Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Világversenyek magyar szemmel II. (1962-1986)

2009.12.21. 11:30 Vendégszerző

Végiggondolva a múlt emlékeit, feltűnő az a kontraszt, amit a tehetségek tömege és az eredmények csekély száma jelentett már a múltban is mondta, és most folytatja termékeny vendégszerzőnk, medco, aki ezúttal a magyar válogatott történetének második ötven évét foglalja össze röviden, a világversenyek tükrében.

A chilei világbajnokság - 1962
Minden nagyszerűen ment a csoportban. Megvertük Angliát és Bulgáriát, döntetlent játszottunk Argentínával a záró fordulóban. A nyolc között azonban jöttek a Csehszlovákok. Ez még nem az 1969-es „jönnek a Csehszlovákok”-féle Szepesi performance. A mérkőzés maga volt a rémálom. Az elején Scherer lesgyanús helyzetben lőtt a jobbösszekötő helyéről gyengén, és Grosics bevédte. Ezután Tichy szabályos gólját a bíró (Latisev) nem adta meg, pedig a partjelző jelezte, hogy bent volt a kapufáról bepattanó labda. Még ez sem volt elég, mert a második félidőben az üres kapu torkában Fenyvesi nagy igyekezetében elütötte Sándort, aki nem tudta begurítani a labdát! Mentségünkre szolgál, hogy ez a csehszlovák csapat 0:0-ra végzett a brazilokkal a csoportmérkőzéseken, és végül a döntőbe jutott. Hiányzott Göröcs Titi, aki lesérült az argentin meccsen.

Az angliai világbajnokság - 1966
Erre a világbajnokságra is nagy esélyesként utazott ki a csapat. Megnyertük a tokiói olimpiát, negyedikek lettünk az 1964-es EB-n. Csak 18-as kerettel utaztunk ki, mert a vezetők úgy gondolták, ennyi is elég. A bombaerős portugáloktól egy ki-ki mérkőzésen kikaptunk, és jöttek a brazilok. Utoljára tőlünk kaptak ki 1954-ben. Azután megnyerték az 1958-as és 1962-es világbajnokságot. Pelé sérült volt. A brazilok ellen azonban minden bejött. Az elején Bene gólja egyszerre volt fenomenális, és a brazilok szempontjából megalázó. A brazilok még egyenlítettek, de ezt követte Farkas Jancsi ragyogóan eltalált kapáslövése a második félidőben, amit a BBC az 1958-78 közötti VB legszebb 120 gólja között a 7. legszebbnek taksált. Mellesleg Bene gólja lett a 15. A végén Mészöly 11-esével lett 3:1. Albert zseniálisan irányított a középpályáról. A bolgárokat már simán vertük (3:1). Ezután következett a tragédia a szovjet csapat képében. Megint a negyeddöntő, mint négy éve. Lidérces mérkőzés volt. A magyar játékosok feltűnően indiszponáltak voltak. Két védelmi hiba után már a szovjetek vezettek 2:0-ra. Bene szépített a második félidőben. Az egyenlítő gól lehetősége is megadódott, de Rákosi luftot rúgott a gólvonaltól három méterre! A TV képernyője előtt úgy tűnt, hogy nem nyerhetünk a szovjetek ellen. Ez persze, lehet, hogy csak fóbia, vagy komplexus, de ekkora formaingadozás már szinte megmagyarázhatatlan. Baróti rögtön a meccs után le is mondott! Érthetetlen az is, hogy Göröcsöt miért nem vittük ki, valamint az, hogy a benevezett Varga Zoltán és Tichy Lajos miért nem játszhatott, legalább a bolgárok ellen, hogy a többiek pihenjenek. A régi, szervezési hibák is előjöttek.  A sunderlandi szállás nem volt megfelelő.
A földszinti bárban folyamatosan játszották a Beatles slágereket, és Baróti kapitánynak állandóan fel kellett zavarnia a játékosokat a szobájukba, hogy pihenjenek. 

1978-as világbajnokság, Argentína
Lajos bácsinak megint szenzációs csapatot sikerült összeraknia. Gujdár(Mészáros) – Török (Martos), Kocsis(Bálint), Kereki(Rab), Tóth J. – Nyilasi(Müller), Pintér(Csapó), Zombori(Tóth A.) – Fazekas(Pusztai), Törőcsik, Várady(Nagy L.) A baj már a VB kezdete előtt megtörtént, a London-i meccs előtt. Mint tudjuk, Fazekas felesége és Törőcsik barátnője egy elegáns londoni áruházban eltulajdonítottak fehérneműket. Ez még nem volt elég, mentességet remélve büszkén hivatkoztak válogatott párjukra. Ezt természetesen megszellőztette a sajtó is. Ráadásul Várady, még előzőleg egy edzésen lesérült, nem is tarthatott a csapattal. Pintér is megsértődött, mert Fazekas után nem ő kapta a csapatkapitányi szalagot. Ezek után a nyitómeccset a házigazda argentínokkal játszottuk. A bíró természetesen ellenünk fújt. Az állandóan faragott Törőcsiket, majd Nyilasit is kiállították. Pedig az előzmények ellenére az első gólt Csapó lőtte… Ez a VB is elúszott. Megint hiba volt, hogy a VB előtt nagy esélyesnek lettünk beállítva, és nem vigyáztak eléggé a csapatra.

A spanyolországi világbajnokság 1982

Megint nagyon ígéretes csapatunk volt. Még szerepelt Nyilasi, és már Kiss László révén egy nagy tehetség ontotta a gólokat. Az első meccsen Salvador ellen egy parádés 10:1-el indítottunk. Ez VB rekord volt! Második mérkőzésünkön a Maradonával felálló Argentínával játszottunk. Ahelyett, hogy megpróbáltunk volna visszavágni az 1978-as vereségért, beijedtünk, és hét védővel, és egyértelmű, kizárólagos védekezéssel kezdtük a mérkőzést. A második félidőre már beállt Fazekas Martos helyett. Rúgtunk is egy gólt 0:4 után, de akkor már késő volt. A végén a belgákkal ikszeltünk és kiestünk. Ezt a bravúrt szinte senki sem tudja megismételni utánunk, hogy gólzáporos kezdés után kiesik.   

A mexikói világbajnokság - 1986
Több kedvezőtlen előjel is megelőzte az emlékezetes, 0:6-os összeomlást. Először is Mezey elküldte Nyilasit a válogatottól, mert klubja igényt tartott rá. Ezt követte a talán súlyosabb hiba. A felkészülés során magaslatra vitte Mezey a csapatot, de hideg éghajlatra (Alpok). Mexikóban az első mérkőzés előtt öt nappal még sziporkázott a csapat a felkészülési mérkőzésen. Az első csoportmeccsen azonban csak lézengtek a pályán. Az orvosi formaidőzítés – finoman szólva – nem volt tökéletes. Felmerült, de ezt csak halkan „mondom”, hogy valami serkentőt kaphattak a játékosok, mert addig feltűnően jó volt a kondíciójuk az egész pályás letámadáshoz, amivel megvertük a hollandokat és a brazilokat is. Ezt a készítményt aztán elvonhatták a játékosoktól, és a negatív hatása látszott meg. Nem merem azt mondani, hogy dopping, hanem csak serkentő. Mégis megdöbbentő, hogy ez a hírtelen, ólmos fáradtság egyszerre jött ki minden játékosból. Ráadásul gyanús, hogy még a magyar újságírók is ki voltak tiltva minden edzésről. Még megvertük Kanadát 2:0-ra, de a játékosok ott is csak lézengtek a pályán, majd 3:0-ra kikaptunk Franciaországtól, és végül csomagolhattunk. Véleményünk szerint itt súlyos, részben felkészítési, részben formaidőzítési hiányosságok voltak. A vezetőedző hibája, hogy elszigetelte a csapatot a külvilágtól, még a magyar újságíróktól is. A kérdés, hogy mi volt a titkolnivaló? Az eredmények végül nem őt igazolták.

Tanulságok:


1/A legfontosabb tanulság a számunkra, hogy elsősorban a saját játékunkat kell játszani. Például 1982-ben támadójátékban sziporkáztunk Salvador ellen. Az argentinok ellen hét védővel sem tudtunk jól védekezni. Aki nem tud védekezni, az nem erőltesse. Számunkra a régi mondás az igaz, a legjobb védekezés a támadás. Mindig akkor voltunk jók, amikor kreatív volt a támadójátékunk. Ehhez persze jó lelkiállapot is kell, és kellő önértékelés. Ilyen gyenge bajnoksággal ez persze nehéz.

2/ Baj van a lelki felkészítéssel, és a kiegyensúlyozott, jó versenyzői képességekkel. Ezt csak egy erős bajnokságban, és versenyzésre felkészítő edzőkkel lehet elérni. Az a tapasztalat, hogy például 1977-ben , 1981-ben és 1985-ben nagyon jók voltunk a VB előtti évben, megnyertük a selejtezőket. A következő évben aztán szinte rá sem lehetett ismerni a csapatunkra. Más országok ilyenkor erősítenek, és a VB-re érik el csúcsformájukat.. Vegyük példának a más sportágakban elért nagyszerű eredményeket. Például kajak-kenuban rendkívül erős a hazai mezőny, és most gyakorlatilag világelsők vagyunk. Vizilabdában 1998 óta világelsők vagyunk, tőlünk igazolnak a külföldiek. Még kézilabdában is ott vagyunk a világ élvonalában, és nagyon erős a hazai bajnokság. Tehát lehet máshogy is csinálni!

3/ Nagyon fontos a csapategység kialakítása és megőrzése. Ennek a hiányát láttuk a párizsi olimpián. Ott ellentét volt a hazai amatőr és a külföldi profi játékosok között, valamint éles ellentét alakult ki a játékosok és a vezetők között
is. A svájci VB előtt is ezt tették tönkre a premizálással a vezetők. Az 1978-as VB előtt Fazekas és Törőcsik esete, valamint a csapatkapitány kiválasztása volt hibás, és rombolta az egységet.

4/ Megkerülhetetlen a vezetői hibákból okulni, és levonni a tanulságokat. 1924-ben elszakadt egymástól a futballvezetőség és a játékosok. Ez elfogadhatatlan. 1934-ben a futballdiplomáciából kaptunk elégtelent, pedig akkor még erős volt a magyar foci. 1938-ban egy szövetségi rendszeren /tengelyhatalmak/ belül alárendeltük magunkat egy magasabb érdeknek /olaszok/. 1954-ben, bár nem volt egyértelműen bizonyítható, de a magyar pártvezetés – feltételezhetően szovjet nyomásra – beleegyezett a második helybe az enyhülés érdekében. Ezt támaszthatja alá a szovjet segítség a német sportorvosnak. 1958-ban hiba volt, hogy a második legidősebb csapattal indultunk, valamint kapkodás volt az összeállításokban, például Bozsik középcsatár, Sándor balszélső helyen történő szerepeltetése. 1966-ban luxus volt, hogy csak 18-as kerettel mentünk ki. A kapitány eleve kihagyta Göröcsöt, de Tichyt és Vargát sem játszatta. Az alapvető hiba megint az volt, hogy egy szövetségi rendszeren belül megint aláfeküdtünk egy – vélt – politikai elvárásnak. Ez persze megint nem bizonyítható, de aki látta a mérkőzést, az erre így emlékszik. Igazolható ez azzal, hogy Baróti kapitány rögtön a mérkőzés után lemondott. 1978-ban a csapat közvetlen felkészítésében és összetartásában voltak hibák, mert a nyitómérkőzésre már egy lelkileg megtört csapat állt ki. Ld. Várady sérülése, Fazakas és Törőcsik esete. 1986-ban történt a legfeltűnőbb vezetői hiba. Mezey kapitány még az újságírókat is távol tartotta a csapattól, zárt kapus edzéseket tartott. A nyitó meccs előtt még száguldoztak a játékosok, az első mérkőzésen viszont csak kóvályogtak a pályán a jelenlévő riporterek szeme láttára. Óriási formaidőzítési hiba történt, de nem kizárható a doppingmegvonás esete sem. Itt már ellenőrzés van, szemben a felkészülési időszakkal. Valószínűleg mindenki használ ilyen szereket, de erős orvosi, és laborháttérrel. Ez itt nem volt jól megszervezve. Egyébként is, vajon mi volt az, amit ilyen erősen titkolni kellett?

A következő világversenyeken legalább az alapvető, évtizedek óta előforduló hibákat korrigálni kellene, ha hasonló eredményeket akarunk elérni, mint a magyar kajakos-kenus válogatott, vagy a vízilabdázók, kézilabdázók. Tehát támadó szellemű foci, erős lelki felkészítés, jó csapategység és korrekt vezetői hozzáállás. Mindez nem valósítható meg egy jó utánpótlás és erős bajnokság nélkül. Ezt nem lehet megspórolni.

33 komment

Címkék: történelem h több mint foci válogatott régi idők focija

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr1001592136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2009.12.21. 11:40:38

Kicsit kapkodó írásnak tűnik, bár a tanulságok a végén nagyrészt helytállóak. Sok újdonságot viszont ezúttal nem tudtam meg, pedig itt lehetett volna érdekességeket írni. Talán majd a kommentekben.

Shikaka 2009.12.21. 12:38:22

"Mindig akkor voltunk jók, amikor kreatív volt a támadójátékunk. Ehhez persze jó lelkiállapot is kell, és kellő önértékelés."

Meg kellenének normális támadók is.

A mostani garnitúrából, aki nemzetközi összevetésből is jól jön ki, az Dzsudzsák. Pech, hogy pont a válogatottban nem az igazi.

England win The Ashes! 2009.12.21. 12:55:12

Kár, hogy az írás tele van fikcióval és összeesküvés-elméleteket gyárt. Pl. a lengyeleknek miért nem kellett lefeküdniük a szovjetek kedvéért 1982-ben? Vagy, hagy egy klasszikust idézzek (nem biztos, hogy szó szerint sikerül): "Miért mindig a fiúknak kell lefeküdniük? Balczó az olimpián miért verhette meg a szovjet fiút? Nem tudta, hogy szovjet?" Vagy a '72-es EB-vel kapcsolatban még: "És a fiúknak a belgák ellen miért kellett lefeküdniük?"
Pólóban milliószor verte őket az aktuális magyar válogatott, sokszor szó szerint. Hokiban a ČSSR szintén jópárszor (oké, nem olyan gyakran, mint szerettem volna, de az erőviszonyokat figyelembe véve azért nem volt rossz így se).

Az véletlenül sem lehet, hogy a szbornaja jó csapattal rendelkezett?

A többi ponttal viszont úgy en bloc egyetértek, és ez rávilágít a magyar társadalom egyik Achilles-sarkára: ami működik, azt elbasszuk.

medco 2009.12.21. 12:57:05

Olyan edző kellene, aki pártolja a támadójátékot, és olyan játékrendszerre készít fel. Például 4-4-2. Gerát sem kellett volna mások előtt megszégyeníteni, aki - ha nem is játszott mindíg jól, az akarása példamutató volt.

medco 2009.12.21. 12:59:53

@Dr Jozef Vengloš: Akkor igaz lehetne, ha előtte nem vertük volna cipóra a brazilokat 1966-ban. Pont arra akartam kilyukadni, hogy a szoc. tábor többi csapatánál nem volt ilyen szolgalelkűség.

Asidotus 2009.12.21. 13:17:07

@Dr Jozef Vengloš:
az, hogy más sportágakban vertük a szovjeteket, fociban meg nem, az azt is jelenti, hogy azok nem fontos sportok, míg a labdarúgás jelentősége önmagában annyi, mint az összes többié együttvéve.
Ha nem lett volna jó csapat az 1986-os szovjet banda, akkor nem győztek volna 6:0-ra. Nyertek volna mondjuk 2:1-re. Annyira azért nem voltak jók, mert mindjárt kiestek a csoportkör után

England win The Ashes! 2009.12.21. 13:21:24

@medco: Nem mondom, hogy teljesen lehetetlen, amit írsz (olya 10% esélyt azért adok rá), de nézhetjük a történetet a brazilok gyengélkedésének is, hiszen a bolgárokat sem alázták le, a portugáloktól meg ugyanúgy kikaptak. Rengetegszer előfordult már, hogy egy a csoportmeccseken brillírozó csapat (az a magyar válogatott még csak nem is volt olyan) a kieséses szakaszban kizúgott, mint a pinty (ők ráadásul nem is olyan simán zuhantak ki). Szinte minden csapatnál előfordul egy egyhónapos tornán valamiféle hullámvölgy. Valaki átvészeli, valaki nem. Persze az ilyen mítoszok jót tesznek az ember lekének, mert próbálják elhitetni, hogy a magyar foci nem is olyan szar, csakhát a körülmények, a turáni átok stb. Arra azért kíváncsi vagyok, hogy az argentinokat milyen átok sújtja, mert a két megnyert vb mellett még kb. 5-6 alkalommal érkeztek topfavoritként az utóbbi 40 évben a tornákra, és paradox módon pont akkor szereztek érmet (1990), amikor ultraócska focit mutattak be, a többi alkalommal asszem az elődöntőt sem érték el.
Ami bennem (egyelőre) azt erősíti, hogy nem volt "lefekvés", az az, hogy több, mint 40 év távlatából már ki kellett volna derülnie, nehezen hiszem, hogy valaki nem mesélte volna el. Persze érhetnek még meglepetések mondjuk egy Mészöly-féle vallomás formájában.
Apropó: 1958-ban Wales ellen miért kellett kétszer is égni?

England win The Ashes! 2009.12.21. 13:31:40

@Nűnű:

"az, hogy más sportágakban vertük a szovjeteket, fociban meg nem, az azt is jelenti, hogy azok nem fontos sportok, míg a labdarúgás jelentősége önmagában annyi, mint az összes többié együttvéve."

Igen, gondoltam erre is (azért én is szeretném egy picit azt hinni, hogy muszáj volt veszteni). De azért a szovjetek az olimpiai pontversenyben keményen szoktak harcolni az amerikaiakkal. Itt egy példa: 1956, Melbourne, póló. Nem kell ecsetelni, brutális meccs, ismerjük a sztorit (legalábbis azt hiszem). Másik példa:1980, Lake Placid, téli olimpia, jégtánc. Regőczy és Sallai második a szovjet páros mögött, teljesen egyértelmű bírói csalásnak köszönhetően. Ha Moszkvában nem lett volna annyira fontos az az arany, hagyták volna nyerni a jobbik párost.

Ami 1986-ot illeti: a "Dinamo Kijevet" a belgák, ha jól tudom, csak hosszabbítás után verték. Utóbbiak aztán egész az elődöntőig mentek, végig 120 perces meccseket játszva, beleértve a bronzmeccset is.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.21. 13:59:54

@medco: Az a probléma, hogy minden meccs más. Például a brazilok támadásra koncentráló focija, mellett a mi játékosaink is villoghattak, míg a masszív szovjet csapat agresszív védekezése már kevésbé ízlett. Persze az is érthető, hogy a szovjet elleni vereség után mindig a gyanakodott a közvélemény. Ellentmond a lefekvésnek, hogy amikor 2006-ban sport tévé vébétörténeti sorozatában mutatott aösszefoglaló alatt, a meccsen játszó Mészölyt 40 év távlatából is nagyon fölhúzta magát. Jó pár ziccert kihagytunk azon a meccsen. Mészöly például egy beívelt labdából nagy gólt akart lőni, mellel levette és belepüfölte a kapusba. "Miért nem fejelem be!?"- harsant föl a morzsolódó szőke szikla negyven év távlatából.

Hogy politikai okokból vesztettük el a berni döntőt nálam szintén az Urban Legend kategóriájába tartozik. Ellentmond ennek például az is, hogy még a vébé-döntő előtt elkezdték nyomni a bélyegsort, amely Magyarország világbaJnoki címét hirdeti. Idekeverni az enyhülési folyamatot, hét nem is tudom. Hogy képzeled ezt? Hruscsov Genfben odasúgja Eisenhowernek, hogy figyelj Ike, a "béketábor" tett egy gesztust, odaadtuk az NSZK-nak a foci vébét, most ti jöttök?

Aztán azt írod, hogy 1966-ban megint nagyesélyesként utaztunk. Mármint ugye a realitást ritkán figyelembe vevő magyar közvélemény szerint. A Hegyi könyvében olvastam, hogy a nagy fogadó irodák úgy a hatoidik helyre tettek minket.

Amit meg a magyaros támadójátékról írsz az már meghalt. Ha ismét közel szeretnénk kerülni a világ élvonalához, új házat kell építenmünk. Ráadásul hozod példának a vizilabdát a kajak-kenut vagy a kézit. De ezek a sportágak volumenükben össze se hasonlíthatók a focival. Ahhoz, hogy olyan bajnokságunk legyen fociban , mint kéziben két bl-ben továbbjutásra is esélyes nagy csapattal összemérhetetlenül több pénz kellene. Nincs az a Demján és Csányi aki egy pénzhegyet összetud hordani.

medco 2009.12.21. 14:39:41

@popp: Sajnos, a bunda és a politikai megalkuvás egyidős az emberiséggel. Most a pénz diktál, régebben hatalmi és presztizs-szempontok. Lásd Mussolíni - győzelem vagy halál kijelentése. 1954-ben egyértelmű szovjet sportorvosi segítséget kaptak a németek. Ez véletlen volt, szerinted? 1966-ban én láttam a szovjet-magyart, bár még csak 12 éves voltam. Nem lehetett a csapatra ráismerni. Csak arra vigyáztak, hogy a vereség ne legyen feltűnő. Szerinted a Baróti miért mondott le, rögtön a meccs után váratlanul?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.21. 15:06:38

@medco: Tény, hogy bunda is volt mindig. De szerintem a vébédöntő nem az a meccs. A szovjet sportorvosi segítség arra egyáltalán nem bizonyíték, hogy eladtuk volna döntőt.

Én csak az összefoglalóját láttam a meccsnek, amely alapján akár nyerhettünk is volna. Kérdezem még egyszer, nem lehet, hogy a szovjetek játéka nem feküdt a mieinknek?

Azért valahogy az a szovjet válogatott is eljutott a nyolc közé. 1964-ben EB döntőt játszottak. Semmiképp sem az a csapat volt akiket kötelező lett volna gólokkal lepofozni.

Aztán ahogy a visszaemlékezésekben olvasni, az a brazil meccs ihletett állapotban találta az egész csapatot. Szinte mindenki egyszerre hozta tudásának legjavát, ilyen pedig ritkán fordul elő még egy klasszis csapatnál is.

medco 2009.12.21. 15:55:59

@popp: Persze, sokat írtak arról, hogy a szovjet csapat játéka nem feküdt nekünk, még az Aranycsapatnak sem. A Szalnyikov, Sztrelcov, Netto, Jasin féle csapatot nem tudtuk megverni! Az azért valamit jelent, hogy 1956 őszén, amikor már megszűnt a közvetlen pártirányítás, Moszkvában, a Luzsnyiki stadion megnyitóján megvertük őket 1:0-ra. És csak akkor!

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.21. 16:32:45

Azért az a szovjet csapat olimpiát nyert '56-ban. És inkább az jelent valamit, hogy nem 5-2-re vertük őket csak 1-0-ra úgy, hogy a végén ők nyomtak.

Árpádka 2009.12.21. 16:39:59

Nem vagyok nagy konteo fan de egy két dolog fura 54 gyel kapcsolatban. Amikor haza jöttek Rákosi nem volt elégedetlen az ezüstel pedig abszolút favoritként mentek ki , miért a németek kaptak segitséget és miért nem a baráti magyarok.
60.ban is a cseh meccs fura lehetett egymást elüti két játékos ziccerben fura 66, 78 82 simán ennyi volt a csapatban és botrányok mindig vannak egy csapat körül 86ról meg nincs mit irni egyszerüen nincs miért 100 szor leirni ugyanazokat a hibákat
A támadó játékot meg ugy lehet erőltetni ha vannak olyan játékosok akkikel lehet és jelenleg nincs olyan kerete a magyar válogatottnak ami képes lenne erre.

neeskens 2009.12.21. 17:05:19

Szerintem azért nem jó az írás, mert teljesen eltérő eseteket(amelyek homlokegyenest más tarsadalmi-politikai légkörben játszódtak)

Ezt egy sablonra felfűzni elég veszélyes dolog. Szerintem a magyar foci hanyatlásának annyi összetett és egyedi oka van,amit így nem lehet súlyos torzítások nélkül leírni.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.21. 17:22:01

@neeskens: Na ja, meg egy kicsit olyan benyomást kelt az írás, hogy alsóhangon háromszoros világbajnokok lennénk, ha nem szólnak bele a dologba a nagyhatalmi játszmák. Ugye a balsors akit régen tép.

medco 2009.12.21. 17:56:50

Sajnos, voltak sablonhibák, ami akkor is megakadályozta a nagyobb sikert, amikor zsenik maradtak ki a válogatott keretből, különböző önkényes szempontokból/Ld.: Blum, Takács II 1924, Cseh II 1938, Sándor, Szusza 1954, Göröcs 1966, Nyilasi 1986/ Nem gondolom, hogy háromszoros világbajnokok lehettünk volna, de egyszer biztosan, 1954-ben!

4-4-2 2009.12.21. 21:18:18

Csak a II. világháború utáni vb-ket nézve: szerintem 54-ben sok minden összejött, speciel a lefekvést nem venném ide. A sportban már számtalanszor bebizonyosodott, hogy a gyorsan előnybe kerülő csapat (két gól az elején egy korábbi sima győzelem után) viszonylag gyorsan meg is törhet, ha feláll a másik a padlóról. Egyedül a 66-os vb-ről tudom elképzelni, hogy lefeküdtünk, a többin egyszerűen ennyit értünk. A magyar közvélemény mindig is túlzott elvárásokat fogalmaz(ott) meg az aktuális válogatottal szemben (a most zárult selejtező-sorozatban is emberek meggyőződéssel hajtogatták, hogy itthon megverhetjük a svédeket, meg a portugálokat, ami finoman szólva is vicc...), amit a játékosok nem bírtak elviselni. Azért feltételezem 86-ban Détárinak és a többieknek annyi önértékelésük (legalább a szívük mélyén) volt, hogy tudják, nem lesznek világbajnokok. Márpedig (és erre világosan emlékszem) az utcán a vb-döntő volt a VÁRAKOZÁS (nem a reménykedés, a várakozás). Egy olyan csapattól, melynek a legjegyzettebb (és el sem vitt) sztárja az Austria Wienben focizott. Mindezt egy olyan vb előtt, melyen ott volt Platini, Maradona, Lineker, a németek és még sorolhatnám. Talán ki kellene próbálni, hogy egyszer csak a küzdést elvárni és szeretni a válogatottat (mint Kásáséket mondjuk 2004-2008 között, amikor semmit nem nyertek) - hátha így sikerülne valamit elérni.

istenhátmögött 2009.12.22. 00:23:44

86 - a TF-en az a hir jarja, hogy az orvosi csapat a verdopping alkalmazasa soran kicsit ellotte magat, mert nem magaslati levegon vette le a nedut, hanem meg itthon, auztan amikor visszanyomtak a sracokba fonnt, hat nem mukodott a dolog

"a huszadik perc utan ugy ereztem mintha olombol lennenek a labaim"

azota viszont mindenki megjegyezte, h ha magsalti levegon jatszunk akkor a hegyekbe kell levenni a cuccost

hat ez volt, meg persze a kaposztasteszta

medco 2009.12.22. 12:26:30

@Dr Jozef Vengloš: Én nem fikciókat gyártok, hanem a meglévő mozaikokból megpróbálom összerakni az elhallgatott igazságot. Ez persze nem mindíg sikerül, de legalább megpróbálom. Az oka az, hogy sok alig megmagyarázható, furcsa dologra bukkan az ember. Ha nem nézünk szembe a hazugságainkkal, akkor soha nem lesz jobb. Szegény Sebes még a halálos ágyán is azt mondta Szepesinek, hogy vesztettünk. Valószínüleg volt egy kis bűntudata is.

medco 2009.12.22. 12:30:21

@istenhátmögött: Ezt én sajnos nem tudom elhinni, mert az orvosi csapat nem lehet ennyire dilettáns, hogy ne tudja, mi az a vérdopping. Ellene szól, hogy a nyitómérkőzés előtt öt nappal gyakorlómeccset játszottunk, és a második félidőben pályára lépő, tervezett kezdőcsapat 5:0-ra győzött. Rendkívül energikusan játszottak. Az a legvalószínübb tehát, hogy doppingelvonás történt az ellenőrzés miatt, de ezt nem lehetett elárulni, ezért találtak ki mindenféle fedősztorit.

kukonyalori 2009.12.22. 21:47:58

Nem sok értelmét látom efféle felvetéseknek, hogy le kellet feküdni, megegyeztek a fejünk felett stb. Persze, ha Mohácsnál odaér a Szapolyai(zápolya)-féle felmentő sereg, akkor haza basszuk a törököt és mi lennénk USA. Azt sem értem, hogy miért kezeli mindenki tényként a szovjet orvosi segítséget (a németeknek) '54-ben. Ott egyszerűen az volt, amit Puskás is mások is megmondtak: a 10. percben lőtt második dugó után nagy lett a mellény.

Ellenben azt már érdemes boncolgatni, hogy miért kell 18 játékossal (22 helyett) neki vágni a tornának.
De erre is van válasz. A magyar sportvezető (régen is, ma is) jutalom útnak tekinti az olimpiát, vébét, miazmást. Eszébe sem jut, hogy dolgozni küldik oda (tisztelet a kivételnek). Az ilyen indokok jönnek újra meg újra, hogy el lett baszva a szállás szervezés stb. Kérdem én nem ez lenne a sporvezető dolga?

kukonyalori 2009.12.22. 21:50:50

Jut eszembe a Luzsnyiki megnyitóján hogy-hogy nem kellett lefeküdni 100 ezer szovjet dolgozó előtt? medco megmondod?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.22. 21:53:31

@kukonyalori: Nem beszélsz badart, nagyon jó kérdéseket feszegetsz.

macca17 2009.12.22. 22:46:28

@medco: sztem meg jobban járnánk azzal, ha nem ilyen összeesküvés-elméletekkel ringatnánk hamis illúziókba (ti. ők "rendesen" nem győzhettek volna), hanem megpróbálnánk feldolgozni: egy gyengébb csapat is legyőzhet egy jobbat. lehet, h csak tízből egyszer sikerül neki, pechünkre ez a vb-döntőn volt. van ilyen. hollandia 2x is megérezhette egymás után, de a 82es brazil válogatott, amilyikben zsenik futballoztak (socrates, zico, eder, falcao és tsai) kikaptak az esélytelen olaszoktól.
ebben a megközelítésben egy tipikus magyar mentalitás mutatkozik meg: a hárítás, azaz mindig más hibás, sosem mi. (annyiban ezt finomítanom kell, h a felsorolt okok között számos van, ami nem ezt a gondolkodást képviseli, ezekért respect.)

medco 2009.12.22. 22:52:55

@kukonyalori: Már írtam, az volt ott az érdekes, hogy 1956 őszén már nem volt Rákosi, de még nem volt Kádár - ezért - nem én mondom, hanem nálam tájékozottabbak - megszűnt átmenetileg a közvetlen pártirányítás. Olyan eredményt értek el, amire csak képesek voltak! Sokaknak meglepő, de olvastam, hogy Szusza azért nem lett válogatott, mert megmondta, hogy ha gólhelyzetben van, akkor ő bizony belövi az oroszoknak is. Ez tény.

medco 2009.12.22. 22:55:42

@macca17: Félreértesz. Pont nem a hamis illúziót akarom fenntartani, hanem a tanulságokat levonni, hogy hozzuk ki magunkból a maximumot.

kukonyalori 2009.12.24. 17:06:48

@medco: Nagyon sok érdekes felvetés van a posztban. De maccával egyetértek abban, hogy el kéne már ezt az önsjnáló lúzer dumát, hogy mi nem nyerhetünk, mert mások ezt nem engedik. Az egész magyar közéletben terjedőben ez a szemléletmód. Ettől már rosszul vagyok.

macca17 2009.12.24. 22:24:11

@medco: és amit olvasol, az mind igaz? forráskritika is kell az ilyesfajta kutakodáshoz. és még egy: sem a magyar, sem az exszovjet, de még a volt szoc országokból egyetlen írásos, hangzó vagy képes dokumentum nem került elő, ami ezeket alátámasztaná. pedig ez nem olyan súlyú vmi, mint mondjuk a katyini tömegmészárlás. vágy/igény persze van az efféle történelemmagyarázatra. amúgy azért is állok kicsit értetlenül az előtt, h ezt is behoztad a magyarázatok közé, ti. a többi már éppen eléggé megindokolja, h bizonyos helyzetekben miért úgy szerepeltünk, ahogy

medco 2009.12.25. 00:15:16

Persze, igazad van. Az 54-es kudarcnál is az elején, kiemelt helyen mondtam, hogy elsősorban elbíztuk magunkat a 8:3 és a 2:0 után. De azért voltak háttértényezők is. Ezeket sem lehet elhallgatni. Meggyőződésem, hogy 66-ban sem kellett volna lefeküdni - ha igaz. Például 68-ban sem kellett volna bevonulni Csehszlovákiába. Most nem is ez a lényeg, csak a történeti hűség kedvéért írtam le, vitaalapnak szánva. Ez be is jött. Kellemes Ünnepeket mindenkinek!

Mala Suerte 2009.12.25. 04:27:53

@macca17:

"sem a magyar, sem az exszovjet, de még a volt szoc országokból egyetlen írásos, hangzó vagy képes dokumentum nem került elő, ami ezeket alátámasztaná"

Az nem is fog, még egy jó darabig nem, barátom. De az is lehet, hogy soha. Mindenesetre lennének itt érdekes dolgok egy ilyen "coming-out" során, az biztos.

Egyébként jó kis írás ez, még ha nem is kell minden szavát szentírásnak venni, azért minimum elgondolkodtató.

Boldog Karácsonyt!

macca17 2009.12.26. 01:26:07

@medco: először is boldog karácsonyt neked is. másodsorban a vitával nincs bajom, azzal van, h tényként kezelsz feltételezéseket, mendemondákat, illetve folyton csúszkálsz a kettő között.
@matthe07: nem értelek. mint írtam, focimeccseknek nincs akkora jelentőségük, mint mondjuk egy tömegmészárlásnak - ezekről mégis kiderül egy csomó dolog. a sportról meg nem - talán mert nincs is minek kiderülnie.

brand_boy 2010.03.05. 19:15:02

@medco: Persze, hogy nem, mint ahogy a 84-es olimpiára is el lehetett volna menni.
Csak nagyon nehéz belátni, hogy mi voltunk a hülyék,alkalmatlanok, önsorsrontók,fáradtabbak, felkészületlenebbek,szervezetlenebbek, stb.,stb.
süti beállítások módosítása