 1954-es vb-n robbant be, őt választották a torna legjobb fiatal játékosának. Négy évvel később emelt egy szintet a teljesítményét, az 1958-as tornán annak ellenére őt választották a vb legjobbjának, hogy csapattársa, Just Fontaine tizenhárom gólig jutott, ami a ma napig rekordnak számít. Ebben az évben bezsebelte az aranylabdát is.

Visszavont szerepköre ellenére igen gólérzékeny volt, összjátéka, indításai élményszámba mentek, még a zsinórban öt BEK-et nyerő Real Madridban is stabil helye volt.

Szövetségi kapitány: Vittorio Pozzo

Az egyetlen edző, aki két világbajnokságot is tudott nyerni, a kettő között pedig behúzta az 1936-os olimpiát is. Vezetése alatt az olasz válogatott 1934 és 1939 között veretlen maradt, összességében 64gy – 17d – 16v a mérlege, ami szintén rekordnak számít (66%) az olasz kapitányok között.

A lesszabály 1925-ös módosítása után megreformálta az addig megszokott 2-3-5-ös hadrendet, és némi kísérletezés után 2-3-2-3-as formációban játszatta csapatait, a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt helyezett a szélen vezetett támadásokra, és a harmincas években – Herbert Chapman és Hugo Meisl munkásságának hatására – bevezette a kb. deep-lying playmaker szerepét az olasz futballba. Ide olyan játékosokat keresett, akik amellett, hogy sikeresen védekeznek az ellenfél középcsatárával szemben, kiváló passzolók is, és hatékonyan segítik/építik fel a mélységből induló támadásokat. (Kép: nem is tudom, kire emlékeztet ...)

Mindez azt jelenti, hogy a

Planicka – Nasazzi, Charles, N. Santos – Sárosi, Ferrari – Garrincha, Kocsis, Meazza, Kopa, Czibor

felállásban szerepeltetjük a világbajnokságok első harmadának (<1962) álomcsapatát.

/* = Ide egy jókora kiegészítés kívánkozik. John Charles elsősorban középfedezetként és középcsatárként vált híressé, olyannyira, hogy 1997-ben mind a Serie A, mind a Juventus valaha volt legjobb külföldi játékosának választották (Platini, Zidane, Maradona, van Basten stb. előtt – mondjuk ezeket a szavazásokat azért furcsállom). 2001-ben – első külföldiként – bekerült az olasz Hírességek Csarnokába is.

Védelmemben még annyit, hogy Sir Bobby Robson szerint mind védekezésben, mind támadásban csak a legnagyobbakkal lehet együtt említeni (Pelét, Maradonát és Bestet említi konkrétan). Leedsben a védelmi vonal szinte összes posztján játszott, és Denis Law, valamint Tom Finney is Európa legjobb középhátvédjének tartotta. Az all-star csapatba máshova nem tudtam betenni, és mindenképp említést szerettem volna tenni róla, mert ő azért messze nem olyan közismert, mint a többiek./
 

44 komment

Címkék: h régi idők focija válogatott történetek fwc tort

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr771698768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titi120 2010.01.24. 20:18:39

Van egy kifogásom a cikket illetően: az a relációjel az utolsó előtti sorban szerintem fordítva van.
:)

popp · http://koncertblog.com/ 2010.01.24. 20:31:38

Én megszavazom minden idők legjobb vébé sérültjének Öcsit. Bozsik Cucunak és Schiaffinonak is lehetett volna helyet szorítani, de így is jó csapat.

Titi120 2010.01.24. 20:39:05

Köszönöm, most már megnyugodtam. :)

szbszig 2010.01.24. 21:45:28

@popp: Szerintem azért Plánička is igencsak esélyes ebben a kategóriában. Kapusként törött karral végigjátszani egy fél világbajnoki negyeddöntőt a brazilok ellen, és még csak nem is kiejteni a csapatot ezzel...

GeoThrasher 2010.01.24. 22:28:36

Merész dolog kihagyni Puskást a csapatból. Minden elismerésem a bátorságért:)

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.24. 22:33:36

@GeoThrasher: köszi, de sztem nem volt nagy bátorság :)

mindössze három vb-meccsen játszott, nem számítva a chilei vb-t, de ott nem csinált semmit, és amúgy is korszakon kívülre esik.

GeoThrasher 2010.01.24. 22:35:20

igen-igen, most esett le h a VB-k történetének legjobbjai, bocs! Így viszont teljesen jogos és helytálló a keret.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.01.24. 23:43:48

Puskást nem szabad kihagyni!

Charles persze, hogy nagy volt, de játszott négy meccset, ezeken lőtt egy (1) gólt! (így nézve jobb, mint Öcsi bácsi?)

Leonidas 8 gólt lőtt megelőzve nagyon Zsengellért, Sárosit, Piolát (38-ban)!! (nem egy meccsen)
1934-ben is kinn volt, gólt is rúgott!

Charles esetében véletlen középhátvédet írtál!

A kép Pozzóról tényleg félelmetes! :)

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 00:45:44

@mbemba: köszi, hogy szóvá tetted, egy hosszabb kiegészítést frissítettem a posztba.

Veér Farkas 2010.01.25. 03:50:18

Azért Puskást és kapuban Lev Jasint kihagyni elég ciki...

Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2010.01.25. 07:37:54

Hozzátartozik John Charleshoz, hogy Leedsben töltött pályafutása túlnyomó részt a másodosztályban telt és a csapat góllövő örökranglistáján ő a második.

Amúgy tetszik a poszt. Viszont nekem nem esett le hogy Pozzo kire hasonlít a képen, még korán van.

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 08:07:22

@Veér Farkas: négy hozzászólással feletted ott van, h Puskás miért nem került be. Jasin vb-pályafutása pedig nem erre az időszakra tartozik, a másik posztban természetesen ott is van a helye.

@Artsuhtaraz: Mourinho?

_benito · www.nst.blog.hu 2010.01.25. 08:29:56

@Veér Farkas: azt hittem, megint nyelvtani bak készül :)

Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2010.01.25. 08:46:14

@heinrich:
Kérdezed vagy mondod?:)

Most fordult pár ezret a sírjában Pozzo úr :P

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 08:53:46

@Artsuhtaraz: mondom :)

Konkrét hasonlóságot keress (alkat, forma, stílus, még a beállás is stimmel).

Meg azért azt hiszem, senki nem forogna pár ezret a sírjában, ha olyan edzőhöz hasonlítják, aki cca 130 hazai bajnoki meccs óta veretlen a csapatával (Porto, Chelsea, Inter), de nem kimondottan ez volt a lényeg.

kamasuka 2010.01.25. 09:16:34

@GeoThrasher:
Pontosan. Mondjuk sajnos Kocsis az eredményeiben tényleg kimagasló, de nem idevaló, voltak nála ezerszer jobbak világszerte, szerintem. Neki az volt a szerencséje, hogy a világ legjobbjai közül kerültek ki a társai, ilyen alapon meg ... ilyen alapon inkább Puskás férne be ide? Persze, anélkül, hogy "túlmagyarulnánk". Szóval én Buzányszkyt szorítottam volna be a védelembe, vagy Bozsikot a középpályára, Czibor mellé, és kocsist kihagytam volna. Simán sikerült volna, csak más felállással kellett volna előrukkolnod! :D

kamasuka 2010.01.25. 09:18:22

@kamasuka:
"igen-igen, most esett le h a VB-k történetének legjobbjai, bocs! Így viszont teljesen jogos és helytálló a keret."

Elnézetem. Sorry!

broáf 2010.01.25. 14:15:46

persze szubjektív, de Puskást, Di Stéfanot és főleg Billy Liddell-t kihagyni??? Liddell befért Puskás álomtiznegyébe a tiedbe meg nem?

medco 2010.01.25. 15:32:33

Schiaffino talán befért volna a balösszekötő helyén. 1950-ben megverni a brazilokat a Maracanában, ez főleg neki köszönhető. Bozsik is úgy nyilatkozott, hogy ő volt a legjobb játékos, aki ellen játszott. Kopa helyén én őt tenném be, egyébként a többi játékossal egyetértek. Kocsis helye vitathatatlan, Puskás nélkül vele vertük meg a dél-amerikaiakat.

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 15:33:55

@broáf: bocs, most egy hosszú folyamat során felgyülemlett feszültségförgeteget kell rádzúdítanom.

Olvasásra képtelen kommentelők kedvéért először vastaggal szedtem, hogy "vb-szereplések tükrében", aztán az abszolút szefósok kedvéért pirossal is kiemeltem, hogy VB-SZEREPLÉSEK tükrében.

Ha ez nem lenne elég, akkor a kommentek között is százszor (és most is) hívtam fel a közönség figyelmét erre.

VÉÉÉBÉÉÉÉ, basszátok meg, VB!!! Capiche? Comprende? Sikerült felfogni?

Lidell hány vb-meccset játszott életében? Ja, hogy egyet sem?

AAARRRGH

Még egyszer, bocs, de te vagy kb a századik a sorozat ideje alatt, aki nem képes olvasni, csak vmi világmegváltó ősigazságot belekürtölni az éjszakába.

Goosfraba...

Alapvonalszippantó Hapci Benő · http://nst.blog.hu/ 2010.01.25. 15:34:43

@broáf: szerintem Billy Liddell esélyein, hogy beférjen a világbajnokságok allstar-csapatába sokat lendített volna, ha szerepel világbajnokságon.

rizla 2010.01.25. 15:36:32

puskás az 54-es VB legjobb játékosa lett, és annak a korszaknak a legmeghatározóbb futballistája, de valahol érthető, hogy 2 (3?) játszott meccsel kimaradt.

red7 (oda adjad befelé a labdát, bazzmeg!) 2010.01.25. 16:00:35

Nekem Pozzo fotójáról Ady jutott eszembe :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.01.25. 21:17:45

a vébéken Charles egy 1 gólt rúgott, 1 meccset sem játszott védőként!
(két vébés könyvet néztem meg az ügyben)

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 21:27:49

@mbemba: nyeh, pedig pont a te kedvedért írtam át a posztot :)

Lehet - mi több, biztos - hogy "szakmailag" rossz választás oda, és páros lábbal tiportam a saját válogatási elveim, de ahogy írtam is, mindenképp be akartam préselni, még ha sarlatánnak is kell mutatkoznom miatta.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.01.25. 21:43:52

@heinrich: Igazából engem Puskás hiánya basztat!

Azért basztat, mert ránéz egy tizenéves (ne adj'isten, egy nagyobb), és az marad meg benne Puskás még ebbe sem fért bele.

A franciák beleírnák Fontaine-t (ok, Kopát), a németek Fritz Waltert, az uruguayiak Maspolit tennék a kapuba, a spanyolok Zamorát, pedig mind tudják, hogy valami hibádzik!

Öcsi bácsi pedig több volt náluk!

Befejeztem! :)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.01.25. 22:00:03

@mbemba:

Puskás minden idők legjobb futballistái között van, a nagyon-nagyon szűk elitben, talán a három, talán az öt, talán a tíz között, de biztos, hogy nem tízen kívül.

Viszont aki kicsit is ismeri a pályafutását, az tudja, hogy igazi klassszisa pont a vébé(i)n nem mutatkozhatott meg. (Először bizonyos Liebrich nevű sporttársnak "köszönhetően", aztán egy bizonyos kommunista diktatúra eredményeként.)

Pályafutásának pontosan ez a fehér foltja. Ha azt hozza/hozhatta volna a vébéken, mint klubcsapataiban, ma minden idők legjobb játékosaként emlegetnék szerte a világon.

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 22:08:26

@mbemba: nem hinném, hogy aki NST-t olvas, az ne lenne pontosan tisztában Puskás futballban betöltött helyével.

szomorú OFF (avagy tán mégis neked van igazad)

Ma (amúgy tök véletlen) azt próbáltam megértetni egy csapatnyi 2002-es születésű ifjonccal edzésen, hogy miért olyan fontos a passzjáték. Gondoltam, majd Öcsivel tudok hatni rájuk, és felhoztam, hogy már Puskás is megmondta, hogy a labdánál nincs gyorsabb játékos.

A lényeget megértették, de hogy kicsoda Puskás, azt ketten tudták tizenötből.

Lehet, hogy hülye vagyok, de ezen nagyon megdöbbentem.

mocsing · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 22:11:43

@heinrich: hülye nem vagy, de egyrészt ha tízszer 15 fő nyolcéves gyereket vennénk, tuti, hogy ez lenne a legrosszabb arány, másrészt mégiscsak 8 évesek. illetve a nagy része valszeg 7.

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 22:19:44

@mocsing: köpik az összes jelenkori sztár nevét, nézik a meccseket, még a futsal eb-t is, Barca és Chelsea mezekben játszanak. Ezt csak a 7-8 éves felvetésedre írom.

Ezek után nem vagyok biztos benne, hogy ez lesz a legrosszabb arány, de ki fogom próbálni.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.01.25. 22:24:10

@heinrich: ,,aki NST-t olvas..." Tudtommal nem rétegblogról van szó!
Aki nem érti Puskást (,,Puskás is megmondta, hogy a labdánál nincs gyorsabb játékos") az nem értheti a Barcát sem, szerintem!

Azt gondoltam Mózi bácsi - a sepsiszetgyörgyi kölykök edzője - találta ki! :)

15-ből 2? Meg is lep, nem is! :(

@Csöncsön: Nem is úgy érveltem!

mocsing · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 22:25:31

@heinrich: szerintem ez nem mond ellent annak, amit mondtam. 7évesen mindenki belefosott a régi korok sztárjaiba, nekik már zidane is történelem, ronaldoról is csak a bátyjuk mesélt. puskás meg az őskor előtt volt. cé meg az isten. ez van, szerintem ez nem feltétlenül baj ebben a korban. értelmetlen illúzió lenne elvárni, hogy puskások akarjanak lenni. ha 4-5 év múlva sem fogja érdekelni, hogy válogatott-mezben kik voltak a legnagyobb, az baj lesz.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.01.25. 22:31:56

@mbemba: "Aki nem érti Puskást (,,Puskás is megmondta, hogy a labdánál nincs gyorsabb játékos") az nem értheti a Barcát sem, szerintem!"

A valóságban szerintem ez fordítva működik: azáltal tudjuk megérteni Puskást, hogy van előttünk valami hasonló (a Barca rövidpasszos játéka*).

*Nyilván lehet vitatkozni azon, hogy az mennyire Aranycsapat-játék, vagy inkább Cruyff- vagy Rinus Michels-i; nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy a saját tapasztalataink értethetik meg velünk a múltat. Ha ma semmi hasonló nem lenne, mint amit hatvan éve játszottak, akkor a múlt nem is lenne érdekes, csak mint kuriózum, muzeológiai érték.

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 22:33:10

@mocsing: én nem :)

Igen, most Cé az isten náluk, és nem is "várom el", hogy Puskások akarjanak lenni, de én tök komolyan azt hittem, hogy mindenki kórusban fogja rávágni a választ.

Szóval a nem akarok az lenni, és a nem is hallottam róla között sztem nagy különbség van.

Majd letesztelem, mi a helyzet máshol.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.01.25. 22:43:20

@mocsing:zselés rónak van figója, kostája, olyanabb is lett! :))
kovácspistikének nem tudom kije van, olyanabb is lett! :((

@Csöncsön: igen, úgy van!

Titi120 2010.01.25. 23:07:44

@heinrich:
Nem lehet, hogy pusztán csak arról van szó, hogy szerencsétlen kölykök egy elmaradott, civilizálatlan térségre születtek ? :-P

Szerintem a fő probléma az, hogy ezeknek a srácoknak a nagyapjaik sem biztos, hogy látták még Puskásékat, ők már inkább a '60 -as - '70 -es évek focijára emlékezhetnek jobban, így a felmenői vonalról túl sok Aranycsapathoz köthető anekdotával nemigen gazdagodhattak, a médiából meg Messiék folynak már.
Próbáld meg legközelebb Albert vagy ha az nem megy, akkor Nyilasi vagy Détári nevét bedobni, kiváncsi vagyok, hogy velük kapcsolatban hogyan állnak !

heinrich · http://nst.blog.hu 2010.01.25. 23:36:50

@Titi120: nem is rossz ötlet. És bár értem, hogy humorbutykosodból merítettünk, azért elmondom, hogy az I. kerületről van szó :)

brodi 2010.01.26. 00:10:57

őket még úgy sem fogják ismerni.

Nekem is volt szerencsém két éve egy hétig táboroztatni, edzeni 10-12 éves magyar és horvát kölyköket, de ők még az akkori magyar válogatottból sem tudtak mondani két-három névnél többet (nyilván Gera vitte a prímet). nem tudom, hogy kell-e mondani, hogy a horvát kortársaik kívülről fújták a válogatottjuk tagjainak a neveit és majd' mindegyiken horvát mez lógott, míg a "mieinknél" portugáltól Manchesterig minden volt...

GeoThrasher 2010.01.26. 09:41:34

@brodi:
Mondjuk azért valahogy én is könnyebben hordatnék a fiammal/lányommal egy Boksic v. Boban mezt, mint egy Mracskót, v. Illést. Majd, ha lesznek szimpatikus, nemzetközileg is elismert játékosaink, akkor a magyar gyerek is válogatott mezben fog focizni a grundon.

halalosiram 2010.01.30. 12:55:19

@heinrich: Az első kerületben nincs túl sok focicsapat, csak nem a Tabánban vagy edző?
süti beállítások módosítása