Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Válogatott történetek - 1982, Spanyolország, a magyar szereplés

2009.11.08. 18:29 Vendégszerző

A világbajnokások történetét feldolgozó sorozatunkhoz a magyar vonatkozású részt szempontpuska, a magyar futball utolsó nagy korszakát feldolgozó blog egyik szerkeztője, készítette el számunkra. Vele a ma este 21 órakor a RadioQ Izompacsirtamező műsorában is találkozhattok. Ehhez semmi más dolgotok nincs, mint a 99.5-re tekerni a rádiókészüléketeket, vagy a neten a rádió online műsorára kattintani. 

Három mérkőzés. Tulajdonképpen ennyire kell visszaemlékezni, ha a spanyol VB magyar vonatkozását tárgyaljuk. Nade ennél jóval többről van szó. Egy korszakról. Olyan ez mintha egy Olimpiát csupán húsz nap krónikájává degradálnánk. Nos nem az. Legalább két év készülődése, izgalma, feszültsége és extázisa teljesedik ki abban a három meccsben, amit Mészöly gárdája Elchében és Alicantéban megvívott.

Csoportelsőként vívtuk ki az útlevelet Spanyolországba egy olyan csoportban, ahol nem volt pofozógép. Anglia, Románia, Svájc és Norvégia.
Mérkőzéről mérkőzésre küzdöttünk meg a továbbjutásért, kiszenvedve, megharcolva minden egyes pontot, egészen addig a pillanatig, amikor páholyból és elnézően figyelhettük az angolok erőlködését, hogy - a románok helyett - másodikként az oroszlánosok juthassanak ki a legjobbak közé.
Öreg válogatott volt ez. Az utolsó nagy erőpróbája volt. Tudtuk, hogy az EB-re és a mexikói VB-re már alapjában más csapattal kell majd nekivágnunk. Node hagyjuk ezt!
Ott voltak az idegenlégiósaink, Fazekas, Bálint, Martos, Mészáros "Bubu" Müller és az utóbbi két év felfedezettei: Garaba, Sallai, Kiss L., Pölöskei vagy a kipróbált öreg harcosok Tóth J, Nyilasi, Törőcsik, Bodonyi, Csongrádi, Csapó.
A válogatott imponáló teljesítménnyel kivívta a huszonnégyes döntőbe jutást és eközben a hazai futballpályákon egy egészen más mentalitású gárda - a Verebes-féle Rába ETO - legyalulta 102 góllal és 5 pont előnnyel a magyar NB I-et.
De ez már túl későn jött. Mészöly félévnyi tétova, erőtlen és sikertelen kísérletezés után végül mégis a kipróbált csapatát nevezte a VB-re. És hiszem, hogy igaza volt!
Figyelem! A most következő rész szubjektív elemekkel súlyosan terhelt lesz. 1982-t írunk, tizenötéves kamaszként nagyjából a fociőrület csúcspontján járok, ráadásul mindezt egy dél-amerikai országban. A dél-amerikaiakról tudni kell, hogy saját országuk csapatán túl, bármelyik "testvérükért" éppen olyan lelkesedéssel tudnak szurkolni, örülni, sírni, mint szebb időkben a dózsások, fradisták, ETO-sok stb. a Videotonért vagy az FTC-ért az európai kupákban.

Namost a mi csoportunkban volt mindjárt két latin-amerikai gárda. El Salvador és Argentína.
A nyitómérkőzésen - hagyományok szerint - az előző világbajnok Argentína játszott, Belgium ellen. Ez a mi csoportunk! Nem tudtam mi következik, zsigerből mégis, ahogy az argentínok elcsalták az előző világbajnoki címet, nem tudtam nem örülni, amikor a 62 percben Vandenbergh mellel leveszi a labdát és belövi Fillol kapujába. Ha akkor tudtam volna, hogy ez nekünk mekkora baj lesz! De nem tudhattam!
Két napra rá következik a magyar csapat bemutatkozása. El Salvador ellen. Kötelező győzelem. Csak el ne szúrjuk, istenem!
Beültem a TV elé és ezen a napon talán még Anyám is megértette, hogy nem élhet azzal a kivételes női tehetséggel, amellyel hosszas percek tétlensége után éppen egy gólhelyzetnél képesek átsuhanni a képernyő előtt, hogy pont lemaradjunk a meccs döntő mozzanatáról. Ismerős ez ugye mindannyiunknak?! Mondjátok, hogy igen!
Lássuk mit tudunk! A negyedik percben rövid időn belül a második szöglet jön jobbról, Nyilasi a sztartoszférába emelkedik és bólint Tibi, igen bólint. 1:0.
Namost tudnotok kell, hogy egy valamirevaló latin-amerikai szpíker nem hagyja abba a góóóóóóóól "ó" betűjét tíz másodperc alatt. Ez egyfajta követelmény. Olyan mint az úszóknak a szintidő. Nem jópofiból csinálják. A lelkükből jön. És mentségére szolgáljon a kommentátornak, El Salvador, egy testvérország kapta a gólt, de az az "óóóóóó" szólt hosszan és hangosan. Ahogyan kell.
 
Aztán a 11. percben megszökik a baloldalon Pölöskei és 2:0. Majd Fazekas bombája a tizenhatoson kívülről. 3:0. Ez a meccs már megvan. Szünet. Ami a második félidőben történt az már egyfajta extázis. Nem álltunk be - jó magyar szokás szerint - őrizni az eredményt, hanem mentünk előre. Tóth Jokka talán életében először lőtt gólt címeres mezben, aztán Fazekas (5:0) és már magam is elismerően mosolyogtam amikor a salvadoriak belőtték történelmi első góljukat a VB-n a jegyzőkönyvek szerint Ramirez, a közvetítés szerint pedig Zapata révén. Bocsássatok meg, de egyszerűen nem tudtam neheztelni rájuk 5:1-nél. Aztán jött még Kiss Laci háromszor (az egyiket zseniális átemeléssel), Szentes és végül az első és utolsó jogán Nyilasi.  10:1! Értitek ?! 10:1. Történelmi győzelem. A VB csúcs 9:0 volt, amit az - örök referencia - Aranycsapat Korea ellen, és a Jugoszláv-Zaire tartott mindaddig.
 
Nem tudom, hogy el tudjátok-e képzelni azt az érzést, ahogyan másnap, kb. tíz-tizenöt centivel a föld fölött lebegve, bestáltam a suliba. Néhányan mutogattak rám, mondván, hogy ott jön az húngaro, és hogy tíz-egy mi ?! A legrosszabb feddést amit kaptam osztálytársamtól annyi volt, hogy 3:0-nál kikapcsolta a TV-t. Nem bírta tovább nézni. Szemében és gesztusaiban egyfajta méltatlankodás volt, mint akik nem bírtak úriemberek lenni és abbahagyni 5:0-nál, vagy mondjuk 5:1-nél. Hát szabad ilyet tenni? 10:1 ? ez nem túl lovagias "Píter", neked is be kell látnod!
 
Nem láttam be. El Salvador újonc és tapasztalatlan gárdájával a lehető legrosszabb történt, ami történhetett. Kellő rutin és felkészültség hiányában a csapat egyszerűen összeomlott. Csapatuk teljesen szétesett. Egyetlen játékosba vetették hitüket: Mágico Gonzalezbe. A magyarok kedvükre lőtték a gólokat, egyiket a másik után. A közép-amerikaiak többé nem szaladtak bele ebbe a hibába. Belgiumtól 1:0-ra, Argentínától 2:0-ra kaptak ki. Szolíd vereségek.
 
Következett Argentína. Egy döntetlen elég lesz. A belgák, akik nem voltak jobbak nálunk, legyőzték őket a megnyitón. Mészöly összesen hét (!) védővel-védekező felfogású játékossal küldte pályára a csapatot. A selejtezőkön Keegant és Iordanescut is sikerrel közömbösítő Sallai kapta feladatul Maradona őrzését. Meccs előtt megkérdezte Garabát - aki játszott már Maradona ellen -  mit tanácsol, mit tegyen?! Semmit - hangzott a válasz. Mi is egész meccsen csak a hátát láttuk. Így lett.
Azóta a meccs óta, ha azt hallom egy magyar edzőtől, hogy "nem megyünk feltett karokkal a pályára" azonnal tudom, hogy vereség következik. Majd figyeljétek meg! (a másik ilyen fordulat: "a labda gömbölyű").
Az előző VB egyik sztárja, Bertoni a 26., és Maradona két perccel később eldöntötték a meccset. A félidőben 0:2 és mi tele voltunk védőkkel.  Csereként beállt Fazekas, majd később Kiss László, de menet közben nem lehet kereket cserélni. Magunkra húztuk a bizonyítani vágyó argentínokat és ennek meglett a veszte. Újabb tragikus három perc, Ardiles és Maradona révén már 4:0 oda, a meccs kezdett katasztrófális vereségbe torkollni.
Vitray egy becsületgólért könyörög éppen, hogy ne érezzük olyan megalázónak a vereséget, amikor a 76. percben Tóth J. csatárokat megszégyenítő szlalommal előretör, bead  Pölöskeihez és ő bombagólt küld a rövidsarokba. Argentína - Magyarország= 4:1. Másnap azt hiszem kihagytam a sulit.
 
Belgium ellen győzni kell, nekik már a döntetlen is elég. A magyar válogatott jobb csapat volt. És ez a játék képén is meglátszott. Az első félidőben Törőcsik addig cselezett, amíg a belga védelemről visszapattant a labda, Varga "Kacsa" megiramodott vele, átkígyózott a védők között és - bár két csatárunk is üresen várta középen - nem cifrázta, ballal óriási bombát küldött a léc alá. 1:0. Megvan, vezetünk!
A magyar csapat továbbra is jobb volt, támadott. A 64. percben Mészáros kirúgásával Fazekas középen egyedül ugrott ki, már csak a kapussal állt szemben, mire Jean-Marie Pfaff gondolkodás nélkül letaglózta. Manapság ez mérlegelés nélkül piros lapot ér, akkoriban megúszta egy sárgával és megérte nekik...
Már csak alig volt több mint tíz perc hátra, amikor Ceulemans, szólója után középre gurít Czerniatinskynek, aki tizenegy méterről leadott lövésével beírja magát a magyar focitörténelem fekete lapjaira. Oda Edström és Fritz Walter társaságába, szomorú góljával.
Kiestünk. A magyar csapat helytállt, nem vallott szégyent, mint négy éve Argentínában. Csak egy kis szerencse kellett volna az áhított továbbjutáshoz, de nem sikerült. A VB-nek számunkra vége volt. Egy kiöregedett csapat méltó búcsúja volt ez. Nem is sejtettük, milyen szép négy év áll még előttünk. Amikor végigvertük Európát.

123 komment

Címkék: történelem válogatott történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr61509610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.11.08. 19:56:04

Újabb remek poszt, méltó szempontpuska eddigi írásaihoz.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.11.08. 20:11:52

Az ellendrukkolásnak mindig megjön a böjtje, ez az írás legfőbb tanulsága. :-)

Ha...

.. az argentinok az első meccsen megverik a belgákat, ellenünk biztos nem szívják föl magukat, nem nyernek 4-1-re, nem roppanunk össze, és akkor az egy pont Belgium ellen pontosan elég lett volna a 16 közé.

tb 2009.11.08. 22:07:18

ez a képeslap, amin a csapat van nekem is megvan valahol, remélhetőleg... bár már évek óta nem láttam

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.08. 23:20:35

Azért ne felejtsük el, hogy annál a Belgiumnál játszottunk jobban, akik két évvel korábban EB-döntőt játszottak. Halvány emlékeim vannak arról a vébéről, de arra már emlékszem, hogy a bátyám mindig szitkozódott, ha Pfaff föltűnt a magyar tévében a Bayern kapusaként.

pink75 2009.11.09. 01:29:16

valaki a pfaff-affért igazán előbányászhatná a videóarchívumból

kroos 2009.11.09. 08:39:08

@tb: nekem is...
@pink75: keresem már régóta, de sajnos sehol nem találom.

montipájton 2009.11.09. 08:42:51

@pink75: Halványan úgy emlékszem, hogy aközvetítésben sem mutatták, csak a végét, mert éppen valamit lassítottak. Vitray kezdett el ordítani, hogy gólhelyzet, aztán már csak azt láttuk, hogy Fazekas fekszik. De lehet, rosszul emlékszem.

Nem tudom, de valahogy én nem tudok visszamenőleg rajongani ezért a csapatért, pedig akkor, 12 évesen még hogy izgultam értük... A sok ex-vasasos meg pesti öreg légiós (Müller, Martos, Bálint, atyavilág...) helyett a győri középpálya kellett volna, de azzal sem értek egyet, hogy "földöntúli" teljesítménnyel jutottunk tovább, az angolok oda-vissza vertek, Svájc meg Norvégia pedig akkoriban még messze volt egy európai élcsapattól. A románokkal szembeni pozitív mérleg volt szép.

A védelmünk ellenben csőd, Bálinték már Salvador ellen is sokszor úgy futkároztak, mint pók a falon, a belgáktól valaki már ez után a meccs után mondta, hogy a magyaroknak így nem sok esélyük lesz Argentina ellen... Jött is a hiperbeszari hétvédős felállás, Sallai meg a pedofíilia határán ugrált Maradona hátán egész meccsen...

Mészáros Bubu és Pölöskei volt a két kedvencem abból a csapatból, ők nem is okoztak csalódást.

A középkörben a belgák és az argentinok is 0 ponttal végeztek, ennyit arról, mennyi esélyünk lett volna.

A Mezey-csapat kategóriákkal jobb volt, minden poszton - igaz, aztán nagyobbat is zuhantunk...

retroflexus 2009.11.09. 08:42:53

Jó kis VB volt, a magyaroktól eltekintve is. Megvillantak az afrikai csapatok, Algéria verte az NSZK-t (a németek csak egy látványos bunda révén jutottak tovább), Kamerun veretlenül esett ki, az olaszok csak eggyel több rúgott góllal jutottak tovább. N'Kono a vb után Spanyolországba igazolt, volt olyan meccs, amikor azért nem lépett pályára, mert esett a hó és nem tudta mi az...
Öreg csapat volt a lengyel is, Lato-val, Szarmach-hal, Zmuda-val, mégis sokáig talpon maradtak, csak Rossi döntötte őket romba.
Bár a brazilok nem nyertek, azt a válogatottat minden idők legjobb csapatai között emlegetik. Ha Eder mellett lett volna még egy jó csatáruk...
Mekkora változás: az akkori francia kezdőcsapatban talán csak 3 színes bőrű játékos (Tresor, Janvion, Tigana) szerepelt.
Voltak csodagyerekek: Norman Whiteside többet szerepelt az észak-ír válogatottban, mint addig a klubcsapatában.
Wynton Rufer a vb után hosszú ideig sztár volt a Bundesligában, azóta se nagyon találkozhattunk új-zélandi focistával.

kroos 2009.11.09. 08:53:19

@montipájton: ,,helyett a győri középpálya kellett volna „
Igen ez visszatérő téma. Szerintem meg nem. Meg lehet nézni mikor kezdett el hajrázni a bajnokságban a Győr. Nem volt akkor sem egyértelmű ez, főleg ha figyelembe vesszük hogy Hannichnak 1 jó meccse sem volt a válogatottban később. Póczikot meg akarták vinni de ő nem ment. Nyíl, Sallai, Müller...ennél nem volt jobb akkor szerintem. És csak az egyik volt itt pesti csapatnál.

kroos 2009.11.09. 08:54:58

@retroflexus: Norman Whiteside...hát persze..azt hiszem 17 éves volt a Vb-n és stabil kezdő.

montipájton 2009.11.09. 08:54:59

Hát ez az argentinok elleni videó elég sokkoló, így a megszépítő messzeségből visszatérve.)9 Ndem igaz, milyen szinten szopatott minket az isteni Diego, nem igaz, mit művel a "védelmünk" (Bálint a 3. gól előtt, pfff), nem igaz, mekkorákat véd Mészáros - ha ő nincs, minimum annyit kapunk, ahány védőnk volt a kezdőcsapatban.

A belgák elleni bekapott gólunk sajnos ebben a védelemben benne volt. Még akkor is, ha emlékezetem szerint sajnos abban benne volt vastagon Mészáros...

montipájton 2009.11.09. 09:01:16

@kroos: szerintem meg abban a felállásban, Mészöly keretében vastagon szerepet játszott a nagyon is létező Pest-vidék ellentét, konkrétan Verebessel is utálták egymást.

Kálmán bá taktikai "kvalitásait" a róla készült film öltözői jelenetei elárulják (nem a káromkodásokról beszélek), ott Mezey volt már akkor is az agy.

És hát volt abban a csapatban olyan, aki szerintem egyszerűen nem a legjobb játékos volt a posztján, de erről utólag felesleges vitatkozni. Még egyszer nevek: Bálint, Martos, Müller, Rab... Még Fazekas volt az, aki öregen is többet ért sok fiatalnál.

(Nyilasira is igaz volt mellesleg, hogy a legfontosabb válogatott meccseken ritkán brillírozott, de az ő sztorija Mexikóval kapcsolatban igazán síkos.)

montipájton 2009.11.09. 09:04:50

@retroflexus: Fantasztikus vb volt, még a digók győzelme ellenére is.))

Máig rekord gólátlag a modern vb-k történetében, hihetetlen egyéniségek, nagy sztorik (Rossié, az NSZK-Franciao. meccs hosszabbításáé, vagy az emíré, aki lehívta a pályáról a kuvaitiakat ))) ), remek meccsek, szerintem azóta se volt élvezetesebb világbajnokság, és most már a futballbiznisz alakulása miatt nem is lesz. (Még '86 méltó követő volt, aztán nagy visszaesés- szerintem.)

kroos 2009.11.09. 09:26:57

@montipájton: Bubu az argentinok ellen 3 gólban benne volt csúnyán,Bálint meg már nem is játszott utána a válogatottba ha jól tudom.
amugy lehet hogy igazad van..mindenesetre 1 Szentesnél lehetetett volna, többet behivi onnan. De nem szerencsés felbolygatni a kijutást kivivó gárdát, egy féléves fellángolás miatt.
(mégha utólag tudjuk hogy nem is féléves volt)

retroflexus 2009.11.09. 09:50:59

@kroos: Mondjuk a Manchester United-be akkor sem lehetett könnyű bekerülni...
@montipájton: aha, és a kuwaitiaknak egy teve volt a kabala-állatuk, amit minden meccsre kivittek. Mondjuk vb után biztos levágták... A kapusuk meg egy görnyedt kivénhedt katonatiszt volt, al-Tarabulsi. :)

tb 2009.11.09. 10:12:09

Bubunak kb 10 éve volt egy súlyos autóbalesete, tud valaki azóta róla valamit? Felépült teljesen a sérülésekből?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 10:29:46

@montipájton: Azért Nyilasi nem lehet fényévekkel jobb Nyilasinál és Garaba sem Garbánál. Abban egyetértek, hogy '82-es padon Mezey volta ész.

Amikor ő lett a kapitány nem a játékosok kvalitásai közötti különbségek miatt lett jobb csapat a magyar. Sokkal inkább modern játékrendszer és taktika miatt, amelyet Mezey bevezetett, Nagyon összrakta a csapatot, mindenkinek megtalálta az optimális helyét és feladatát. Emellett az egy hónapos téli edzőtáborokban a legmodernebb edzés mődszerekkel és tudományos háttérrel a játékos erőnlétét is fölfejlesztette az akkori európai elithez. Talán a '85-ben látott erőnlét hiányzott Mexikóban.

Vissza '82.be, paraszthajszálon. Itt inkább kroos-szal értek egyet, kockázatos lett volna megbontani azt a válogatottat, egy jó győri tavasz miatt. A győriek későbbi nemzetközi szereplése azt sugallja nekem, hogy nem jött volna be a kockázat. Nyilván létezett a Budapest-Vidék ellentét, de szerintem te túlhajtod egy kicsit.

Amúgy Mezey válogatottjában sem igazán domináltak a győriek, az a csapat a Honvédra épült, arra csapatra, amely nagyszerű Győr és Vidi ellenében is uralta a magyar bajnokságot azokban az években és bundázgatások ide vagy oda, a legjobb csapat is volt.

retroflexus 2009.11.09. 10:46:23

@popp: Jó győri tavasz????? Az ETO a következő bajnokságot is megnyerte! Hogy után a honvéd tudott bajnokságokat nyerni, abban elég erősen benne volt a budapest-vidék ellentét. Az ETO akkor még azokat a játékosokat sem tudta leigazolni, akiknek lejárt a szerződésük: pl. Magos a Volánból, Kardos az Újpestből..., csak másdvonalbeli focistákat tudtak igazolni.A nemzetközi kupaszereplésről meg annyit, hogy a BEK-ben az a Standard Liege verte ki őket, aki előző idényben KEK elődöntőt játszott és akkor egy nagy csapat volt, de azért Győrben megremegett a lábuk és nem sok hiányzott annak, hogy a liege-i 0:5 után kérdéses legyen a továbbjutó csapat.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 10:52:48

@retroflexus: 1982 júniusában még csak egy jó tavaszról volt szó, tudom, hogy következőt bajnokságot is behúzták és még évekig dobogón voltak.

Szerintem az a Honvéd volt annyira jó, hogy egy megerősödött ETO-t is legyűrt volna, ellenpróbára persze nem volt lehetőség. Azért Andrusch - Sallai, Garaba, Nagy A:, Varga J. - Sikesdi (Fitos), Détári, Gyimesi - Esterházy (Kovács K), Dajka, Bodonyi - elég jó, nem?

retroflexus 2009.11.09. 11:03:26

@popp: Persze, erős csapat lett, de a 82-es vb idején az ETO szerintem segített volna. A Hannich-Póczik-Burcsa középpálya és a Szabó-Szentes-Hajszán csatársor bármelyik tagja megérdemelte volna a kerettagságot. Azért valljuk be, volt abban a vb-keretben néhány szánalmas figura, akiknek jutalom volt, hogy látták Elche-t és Alicante-t.

montipájton 2009.11.09. 11:18:25

@popp: Igen érdekes, hogy téli túrákra ezek szerint volt pénz és megfelelő tapasztalat, a Mexikó előtti felkészítést viszont teljesen elcseszték, Mezey is elismeri ma már (20 évvel később...), hogy kellő tapasztalatok híján elrontották a fizikális részét a dolognak, de teljesen.

Mindegy, lesz még erről poszt, majd akkor.

Pestről nézve mennyire más a dimenziója ennek a vidék-főváros ellentétnek, túl volt lihegve, mondjátok fentről, mi meg emlékszünk rá, hogy nem. Konkrétan a Győrből Pölöskeit fiatal tehetségként egyszerűen a Fradiba irányították, míg a már befutott Kardost hatalmi szóval nem engedték a Dózsából az ETO-hoz. Mából nézve vicc, hogy ilyen lehetséges volt még a 80-as években is, de hogy ne lett volna igazi kivételezettség... Elég megnézni a bundabotrány ítéleteit.

montipájton 2009.11.09. 11:19:35

@retroflexus: Whiteside 3 évvel később már ott volt a MU-ban, a Sóstón be is lőtte a maga 11-esét, sajna hiába. ))))

jo.e 2009.11.09. 11:22:16

Ha jól emlékszem nem sokkal a vb után azt mondta Mészáros, h. simán ki tudta volna ütni, csak fogni akarta. Kár volt...
Az is rémlik, mintha nem csak 1, hanem 2 ilyen "ma sima kiállítás" esete is volt Pfaffnak - de ez nem biztos.
Bezzeg nálunk hiába ordította Kálmán bá' ,hogy "Üsssddd el!" :). Hiába no, úri emberek 1más közt :)

tb 2009.11.09. 11:23:13

@popp:"győriek későbbi nemzetközi szereplése azt sugallja nekem, hogy nem jött volna be a kockázat. "

szerintem ebből nem lehet kiindulni, nemzetközi porondon már akkor is csak elvétve érte meg a tavaszt bármelyik csapat. A 78-as és a 82-es VB között egy kivételével mindig az első fordulóban esett ki a magyar bajnok. Nem mondom, hogy nincs igazatok abban, hogy az ETO középpályás sorával sem jutott volna messzebb a válogatott, de szerintem ez nem a győriek nemzetközi meccseiből következik

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 11:27:52

@montipájton: Szerintem a bunda ügyeket hagyjuk, mert csak a jéghegy csúcsa bukik a felszín fölé. A korszakot ismerő félig bennfentes emberek sztoriit hallgatva sokkal nagyobb mértékben ment a meccsek adás-vétele, mint amennyi hivatalosan kiderült belőle. Szóval ebből csak sárdobálás lenne.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 11:31:37

@montipájton: Szerintem Mexikó előtt sem a téli túrával volt a baj, hanem hogy a vébé előtt májusban az alpesekbe mentünk magaslatot szimulálni, elfelejtve a harminc foknyi hőmérséklet különbséget.

szempontpuska 2009.11.09. 11:33:08

i@retroflexus: node ki tudta ezt 1982 elején előre ?!

szempontpuska 2009.11.09. 11:34:43

@retroflexus: Tegnap a rádióban egy betelefonáló említette a Kaiserslautern elleni 7:0-át. Aztán itt van ez a Standard Liege (igaz! Ráadásul az I. félidőben Hlagyvikot kiállították)
De aztán a köv. évben jött egy bizonyos Sokol... és nem a zsebrádióra gondolok.

retroflexus 2009.11.09. 11:46:41

@szempontpuska: azért '82 elején is látható volt, hogy mondjuk Martos, Bálint, Tót, Mucha, Müller, Törőcsik, Rab, Csapó, Bodonyi nagyon könnyen helyettesíthetők lettek volna jobb játékosokkal. És a felkészülés során már ki lettek próbálva ETO játékosok is, szóval nem zsákbamacskát vettek volna velük.
Hát igen, a Kaiserslautern elleni a szép győzelem volt, Ronnie Hellström-öt kitömték, kár, hogy barátságos meccs volt...
Szokolt meg ne emlegesd nekem........................:S

szempontpuska 2009.11.09. 11:52:03

@retroflexus: felkészülés során ki lettek próbálva - többé kevésbé - és nem tűnt úgy hogy beváltak...

retroflexus 2009.11.09. 11:58:19

@szempontpuska: inkább kevésbé... és azt se lehet mondani, hogy nem váltak be. epizódszerepet kaptak, ott nem lehetett a világot megváltani, a hibázásnak már a lehetősége sem adatott meg nekik. szerintem.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 12:03:05

@retroflexus: Viszont az EB selejtezők első részében később rájuk épült a csapat, akkor megégtek.

retroflexus 2009.11.09. 12:10:29

@popp: az egy átmeneti időszak volt a mészöly és Mezey korszak között, tény, hogy nem jött össze, de ez inkább a kálmánnak a bukása volt, nem az etósoké.

berochello 2009.11.09. 12:23:24

Amennyivel volt jobb a Mezey-csapat ennél, azt "ledolgozta" Mexikóban. A 78-as meg "csak" 3-1-re kapott ki a vb-n. Egyik vereség sem volt lealázó! Tehát valahol egálba jön ki a három vb-csapat. Szerintem.

sanyikácska 2009.11.09. 12:23:28

Nem is tudtam, hogy Kiss Imre volt a harmadik kapusunk. Vargának a képen tényleg valami kacsa hatása... Salvador... Én úgy emlékszem, hogy a salvadori gólszerző egy bizonyos Ramirez Zapata volt, tehát Vitraynak is igaza volt. Egyébként azt hittük Nyíl első góljánál, hogy övé lesz a Seiko óra a leggyorsab gólért, aztán ha jól emlékszem Bryan Robsoné lett. Ne felejtsük el megemlíteni, hogy Kiss Laci mesterhármasa volt a VB-k történetének leggyorsabb mesterhármasa (tán még a mai napig is az?)

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.11.09. 12:28:07

@sanyikácska:
és az egyetlen csereként beállva
(ami majd olvasható is lesz a nemzetközi részben, ha trehány-manó engedi, h befejezzem)

váév építők (törölt) 2009.11.09. 12:29:08

kb egyidős vagyok a szerzővel és hasonló lelkesedéssel vártam ezt a vb-t, de szerintem túlzás így dicsérni azt a csapatot, nem voltunk rosszak, de jók sem.A belgákkal egyenlő ellenfelek voltunk, de azon a meccsen nem voltunk jobbak sajnos, legalábbis győzni akarásban nem.

sanyikácska 2009.11.09. 12:35:13

Annyit fűznék a Győr - nem Győr vitához, hogy szvsz ez a csapat egyetlen helyen volt gyenge: a védelemben, tehát a vitának nincs sok értelme, mert ha Sallai és Goromba Imi helyett Csonkát és Hlagyvikot állítjuk Maradonára, akkor mi lesz? Ha Csongrádi helyett Mile jön keresztezni Ceulemansra, akkor mi lesz? Semmi. Póczik, Hannich, Burcsa, Szentes, Hajszán nagyszerű játékosok voltak, de szerintem ebbe a csapatba egyszerűen nem fértek be. Ők a Verebes-féle szisztémában voltak nagyok - két évig, tovább nem nagyon...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 12:41:30

@sanyikácska: Adjuk meg nekik, ami jár. Négy-öt évig. Azért két bajnoki cím után még jött két ezüst és egy bronz.

Naumov 2009.11.09. 12:45:44

"Oda Edström és Fritz Walter társaságába, szomorú góljával."

Inkább Helmut Rahn lesz az a Fritz Walter, bár nem mintha számítana :/

szempontpuska 2009.11.09. 12:55:37

@pote: kommentelés helyett írhatnád inkább :-)
(hihihi, végre én sürgetek egy posztot és nem engem sürgetnek érte!)

berochello 2009.11.09. 13:21:34

@berochello: " Amennyivel jobb volt..." helyesen.

berochello 2009.11.09. 13:27:37

Azt senki sem említi hogy, Mészöly a selejtezők házigólkirályát, a Vasas-os Kiss Lacit, volt olyan "bátor" és kirakta a kezdőből az "újonc" Pölöskei javára! Utólag persze úgy tűnt, Törőnek sokkal jobban feküdt volna a kispad.
Szegény Pölöskei is csúcsformában sérült le egy sima meccsen '83 tavaszán Luxemburg ellen. Márciusban be kellett fejezni az idényt. Eztán csak egy felvillanására emlékszem. 87-ben az MTK-ban, a Honvéd ellen.

Skatulya bácsi megmondta 2009.11.09. 13:31:25

Érdekes, hogy ez az ETO vs. válogatott, meg a Verebes vs. Mészöly mindenhol felmerül, ha '82-ről van szó! :) Szerintem sem lett volna érdemes felforgatni nem sokkal a vb előtt a csapatot, abból csak rosszul (vagy legalábbis jobban biztos, hogy nem) jöhettünk volna ki. Volt itt példa a 86-os Lobanovszkij-féle szovjet válogatottról is, ami a KEK-győztes Dinamo Kijevre épült, de ott is csak annyi volt érdemben az eredmény, hogy elkalapáltak minket 6:0-ra, meg továbbjutottak a csoportból (aztán 11-esekkel gyors kiesés, pont a "balgák" ellen). Az más kérdés, hogy két év múlva EB ezüstérem, de hát arra mégiscsak volt 2 év plusz. Meg aztán ott voltak a szokásos "ügyek" is, hogy volt-e Nyilasi és Hannich között ütleg az edzőtáborban vagy sem… Szóval szerintem lehet, hogy csábító lett volna az ETÓ-ra építeni, de szerintem velük sem lett volna megváltva a világ.

berochello 2009.11.09. 13:37:00

@Skatulya bácsi megmondta: A szovjetek 4-3-ra kaptak ki a belgák ellen. A belgák a spanyolokat verték ki 11-esekkel. A pofozkodás-pletyka Nyilasi és Póczik "párbajt" emlegetett!

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 14:12:31

@Skatulya bácsi megmondta: @berochello: Egy oloyan meccsen, ahol nem kicsit a belgáknak fújt a spori és a szovjetek (leginkább ukránok) vagy hat ziccert kihagytak. Na de az már egy másik lapra tartozik.

kroos 2009.11.09. 14:29:51

@berochello: 87-ben a volánban játszott nem?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 14:39:43

@kroos: Törővel kevered szerintem. Pölőt a Fradiból hívta el Verebes, ha jól emlékszem.

cooper (törölt) 2009.11.09. 15:19:12

ha már 80-as évek, akkor a tatabánya 2-2-vel zúgott ki Madriddal szemben Uefa-ban, nem tom pontosan melyik évben, de ez a Verebes dolog: ez egy hazug legenda. Verebes mester a hazai szemétdombon király volt, "nade" ha jött egy külföldi csapat, akkor annyi(D. Minszk 3-6,1-3, no comment), szóval lehetett abban valami, hogy nem az ETO-t forszírozták a válogatottnál...de az is biztos, hogy a 80-as években jó játékos sok volt, és nem csak 1-2 csapatban...csak aztán jött Mexikó, és a lufi kidurrant. Állítom, az edzők szúrták el nem egyszer a csapatokat és a válogatottat. A balgák pedig 80-90 között meghatározó csapat lett

szempontpuska 2009.11.09. 16:04:24

@cooper: a poszt elején hivatkozott sorozat VI részében részletesen és képekkel olvashatsz a Real Madrid-Tatabánya párviadalról.

berochello 2009.11.09. 17:39:07

@kroos: Vigyázat! fociban nem tévedek. Ha valamit nem tudok akkor arról nem beszélek. De nem felejtek!
'87 őszén az MTK bajnokként beleszaladt egy 1-6-ba(Tatabánya) és rögtön egy 0-4-be (Újpest). Azt hitték a Honvéd is tönkreveri de jött a feltámadt Pölöskei, 3-at rúgott és 4-3-ra nyert az MTK. A 4.-et egy bizonyos Kiss L. jegyzi!
És ekkor halt meg Török Péter.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 18:59:45

@berochello: Vigasz viszont, hogy a végén Bicskei Honvédja lett a bajnok!

sporttárs 2009.11.09. 22:53:27

Gyerekek, ez az argentin-magyar videó... Bocsánat, ahogy a címe is mondja, Maradona-magyar videó. Hát, én leteszem a nagyesküt, hogy még egy ekkrora kibaszott zsenit nem fog látni a labdarúgás. Nem Sallaira gondolok.

Egészen félelmetes volt ez a srác, tényleg Isten ajándéka, hogy láthattuk játszani, bár speciel itt 82-ben biztos nem éreztük annak. :)
És hát ugye Diego 86-ban ennél picit még jobb volt... :)) Már csak azért is, mert ott nem volt Ardiles meg Bertoni szerű csapattársa, mégis megnyerték a vébét. Megnyerte.

(Bocs, de rohadt elfogult vagyok vele, és mindig hasfájást kapok, ha megtalálják az "utódját". Ugyan már. Senki, fiaim. Senki. Milyen kár, hogy ma meg, kedves kollegám szavai szerint az "argentin Terry Blacket" játssza. :)) )

sporttárs 2009.11.09. 22:59:31

Nem tudom, mi lett volna győriekkel a válogatottban, de arra kifejezetten emlékszem, hogy a 78-as vb-csapat jópár játékosának reaktiválása már akkor sokaknál kicsapta a biztosítékot.
Ennél több nem volt ebben a csapatban, kis szerencsével tovább mehettünk volna a csoportból a belgák helyett, és bekerültünk volna a következő körbe a lengyelek meg a szovjetek mellé, töksansztalanul, de ez már mindegy.
Az biztos, hogy a mából nézve már ez is hihetetlen, főleg, hogy akkor még nem 32 csapat jutott ki. Igaz, Szovjetunió és Jugoszlávia lévén nem is annyi ellenfél volt Európában, mint manapság...

(Még a híres, posztban is emlegetett Pfaff-Fazekas esethez: a második csoportkörben a lengyelek játszottak a belgákkal, és a jó öreg Lato pont így lépett ki, mint nálunk Kapa, csak éppen ő nem várta meg, amíg a belga kapus letarolja, hanem szép okosan átemelte rajta a lasztit, gól, szevasz.)

sporttárs 2009.11.09. 23:06:14

@popp: Kinek vigasz?

A Honvéd, ha már itten szóba hozták, a nyolcvanas években még a rendszer abszolút, és sokszor gusztustalanul támogatott csapata volt, elég csak a behívásokra gondolni, és a pályán történtekre ki se térek.
Mindenesetre az ETO harmadik bajnoki címét ordas nagy csalással akadályozták meg (megadott, majd visszavont győri gól a honvéd ellen...), Komorának meg volt pofája "A fák Győrben sem nőnek az égig"-gel lerendezni, mintha neki a minimális képessége meglett volna bármihez, amit edzőségnek hívnak. Megtémázzuk a témát, ja. Na, hozzá képest Verebes tényleg mágus volt.

Más kérdés, hogy az örökös sértődésével meg bírózásával Veréb is hamar eljátszotta sokak szimpátiáját.

(Amikor a Vidi UEFA-döntőt játszott, itthon nekünk is elcsalta a Nagy Béla nevű bíró a Honvéd-meccsünket, Csuhay gyönyörű becsúszó szerelésére adott 11-est Fehérváron, de legalább mondhatta Horváth Gabi a szezon végén, hogy mi a Bernabeuban döntőztünk,a Honvéd meg kitörölheti a magyar bajnoki címével, hogy úgy van! :))) )

berochello 2009.11.09. 23:36:34

@sporttárs: Meg nem is Pfaff védett! Ellenünk utoljára azon a vb-n!

berochello 2009.11.09. 23:39:54

@sporttárs: Ja , a lényeg! Azon a meccsen volt az emlékezetes Boniek mesterhármas! Tehát Lato "csak" gólpasszt adott!

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 23:42:38

@sporttárs: Na arra meccsre tisztán emlékszem már, de majd szempontpuskánál kipanaszkodhatod magad, ha eljön az ideje. Tény, hogy nagyon jó csapat volt az a Honvéd, ezt neked is el kell ismerned. Még annyit, hogy hiába osztod Komorát körülötte sohasem volt akkora hype, mint Verebes körül, senki nem hívta Mágusnak. Amúgy nekem is van bajom Imre bával, egyrészt hatalmas szerepet tulajdínok neki abban, hogy Döme nem futotta be azt a kariert, amely benne volt, másrészt sikerült kifúrnia a Honvédból a belga tulajt a kilencvenes évek elején. Na azóta el is maradnak a sikerek.

Hogy a kérdésedre is válaszoljak: nekem. Az a Bicskei-féle csapat még szimpatikus is volt. Amúgy örömmel látom, hogy megvadulsz, ha hetvenes-nyolcvanas évek Budapest-Vidék ellentétéről vagy a Vidiről van szó. (Amúgy, ne aggódj, hamarosan ti lesztek a szövetség csapata.)

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.09. 23:44:50

@sporttárs: Na ebben viszont szóról-szóra egyetértek, kár, hogy nem tudta elhozni a Honvéd ;-).

kroos 2009.11.10. 08:03:07

@popp: @berochello: bocsánat én Törőt olvastam.

medco 2009.11.10. 08:28:55

Szerintem az argentínok ellen rontotta el Mészöly. Teli önbizalommal és tíz gólos eredménnyel nem lett volna szabad beállni védekezni, ráadásul ezt nem is tudjuk. A Puskás megmondta a meccs előtt.

sporttárs 2009.11.10. 09:05:53

@berochello: Igen, valóban, akkor ez a Lato-gól alighanem másik meccsen született, de a lényeg, hogy ő nem várta meg a tarolást. :)

sporttárs 2009.11.10. 09:15:52

@popp: Egyáltalán nem vadulok meg, te viszont huszonévek elteltével is remekül lemodellezed az akkori főváros arroganciát. Biztos, mert ma is van ilyen. :)

Persze az érdemi részre szavad sincs: a Honvéd azt "igazolt" akit akart, mert egyszerűen bevonulotatta. Ez nyilván demokratikus, piaci dolog, esetleg vissza lehetne hozni. Adott meccsek játékvezetői ítéleteiről pedig felsleges vitázni, nyilván minddenki máshogy érezte, mindenesetre, hogy a Hoinvéd ezekből rosszul igen ritkán jött ki akkoriban, az tuti.
Nyilván az se a rendszer csapata miatt volt, hogy a bebizonyított bundabotrányban lószar büntetést (se) kaptak a derék honvédek, illetve de, annyi pontot vontak le tőlük, hogy még éppen bajnokok maradhassanak (nem tudom, othon vagy-e az olasz fociban, khm, érted, történelmi párhuzam, Milan, kizárás, ilyenek, na mondjuk azok nem is voltak magyar bajnokok.)

Ja, egyébként jó csapat volt, nemzetközi kupában ment is legalább egy kört mindig, illetve hát 85-ben éppen annyit se, no de ott egy másik magyar csapat villogott helyettük is. :))

(Kellemetlen lehet tényleg, amikor egy velejéig romlott rendszer kirakatcsapatának szurkol egy valójában ártatlan lélek, és valahogy fel kellene ezt dolgozni. Volt ilyen pár a magyar futballtörténelemben.)

Imre bácsit meg nem igen tudom edzőszámba venni, egy öreg tábornok volt, kellemes pozícióban.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:24:04

@sporttárs: Te meg a vidékiek kisebbségi komplexusát modellezed le kiválóan ;-) és olyasmi ellen lázadozol visszamenőleg, amin már úgysem tudsz változtatni. Nem akartam most itt belemenni ebbe, mert gondoltam a maga idején meg vitatjuk ezt.

De rendben, akkor nézzük az állításaidat: Azt mondod, hogy a Honvéd azt hívott be, akit akart. ez persze így nem igaz. Ha így lett volna ahogy mondod, akkor nem maradt volna bajnoki cím nélkül a több mint húsz évig, az ötvenesek közepétől nyolcvanig. Az igaz, hogy általában a budapesti csapatokat nyomták a cuciban, az ötvenesekben a Honvédot, a hatvanasokban a Vasast és a Fradit, a hetvenesekben meg a Dózsát.

Nézhetjük Komora csapatát is. Détári, Kovács Kálmán Gyimesi, Sikesdi, Varga Kacsa sajátnevelésű játékosok, szerintem az UEFA döntős Vidinél sem volt sokkal több ilyen. Amúgy A fradi nevelés Esterházyt és Garabát meg kisebb csapatokból hoztuk föl miután nem kellettek a zöldeknek. azt sem hinném, hogy Bodonyi, Dajkát, Sallait, Fitost annyira nagyon kapacitálni kellett, hogy egy jobb feltételeket nyújtó pesti csapatba jöjjenek. Ahogy bármennyire fáj neked Kovács is önszántából ment Újpestre, ahogy a Disztl fivérek a Honvédba, és nem azért mert berántották őket katonának, hanem azért, mert jobb feltételeket ajánlottak nekik. Egyébként rajtuk kívül nem igazán igazoltunk Bayern módjára közvetlen riválisoktól a nyolcvanas években.

Aztán képzeld én is családilag drukkoltam a Honvédnak, ahogy te a Vidinek, ilyesmit számon kérni aztán baromi elegáns dolog (mondom, hogy megvadulsz ;-). Ha meg figyeld az itteni hozzászólásokat tudod, hogy mi a véleményem az akkori rendszerről.

Ami bundázásokat szegény Kovács Attilán kívül mindenki megúszta, pedig mindenki adogatta meccseket. Amúgy természetesen az ETO-nak is volt némi hátszele a fölső vezetésben, hiszen a Rába elnöke Horváth Ede, a politikai bizottság tagja volt. Jelzem mintha az ETO is megúszta volna a második bizonyított bundabotrányt, amikor érdekes módon leginkább Honvéd játékosokat kasztliztak előzetesbe.

Btw: neked is marha jól eshetett, mikor az Albacompot többé-kevésbé jogosan szövetség csapatázták az évezred forduló környékén. Egyébként az Orbán kormánnyal eljön az idő, amikor a Vidi kapja meg az állam csapata jelzőt, sok türelmet hozzá!

kroos 2009.11.10. 10:46:32

@popp: Kovács és Köhalmi a kapitány, plusz a fradiból is elkaptak valakit nem? Kelement talán?

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:46:42

@sporttárs: Ja még valamit a vidék vs Budapest konfliktusról. Ez túlmutat a focin. Az természetes, hogy egy Trianon előtti Magyarországra mértezett főváros, legtöbb területen behúzza az érvényesülni vágyókat a nagyobb lehetőségek miatt. (Mintha te is itt dolgoznál, mondjuk nem te vagy az első ismerősöm, aki egy fővárosi irodából mocskos Budapestezik). Ilyen volt a foci is, ahol elismerem, hogy adminisztratíve is rásegítettek erre, bár szerintem annyira azért nem kellett noszogatni a fiatal vidéki játékosokat, hogy a Fradiba, Vasasba, Dózsába vagy Honvédba jöjjenek. Az ötvenes évekbeli ászokon kívül nem is utálkozik utólag egyik sem, ha ezekről a klubokról nyilatkozik.

Az viszont már nem természetes, hogy egy tízmilliós országhoz egy kétmilliós főváros tartozik. Viszont az itt születetteken számon kérni kedvenc csapataikat és az erkölcsi vezeklést várni, azok korábbi vezetőinek tettei miatt, vagy cuci-beli pozícióik miatt, pont olyan, mint Francot számon kérni a Real szurkolókon.

Na béke veled!

kroos 2009.11.10. 10:48:07

@popp: Viki nekünk is megmondta hogy ha rájuk szavazunk akkor lesz uj stadion Debrecenben, én meg azt mondom neki hogy ezzel pont hogy inkább szavikat veszít, ezzel a burkolt zsarolással.
on

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:48:48

@kroos: A rendszer szokása szerint kineveztek bűnbakokat, de az ügyet elsikálták, tehát sporttárs sugallatával ellentétben nemcsak a Honvéd úszta meg, hanem majdnem mindenki.

kroos 2009.11.10. 10:50:11

@popp: vagy Hitlert a német szurkeszeken....

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:50:31

@kroos: Mondjuk nállatok Kósa Vikitől függetlenül is hozza a győzelmet a Fidesznek, de politikáról csak bor mellett, vagy máshol ;-).

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:51:31

@kroos: Mintahogy én nem is kértem soha.

kroos 2009.11.10. 10:52:46

@popp: persze hogy nem, az biztos egy másik popp volt...DDD

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 10:53:46

@kroos: Leginkább belemagyaráztad egy szerencsétlen mondatomba, de hagyjuk ezt.

kroos 2009.11.10. 10:59:14

@popp: A Francozást meg te magyarátod félre.
Én csak annyit mondtam hogy könnyebb volt bizonyos csapatokat összerakni ha az állam mögötted állt.
pl. Franco-Reál, Honvéd-Nyilas Misi.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 11:09:22

@kroos: Upsz ezt magadra vetted, én most nem is gondoltam rád, mikor a madridisták Francozását (uh ez többértelmű) hoztam szóba, de ez létező jelenség.

retroflexus 2009.11.10. 11:25:27

@kroos: Kelemen is csepeli volt akkor.

montipájton 2009.11.10. 11:33:55

@popp: Érdekes, milyen disztingvált inntelligenciával hárítod, ha valaki direkte belelátja a politikát is a Honvéd egykori kivételezettségébe, aztán ugyanezt az elegáns felülemelkedettséget kissé félreteszed, amikor Orbánozni kell a Vidi kapcsán. Pedig a kettő közül - bár rühellem így is, úgy is a politikát - még mindig nem a mai módi a visszataszítóbb.

Hát hogy legyen így objektív valaki? ))

(Ami viszont más lapra tartozik, hogy 84-ben a Győr tényleg nem volt jobb a Honvédnál, ezzel együtt ma nem történhetne meg - bármennyire is szidjuk az MLSZ-t -, hogy egy olyan visszataszító bunda főszereplői, mint a Volán-Honvédé, megússzák egy adminisztratív ejnyebejnyével. És ezt nem tudod nekem bemagyarázni, hogy nem a hátszél miatt volt. Beszéltem erről egykori pesti játékosokkal, ők is pontosan tudták: mindent megtehetnek. Úgyhogy a "máshol is így ment ez" dumád, amennyire cinikus, annyira hazug is.)

paraj 2009.11.10. 11:34:09

Na, ezért tényleg érdemes volt áthozni ide a blogot, hogy politizálásba menjen át ...
Amugy, 78, 82, 86: higgyétek el, teljesen jelentéktelen szereploi voltunk ezeknek a VB-knek, kutya sem emlékszik már ránk, maximum a 10-1 statisztikailag ma is érdekes.
A Meszoly-Gyor dolgot meg már végigragoztuk a másik blogon, maradjunk annyiban, hogy az abban az évben tobb mint 100 golt rugo Raba ETO-bol ugyanannyi csatárt (1) vittek ki, mind a 6. helyezett Honvédbol.

Lato azt a golt Perunak lotte.

montipájton 2009.11.10. 11:36:44

Mellesleg fehérváriként - mea culpa - nagy elégtételként értem meg, amikor a Honvéd már-már nekiállt utánozni a Vidi menetelését az Uefa Kupában, aztán a Panathinaikosz elpicsázta őket, ők meg sírtak ezerrel a bíró miatt (vidéki városi legenda: Fitost kellett volna elővenniük, nem véletlenül szerződtették a görögök rögtön utána.)) )... Ja, nem voltak hozzászokva, hogy mások erősebbek pályán kívül is - esetleg.

(Azért az első meccs 5-0-ás vezetése után elbukni a párharcot ciki, persze hol van ma egy 5-0-ás előny bárki ellen nemzetközi kupában...)

montipájton 2009.11.10. 11:38:55

@popp: Ebben igazad van: a mai Honvédon vagy Újpesten "számonkérni" a történelmi előzményeket ostoba, korlátolt dolog.
De most az akkori rendszer akkori viszonyairól beszélünk, amiknek nagyon is volt közük a Honvéd vagy a Dózsa egyes dolgaihoz.

montipájton 2009.11.10. 11:41:47

Amúgy meg az a "legendás" Bp. Honvéd is olyan volt, mint a többi legendánk a nyolcvanas évektől: nemzetközi kupákban szart se ért.
A válogatott Mezeytől lett az, ami - a kipukkadt lufit viszont a remek Honvéd-játékosokkal sem lehetett később újra felfújni.

Megintcsak hozzátéve: mából nézve persze lehet sóvárogni akár egy ilyen csapat után is.

szempontpuska 2009.11.10. 11:47:16

@montipájton: a legendáról szólva én hallottam olyat honvédos körökből, hogy tényleg nem véletlenül szerződtették Fitost utána....
Nem a Panathinaikos csigázta el őket... illetve nem a pályán

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 12:25:33

@montipájton: Ha megnézed a hsz-emet nem hárítok én semmit csak a nyilvánvaló túlzásokat próbálom helyre tenni. Azt viszont minden pesti csapatokkal szembeni ellenérzésed ellenére be kell látnod, hogy mind a hatvanas évekbeli Fradi és Vasas, mind a hetvenes évekbeli Dózsa, mind a nyolcvanas évekbeli Honvéd kiváló csapat volt, az ötvenes évekbeli meg alkakmasint a világ legjobbja. (Jelzem a budapesti csapatok dominanciája nem a szociban alakult ki, de korábban is jellemző volt.) Ettől függetlenül én még tiszta szívből örültem a Honvéd bajnoki címeinek Zsinórban három bajnoki címet meg nem lehet csak arra fogni, hogy nyomták a Honvédot.

Amúgy én tiszta szívből örültem a Vidi nemzetközi sikerének. Azt az athéni meccset meg a magyar körülményektől függetlenül gyalázatosan elcsalta a cseh bíró a Pana javára. Ha ettől te elégtételt éreztél, lelked rajta.

Azt egyébként nem mondtam, hogy tolni fogják a Vidit csak annyit, hogy megkapjátok majd az állam csapata jelzőt az ellenfelek szurkolóitól.

@paraj: A politizálás témában igazad van, bár ez is hozzátartozott az akkori viszonyokhoz.

A '86-os vébén ugyan tényleg leégtünk, de a '85-ös menetelésre azért fölkapta a fejét a világ.

Hogy még békésebb vizekre evezzek, vissza kanyrodnék Maradonához. Volt szerencsém egyszer hosszabban beszélgetni Törővel a régi dolgokról. Ő mesélte, hogy ott volt amikor Maradona épp ellenünk először játszott egy buenos airesi barátságoson (azt hiszem 5-1-re kaptunk ki). Kese mondta, hogy bejött húsz percre ez a tizenhét éves "kis geci" (kedvesen mondta, elismréssel a hangjában) és hülyét csinált belőlünk. Törőnek is leesett az álla attól amit a labdával tudott a srác, pedig ő sem volt éppen ügyetlen.

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2009.11.10. 12:27:09

Közeledünk ahhoz az időponthoz, amiről már nekem is vannak emlékeim. (90)
De addig is olyan, mintha ott lennék. Kösz :)

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 12:34:37

@medco: Ráadásul még Menotti is ugyanezt mondta és azóta Mészöly is úgy véli, hogy nagyot hibázott akkor. Bár én Mezey kezét látom ebben is. Ha emlékszünk a 84-85-ös csapat is a négy középső védőre Nagy Antalra, Garabára, Róthra és Kardosra épült, akik közül kettő labdaszerző középpályást játszott.

retroflexus 2009.11.10. 12:41:29

Biztos, hogy volt rengetek politika akkoriban a sportban. Ma a pénz beszél, akkoriban az elvtársak határozták meg, hogy ki hova megy, ki nyeri a bajnokságot. Vicces, hogy volt csapata a BM-nek, a HM-nek, kádár kedvenc csapata a Vasas volt, a győri Horváth Ede KB-tag volt.
NEm azért nyertek általában a bp-i csapatok, mert ott teremtek ügyes legények, hanem oda vitték őket. Bevonultatás, lakás, rendőrség, ez-az. Aki nem abban a rendszerben élt, az nehezen tudja szerintem felfogni azt a környezetet. Még megyei szinten is működött, hogy a Honvéd Radnóti SE, vagy akárki más bevonultatta azokat a játékosokat, akik akkor pengék voltak az ő szintjükön. Az NB I-ben a Honvéd csinálta ezt sok játékossal.

eMTé · http://valogatott.blog.hu/ 2009.11.10. 12:45:27

@berochello: Azon a meccsen kinnt voltam, durva lesz, amit írok, de 25 ezren voltak azon az MTK-Honvéd meccsen...

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 12:45:32

@retroflexus: Korrekt, hogy megemlíted Horváth Edét, mert sokan elfelejtik őt a a nagy pesti csapatozás közben.

medco 2009.11.10. 12:46:19

Igen, és az régi dolog, hogy a magyar foci sajátosságai alapján elsősorban támadó jellegű, ebben vagyunk erősek. Ezért volt sikeres Dalnoki is, mert a támadást erőltette. Sándor Csikar is azt mondta, hogy Roberto Carlos mellette nem tudott volna olyan sokszor felfutni. Koemann is végre észrevehetné, hogy nem egy csatárral kellene "játszani".

kroos 2009.11.10. 12:49:31

Mindig védem Mészölyt. Nézzétek meg milyen gólokat kaptunk at argentinok ellen...ha Bubu nincs formában +ezen a meccsen Bálint örökre kijátszotta magát a válogatottból akkor tökmindegy milyen csapattal játszunk.
Ha minden bemegy ami kapura megy akkor játszhatunk akármilyen felállásban. Bubu az egyik leg ellentmondásosabb kapus a magyar történelemben...

retroflexus 2009.11.10. 13:00:10

@popp: Azért az is tény, hogy a Horváth Ede biztos nem tudott annyit adni, mint a pesti csapatok elvtársai. A más helyekről idehozott játékosok évekig a stadion vendégszobáiban laktak, abból a csapatból 1-2 játékos van, aki megszedte magát, ők azok, akik külföldre szerződhettek. Örülhetett az, aki évek multán egy panelben lakhatott. De pl. Magyar Lajos most árufeltöltő a CBA-ban, Mile állítólag nagyon lezüllött, szegény Hajszán Gyulából is bohócot csináltak, önkkormányzati képviselő.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 13:03:13

@medco: Mondjuk az utolső sikeres csapatunk a Mezey-féle éppenhogy kontra focit játszott. A Koeman meg legalább négy támadó szellemű focistával szokta kiküldeni a csapatot, más kérdés, hogy közüllük csak egy a kifejezett csatár. De Koemanról más lapokon még bőven vitatkozhatunk.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 13:05:31

@retroflexus: Annyit mondok, hogy nem kis szerepe volt a győri bajnoki címben, kellett hozzá ő is, mondhatnám pont ő.

kroos 2009.11.10. 13:14:43

@popp: azért nem ugyan az hogy találtál 1 embert és analógiát vonsz közte meg a belügy meg a honvédség meg pl. sokminden között.Össze sem lehet hasonlítani a ketött. Ha meg 1 picit is igazad lenne akkor miért van az hogy 20 éve pl a kispest meg az Ute csak 2-2 bajoki címet nyert?
És én mondjam hogy pl. a Honvédnak mi kellett hogy az egész csapatot ne tiltsák el?
Hozzam Kardos Jóska meg a többiek példáját?Nem kell ugye?
@sporttárs: -nak igaza van te a mai napig tökéletesen lemodellezed az akkori főváros arroganciát.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 13:49:57

@kroos: fölhoztad már mindet korábbi vitákban. Semmiféle analógiát nem vontam, nyilván a pesti csapatok erősebbek voltak, mindenféle tekintetben, ezt soha sem vitattam. Azt viszont te próbálod elsinkófálni, hogy mit jelentett, akkor egy PB-tagság.

Ha az arrogancia, hogy próbálom helyre rakni az olyan nyilvánvaló túlzásokat a nyolcvanasokkal kapcsolatban, hogy azt hívtak be akit akartak, meg a csak ők bundáztak, vagy hogy a nyolcvanasokban úgy ment, mint az ötvenesekben, akkor arrogáns vagyok.

Egyébként ha úgy ment volna a nyolcvanasokban mint ahogy sugaljátok, akkor nem az lett volna kérdés, hogy Kardos mehet-e az ETO-ba, hanem az, hogy Hannich, Hajszán, Burcsa, Szentes mikor jön a Dózsába, Vasasba, Fradiba. Ráadásul Szentes, Hannich, a zalaegerszegi Péter, a pécsi Róth, a tatbányai Kipu és Pilu, de Burcsa, Csongrádi és mások is előbb mentek külföldre, mint Budapestre. Hiába a nyolcvanasok közepétől már másvilág volt.

Lehet jönni Pölöskeivel, de őt még nem egy reménybeli bajnoktól, hanem a tizenegyedik csapattól hozták el és nyilván neki sem volt ellenére a klubváltás. Bármennyire fáj a fehérváriaknak, de Csuhayt és a két Disztl sem kényszer hatására jött a Honvédba, hanem önszántából. Hannich (ő ráadásul külföldről) és Presszeler meg Mágus hívó szavára ment az MTK-ba.

A bundázásról: az sokszor a játékosok biznisze volt, ugyanúgy résztvettek benne a vidéki játékosok, mint a pestiek. Ahogy ezeket az ügyeket kezelték persze gusztustalan volt. De mindenkitől bocsánatot kérek az arroganciámért, hogy ettől függetlenül családi indítatásból Honvéd drukker lettem és szerettem azt a csapatot meg örültem a sikerienek.

retroflexus 2009.11.10. 14:15:58

@popp: ha pont ő kellett volna hozzá, akkor Verepes előtt nem a mezőny második felében lett volna egy semmirevaló csapat. Amúgy meg híres volt arról, hogy mennyire nem szól bele a csapatot érintő dolgokba, az ő része annyi volt, hogy a megfelelő körülményeket biztosította.

sporttárs 2009.11.10. 14:28:31

@popp: Először is senki nem mocskosbudapestezett, már ezzel kissé viccesre vetted a figurát, egyébként a magyar sportban hálistennek lassan teljesen leértékelődik Budapest a vidékhez képest, úgyhogy ebben a kontextusban speciel értelme se lenne. (És nem ülök budapesti irodában, de ez mindegy is.)

No, aztán, ugye a vidéki fiatalok önként és boldogan jöttek fel a fővárosba a nyolcvanas években, nem volt itt erőszak.
Ja, ki állította?
Csak éppen, ha válogatott akart lenni, ha minimális esélyt akart az érvényesülésre, jönnie kellett. És mert nem volt hülye, jött is.
Vajon a Videotonból, amely egy szocialista nagyvállalat támogatását élvezte, és nem mellesleg nemzetközi kupadöntőt játszott, tehát sportszakmailag is kenterbe verte az Európában versenyképtelen Honvédet, ugyan mi csábította a Disztleket vagy Csuhayt Kispestre? Biztos Puskás imádata, ja. És vajon a győrieknek, akik nem jöttek fel, mennyi esélyük volt bekerülni Mészöly válogatottjába, ezt mintha kitárgyaltuk volna...?

Hála Istennek, hogy a magyar labdarúgás is elvesztette, lerúgta már ezt a torz, igazságtalan vízfejet, jó sokáig tartott, de bizony remek ma olvasni, ahogy tizenéves suttyó "fradisták" kisebbrendűségi komplexussal kondásozzák a Lokit! Hálsitennek van miért kisebbnek érezniük magukat, mert végre nem a nagypofájúság és a lakosság létszáma, hanem némi munka dönt arról, ki a jobb.
Persze te Honvéd-szurklolóként nem tehettél róla, de vaknak nem kellene tettetni magad, legalább utólag: ha komolyan azt hiszed, azért mentek évtizedeken át a fővárosba a vidék legtehetségesebb sportolói, mert a kiegyensúlyozott és fair sportszakmai vetélkedés előrébb tartó műhelyeibe vágytak - hát, csak tessék.
Hogy mitől is tartottak előrébb ezek, abba meg ne gondolj bele, tudod, ez is, mint a virsli-elv: aki szereti a virslit és tiszteli a törvényeket, ne nézze végig, hogyan készülnek...

sporttárs 2009.11.10. 14:33:06

A bundázás az egész rendszer rákfenéje volt, biztos vagyok benne, hogy nem is gondolnánk, mekkora hányada volt minimum "öltözőfolyosós" megállapodás a meccseknek.
Nyilván nemcsak a fővárosban, de mivel a sportág aránytalan mértékben volt jelen itt, hát azért itt jóval többször... De ez nem a nyolcvanas évek meséje, az csupán a köztörvényes, bűnüggyé vált bunda: már a hatvanas években orrba-szájba bundáztak a "legendák".

sporttárs 2009.11.10. 14:39:15

A '82-es vébéhez meg annyit, hogy megvolt otthon kislemezen Placido Domingo előadásában az El Mundial c. induló.
Ezen kívül ekkor láttam először színes tévében focimeccset, bementem a suliba, ahol anyám tanított, és ott néztem. Csoportmeccs volt, lengyel-olasz 0-0 rettentő gyenge, ki hitte volna, hogy később ezek az elődöntőben találkoznak... (Remélem, jól emlékszem, gondolom, majd lesz poszt a nem magyar eseményeiről is a vébének.)

retroflexus 2009.11.10. 15:00:29

@sporttárs: off - hööööjjj, tényleg, én is írtam kommentet a hirtelen feltoluló 82-es emlékeimről és abban biza nem magyar vonatkozások voltak a dominánsak. Valahol ezért van meg bennem az a hülyeség, hogy bizonyos szempontból örülök annak, ha nem jut ki magyar csapat VB-re, EB-re. Akkor tele lenne minden a magyarokkal kapcsolatos dolgokkal, ugyanazt a közhelyet kellene naponta ezerszer olvasni játékosokról, edzőkről, Kovács Kálmán, Csapó Dudi, Puhl Sándor folyna éjjel-nappal a tv-ből, benne van a pakliban, hogy a labda gömbölyű és szétverném a tv-t. Így meg, hogy nincsenek magyarok, a világ jön be hozzánk, sok információ, új arcok, érdekességek. - on

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.10. 15:03:32

@sporttárs: Úgy csinálsz mintha nem ismertem el volna legalább részben az igazadat a túlzásaidat nyesegetném egy kicsit. Nem mondtam, hogy nincs igazság a megállapításaidban, csak annyit állítok, hogy tendenciózusan túlzol.

Amúgy éppen te sugalltad a kényszerrel vitték a Honvédba a játékosokat, azzal a nyilván még tinédzser szurkoló korod óta szajkózott túlzással, hogy azt hívtak be katonának a Honvédba akit akartak, ez pedig a nyolcvanas években már nem volt igaz.

A vidékről nem hívtak be senkit túlzásodat nevekkel cáfolhatom Csapó, Katzitz, Róth, Mészáros Ferenc (a pécsi csatár), Csongrádi, Szentes, Hannich, Hajszán, Burcsa, Péter, Májer és a két Disztl sem Budapestről lett válogatott. Ráadásul mondjuk Róth és Péter előtt éppen a válogatottság nyitotta meg a külföldre szerződés lehetőségét, tehát a választásét Budapesttel szemben.

Sportszakmailag lehet, hogy kenterbe verte a Vidi a Honvédot, a pályán viszont nem. Amúgy nyolcvanötben a későbbi győztes Steaua verte ki a Honvédot az itthoni 1-0 után. És a 4-1 ellenére volt sanszunk kint is a továbbjutásra. A Vidinek meg volt egy jó éve az UEFA-ban, amivel gyerekkorom legszebb percei közül okoztak párat, de következő évben a nem túl acélos Legia Varsó parancsolt nekik megálljt.

Walmer 2009.11.10. 16:05:42

@popp: Azért az a nem túl acélos legia hosszabbítás után esett csak ki az Inter ellen...

A honvéd meg azokban az időkben a Chavez meg a Shamrock Roversen kívül nem nagyon vert meg külföldi csapatot.

Ettől persze Mo-on ők voltak a legjobbak.
Máig emléxem egy Honvéd-Vidi 3-0-ra, ahol Vitray ilyesmit mondott: "Kerepeczki kieresztette a tüskéit", mikor említett úriember éppen valamelyik vidi csatárt tette épp hidegre. Azon a meccsen emlékeim szerint sajnos momentuma nem volt a Vidinek (nagy bánatomra és apám nagy örömére, aki atomhonvédos volt).

berochello 2009.11.10. 17:22:13

Még valami a '82-es vb-hez! Akárhogy is leszarozzuk ezt a válogatottat, 50% -kal esett ki! A franciák és az olaszok!! is 50%-kal mentek tovább! Ha a "legjobb négy harmadik" verziót itt bevezették volna, lazán továbbjutunk. Mexikóban, ha csak 6-2 az a 6-0, már tovább megyünk, de nem mentünk! Végül is egy 4-1-es vereség a mélypontja ennek a szereplésnek! Milyen érdekes, a románok '94-ben beleszaladtak a svájciak ellen egy 1-4-be. Aztán mintha mi sem történt volna kezdték előlről. És mentek tovább, többek között pont Argentínát kiverve.

sporttárs 2009.11.11. 09:07:02

@popp: A pályán konkrétan nem nagyon volt jobb annál a Vidinél a Honvéd, nézz utána, hogy említett években (tehát 83-85-ig) milyen eredmények születtek a meccseiken. Kétszer nyertünk Kispesten (ami azóta se sikerült nagyon, kész röhej, a mai Honvédet ismerve). Az arány kb. egyenlő, de ebben a már említett, hatalmas csalással elvett fehérvári meccs is benne van.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.11. 12:14:40

Szerintem csak a Vidi-drukkerek emlékezetében olyan hatalmas az a csalás. Én két meccsre emlékszem, az egyik az említett 1-2, ahol gyakorlatilag bajnokok lettünk. A másik meccs meg a Fáy utcában volr, mert a kispesti pályát újították. 3-0-ra nyertünk, azt hiszem ezt meg walmer említette. Az mindenesetre tény, hogy mindig a Honvéd szerzett több pontot a bajnokság végére az említett időszakban.

A vidékről válogatottba hívott játékosok közül kihagytam Kiput és Pilut.

szempontpuska 2009.11.12. 12:41:46

Mi van a '82-es VB nem magyar részével ?! :-(

szferi 2009.11.12. 12:44:19

@szempontpuska: kihagytad bazmeg, az van :)

De tényleg, jöhetne egy második rész.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.11.12. 12:49:07

@szempontpuska:

Látszik, hogy nem vagy figyelmes olvasója az NST-nek. A VB-posztok mindig vasárnaponként lövődnek ki. Remélhetőleg ez most is így lesz.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.12. 12:50:43

@szempontpuska: www.youtube.com/watch?v=tzc75cSIYcU - addig is az isteni Diegoé a szó. Erre a nótára vonult be Chacon.

pote · http://nst.blog.hu/ 2009.11.12. 13:09:33

@Csöncsön:
de a nemzetközi rész még várat magára 82-ből
amivel meg vok csúszva
itt pihen már a monitoron, de még nincs kész...

kroos 2009.11.12. 13:56:09

TEGNAP a fradi Pölöskei,Nyilasi csatársorral állt ki,...kár hogy a két srác csak a nevét örökölte a fatertól...még gázabb hogy ilyen tudással felveheti valaki a fradi mezt........

szempontpuska 2009.11.12. 18:26:13

@Csöncsön: igen de a spanyol VB-t már ... najó, majd Pote :-)

berochello 2009.11.12. 20:01:01

Már előre sejtem hogy, az NSZK nagyon le lesz fikázva! :-)

kroos 2009.11.13. 10:54:43

@berochello: Pedig bivaly erös csapat volt, és amit Magath, meg litbarski játszott az fantasztikus.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.11.13. 12:00:24

@kroos: Ez igaz, de volt egy randácska bundameccsük és Toni Schumacher is tarolt egy nagyot.
süti beállítások módosítása